Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Battleborn Preview

Zoek het verhaal in Gearbox' nieuwe game

Voorlopige conclusie

Battleborn blijft een wat raadselachtige game. Er zijn vergelijkbare games in aantocht, en het onderscheid met de concurrenten zit hem in de campagne die Gearbox aan de game heeft toegevoegd. Juist dat deel van de game is echter nog wat onduidelijk. Het lijkt erop dat je straks een reeks missies voorgeschoteld krijgt die steeds uitmonden in een gevecht met een boss. Hoe het achtergrondverhaal door die missies verweven wordt, is echter nog niet duidelijk. Tijdens het spelen van de verschillende missies blijft echter wel een belangrijk kenmerk van de game intact: het character dat je hebt gekozen kan tijdens een missie doorgroeien tot level 10. En dat elke missie opnieuw.

Het is een gegeven dat is overgewaaid uit het multiplayer-gedeelte van de game, waarin je tijdens elke match tot level 10 door kunt groeien, enigszins vergelijkbaar met hoe dat bij moba-games gebruikelijk is. Het maakt van Battleborn een game die op verschillende manieren kan worden gespeeld. Je kunt solo de campagne spelen, maar dat wordt leuker als je er wat vrienden bij haalt. Je kunt met een team van vijf spelers aan de bak, waarbij de moeilijkheidsgraad automatisch wordt opgevoerd. Dat is de voorbode op waar het in Battleborn misschien echt om draait: met een team van vijf een vergelijkbaar team te lijf gaan in multiplayer. Coöp is leuk en een uitstekende en vermakelijke manier om de verschillende speelbare personages te leren kennen. Het is ook de plek om onder net iets minder druk de rol van elk character binnen een team te leren kennen, en dus te leren wat van een Attacker, Defender of Support verwacht wordt. Die lessen kun je vervolgens in multiplay toepassen, als je het tegen menselijke spelers opneemt. Met drie spelvormen lijkt de spoeling wat dun, zeker omdat de game zich leent voor klassieke spelvormen als Capture the Flag en Team Deathmatch. Maar wat niet is, kan nog komen.

Titel Battleborn
Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 9 februari 2016

Reacties (33)

Wijzig sortering
Voor als er nog mensen geïnteresseerd zijn in de closed beta:
https://rsvp.battleborn.com/

Ik heb toevallig een mail gekregen vandaag met een code dat ik het alvast kan downloaden om hem morgen te kunnen spelen (op de PS4)
Heb dezelfde mail gehad en ik ga dan ook vanavond de key ophalen, PC-versie.
Had mij aangemeld omdat ik een liefhebber ben van Borderlands en nieuwsgierig was naar deze game.
Ik heb wel een NDA moeten teken, dus hoe en wat over de game mag ik niet publiekelijk maken.
heb mijzelf ook ingeschreven.. was verbaasd dat ik hem niet kon starten maar blijkbaar start het 29 oktober.

ik ben wel benieuwd moet ik zeggen.
speel liever een alpha/beta dan dat ik een game koop en ik erachter kom dat het spel niets voor mij is of enorm tegenvalt.
Morgen, rond 1pm EST begint de beta, dat is rond 18:00 uur NL-tijd.
Het zijn de makers van Borderlands 2, en Battleborn is duidelijk een geestelijke opvolger als we puur naar de gameplay kijken: Co-op campaigns met verschillende heroes die ieder hun eigen skills moeten levelen. Al zijn er nu uiteraard een stuk meer heroes en level je nu per hoofdstuk ipv over het hele verhaal.

Ik ga dan ook niet echt akkoord met de "er zijn vergelijkbare games in aantocht" stelling. De hoofdbrok van Battleborn is co-op en daar vult de game toch een gapend gat in een markt waar in recente jaren enkel Borderlands echt succes geboekt heeft. Ok, hero-based teams in PVP doet meteen denken aan TF2 en Overwatch, maar daar zetten ze zich toch ook weer apart door enkele unieke spelmodussen (modi?) aan te bieden.
De hype van de moba/5v5 pvp games is natuurlijk big booming, maar je ziet dat het PVE aspect ook zijn grote deel van spelers heeft. Destiny en natuurlijk borderlands, maar ook games als payday, Siege en Dungeon defenders hebben met hun PVE aspect een aardige playerbase.

Zoals je zegt, ik denk dat (zover ik de andere 2 ken) Born zich iets 'breder' neerzet met ook een compleet PVE aspect in de game, de uitdaging is 10x hoger om PVE en PVP in balans te houden, maar je spreekt wel een veel groter publiek aan, waar je op 1 kant (PVP) al enorme concurrentie hebt zitten.
Ik ben blij dat er weer wat minder serieuze shooters ontwikkeld worden, al is het maar voor de afwisseling.
In een grijs verleden heb ik me erg vermaakt met Timesplitters en Team Fortress, laat maar komen!
maar nu is er ook natuurlijk weer in een keer een vloedgolf aan nieuwe cartoonish shooters; Battleborn van Gearbox, Paladins van Hi Rez en natuurlijk Overwatch van Blizzard.
Hmm, battlecry, battleborn, overwatch, gigantic, paladins...
Hoeveel gaan er nog komen ? :D
Leuk weetje Battlecry is momenteel terug in de ijskast gezet. Waarschijnlijk omdat er teveel competitie is in 2016.
Doet mij erg denken aan TimeSplitters. Wat een fijn spel was dat :D
Future Perfect met 4 vrienden op de bank _/-\o_
Ik kreeg een uitnodiging voor de closed beta, maar word er nog niet heel warm van.

Het is zo jammer, dat volggedrag. We worden altijd doodgegooid met een golf aan gelijksoortige games als blijkt dat iets goed loopt. Negen van de tien herkauwde formules zijn alleen helemaal niet zo interessant, en de wildgroei versterkt dat eigenlijk alleen maar.

Het doet me altijd denken aan de oude winkelstraat met vijf kappers naast elkaar.
Welke co-op shooters komen er nog uit?
Ziet er wel leuk uit, maar als ik dan toch een van deze nieuwe hybride shooters ga proberen kies iK voor Overwatch. Lijkt mij meer persoonlijkheid te hebben. Dit vind ik qua stijl het net allemaal niet eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 28 oktober 2015 07:10]

Deze game heeft als voordeel dat het co op en een campaign heeft. Ook is deze game meer op console gamers gericht. Maar eerlijk dit is ook niet mijn game, geef mij dan maar star wars battlefront.
De campaign is inderdaad de reden dat ik persoonlijk deze game prefer over Overwatch. Ik ben best een grote Blizzard fanboy, maar ik denk dat ik deze game meer zal spelen vanwege de coop.
Overwatch f2p? Blizzard heeft over het verdienmodel nog niets losgelaten (voor zover ik heb kunnen vinden).

(bronnen:
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Overwatch_(video_game)
Reddit:
https://www.reddit.com/r/Overwatch/wiki/faq)

[Reactie gewijzigd door mengskii op 28 oktober 2015 15:54]

Filmpje op de FP is wel erg leuk.
Ga nu de rest van het verhaal lezen :-)
Ik heb dit spel gespeeld op het Firstlook festival. Om te stellen dat het op Overwatch (wat ik van dat spel af weet) lijkt gaat denk ik alleen op voor de grafische stijl dat gebruikt wordt in beide games, en wellicht het PvP gedeelte dat ik niet heb mogen zien op Firstlook.

Tijdens Firstlook heb ik het co-op gedeelte gespeeld waarbij we met 5 man door een lineaire level heen ramden, met karakters die healen, melee georiënteerd zijn, puur ranged, hybrids en een soort caster. Je hebt tank-achtige classes, damage dealers en (de)buffers/healers. Dit deel van de game lijkt veel meer op Borderlands en misschien een beetje op Destiny (beide games heb ik gespeeld).

Van Overwatch heb ik het idee dat het veel meer op Team Fortress of Dirty Bomb gaat lijken, dus meer een soort Shooter Battle Arena, maar spreek me vooral tegen als dat niet zo is :). Wellicht dat Battleborn ook dergelijke PvP heeft, maar gezien het toch wel grote Co-op/story mode gedeelte verwacht ik dat PvP meer als Destiny / WoW gaat zijn waarbij je kan queuen voor afgesloten Battle Arena's .

Mijn overall indruk van Battleborn; Leuke verschillende classes die qua gameplay anders zullen aanvoelen. Het level dat ik heb gespeeld is 'te' lineaire. Het lijkt op een baan met wat kronkels zonder afslagen (does that make sense?). Het kan snel chaotisch worden als er veel vijanden zijn die van 9 verschillende kanten op je groep loopt in te schieten. Rond minuut 20 van het spelen van de co-op werd het al enigszins herhalend, nieuw groepje monster, 20 meter verderop weer groepje monsters, o grotere sterkere monsters, o baas, o cinematic, weer groepje monsters, zonder dat je echt bepaalde events of mechanics hebt om ze te verslaan (zoals de latere WoW basen). Waarschijnlijk heb ik te weinig PvE gezien om te zeggen dat heel Battleborn zo is, maar het viel me wel op.

Verder heb je wel een geinige talent tree waarbij de focus op een bepaalde manier van spelen kan zetten. Ik speelde bijvoorbeeld een hybride ranged/melee en ik ben vol voor de melee talents gegaan waardoor ik iets robuuster werd en vooral meer damage kon doen.

Ga ik het spel kopen/spelen? Waarschijnlijk niet vooral vanwege alle andere games die uit gaan komen, maar ook zeker omdat Battleborn mij niet echt aanspreekt, vooral de angst voor grinden/herhaling/niet bijzondere gameplay. Mijn vizier staat gelockt op Division (ook gespeeld op Firstlook en dit sprak me wel echt enorm aan!)
Het lijkt wel alsof je in first person in Wildstar (mmo) rondloopt met die grafische stijl

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True