Door , , 49 reacties

De G5 X biedt dankzij de relatief grote sensor een goede beeldkwaliteit, door de grote grip ligt hij goed in de hand en mede door het extra draaiwieltje laat hij zich uitstekend bedienen. De camera is zeer compleet, met een ingebouwde oled-evf, een flitsvoet en een aanraakgevoelig scherm, dat kantelbaar Ún uitklapbaar is. De body is daardoor wat groter uitgevallen dan die van enkele andere 1"-camera's. Hij past niet meer in een broekzak, maar een jaszak of kleine tas is geen probleem. De G5 X gebruikt exact dezelfde sensor en lens als de G7 X, dus de beeldkwaliteit is nagenoeg identiek. Dat geldt helaas ook voor de schamele accuduur en de burstsnelheid.

Prijs bij publicatie: € 699,-
Verkrijgbaar vanaf: € 696,41
Geteste uitvoering: Canon PowerShot G5 X Zwart

In 2012 werd een nieuw camerasegment geboren: compactcamera's met een 1"-sensor. Het begon allemaal met de RX100 van Sony, die inmiddels is opgevolgd door een vierde generatie. In 2014 trad Canon, na Panasonic, toe tot dit nieuwe segment met de introductie van de G7 X. Dit jaar kwamen daar de G3 X, G9 X en G5 X bij. Daarmee biedt Canon nu een zeer compleet portfolio compactcamera's met grote sensors aan, waarbij er voor ieder wat wils is.

G5 X conclusie

De G5 X sluit mooi aan op de andere Canon-camera's. In feite is het gewoon een G7 X, met exact dezelfde sensor en lens. De body is echter een stukje groter, waardoor hij prettiger en vooral steviger in de hand ligt. Daardoor was er ruimte voor een extra draaiwieltje. Canon heeft dat, enigszins ongebruikelijk, aan de voorzijde geplaatst. De grote body biedt ook ruimte voor een evf, die we dan ook eindelijk aantreffen. Dit is min of meer een unicum, want eerdere Canon-camera's met grote sensor beschikten hier niet over, al was er voor de G1 X en G3 X wel een externe evf tegen meerprijs beschikbaar.

Hoewel het Canon-portfolio met de toevoeging van de G5 X en G9 X nu goed op orde is, is er inmiddels flink wat concurrentie in het 1"-camerasegment. Wat voegt de G5 X toe aan de G7 X en onderscheidt hij zich in positieve zin van de concurrentie?

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter