Door , , 37 reacties

Zo hier en daar hebben de dames en heren van Naughty Dog al laten vallen dat Uncharted 4: A Thief's End zeer waarschijnlijk de laatste Uncharted is die de studio maakt. Ook tijdens de Paris Games Week kwam het geluid weer voorbij. Naughty Dog denkt dat het wel klaar is met de serie. Het heeft gedaan wat het wilde doen en het is tijd voor wat anders. Het ontwikkelen van The Last of Us, een tussendoortje voor de studio, smaakt kennelijk naar meer. Over wat de toekomst gaat brengen, laat de studio zich niet uit. Voorlopig is alle aandacht nog gericht op A Thief's End.

Videopreview van Uncharted 4: A Thief's End Multiplayer.

Juist omdat Uncharted 4 misschien het laatste deel uit de serie is, doet Naughty Dog naar eigen zeggen extra hard zijn best om indruk te maken op de vele fans van de serie. Dat geldt niet alleen voor de campagne, waarin Nathan Drake bijvoorbeeld voor het eerst voertuigen kan besturen; het geldt zeker ook voor een wat vergeten onderdeel van de serie: multiplayer. Het is je misschien niet bijgebleven, maar de meeste games in de serie hebben niet alleen de indrukwekkende campagne waar de serie bekend om staat, maar zijn ook in multiplayer speelbaar. Dat gaat straks ook op voor Uncharted 4, en dat deel van de game wordt volgens de makers beter dan ooit.

Strijden in teams

Het wordt in ieder geval anders dan je van de serie gewend bent, want Naughty Dog gooit het in multiplayer over een iets andere boeg dan in de voorgaande games. Tot nu was multiplayer in Uncharted eigenlijk vrij simpel van opzet; alle spelers werden in een arena gegooid en moesten het daar maar uitvechten. Zo waren de levels ook opgebouwd; als een arena. Dat is in Uncharted 4 iets anders. Naughty Dog wil hier veel meer nadruk leggen op samenwerking, op optrekken als team. Dat komt ook tot uiting in de opzet van de levels. Daarin zul je nu twee kampen vinden, gesitueerd aan beide uiteinden van de map, van waaruit de twee strijdende teams vertrekken. Daarbij is het de bedoeling dat de teams elkaar ergens in het midden tegenkomen. Om het echt Uncharted te maken, zijn in de meeste maps staalkabels te vinden die helpen om je op een snelle manier te verplaatsen. Alle spelers kunnen met een haak aan een kabel hangen, om zo snel naar het andere uiteinde te glijden. Het is een leuk onderdeel en typisch Uncharted, maar tegelijk niet helemaal in de stijl van deze editie. Juist doordat Naughty Dog de nadruk wil leggen op samenwerking is het minder vanzelfsprekend om van deze kabels gebruik te maken. Juist het samen, als dicht bij elkaar opererend team, optrekken wordt gepropagandeerd. Zo'n kabel kan de hechte groep alleen maar openbreken.

Sony toont het multiplayer-gedeelte van Uncharted 4

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.