Door , , 145 reacties

De Moto X Play is een subtopper die presteert naar zijn prijs, met bijvoorbeeld een langzamere processor, minder geheugen en een minder geavanceerd scherm dan de X Style. De accuduur is de positieve uitzondering, want die is uitzonderlijk lang. Het toestel ligt fijn in de hand en zit goed in elkaar, de lcd is helder en kleurrijk, en de camera doet het goed bij voldoende licht, maar struikelt bij weinig licht. Wat software betreft houdt Motorola het nog steeds 'basic'; de fabrikant levert een bijna pure Android-ervaring met wat nuttige toevoegingen.

Prijs bij publicatie: € 379,-
Verkrijgbaar vanaf: € 249,-
Geteste uitvoering: Motorola Moto X Play 16GB Wit

Motorola heeft er dit jaar voor gekozen om niet één, maar twee smartphones uit te brengen in de X-serie. Dat heeft geresulteerd in de Moto X Style en de goedkopere Moto X Play, die we hier bespreken. Die X in 'Moto X Play' suggereert dat deze smartphone in de high-end serie valt, maar eigenlijk bevindt de telefoon zich in de line-up van Motorola tussen de Moto G en de nieuwe X Style, en beschouwen we hem als een hoge middenklasser.

De Moto X Play heeft dan ook een langzamere processor, minder geheugen en een minder geavanceerd scherm dan de X Style. We hebben het hier dus niet over hetzelfde beestje in een ander jasje; dat zou vreemd zijn, gezien het prijsverschil. De Moto X Play 16GB kost op het moment van schrijven 379 euro, waar de Moto X Style 32GB pas voor 500 euro de jouwe is. Toch wint de X Play het op het gebied van specificaties op één vlak van de X Style en dat is de aanzienlijke accucapaciteit van 3.630mAh.

Verder valt bij de eerste blik op de specificaties op dat Motorola een camera met maar liefst 21 megapixels in de Moto X Play heeft gestopt. Het gaat om de veelbelovende IMX230-sensor van Sony. Motorola lijkt daarmee de kritiek op de Moto X-edities van 2013 en 2014 serieus te hebben genomen. De camera en accuduur zijn nog wel eens een struikelblok gebleken voor toestellen die op andere vlakken een mooie prijs-kwaliteitverhouding leveren, zoals de Nexus 5. Wat dat betreft lijkt Motorola hier in theorie een mooie stap voorwaarts te zetten. Rest natuurlijk de vraag of dat ook in de praktijk zo is.

Moto X Play

Populaire gebruikersreviews

Door Chris Broesder

- Reviewer mobiele apparaten

Chris werkt sinds 2015 bij Tweakers en is sinds begin jaren negentig bezig met tech. Hij schreef toen al reviews over games en had geen handleiding nodig bij zijn Transformers. Voordat hij bij Tweakers werkte, studeerde Chris Media & Cultuur richting Film aan de UvA en schreef hij voor diverse andere tech-platforms. Verder is hij niet vies van een (computer)spelletje op zijn tijd.

Volg Chris op Twitter