Door , , 124 reacties

Verdun

Wie ook maar een klein beetje in geschiedenis is geïnteresseerd, weet dat weinig oorlogen zo gruwelijk waren als de Eerste Wereldoorlog. Ondanks dat zijn er maar weinig games die zich op de Europese slagvelden van een eeuw geleden afspelen. Als ze er al zijn, dan zijn het doorgaans strategische games. Voor het spel van schuivende legergroepen leent deze oorlog zich prima. Voor de belevingswereld van de individuele soldaat misschien wat minder.

Verdun
Titel Verdun Score
Platform Windows (Steam)
Prijs € 21,50

Toch is juist dat wat twee kleine Nederlandse studio's proberen: de geest van WOI vangen in een heuse first person shooter die zich afspeelt in het troosteloze Noord-Franse landschap. Verdun is genoemd naar het stadje waar vanaf februari 1916 ruim tien maanden lang een bloedige loopgravenoorlog werd uitgevochten, die 700.000 levens kostte en desondanks geen echte winnaar kende. Dat is ook precies wat je van M2H Game Studio en Blackmill Games krijgt voorgeschoteld - al kun je in deze game de oorlog gelukkig wel winnen. Dat is niet eenvoudig en het leidt tot vele doden en de nodige verveling en frustratie. Net als in het echt dus. Helaas is er iets meer verveling en frustratie dan de makers voor ogen moeten hebben gehad.

Verdun heeft twee spelvormen, Frontlines en Deathmatch. Die laatste is de minst interessante. Het is ieder voor zich in een landschap vol loopgraven, waarin de strijdende soldaten enkel met geweren zijn uitgerust. Er is online ook duidelijk minder belangstelling voor. Nee, in Verdun draait het om Frontlines, de teambased multiplayer-modus waaraan 32 soldaten deel kunnen nemen. Die zijn verdeeld over de Centralen en de Geallieerden. Nazi's zijn er niet; die speelden in die tijd nog geen rol op het slagveld. Dat betekent dat je Duitse, Franse, Britse en Canadese troepen op het slagveld zult treffen. Aan Belgische en Amerikaanse wordt nog gewerkt; die verschijnen in een uitbreiding.

Frontlines speelt zich af op een langgerekt slagveld waarbij Centralen en Geallieerden elk een helft in handen hebben. Aan elke kant kunnen maximaal vier groepen van ieder vier spelers deelnemen. Die groepjes van vier staan centraal in de game. Zo'n groepje is je eenheid, bestaande uit de kameraden waar je mee samenspeelt. Dat is althans het gevoel dat de makers willen overbrengen. Alleen samen sta je sterk in een smerige oorlog als WOI. Dat komt vooral doordat een dode snel valt. Elk schot dat je oploopt is direct fataal en medicijnen zijn er niet. Als je sneuvelt, keer je na een respawntijd van twintig seconden weer terug op het slagveld.

De samenstelling van een eenheid kan enigszins verschillen, maar elke groep staat onder leiding van een non-commissioned officer, een NCO. De andere drie vervullen rollen als Grenadier, Bomber, Gunner of Rifleman. Eenheden kunnen onderling een net iets andere rol vervullen op het slagveld. Zo zijn de Duitse Alpenjäger net iets beter in het verkennen van het slagveld. De officer van het groepje kan niet alleen opdrachten geven aan de andere drie, belangrijker is dat hij hulp van boven in kan roepen. Zo kan hij een gasaanval plaatsen en een verkenningsvliegtuig inschakelen.

Aanvallen en verdedigen

Zo ontstaat een strijd van vier eenheden tegen vier vergelijkbare eenheden, die om beurten strijden om de loopgraven van de map. De vier Centrale eenheden proberen hun positie in een loopgraaf te behouden als de Geallieerden aanvallen, en andersom. Als de samenwerking goed is, lukt het om tijdens je aanvalsbeurt een vijandelijke loopgraaf te veroveren, waarna het slagveld opschuift. In de volgende beurt is het zaak de veroverde loopgraaf te verdedigen. In de beste matches lukt het om zo in de richting van de vijandelijke basis op te schuiven.

Frontlines kan spannend zijn, vooral als eenheden goed samenwerken. Alleen dan is het plezier groter dan de frustratie die inherent is aan de strijd in de Franse loopgraven. Zoals gezegd ben je erg kwetsbaar. Dat hoort zo in een game als deze en je zult daarom ook vaak doodgeschoten worden. Dan is twintig seconden wachten al lang, maar het wordt regelmatig ronduit frustrerend als blijkt dat je direct na de respawn weer van het slagveld geschoten wordt door een vijandige sluipschutter. De makers hebben realisme hoog in het vaandel staan, maar een respawn heeft al weinig met realisme te maken, dus dan had een klein beetje bescherming na je wederopstanding er ook best afgekund. Toch is Frontlines juist spannend door de dreiging van een vroege dood. Als je op commando van je officier uit je loopgraaf klimt om in het modderige niemandsland naar de vijandelijke greppel te rennen, ben je je leven niet zeker. Als het dan lukt om de loopgraaf te bereiken en zelfs om samen met je maten stand te houden, is de voldoening groot. Op die momenten is Verdun een heerlijke game.

Review Verdun

Maar hoe spannend potjes Frontlines ook kunnen zijn, verveling vormt er helaas een onvermijdelijk onderdeel van. Het is wachten op een goede kans om aan te vallen of juist op aanvallen die je af moet slaan maar die niet komen in het deel van de loopgraaf die jouw eenheid moet verdedigen. En het is vooral wachten op respawns. En er is meer ergernis; er is behoorlijk veel lag tijdens de potjes, wat te zien is aan vijanden die schokkerig voortbewegen en daardoor moeilijk te raken zijn. Verder is er een systeem dat teams op een wat vreemde manier bevoordeelt. Spelers die regelmatig samen spelen, krijgen een bonus. Dodelijk mosterdgas in plaats van chloorgas bijvoorbeeld. Dat lijkt logisch, maar het zorgt ervoor dat teams die minder goed zijn ingespeeld of die zelfs bestaan uit spelers die elkaar niet kennen het erg moeilijk hebben. Gelukkig is er daarnaast ook nog een persoonlijk systeem, waarmee je een bredere keuze aan wapens vrij kunt spelen.

Verder is Verdun niet bepaald een mooie game. Ten eerste zien de soldaten er wat grofkorrelig uit. Vooral de gezichten zijn niet bepaald gedetailleerd. Ook het slagveld is niet erg mooi. Dat hoort ook niet; de modderige woestenij rond Verdun was nu eenmaal niet bepaald idyllisch, maar hier is alles wel erg bruin ingekleurd. Desondanks verdienen de makers dan weer wel een pluim voor de aandacht voor historisch detail in de game. De uniformen, de wapens, de muziek, de opschriften, de huishoudelijke spullen die je in de loopgraven zult treffen: het is in geschiedkundig opzicht allemaal zeer verantwoord.

Het maakt Verdun een game die spannend is als je een goed ingespeeld team weet te verzamelen. Alleen dan weet de spanning het te winnen van de verveling en frustratie die op de loer liggen doordat spawnen veel tijd kost, de omgeving en de soldaten weinig kleur en detail hebben en lag de matches parten speelt. De aandacht voor detail is bewonderenswaardig en het is verfrissend om een shooter te spelen waarin je zo kwetsbaar bent. Helaas zijn er net te veel minpunten om echt enthousiast te worden van Verdun.

Review VerdunReview VerdunReview VerdunReview VerdunReview VerdunReview Verdun

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*