Motorola Moto X Play 16GB Zwart Review

doelloos2 29 oktober 2015, laatste update op 29 oktober 2015, 2.125 views

Motorola Moto X Play 16GB Zwart

De moto x play is een perfecte telefoon voor mensen die heel de dag weg zijn en niet altijd de kans krijgen om hun telefoon op te laden. Daarbij is deze telefoon scherp geprijsd, bevat een goede camera en heeft een scherm met een hoge helderheid.

Pluspunten

• Prachtig scherm, hoge helderheid
  • Accuduur!!!
  • camera
  • Behuizing
  • speaker
  • pure android
  • moto display
  • ligt goed in de hand

Minpunten

• Power en volumeknoppen zitten los
  • Niet comfortabel met bellen
  • geen stereo speaker
  • geen amoled (met moto display)

uiterlijk en feel
De telefoon ziet er zeer strak uit aan zowel de voorkant als achterkant. De hoge screen-to-body ratio maakt de 5,5 inch telefoon minder groot dan andere telefoons die vrij grote randen hebben. De achterkant is gecurved en gemaakt van een soort kunststof dat rubber-achtig aanvoelt. De telefoon houdt door de curve erg fijn vast plus door de rubber-achtige achterkant glijdt de telefoon niet makkelijk uit je handen en is het niet gevoelig voor vingerafdrukken. De power en volume knop geven een positieve feedback als ze worden ingedrukt maar ze zitten vrij los in de behuizing. Als je de telefoon ook oppakt en beweegt hoor je de knoppen bewegen, is natuurlijk jammer maar nog altijd beter dan knoppen die niet lekker klikken. Ik ga binnenkort wat foto's van de telefoon maken en die upload ik hier dan nog

De accuduur
Om maar meteen met de beste feature te beginnen van deze telefoon: De accuduur. Hiervoor had ik een oude samsung galaxy s2 met een slechte accuduur. De maximale screen on time bij gemiddeld gebruik zat rond de 1 uur. Dat is met de foto x play wel een heel ander verhaal. Ik denk dat er weinig telefoon zijn die met gemiddeld gebruik (Gebruik van whatsapp, facebook en dat soort dingen) een screen on time hoger halen dan deze telefoon. Met de moto x play heb ik meerdere malen 6 uur screen on time weten te behalen. Dit is natuurlijk geweldig en ik kan met deze telefoon ook dan ruim twee dagen doen. Deze geweldige accuduur is natuurlijk te behalen door de enorme accu van 3630 mAh en de redelijk zuinige snapdragon 615.

http://i65.tinypic.com/2z6rzt0.png http://i68.tinypic.com/iei96q.png

Het scherm
Naast de accuduur heeft de scherm van de moto x play mij ook echt verbaasd. Het is zeker een van de mooiste IPS schermen die ik ook op een android telefoon heb gezien. De kleuren ogen dieper dan op sommige andere ips panelen. Echter kan er ook voor gekozen worden om een andere display modus te kiezen die er voor zorgt dat de kleuren net wat natuurgetrouwer zijn. De telefoon is goed af te lezen in direct zonlicht en heb de helderheid eigenlijk bijna nooit op 100 % staan omdat dit simpel weg te fel is. Het eerste nadeel van dit scherm is dan dat het niet heel erg gedimd kan worden, wat wel fijn is als je in de avond nog wat op je telefoon zit te doen. Het tweede nadeel van dit scherm, en alle andere LCD panelen, is dat zwart niet echt zwart is. Zeker in het donker is het wel te zien dan is het meer grijs dan zwart, en dat maakt moto display ook een beetje overbodig als energiebesparing. Dat neemt niet weg dat moto display niet handig is het is alleen dat het niet die voordelen heeft als op een amoled display

http://i64.tinypic.com/2hqduea.png http://i65.tinypic.com/e6eidg.png

De Camera
De camera is goed maar niet perfect. Voor 370 euro valt er eigenlijk niet veel te klagen want een camera van een 'midrange' telefoon kan het niet opnemen tegen de camera's in bijvoorbeeld de galaxy s6. De camera van de moto x play maakt meer dan prima foto's bij voldoende licht en door de 21 MP module bevatten de foto's ontzettend veel detail. De video kwaliteit heb ik nog uitgeprobeerd maar ik verwacht hier niet te veel van omdat het geen OIS heeft. Er zit een slomo modus op die het mogelijk maakt op met 120 fps een video te maken, maar dan wel in 540p. De camera app is simpel, maar ook net weer iets te simpel. Je drukt ergens op het scherm en er wordt een foto gemaakt. Ik heb persoonlijk zelf liever dat ik eerst op het scherm druk om te focussen en dan op de camera knop om een foto te maken. Foto's die op afstand worden genomen zijn altijd goed in focus maar zeker objecten van dichtbij zijn soms moeilijk in focus te krijgen. Hieronder zijn wat foto's toegevoegd en ik probeer en snel wat meer te maken.

foto op volledige resolutie: http://postimg.org/image/l72edvhbp/

foto op volledige resolutie: http://postimg.org/image/cx10senq9/

foto op volledige resolutie: http://postimg.org/image/4wymfpi3x/

Snelheid
De snelheid van de telefoon is prima voor social media gebruik, maat gaat geen benchmarks test winnen. Games zoals real racing 3 kan de telefoon wel handelen maar als de app wordt afgesloten duurt het wel weer even voordat de iconen op het homescherm geladen zijn. In het dagelijks gebruik zorgt de stock android ervoor dat alles heel soepel verloopt en is de snapdragon 615 een prima CPU voor deze telefoon.

Bellen
De bel kwaliteit is prima. Mensen aan de andere kant van de telefoon kunnen mij goed horen en andersom. Het enige nadeel bij het bellen is dat de rand van de telefoon vrij scherp is waardoor het niet comfortabel is om te bellen. Of dit een nadeel is scheelt per persoon. Persoonlijk bel ik bijna nooit en heb ik er ook weinig last van maar voor mensen die veel bellen is deze telefoon niet erg fijn in gebruik.

Al met al is dit een prima telefoon voor de prijs en ik denk dat er weinig telefoon op dit moment zijn die dezelfde prijs/kwaliteit verhouding hebben als de moto x play. Ik heb deze telefoon 4 sterren geven omdat de accuduur, het scherm en de camera allemaal prima zijn maar er ook nadelen aan zitten. Zo is bellen oncomfortabel en zitten de power en volume knoppen los.

Dit is een van mijn eerste reviews dus tips en verbeterpunten zijn van harte welkom, en mocht je vragen hebben laat maar weten en ik probeer ze te beantwoorden :)

Heb jij ook een Motorola Moto X Play 16GB Zwart?

Nette eerste review :) Moto X Play ook overwogen maar denk toch dat het de Nexus 5X gaat worden (al wacht ik nog wel tot de prijs gezakt is). De Play heeft wel een accu die mogelijk 2x zo lang meegaat en een speaker die goed te horen is. De camera in de 5X is dan weer beter (touch-to-focus ben ik gewend) en de vingerafdrukscanner lijkt me ook erg fijn. Verder is het formaat vrijwel gelijk ondanks het grotere scherm in de Play.
Ja ik heb ook overwogen om de 5x te nemen maar het niet uitbreidbare geheugen en het mindere scherm + accuduur is mijn voorkeur toch gegaan voor de play
Mindere scherm? Ik heb aardig wat reviews gelezen en volgens mij is het scherm in de 5X juist beter. Het niet uitbreidbare geheugen maakt mij niet uit, met m'n huidige Nexus 5 heb ik net genoeg aan 16GB, daarom wil ik deze keer wel 32GB. De grotere accu is een plus maar maakt 'm wel aardig wat dikker dan de 5X.
Ik lees overal dat dit toestel een uitstekende accuduur heeft. Ik heb de mijne nu anderhalve week en ben er erg teleurgesteld in. Het is een achteruitgang t.o.v. mijn vorige moto G. Ik haal iets van 4.5 SOT en mijn data (3g/4g) ligt bijna nooit aan (bijna altijd via WiFi). Voor de rest niets aan te merken, goed toestel
Hmm ja ik haal ook maar 4.5 SOT met de helderheid op maximaal, maar als ik de helderheid laag houd en zuinig doe met de batterij haal ik nog steeds 5-6 uur SOT
Mijne staat steeds op auto en de slider op +-50% dus daar ligt het ook niet aan