Tweakers zegt: 7,5

Sony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart Review

ikweethetbeter 4 juli 2014, laatste update op 11 juli 2014, 3.468 views

Sony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart

Zoek je een camera die onder alle omstandigheden mooie foto's maakt, die zijn werk volautomatisch kan doen, maar ook handmatig, en alles wat er tussenin zit, met een kwaliteit die je van een Canikon van 800 euro verwacht, dan heb je hier voor de helft de juiste camera gevonden!

Pluspunten

• zeer goede beeldkwaliteit, ook bij weinig licht;
  • snel door uniek SLT ontwerp;
  • fase detectie AF werkt altijd, ook bij filmen;
  • Sony A-mount, dus de oude Minolta lenzen werken ook nog;
  • (Super) Steady Shot (Inside) in de body, dus stabilisatie werkt ook met oude Minolta lenzen;
  • zeer goede elektronische zoeker;
  • zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Minpunten

• de fotobuffer is te klein, waardoor het maken van seriefoto's beperkt is;
  • de lensmount is van plastic, dat is waarschijnlijk geen probleem, het komt alleen wel over als een bezuiniging;
  • ik vond de Minolta flitsschoen, die Sony tot voor kort ook gebruikte, beter dan de huidige "ISO" schoen: er is echt helemaal niks standaard aan; ja, een Nikon flitser past fysiek, maar elk merk heeft toch dedicated flitsers.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De aanleiding
Na een paar keer te zijn gevallen, hield het LCD scherm van mijn Sony A300 ermee op. Reparatie is prijzig, dus vervanging lag voor de hand.

De kandidaten
Ik heb me bij de oriŽntatie voor een vervanger van de A300 niet beperkt tot Sony, ik heb deze cameraseries bekeken:
- Sony Alpha DSLR's en SLT's (A-mount);
- Sony NEX en Alpha x000 (E-mount);
- Nikon DSLR's;
- bridge camera's.

Mijn oude A300 is een Sony A-mount (Mynolta Dynax) camera, en die gebruikt NP-FM500H accu's. Handig om te weten, ik heb nog een leuke lens en een extra accu…

De afwegingen
Ik fotografeer al jaren met Minolta en Sony, ik ken de bediening, en vind de JPEG's die Sony produceert goed. Daarnaast heb ik wat ervaring met Canon en Nikon, waarbij Nikon me zowel qua bediening als qua JPEG's out-of-the-box beter beviel. Vandaar mijn focus op Sony en Nikon. Om die reden laat ik Canon links liggen, die foto's hebben te vaak nabewerking nodig.

Omdat portretten maken een belangrijk deel van mijn fotografie is, en ik portretten met een onscherpe achtergrond mooi vind, wil ik een APS-C formaat sensor hebben. Daardoor vallen bridge camera's, die om onbegrijpelijke reden niet in een APS-C variant verkrijgbaar zijn, af. En omdat Nikon's spiegelloze systeemcamera's een kleine sensor hebben, valt deze reeks ook af.

De Sony E-mount camera's zijn prachtig. De A3000 valt af doordat het een echte beginnerscamera is, te traag en te weinig mogelijkheden. De A5000 valt af vanwege de trage AF. De A6000 is een prachtige camera, maar stukken duurder dan een A-mount camera, de A58.

Als ik bij Nikon ga kijken voor een tegenhanger van de A58, de goedkoopste A-mount camera, dan volstaat de instapreeks D3x00 niet, dan moet je naar de D5x00 kijken. Deze camera's zijn zoveel duurder dan de A58, en daarbij kan ik mijn Sony / Minolta lenzen niet meer gebruiken, waardoor ze afvielen.

Dan komen we aan bij de Sony A-mount camera's. De huidige modellen zijn:
- A58
- A65
- A77-II
- A99

De Sony A58
Voorlopig zijn we bij de Sony SLT A58 aanbeland. De A58 heeft in de pers 3 nadelen:
- plastic lensmount;
- trage seriefoto's (5 per seconde);
- lage resolutie LCD (achterop).

De plastic lensmount is het afgelopen jaar uitgebreid getest, en laat geen tot weinig slijtsporen zien bij geregeld wisselen van lenzen.

Mijn A300 maakt maximaal 3 foto's per seconde, 5 is dus een verbetering.

De LCD achterop heeft 2 maal zoveel pixels als de LCD van de A300; ook een verbetering dus.

Dan komen we nu bij de sterke punten van de A58:
+ Perfecte foto's, ook bij weinig licht. Ter vergelijking: bij ISO 1600 zie ik nog geen beeldruis, terwijl dat bij de A300 met ISO 400 al het geval was.
+ Zeer goede elektronische zoeker.
+ Comfortabele grip, goede balans met lenzen die maximaal even zwaar zijn als de camera body.
+ Goede accu, gaat lang mee (600-700 foto's; bij de A300 gaat dezelfde accu tot 1000 foto's mee).
+ Alle opnamestanden zijn aanwezig: automatisch, superautomatisch (beginner), halfautomatisch, handmatig.
+ Flitsen (zowel met de flitser op de camera als de flitser los van de camera) is ongeŽvenaard door Canon en Nikon.
+ HDR is ideaal voor foto's met grote helderheidsverschillen.
+ fase detectie AF werkt altijd, ook tijdens filmen.
+ Superieure SLT techniek (die wellicht door de techniek uit de A6000 zal worden ingehaald).

Dit alles heeft mij overtuigd om voor de A58 te gaan.

Nu, na een paar honderd foto's, zowel onder ideale als onder lastige omstandigheden, ben ik nog steeds tevreden met mijn aankoop. Voor het geld wat ik ervoor betaald heb (ik heb 399 euro afgerekend in de winkel, en ik krijg nog 50 euro terug van Sony, dus 349 euro) durf ik te beweren dat er geen betere camera te vinden is. Ik was wel 28 euro kwijt aan een flitsschoenadapter, zodat ik mijn Sony flitser met Minolta aansluiting kan blijven gebruiken.

Als je, net als ik, ook enthousiast bent, is het handig om te weten dat Sony een cash back actie heeft lopen tot medio augustus.

Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt, misschien volgt er later nog een update.

Update 11-07-2014
Voor de vakantie heb ik voor heel weinig een "gemakszoomlens" gekocht: de Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASP IF Macro (Sony).

Over het gehele bereik is het een aardige lens. Voor het 18-55mm bereik heb je geen reden om de kitlens te vervangen; de kitlens is minstens zo goed, en daarbij een stukje sneller.

Maar daarvoor heb ik hem niet gekocht. In het bereik van 50 tot 150mm presteert deze lens gewoon goed. Portretten, vergelegen dingen dichterbij halen: dat gaat prima met deze lens! En dat alles zonder te hoeven wisselen.

Eťn van de redenen dat dit zo'n goedkope lens is, is dat hij geen stabilisatie heeft. Maar dat is voor Sony helemaal geen probleem, want die heeft stabilisatie in de body.

Conclusie: binnenshuis zal de kitlens beter zijn, buitenshuis de gemakszoom. Tot nu toe ben ik tevreden!

Heb jij ook een Sony A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart?

Dat bridge cameras geen APS-C sensors hebben is omdat een grotere sensor leid ook tot meer glas, grotere lens. En dat is leuk tot op een punt maar APS-C met een leuke 10x zoom zou een beest worden.

1" sensoren aan de andere hand zijn nog best te doen in bridge cameras. En geven zeker nu goede resultaten.

De Sony A58, tja Sony maakt goed spul en je krijgt veel tegen een mooie prijs. Dat vooral de prijs is leuk voor wat je krijgt. Zelf ben ik overgestapt van een Sony A200 naar een Sony A65 en moet zeggen op een paar kleine puntjes na gewoon goed spul.

Dus geniet van je Sony A58 :)
Dank, dat komt vast goed!

Ik had de A65 (en de A57) ruim een jaar geleden al eens bekeken. Ik had de behoefte aan een CMOS sensor die het ook boven de ISO 400 goed zou doen. De 16MP van de A57 en de EVF van de A65 bevielen me vooral. Qua handling vond ik ze beide goed.

Pas nadat mijn A300 (kwalitatief identiek aan jouw A200) kapot ging, heb ik een nieuwe camera gekocht, na overigens eerst alle opties te hebben onderzocht.

Ik heb nu met de A58 de EVF van de A65, en iets meer pixels dan gewenst, maar daar kan ik mee leven. De body van de A58 voelt niet zo degelijk aan als de A65, maar ook daar kan ik, gezien de prijs en de indrukwekkende specificaties, goed mee leven.

Mijn "oude" flitser doet het, mijn "antieke" Sigma 100-300 UC (nog uit het Minolta tijdperk) doet het, dus ik verwacht veel mooie foto's te kunnen maken!

Je hebt gelijk mbt de 1" sensor. Deze levert een goede kwaliteit, en heeft, indien voorzien van een F2 lens, nog voldoende controle over de scherptediepte.

Maar je wilt gemak, dus op de Nikon 1 zal er een zoomlens op komen. Daar gaan je portretten met mooie bokeh! Hetzelfde (maar dan nog grotere mate) geldt voor een portret gemaakt met een bridge camera met een 20 tot 30 keer zoomlens erop.

Als je betaalbaar mooie foto's wilt kunnen maken, kun je bijna niet om instap reflexen (daar hoort deze SLT ook bij) heen…

Wat zijn overigens die puntjes die volgens jou beter kunnen met Sony of de A65?
Wel het grootste punt met de A65 is dat het je hongerig maakt naar de A77. Maar ja die is 500 euro duurder he :!

En 24Mpixels is teveel. Het lijkt leuk maar de bestanden zijn groot en zwaar. Toch.. het werkt.

En in die tijd was de A65 bijna niet te verslaan kwa prijs en wat je ervoor krijgt. Hij was zeker beter dan de A57. Wel GPS, betere EVF etc.

En ja een kleine sensor kan groot zijn met een F2 of F1.4 lens. Op MFT is er niets voor niets een 25mm F1.4. Helaas komt die ook met een F1.4 prijs!

Ben hoe dan ook blij dat Sony de A mount gewoon doorzet. Misschien zetten ze veel in op mirrorless maar weet je daar zit geld in voor hun. In de SLT range, minder geld.
Als ik voor de A65 of A77/A77-II zou zijn gegaan, had ik ook het gevoel dat ik minimaal een Carl Zeiss lens erbij had moeten nemen om de lens niet de zwakste schakel te laten zijn... Mooie camera's, dat wel.

Ik had graag een metalen lens mount willen zien op de A58. Dat is waarschijnlijk totaal niet nodig, maar het is gewoon een gevoel. Verder had de frame buffer wat groter mogen zijn. Daarnaast is het jammer dat er geen GPS op zit. Maar echt missen doe ik het niet.

Ik ben blij dat de A58, net als de A65 en A77, een OLED EVF heeft.

Al met al is de A58 een mooie camera, en ongetwijfeld het beste wat je voor §350 kunt krijgen!