Nikon D5500 Body Zwart Review

HuMon 7 april 2016, 751 views

Nikon D5500 Body Zwart

Ik ben overgestapt van een Nikon D50 naar de Nikon D5500, een hele fijne camera!

Pluspunten

• Lichte camera
  • Goede sensor
  • Touchscreen
  • Wifi

Minpunten

• App voor wifi nog niet zo goed
  • Heeft geen top LCD

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb 10 jaar lang gefotografeerd met een Nikon D50 spiegelreflex camera, en het leek me tijd voor een andere camera.

Ik heb me nooit zo bezig gehouden met nieuwe camera's dus het kostte even tijd om me daarin te verdiepen. Eigenlijk wilde ik overstappen naar een (lichtere) systeem camera...
Toen kwam ik de Nikon D5xxx serie tegen, met een aantal lichtere spiegelreflex camera's...

Enkele voordelen van de D5500:
- Een relatief lichte camera.
- Doet lang met de accu (langer dan systeem camera's).
- Heeft een zeer goede sensor.
- Wow: een touchscreen! Werkt als een smartphone touchscreen, dit is echt handig met het wijzigen van instellingen en inzoomen van foto's!
- Er zit een help menu in, bij alle instellingen kun je de help opvragen. En die is redelijk uitgebreid. Handig bij weinig gebruikte opties die je niet zo goed kent.

Op deze camera zit geen GPS, maar persoonlijk vind ik dat niet erg, ik zou het toch uit zetten i.v.m. accu gebruik. Het is overigens wel optioneel met externe accessoires.

De camera heeft geen top lcd schermpje, die had ik wel op de D50. Ik heb toch deze camera gekozen, omdat het een lichte camera is. De instellingen zijn makkelijk te zien en te wijzigen op het touch screen.

Er zit wifi op de camera, maar de app kan nog wat beter. Ik heb een Samsung S5 mini, en de onderste knoppen balk van de app verdwijnt van het scherm en is niet meer te gebruiken. Daardoor kan de app niet op een normale manier afgesloten worden. Ik hoop dat dit nog opgelost wordt.

Het filmen heb ik nog maar weinig gebruikt... Ik ben niet gewend aan een film optie op een spiegelreflex camera, en vergeet het steeds :-) Maar: de film kwaliteit lijkt erg goed.

Misschien een nadeel: het scherm is kantelbaar en draaibaar over één scharnier. Persoonlijk had ik iets liever een vast scherm, maar het kantel mechanisme lijkt erg degelijk, en misschien komt het nog eens van pas...

Heb jij ook een Nikon D5500 Body Zwart?