Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Motorola Moto Z Preview

Slanke smartphones met Moto Mods

10-06-2016 • 12:20

78

Singlepage-opmaak

Tot slot

Motorola slaat met zijn nieuwe high-end smartphones duidelijk een nieuwe richting in. Het uiterlijk is flink aangepakt en van de Moto X-serie is weinig meer te herkennen in de nieuwe toestellen. Wat dat betreft is het een logische stap dat de naam een wijziging heeft gekregen naar Moto Z. De slanke toestellen zijn wat specificaties betreft rijk uitgerust, en voelen in de praktijk snel en degelijk aan. De nieuwe generatie betekent echter ook het begin van een nieuw concept: Moto Mods.

De opklikbare accessoires werken eenvoudig en intuïtief. Het concept lijkt veel mogelijkheden te bieden, maar wat ons betreft ontbreekt het bij de eerste drie Mods die Motorola zal uitbrengen nog aan een system seller. De speaker en het accu-pack zijn fraai uitgewerkt en doen wat ze beloven, maar zijn niet bijzonder. De projector heeft een grotere wow-factor, maar de doelgroep die zo'n accessoire koopt, is waarschijnlijk niet groot.

Een Moto Mod die een camera toevoegt met optische zoom, lijkt ons een product waarmee Motorola zich goed zou kunnen onderscheiden van de concurrentie en waarvoor waarschijnlijk een grote doelgroep bestaat. Het is jammer dat de fabrikant nog niets heeft losgelaten over die module, maar het goede nieuws is dat deze wel op komst is. De vraag is wanneer.

Het is te hopen dat Motorola de andere concepten die het zelf heeft getoond, ook snel op de markt kan brengen. Ten slotte zal omarming door derden een belangrijke rol kunnen spelen in het succes van Moto Mods. De open houding van Motorola tegenover ontwikkelaars en andere fabrikanten lijkt wat dat betreft een positief begin.

Reacties (78)

78
78
69
5
0
8
Wijzig sortering
Sony van Z naar X en Motorola/Lenovo van X naar Z :+
Anoniem: 64619 10 juni 2016 12:37
Persoonlijk zie ik echt bijna niemand die modules gaan kopen. Doet me ook een beetje denken aan die opzet lenzen voor mobiele telefoons.
Zag nog niemand in de comments die het erover had, maar die docking naar een normaal scherm is wel echt tof. In dit filmpje zie je dus iemand die Word (?) naast Whatsapp gebruikt!

Hierbij maakt hij dus gebruik van de freeform functie in Android N. Ben zeer benieuwd in hoe Google nog in het telefoon en docking gebeuren gaat duiken.

Foto: http://i.imgur.com/RqRPv2T.png

[Reactie gewijzigd door Zenety op 22 juli 2024 16:13]

Denk alleen dat een Camera Mod interessant genoeg is voor situational gebruik.
Als je weet dat je ergens heen gaat (cultureel iets of gewoon een attractie park) dan gebruik je die camera mod.

Vind het verder wel een leuk toestel om te zien, alleen heb ik geen ervaring met Moto toestellen en vind ik alles wat groter is dan een Sony z3 compact al te groot.
Zo'n battery pack voor mensen die veel reizen, of een hub om m op een groot scherm aan te sluiten zijn ook wel goede ideeën. De speaker is ook fantastisch zoals hieronder gezegd.

Ik denk dat de modules een beetje bedoelt zijn als manieren om je telefoon te specialiseren. Werk je veel of multitask je? Battery pack. Maak je graag foto's met je telefoon? Camera. Luister je veel muziek? Speakers. Dan krijg je mensen die een moto G kopen omdat er een goede camera bij kan, zoals ze eerder Lumia's kochten. Of een speaker, net zoals HTC vroeger met Beats samenwerkte voor goed geluid.
Dat denk ik ook. Ik zie mezelf nog niet rondlopen namelijk met een telefoon én een stuk of wat van die uitbreidingen.
Het Black&Decker concept. Weet je nog van die boormachine waar je een hulpstuk voor cirkelzagen, schuren, decouperen, hegknippen, haaksboren, ...., etcetera op kon zetten?
Het verkocht goed, maar uiteindelijk verkochten de gespecialiseerde één-functie apparaten toch het beste.

Uiteindelijk zal 'de telefoon die alles kan' ook verdwijnen. Vooral als je er ook nog hulpstukjes bij nodig bent. Het is gehandicaptensport. (hier zal ik wel voor be'min'd worden)

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 16:13]

Eén van de grootste problemen is de prijs. De prijs van dergelijke hulpstukken zijn prijzig. Wanneer je op zoek bent naar een gespecialiseerde telefoon is het goedkoper een gespecialiseerde telefoon te kopen. IPV een telefoon met een hulpstuk. De rest van de hulpstukken gebruik je nagenoeg toch niet.

Zo vind ik de speaker ook niet veel toevoegen. Een kleine bluetoothspeaker geeft veel meer ruimtelijk effect, beter geluid en je kunt het geluid op je oren richten ipv van je oren af.
Tegenwoordig kan je met een compactcameraatje van 100-200 euro al super goede foto's maken, vaak vele malen beter dan die van een high-end smartphone. Daarnaast hebben deze een betere levensduur, drinken ze de batterij van je telefoon niet leeg, en zijn ze vaak handiger te bedienen...

Voor even een fotootje op je wall is een facebook app en phonecam natuurlijk perfect, maar voor leuke vakantiefoto's kan je toch beter een los cameraatje meenemen, denk ik dan. Daarnaast kan je nu iedere keer als je je telefoon upgrade een nieuwe mod kopen (okay, misschien maakt motorola nog maximaal 1 generatie telefoons die compatibel zijn), en/of zit je met een vendor lockin.

Het zelfde geldt voor super goede bluetooth speakers, portable batterijen, en bijna iedere andere extra. Misschien ben ik heel ouderwets en behoudend. Maar in telefoon-accessoires als deze zie ik behalve het hoge gadgetgehalte, het blijft leuk dat het kan, dus écht 0,0 meerwaarde.

Een extra scherm (docking) waarmee je telefoon een laptopje wordt, vind ik overigens wel een tof concept.

[Reactie gewijzigd door Luxx op 22 juli 2024 16:13]

Oh ik zie me wel lopen met die force hoor. Acterkantje erop, en als de dag te lang duurt haal ik de batterypack uit mijn tas en klik die erop.
Helemaal mee eens, nu nog een moto z force mini van iets minder dan 5" en ik ben helemaal heppie. Een telefoon met een klein scherm, extra grote accu en wat minder standaard look, thats the dream.

Die accu mod, laad die de telefoon ook op? Zo ja dan hoeft je Phone zelf niet meer aan de stroom, kan je terwijl je mod opgeladen word lekker met je telefoon klooien zonder een draadje er aan vast.
als fervent gebruiker van mobiele audio zou ik direct hopen dat er een module uitkomt met deftige dac/versterker en een 3.5mm-aansluiting

is het trouwens geweten of het tussenstukje naar de 3.5mm-aansluiting dat je meekrijgt gebruik maakt van de interne dac/versterker of dit zelf ingebouwd heeft?
Wellicht weet je het al, maar de LG5 heeft dat.
http://www.whathifi.com/lg/g5/review
Die speaker set lijkt me geweldig. Lekker muziekje afspelen, ook in de auto. Bij mij is er geen aansluitmogelijkheid in mijn auto. Ook heb ik niet een losse Bluetooth speaker thuis. Dit ding lijkt me voldoende de moeite om te proberen. Kan ik wat vaker m'n Spotify abonnement benutten :)

Een extra accu, zonder aan een kabeltje te hangen, lijkt me ook erg gebruiksvriendelijk.

En zelfs die projector... Soms wil ik iets tonen, zonder een projector bij de hand te hebben. Al zal ik dan eerder mijn omklapbare laptop gebruiken. Bij een zakelijke bespreking heb ik die doorgaans wel bij me.
Ik vraag me af of je ook zo had gereageerd als Apple met van die modules was gekomen. Denk dan dat de hele wereld laaiend enthousiast zou zijn geweest :P

Die modules kunnen echt heel handig/interessant/tof zijn, dus ik ben benieuwd in hoeverre ze deze gaan doorontwikkelen. Die projector ziet er in ieder geval heel tof uit :)
Hangt er een beetje vanaf hoe populair de telefoon wordt. Maar als fabrikanten hier op springen zijn er ideeën genoeg voor andere modules.
Denk maar aan e-ink schermen, dj module met 2 audio uitgangen, game modules met een achterkant zoals ps vita.
Hoop toch van harte dat de 'Force' ook buiten Amerika verkrijgbaar wordt, anders sla ik deze over.
De communicatie van Motorola daarover is een beetje onduidelijk. In de VS wordt gemeld dat het tijdelijk een Verizon exclusive is, tot de herfst. Marketingmensen van Motorola Europa zeggen dat de Force vanaf september gewoon wereldwijd beschikbaar is unlocked. In feite is september herfst, dus wellicht krijgt Verizon 'm iets eerder, maar is hij ook meteen in de Benelux beschikbaar bij een Europese release.
Inderdaad unique selling point en grootste probleem bij huidige smartphone, het scherm dat snel breekt.
Waarom wordt er in heel deze preview over Motorola gepraat? Motorola heeft deze telefoons toch niet gemaakt, maar Lenovo. Enkel de naam 'Moto' blijft bestaan.

Verder vind ik het een mooi ontwerp en veel beter uitgewerkt dan de mods van de LG G5. Dit zie ik mij zelf echt nog gebruiken. Alleen jammer van die vingerafdrukscanner onderaan, design-wise niet echt mooi (persoonlijke mening uiteraard) en het maakt de bezel onnodig groot. Een oplossing op de zijkant had een betere keuze geweest imo. De Moto Z Force lijkt mij nog het meest interessant omdat deze standaard toch een deftige batterij aan boord heeft. Bij de Moto Z kan het wel eens moeilijk worden om de dag door te komen met die 2600mAh batterij en het QHD scherm. Je kan uiteraard de power pack er altijd op laten of hem achter de hand houden, maar ik weet niet of die kleine 2mm dat waard is.

Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen van de toestellen en de mods. Ook is het afwachten wat er hier allemaal verkocht gaat worden want bij mijn weten is Moto Maker nog steeds niet beschikbaar in de Benelux en mislopen we dus waarschijnlijk weer een deel van de mogelijkheden.

Interessante ontwikkeling, dat zeker.

Hier trouwens een hands on van Android Authority:
https://www.youtube.com/watch?v=bdZj-nM474k

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 22 juli 2024 16:13]

We kiezen ervoor om de naam Motorola te gebruiken omdat Lenovo dat zelf ook doet. Lenovo is de eigenaar van het merk, maar blijkt voorlopig de Motorola-naam aan te houden. Kijk maar naar alle websites; dat is gewoon www.motorola.com, etc. Op de doosjes van de nieuwe Motorola G4-toestellen staat groot Motorola en ergens een klein Lenovo-logo. Lenovo heeft begin dit jaar aangegeven de naam te willen veranderen in 'Moto by Lenovo', maar daar zien we in de praktijk niks van terug. Op alle Motorola-websites staat alleen klein 'Motorola, a Lenovo Company' vermeldt.

Er zijn meer voorbeelden waarbij een andere merknaam gebruikt wordt dan de daadwerkelijke eigenaar. Bijvoorbeeld Crucial ssd's. In feite is dat Micron. Of OCZ, wat nu in handen van Toshiba is. Of Porsches, wat eigenlijk Volkswagens zijn ;)

Als Lenovo de merknaam Motorola niet meer gebruikt zullen we dat ook doen. De toestellen liggen nu gewoon in de winkel als Motorola, dus dat is wat ons betreft het meest duidelijk om aan te houden.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 22 juli 2024 16:13]

Ok, da's duidelijk, ik wist niet dat Lenovo zelf de naam Motorola nog gebruikte. Dat gaat inderdaad in tegen voorgaande berichten.

In ieder geval goed om te zien dat ze trouw blijven aan de ideeën van Motorola en Moto Maker. Met de modules zijn de toestellen zelfs nog unieker. Hopelijk zien we in de toekomst ook een 5" - 5,2" variant met Moto mods.
In de shop van coolblue is de Moto Z te pre-orderen voor 399,- dat is geen verkeerde prijs lijkt me.

http://www.pdashop.nl/pro...ml#product_specifications
Gebaseerd op niks helaas. Heb nagevraagd en het antwoord is:

Het is op dit moment inderdaad nog niet honderd procent zeker wat de prijs zal gaan worden. Het is goed mogelijk dat deze nog aangepast zal worden alleen is dat nu nog niet bekend. Ik raad u aan om de productpagina in de gaten te houden om op de hoogte te blijven.
Zelf ben ik groot fan van de eerste en tweede gen Moto X. Zoals in de preview aangehaald is hier bijzonder weinig van over. Iets dat ik erg betreur. Mij spreken de mods niet bepaald aan. Het formaat is eveneens te groot en de telefoon is gewoon zinloos dun. Het spijt me Moto maar ik ga nu toch kijken naar de Oneplus 3 (eigenlijk ook te groot) of de nog niet aangekondigde Nexus voor de opvolger van mijn Moto X second gen.

Stiekem hoop ik dat er toch nog een 'echte' nieuwe Moto X komt.

[Reactie gewijzigd door outlandos op 22 juli 2024 16:13]

Eindelijk wat innovatie met nieuwe telefoons en dan nog klagen. Iedere telefoon die nu uitkomt lijkt op de ander en er is niets nieuws..

Ben blij dat Motorola eindelijk iets op de markt brengt die niet op de ander lijkt. Laten anderen ook eens een gok wagen en wat proberen. Ik zie echt in dat in de toekomst geen 1 telefoon nog een 3.5 mm jack heeft. Deze mods zijn voor mij echt een welkom ding, en ik kijk ook echt uit naar de ara telefoon.
Wat zou er dan in plaats van een 3.5mm jack komen? Hoe zou je dan muziek luisteren via je telefoon zonder grote bluetooth headphones?
Gewoon een converter naar 3.5mm. Ze kunnen micro usb to USB al zo klein maken dan kan dat vast ook wel naar een 3.5mm jack.

Het zal wat groter zijn en misschien wat makkelijker afbreken, maar nog steeds bruikbaar. En misscien komen er wel hoofdtelefoons/oordopjes die gewoon USB-C hebben. Waarom niet alles een zelfde aansluiting?

Ook heb je bluetooth oordopjes die echt super klein zijn!
> Waarom niet alles een zelfde aansluiting?

Want dat gaat zo goed als je er meer dan 1 nodig hebt :P Stel dat ik en muziek wil luisteren en mn telefoon bijna leeg is. Ik denk dat Lenovo hier een generatie of 2 te vroeg mee is. Draadloos opladen / draadloze oortjes zijn nog niet het gemeengoed wat ze moeten zijn als je zou willen als je aansluitingen weglaat.
Een splitter/hubje gebruiken? Of Lenovo moet twee USB-C-aansluitingen maken.
omdat er momenteel nog geen standaard is om analoog geluid over usb te laten lopen. Dat wil zeggen dat wil je momenteel een beetje toekomstgericht wilt werken met hoofdtelefoons die gebruik maken van usb-c je met een in de hoofdtelefoon ingebouwde dac/versterker, wat de hoofdtelefoons weer duurder maakt voor dezelfde geluidskwaliteit
In de review staat zelfs dat ze een adapter van USB-C naar 3.5 mm jack meeleveren bij de Moto Z. En de geruchten gaan ook al een tijd dat de volgende iPhone geen 3.5 mm jack aansluiting meer zal hebben. Zelf vind ik kabels verschrikkelijk en heb ik zowel in-ears als on-ears draadloos en het werkt echt perfect.
Hoe zou je dan muziek luisteren via je telefoon zonder grote bluetooth headphones?
Ik gebruik al 3 jaar een in-ear BT headset (Jabra Street). Er zijn talloze kleine headsets te vinden, het grote voordeel van dit BT headsets is dat de interne hardware een betere geluids-chip heeft dan veel (midrange) telefoons.
In plaats van een 3,5mm aansluiting hoeft voor mij dus nieuws te komen. Dat een grote headset noodzakelijk is, is dus ook niet aan de orde.
Fijn dat in de toekomst de 3,5mm jack minder vaak zal voorkomen. Nu heb ik er echter nog heel erg veel behoefte aan. Daarbij komt dat ze het weglaten om daarmee de telefoon zo dun te krijgen: sorry maar op zulke ''innovatie'' zit ik helemaal niet te wachten.
Maar omdat jij er nu nog veel behoefte aan hebt moet deze telefoon het nog maar niet hebben? Wanneer moeten ze dan wel die overstap maken?

En waarom is super dun geen innovatie? Het zal dan wel niet geweldig in de hand liggen, maar het laat wel zien wat een fabrikant wel niet kan maken, ookal is het alleen maar als proof of concept. Het gaat erom wat we in de toekomst allemaal kunnen verwachten.
Nou ja, het idee van verwisselbare achterkanten met additionele functionaliteit hebben we eerder gezien bij Jolla en het The Other Half concept dat een I2C poort beschikbaar maakte voor achterkantjes met allerlei mogelijkheden. De mooiste was TOHKBD van het Delftse Funky Other Half (Dirk). Een uitschuifbaar toetsenbord waar de halve Jolla community (veel Nokia N900 fans) altijd om riep...
inderdaad, de zeikerds die telefoons te dun vinden en batterijen te klein -> batterypack

de zeikerds die de speakers kut vinden -> speaker mod

de whiners die de camera nooit goed genoeg vinden -> camera mod

Bied je geen keuze -> huilie, bied je al die keuze -> huilie
Geen idee waarom je een -1 kreeg...Je haalt gevoelige punten aan en hebt groot gelijk!

MAAR, ik wil hem wel eerst vasthouden voordat ik kan oordelen
''Wat afwerking betreft lijkt er weinig verschil te zijn tussen de twee modellen. Een verschil is dat de Force wel over een 3,5mm-aansluiting beschikt''

Ik kan nergens vinden dat de Moto Z Force inderdaad een 3,5 mm-aansluiting heeft (dus zonder de adapter).. volgens mij is dit een foutje, correct me if i'm wrong!

Verder fantastische toestellen! Heb zowel de moto x (1st en 2nd gen), en nu een nexus 5x. Vind eigenlijk stock Android op een gegeven moment gewoon saai, vooral als je uitgekeken bent op moto Display etc (niet dat ik zonder zou willen). Het is alleen gewoon elke keer dezelfde smartphone ervaring (wat wel stabiel en vloeiend is). Op gebied van software zijn er wat kleine tweakers, maar geen schokkende dingen. Op gebied van hardware is het altijd beter scherm, cam, accu, en processor, that's it.

Nu is er eindelijk wat mij betreft een veel grotere onderscheidend vermogen. De Mods zijn gewoon awesome, en ik zie mezelf dit zeker gebruiken. Daarnaast is de wijze waarop dit 'modulaire' concept is gerealiseerd, ontzettend slim en goed bedacht. Ik denk dat LG met pijn de presentatie heeft aangekeken..
Anderzijds is de shatterproof scherm van de Z Force ook waanzinnig, en voor mij een instant buy. (los van het bijkomend voordeel van een grotere accu en betere cam).

Al met al is Moto erg goed bezig wat mij beteft. Iedereen heeft geklaagd over de 'tragere updates' en dat soort zaken door Lenovo, maar het is allemaal gewoon prima, en het gaat ook nog steeds 2 x zo snel als andere fabrikanten. Enige nadeel is dat de Z Force voorlopig niet wereldwijd gereleased wordt vanwege een exclusiviteitsdeal...maar even wachten dus!

[Reactie gewijzigd door ri0ta op 22 juli 2024 16:13]

Inderdaad viel mij ook al op.
Beide toestellen hebben geen 3,5mm audio aansluiting.
In beide gevallen word er een adapter meegeleverd.

Ik vind het alleen jammer dat op de Force ook een shattershield display zit.
De toplaag schijnt krasgevoelig te zijn (soort screenprotector).
Hoewel dat erg handig is vraag ik me af hoelang moto de toplaag blijft supporten.
Dat houd me een beetje tegen om een X force te halen. Straks zit je over een jaar of 3 met een telefoon met matglas :|
Je hebt gelijk, de Z Force heeft ook geen 3,5mm-aansluiting. Aangepast in het artikel.
Jammer van die dikke onderste bezel, die buiten de vingerafdruk-lezer compleet onbenut word. Ze hadden daar makkelijke de 3 fysieke/capacitive android-knoppen kunnen plaatsen. Dan kon dat onscreen geval optioneel uitgeschakeld worden.

Bovendien zien die stippen er (persoonlijk) behoorlijk design afbreuk makend uit, de off-center vingerafdruk lezer ook overigens.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 22 juli 2024 16:13]

Waar zou je de vingerafdrukscanner dan zetten?
Hij zegt toch niet dat die op een andere plek moet? Dus op de plaats waar die nu zit, maar dan met knoppen er bij.

PS zijn moderatie klopt echt voor geen kant, het is gewoon onderbouwt commentaar over een toestel uit het artikel. Meer ontopic kan het toch niet zijn?
Ik heb uitgekeken naar de launch van deze nieuwe Moto toestellen. Ik was benieuwd wat Lenovo ging doen met de van oorsprong Motorola toestellen. Ik vind ze eigenlijk net iets te groot, 5,2 inch had perfect geweest. Ik ben zeer blij dat er nu gebruik wordt gemaakt van OLED schermen, iets wat me bij de vorige Moto toestellen altijd weerhield om er één te kopen. De Moto Mods zullen voor de één een uitkomst zijn en de ander zal ze niet gaan gebruiken. Wat mij een leuk idee lijkt is om een carholder voor in het raam van je auto te hebben. Deze kun je dan magnetisch bevestiging en met de 12V van je auto opladen en met een AUX of via Bluetooth verbinden met je radio. Voor de rest is het design van een toestel voor mij niet het belangrijkste: het gaat om het hartje, niet het uiterlijk.
Het hart is gewoon droid 6.0.1 met een SD820. Voor de rest draait alles om design en bouw kwaliteit/kwaliteit scherm. Er is al zoveel met die combi reeds verkrijgbaar.
En dan pas in september volumes voor de winkels?
Jeetje tot die tijd is de Galaxy S7 helemaal in prijs omlaag gegaan en staat de S8 al voor de deur.
Ik begrijp Lenevo niet helemaal, wat willen ze nu met een paper launch?
Of willen ze hun eigen toestellen pushen? Heel raar allemaal...
Dat ben ik helemaal met je eens, ze zijn wel een beetje laat in de race. Straks is de SD830 er al weer en dan is de SD820 niet meer de nieuwste en de snelste...
Dat maakt de telefoons niet waterdicht, maar Motorola stelt dat waterspatjes of lichte regen geen probleem vormen.
Hoop toch wel tegen meer dan dat als je er een speciale coating voor gebruikt, al 10 jaar lang ben ik niet bang voor wat regen of spetters met mijn smartphones en dat heeft ook nooit tot problemen geleid. Vooral in mijn ingress-periode heel veel in de regen gespeeld, zou ook niet weten wat er kan gebeuren, praktisch alles is dicht en water gaat niet zomaar de naden in om het scherm door de oppervlaktespanning :)
Voor fabrikanten is het natuurlijk lastig om daar wat over te zeggen, zolang het apparaat geen officiële rating heeft voor gebruik onder water. Ik gok dat je er best een sloot water over kunt laten vallen, misschien overleeft 'ie zelfs een tijdje kopje onder. Er zijn meer smartphones die dat doen terwijl ze officieel niet waterdicht zijn. Ik - en Motorola - zullen je dat echter niet garanderen ;)
Ja dat is ook waar, als ze wat beweren moet het ook echt zo zijn, en je kan misschien beter niks zeggen om claims voor als het een keer fout gaat (te veel water) niet op je dak te krijgen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 16:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.