Tweakers zegt: 7,5

Sony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart Review

CamfanNewbie 2 december 2014, 674 views

Sony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart

Ik heb deze camera een jaar na achtereenvolgens een Minolta 6D, een Alpha 700, een Alpha 55 en nu dus de Alpha 58. Van deze camera's biedt de laatste veruit de beste beeldkwaliteit, autofocus en prijs-kwaliteitsverhouding. De A700 beste ergonomie en bouwkwaliteit. Onderstaande minpunten zijn voor de prijs volledig gerechtvaardigd

Pluspunten

• Beeldkwaliteit op hoog niveau
  • Goede elektronische zoeker
  • Snelle en accurate autofocus
  • Prettig formaat van de body, A55 was een beetje klein
  • Uitstekende videocamera
  • standaard hotshoe werkt prima samen met de zender voor de flitsinstallatie
  • Goed menusysteem met handige Fn toest voor de meest gebruikte functies
  • Ruim voldoende bouwkwaliteit, zelfs de kunststof lensvatting

Minpunten

• Burstsnelheid is niet hoog
  • maar 1 instelwiel, wordt vooral in de M stand gemist.
  • Display maar beperkt draaibaar

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Aangezien ik nogal wat productfoto's ben gaan maken voor de webwinkel van mijn vrouw, kreeg ik behoefte aan een niet te dure camera met een bruikbare liveview. Om de een of andere reden is de A55 zodanig geconstrueerd dat het liveviewbeeld donker wordt als je studioflitsers aansluit.

Dus toen de A58 een jaar geleden voor een kleine 400 euro te koop werd aangeboden (met standaardlens) en ik nog bijna 300 kreeg voor de A55, was de keus snel gemaakt. Ik was al in bezit van een Zeiss 16-80 maar ook deze is verkocht om plaats te maken voor een Sony 18-135 vanwege de interne AF motor voor video. Het lijkt vreemd maar deze lens is zelfs nog scherper dan de Zeiss die toch ook geen slechte reputatie op dit gebied heeft.

Dan nu de camera
-De autofocus is snel en trefzeker.
-De beeldkwaliteit is uitstekend. Opnames tot en met zo'n 3200 ISO zijn prima bruikbaar.
-De burstsnelheid is naar huidige maatstaven niet hoog maar dit is voor mij niet van belang.
-Voor een camera in deze prijsklasse redelijk wat dedicated knoppen.
-De elektronische zoeker: weer een stuk beter dan die in de A55 en wat mij betreft te verkiezen boven een optische zoeker doordat je voor je de ontspanknop indrukt meer informatie krijgt over je uiteindelijke opname.

Wat ik wel eens mis is dat je diafragma en sluitertijd niet ieder op een eigen instelwiel kan zetten en de mogelijkheden van het klapscherm zijn wat beperkt maar dit zijn eigenlijk de enige minpunten die ik kan verzinnen.

Ik moet bekennen dat ik buiten de studio nog niet zo heel veel ervaring heb met de camera omdat er dan meestal een compactcamera mee gaat maar zeker voor de huidige prijs lijkt de A58 mij moeilijk te verslaan.

Heb jij ook een Sony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart?