Tweakers zegt: 6,5

Motorola Moto Z 32GB Zwart

Specificaties 5,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto Z 32GB Zwart Review

Hedgy 19 september 2016, laatste update op 20 september 2016, 1.785 views

Motorola Moto Z 32GB Zwart

Ik keek al even uit naar dit product, wilde in eerste instantie graag de Force i.v.m betere camera en batterij. Deze kwam helaas niet in Nederland dus koos ik toch voor de Moto Z. Het is een prachtige telefoon voor wie een unieke snelle telefoon zoekt!

Pluspunten

• Moto Mods
  • Top prestaties
  • AMOLED Scherm
  • Plain android met leuke extra's

Minpunten

• Camera had wat scherper kunnen zijn
  • Motomods moet nog groeien

Moto Z

Motomods
Moto mods mogen niet ontbreken bij een Moto Z review, ik kan hier helaas nog niet zo veel over vertellen omdat ze nu nog niet uit zijn in Nederland, maar ik kijk er erg naar uit!

Er is 1 moto mod meegeleverd, namelijk een style-mod. Dit doet niks meer dan de achterkant van je telefoon omtoveren (en beschermen tegen krassen).
[img]JvKT2wNl[/img][img]WsInZ4LX[/img]
De Moto Mod zit goed vast en laat niet zomaar los.

Zelf kijk ik uit om o.a de extra batterij-mod en de speaker mod toe te voegen aan mijn Moto Z. :)

Ook hoop ik dat ze blijven innoveren met Moto Mods, een soort game-controller mod wat je telefoon omtoverd in een soort Xperia Play lijkt me bijvoorbeeld ook wel wat.
Moto Features
Moto blijft vlakbij stock-android, daarmee hoop ik ook dat ze goed snel updates uitbrengen, of dat zo is is nog even afwachten. Momenteel loopt het met de security patches een maand achter. (Hij staat op de august-patch). Nougat wordt voor het einde van het jaar verwacht.

Je hebt een aantal gestures die je aan of uit kan zetten bij Moto, ik noem hier de 2 die ik het handigst vind:
Door een "Chop chop" beweging te maken met je telefoon kun je de flashlight aan zetten, dit werkt snel en effectief en met dezelfde beweging kun je hem weer uit zetten.

Ook heb je twist to launch camera, ook dit werkt zeer effectief om de camera snel op te starten terwijl je hem goed positioneerd voor de perfecte foto.
Batterij
Ik was een beetje bang dat de telefoon misschien niet lang genoeg mee gaat, uiteindelijk blijkt dat ik elke dag wel thuis kom met minimaal 30% over.
De eerste volle dag had ik de brightness voor de zekerheid wat lager gezet. Brightness rond 25% en adaptive brightness aan was goed om de hele dag het scherm goed te kunnen lezen.
Die dag was ik half 8 weg gegaan, 19:00 was ik weer thuis met 40% batterij over! Screen-on time was 2 uur. Heb met name de browser gebruikt en WhatsApp. Ik heb ook even Pokemon Go gespeeld.

[img]SdFXvQpr[/img]

De daarop volgende dagen heb ik eigenlijk brightness altijd op 100% gehad. (met adaptive brightness aan). Zo zit ik nu op 2 en een half uur screen on time waarvan ik bijna een uur Pokemon Go heb aangehad:
[img]uvmjtiVK[/img]

Batterij gaat dus prima een hele dag mee op school, inclusief een beetje gamen. Brightness lijkt niet heel veel uit te maken.
Camera
Ik kom van een Z3 Compact, die naar mijn mening goede plaatjes schiet met een 20.7 MegaPixel camera.
Deze camera heeft wat minder MegaPixels (13). Maar schiet toch betere plaatjes dan de Z3 Compact, alleen wanneer je inzoomt zie je dat de Z3 Compact scherper is. Met kleuren en belichting is de Moto Z echter een erg goede vooruitgang.
Hier wat plaatjes die overdag zijn gemaakt met de auto-modus:
[img]etDCvbkP[/img][img]rnHqhYih[/img][img]Iq7Y31n7[/img]
Overdag maak je enorm snel plaatjes met de Moto Z. Met de "Twist for camera" gesture die je bij de Moto Z kan gebruiken mis ik de speciale shutter-button van mijn Sony niet eens.
's avonds in minder licht duurt het wat langer voor hij de foto maakt en moet je de camera even goed stil houden voor de ideale foto. Waar de bovenstaande plaatjes in een fractie van een seconde zijn gemaakt kost deze onderstaande foto wat meer tijd:
[img]z7jth8vB[/img]
Screen, Gaming, GPS & Compass
Het AMOLED scherm is prachtig, Moto heeft een "vibrant colour mode" waardoor kleuren nog veller naar boven komen. Sommigen zullen dit een mooi effect, als je het toch liever realistisch houd kun je dit uit zetten bij Display settings.

Bij het opstarten van Google Maps of andere locatie-gebaseerde-applicaties is de GPS altijd snel bij, ik heb nog geen problemen gehad met de GPS. Het compas werkt ook goed, soms moet hij even gecalibreerd worden door de telefoon wat te bewegen.

Naast Pokemon Go heb ik ook Asphalt 8 op deze telefoon gespeeld, (en wat andere spelletjes uitgeprobeerd waarvan ik de naam vergeten ben ;)) De telefoon wordt wel warm, maar niet te warm. Vrij normaal dus. Je kunt prima comfortabel doorspelen.
Audio Jack
De Moto Z heeft geen audio jack, dat zal voor vele misschien een no-buy zijn. Wel krijg je er een USB-C naar audio jack kabel bij waardoor je toch nog je koptelefoon of oortjes kan aansluiten via dezelfde poort als waar je je telefoon oplaad.

Voor mensen zoals ik, die liever via Bluetooth muziek luisterd via de telefoon is dit echter geen probleem.
Technisch gezien kan de camera wat scherper en batterij beter, maar in de praktijk zal dit voldoende zijn voor de meeste mensen.

Verder kun je bijna niet meer wensen betreft de hardware, je kan zelfs er iets aan toevoegen met de moto mods. Hoe succesvol de mods worden en hoeveel er daadwerkelijk op de markt komen is nog even afwachten. Zelf vind ik het wel een prettig idee dat als de batterij toch wat minder wordt (wat in verloop van tijd vast gaat gebeuren) ik dit makkelijk kan oplossen met een mod.

Ik raad dit toestel aan aan mensen die naast de beste specificaties ook graag een uniek extraatje willen. Met de moto mods kun je makkelijk het uiterlijk of de featureset van je telefoon veranderen. Je moet wel de headphone jack kunnen missen, daarvoor kun je bijvoorbeeld Bluetooth headphones gebruiken.

Heb jij ook een Motorola Moto Z 32GB Zwart?

Bedankt voor je review... verhelderend ;)

Ikzelf vind de foto's bij daglicht juist meer dan prima, zien er precies juist belicht uit.

De mods zijn als ik de eerste berichten zo lees, veelbelovend.

Veel plezier met je toestel !

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.