Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Huawei P8 Review

Innovatieve telefoon met iPhone-trekjes

27-05-2015 • 06:00

137

Singlepage-opmaak

Conclusie

Wie alles op een rijtje zet, ziet dat Huawei met de P8 een meer dan aardig aantal vernieuwingen in huis heeft. De rgbw-sensor van de camera is bijvoorbeeld een leuke nieuwigheid en de camera maakt goede plaatjes. Daarnaast heeft Huawei met Cortex A53e een eigen aangepaste microarchitectuur voor zijn processor, heeft het met Signal+ en Wifi+ slimme functies voor bereik en internetsnelheid, en heeft het met Knuckle Sense, bediening met de knokkels, een vernuftige, zij het nog niet bijzonder nuttige functie.

Huawei kan het dus wel, zelf innovatief bezig zijn op het gebied van smartphones. Het is daarom spijtig dat het Apple op diverse punten zo schaamteloos kopieert. De designelementen zijn nog tot daar aan toe, maar de wijzigingen die Huawei aanbrengt aan Android om het op iOS te laten lijken zijn overbodig en maken de interface in het geheel niet beter.

Los daarvan is de P8 op veel punten een prima toestel, maar verre van perfect. Het heeft een goed afgewerkt ontwerp met een prima scherm, maar de accuduur laat bij intensief gebruik te wensen over. De software kent bovendien de nodige foutjes. Het is niet de snelste telefoon, maar de controle over het gedrag van apps in Emui is prettig voor gevorderde gebruikers. Dat Huawei updates niet altijd en veelal niet snel uitrolt, is wel een minpuntje van elke Huawei-telefoon.

Voor tussen de 450 en 500 euro krijg je een telefoon met midrange-prestaties en een high-end ontwerp met een prijs die daartussenin valt. Wie het beste van het beste zoekt, kan beter doorsparen en een toestel van een van de concurrenten nemen. Veel concurrenten hebben bovendien nog toestellen van vorig jaar in de schappen liggen die nog steeds aantrekkelijk zijn. Ten opzichte van de concurrentie is Huawei nergens uitgesproken de beste in. Dat maakt het lastig om dit toestel van harte aan te raden, maar wie er eentje aanschaft, zal er in veel gevallen dik tevreden mee zijn.

Reacties (137)

137
120
79
1
0
0
Wijzig sortering
Wat? Is Apple soms de eerste die met een telefoon met afgeronde zijkanten is gekomen? Wat een onzin is dat, mag ik even een verwijzing maken naar 2 telefoons die hier langs mij liggen die dat ook hebben: de Lumia 925 en 900. Nota bene een groot deel van de Lumia lijn heeft dat (recentere smartphones minder, maar dan nog) en ik kan me niet inbeelden dat geen enkele fabrikant daar ook nooit aan heeft gedacht. Onzin om te zeggen dat ze dat gekopieerd hebben van de iPhone terwijl we net zo goed kunnen zeggen dat de iPhone dat gekopieerd heeft van smartphones die voor hen kwamen.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Loller127 mei 2015 08:01
Nee, Apple was niet de eerste met een telefoon met afgeronde zijkanten. Ook die Lumia's die jij noemt waren dat niet.

De reden dat ik hier Apple noem in plaats van Nokia zijn deze:
1. Timing: de Lumia 900 kwam uit in 2012, Huawei maakte daarna talloze telefoons zonder deze zijkant. Na het verschijnen van de iPhone 6 vorig najaar ineens wel
2. Patroon: Huaweis vorige P-toestellen, de P6 en P7, hadden een hoekige metalen zijkant, helemaal afgeplat. Inderdaad, net zoals de iPhone 5 en 5s.

Nergens zeg ik dat Apple de eerste was en dat is ook niet het punt. Wel merk ik op dat Huawei het ineens zo is gaan doen na het verschijnen van de iPhone 6.

Jouw opmerking over die Lumia's zijn daarom verdere ondersteuning van die claim: Huawei had al jaren om dit te kopiëren, maar doet het nu pas en lijkt dus, zoals ik schrijf, goed naar Apple te hebben gekeken. Dank voor die opmerking!

Je tweede punt is zeker juist. De iPhone 6 kwam ineens met het 2,5D-glas dat Nokia toepaste sinds de N9 (!), terwijl de iPhone 5c in mijn ogen een Lumia met iOS leek.

Apple is niet vies van goed kijken naar de concurrentie, net als omgekeerd. Volgens mij heette de preview van Tweakers van de iPhone 6 ook zoiets als 'geïnspireerd door de concurrentie'.

Edit: hier de link reviews: Apple iPhone 6: geïnspireerd door de concurrentie

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 25 juli 2024 03:09]

Je zou ook kunnen stellen dat huawei de trends in de markt volgt, datis nou net wat objectiever
Van alle losse features kan je dat zeggen, maar als je alles bij elkaar optelt dan is het gewoon een schaamteloze kopie van iOS en iPhone. Dit is ook een beetje waar het verschil in zit, zowel Apple als Google bedenken praktisch zelf niets, 90% van Android en iOS bestaat op technologie uit opgekochte bedrijven of afgekeken bij bedrijven etc., maar ondanks dat ze allerlei ideeën van elkaar implementeren doen ze dit altijd met hun eigen draai.

Als je bijv. dat swipe up menu ziet dan is dat gewoon 1 op 1 overgenomen, en als dat het enige was dan had je nog kunnen zeggen dat het gewoon een goede feature is die af is gekeken, maar als er zoveel individuele features praktisch 1 op 1 overgenomen zijn dan gaat het om meer dan "trend volgen".
En dan durf ik daar nog wel aan toe te voegen: "Beter goed gejat dan slecht verzonnen." ;)

Ok ok, dat gaat misschien wel wat ver. Maar in vele opzichten is Android tegenwoordig gewoon beter dan iOS, hoewel de grootste frustraties immer nog door iTunes veroorzaakt worden. Maarja, daar word je als normale consument wel bijna toe gedwongen. Gelukkig gaat er steeds meer draadloos (via de cloud) en heb je er minder of geen last meer van.
EMUI is inderdaad ietsje anders dan standaard Android, maar kijk ook even naar MIUI en Nubia OS (van ZTE). Ze lijken allemaal op elkaar en zijn ook allemaal alweer eventjes op de markt. Zelf vind ik deze drie erg fijn werken, beter ook dan standaard Android.
Daaraan toegevoegd: Huawei ontwerpt z'n eigen SoC's én z'n eigen OS en dat merk je aan de stabiliteit van hun toestellen sinds het uitkomen van de Honor 6 en het wordt alleen maar beter. Ik vind dat een erg positieve ontwikkeling. Veel mensen hebben voorheen een budget-toestel met Mediatek SoC van Huawei gehad en hebben daar slechte ervaringen mee gehad, dat geeft een slecht beeld van Huawei. Maar hun nieuwste toestellen zijn echt zoveel beter dan toen. Bovendien hebben bijna alle smartphones met Mediatek SoC's hun nukken omdat Mediatek slechte kernels en drivers (software) meelevert.

Anywho... afgekeken of niet, ik vind eerlijk gezegd het design van de P8 vele malen beter geslaagd dan dat van de iPhone 6. De iPhone 6 is imho ronduit lelijk.
De Google Apps zijn geweldig, het enige wat ik echt mis is desktop software. Ik vind het verschrikkelijk (net zoals vele collega's) om de hele tijd die browser tab open te moeten laten voor de email en agenda. Dit is denk ik voor het gros hier de reden om toch gewoon iCloud te gebruiken, immers icm een Macbook of any kind heb je daar gewoon de Calender App op. Dit is waarschijnlijk zo'n dingetje wat over 10 jaar heel normaal is (of alweer is vervangen xD), maar ik denk dat de userbase nog niet klaar is voor een browser only experience en ik denk dat het Google z'n marketshare goed zou doen om in ieder geval voor Windows een stukje software te ontwikkelen zodat je je agenda als software kan openen. Wat mij betreft een rare Chrome browser die geen url balk niets bevat, maar het moet ook gewoon goed zonder internet werken zonder allerlei plugins te installeren. Als dit op mijn telefoon kan, waarom kan dat dan niet op mijn desktop PC?
De desktop experience van de google spullen kun je heel aardig benaderen.
Zet de Chrome App launcher in je taskbar.
https://support.google.co...tore/answer/3060053?hl=en

En zet daar oa je Calendar van google in. Ook andere apps uit de Chrome Web Store kun je er in zetten (google maps, google keep, hangouts etc..)

Middels rechtermuisknop zet je de Calendar in de modus "Open As Window" Vervolgens werkt hij ongeveer als een app, maar is het een gespecificeerde chrome window zoals je doelt. Hangouts is zelfs een kleine widget die je als kleine thumbnail boven je windows hebt hangen.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 25 juli 2024 03:09]

Ja dat klopt, maar dit is dus precies wat ik bedoelde. Dit gaat mijn opa echt niet lukken zelf, en na aankoop van een iMac was het een kwestie van inloggen in iCloud en de agenda app was na 1 minuut helemaal gevuld met de afspraken uit z'n tablet. Tegenwoordig ook de foto's die hij op de tablet heeft gemaakt praktisch instant op de PC beschikbaar onder Photos.

Het is allemaal vast wel te benaderen, maar het is het allemaal net niet, en voor ons IT'ers is dat niet de grootste belemmering, maar wel voor het grote publiek. En Google mag van mij doen en laten wat ze willen, ik mis het niet echt als iOS gebruiker, maar mijn punt was dat ze als ze 1 executable maken, van mij part een gestripte Chrome browser zonder address etc met wat caching zodat alles by default offline beschikbaar is en je bent klaar.
Maar in vele opzichten is Android tegenwoordig gewoon beter dan iOS, hoewel de grootste frustraties immer nog door iTunes veroorzaakt worden. Maarja, daar word je als normale consument wel bijna toe gedwongen.
Wei gebruikt er itunes nu nog? Ik heb een iPhone en die iTunes troep komt er bij mij al jaren niet meer in.
Noem mij eens een van die vele opzichten? Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent, zo prefereer ik ios weer boven android, heb beide jaren gebruikt.
Waarom dan wel bij de P8 benoemen maar bij de Samsung S6 niet, zij hebben ook een soortgelijk design. En die was eerder dan de P8

[Reactie gewijzigd door Crp op 25 juli 2024 03:09]

Op zich door de vergelijking te maken kun je nu zien dat de Huawei P8 de iPhone 6 had moeten zijn - de P8 ziet er veel strakker uit dan de iPhone 6. Veel Apple fans hadden in handjes geknepen als de P8 de iPhone 6 was.

De huidige iPhone is zoals men zegt "A pig with lipstick on" ... en voordat de discussie komt ik ben een iPhone 5 gebruiker.
Huawei lijkt al langer iOS na te doen. Ik heb niet vaak een dergelijke telefoon in mijn handen gehad, maar een collega had deze eens, en ze hadden wat dat betreft IOS als inspiratie gebruikt om het hele app-menu weg te halen, en deze allemaal op de homescreen te zetten.

Dus het lijkt me niet raar als ze Apple blijven volgen qua trends.
Het lijkt er meer op dat Huawei gewoon de trend in de markt volgt. Zie ook de Z3 en de HTC's m8, m9, en vele andere ontwerpen de laatste tijd.

Een trend in design die Apple ook gewoon gevolgd heeft bij het ontwerp van de iPhone6. Dus om te stellen dat Huawei Specifiek Apple volgt, is te kort door de bocht.
Anoniem: 463321 @aval0ne27 mei 2015 13:13
Oh dus dan is het ook zo? 8)7

Het zou gewoon een fijn zijn als er een review van een phone gegeven kan worden zonder vergelijkingen met de iPhone. Alsof dat de heilige standaard is. Apple kopieert van anderen en anderen kopiëren van Apple en elkaar. Kortom, iedereen kopieert zich een eind in de rondte. Daarom is enkel steeds de iPhone als referentiepunt aanhalen zeer vermoeiend aan het worden. Zeker als iedereen dat klakkeloos blijft kopiëren en men het voor waar aanneemt.
Anoniem: 405779 @arnoudwokke27 mei 2015 15:34
Met een woordkeuze als "schaamteloos" stel je je duidelijk erg subjectief op.
Het is mij persoonlijk niet erg opgevallen. Ik zie overeenkomsten, dat zeker. Maar dat zie ik wel in elke telefoon.
Kun je het niet gewoon aan de kijker overlaten en niet in elke review het als een soort afstraffing vermelden? Waar Huawei zijn inspiriratie vandaan haalt zal mij persoonlijk een worst zijn. Ik zie een aantrekkelijke telefoon voor een aantrekkelijke prijs.
Iedereen is wel klaar met die Appel vergelijkingen. Gewoon mee ophouden graag :/ Verder top review, voor mij geen p8 ondanks ik redelijk tevreden ben met de p7!

[Reactie gewijzigd door r.elu op 25 juli 2024 03:09]

Ach ja, de iPhone 6 is qua design weer 'sterk geïnspireerd' door de HTC One M8. De iPhone 5C is weer schaamteloos gekopieerd van de Nokia Lumia serie... Dus helemaal mee eens.
Dus was de HTC, die een half jaar voor de iPhone 6 werd gelanceerd, nog veel eerder definitief. Eerste leaks over de M8 (foto's) waren er ongetwijfeld voor de eerste leaks van de iPhone 6.
Dus toen ze bezig waren met de 5s en 5c waren ze al de M8 aan het kopiëren?. Tevens zien ik weinig gelijkenissen aan de iPhone 6 dan alleen een aluminium achterkant die de iPhone 1 en 5 ook al hadden.

Ps. Hoezo is mij reactie off-topic (-1) hij is net zo off-topic als de anderen waar ik op reageer. :/
K zie ook een hoop Xperia Z3 trekjes anders... Moest ff goed kijken bij het vergelijkings plaatje of er niet de Z3 helemaal links stond...

[Reactie gewijzigd door chimnino op 25 juli 2024 03:09]

idd ik dacht ook direct dat het meer op een Xperia leek dan op een iPhone
enkel de zijkant lijkt op een iPhone, maar van vorm is het veel meer een Xperia Z
nokia 925 http://ic.tweakimg.net/ext/i/1373541250.jpeg
iphone 6 http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000548748.jpeg

ronding is wel bijna het zelfde alleen de hoeken zijn anders.
eerlijk gezegd lijkt de iphone 6 meer op de nokia 925 dan dat de Huawei P8 op een iphone 6 lijkt...
Het patroon op de achterkant gemist? Er is toch wel iets mis je zicht als niet ziet dat de P8 een schaamteloze kopie is.
Het patroon op de achterkant gemist? Er is toch wel iets mis je zicht als niet ziet dat de P8 een schaamteloze kopie is.
Over schaamteloze kopie van de achterkant gesproken...

http://static.trustedrevi.../iPhone6-vsHTCOneM8-1.jpg

Het is nog meer een kopie bij de 'silver' variant van de M8, die heeft namelijk witte randjes. Feilloos gekopieerd door Apple...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 25 juli 2024 03:09]

Anoniem: 382150 @bilgy_no129 mei 2015 20:14
Alleen zijn t bij Apple atennes en niet zomaar een kleirtjr
Anoniem: 382150 @raro00727 mei 2015 15:00
Ik zie de overeenkomst eigenlijk niet!
Mijn god wat zit de haat tegen Apple soms diep hier bij mensen. De iPhone 6 is samen met de Galaxy S6 het meest verkochte en meest bekende toestel op dit moment. Door in de titel te verwijzen naar gelijkenissen met de iPhone 6 zorgt ervoor dat de meeste mensen de titel ook zullen begrijpen. De gemiddelde Tweaker weet namelijk echt niet meer hoe zo een Lumia 920 of Lumia 925 eruit ziet hoor.
Leg 'm anders naast een Z3.

De gelijkenis Is dan vele vele malen treffender dan wanneer je 'm naast een iPhone6 legt.

Deze Huawei vergelijken met een iPhone6 qua design kan best. Maar niet zonder vermelding van het feit dat Apple qua het design van dat toestel zelf ook zeer duidelijk leentje buur heeft gespeeld, en ook niet zonder vermelding van het feit dat er toestellen zijn die nog veel meer gelijkenissen vertonen.

Beter Was het gewoon geweest te stellen dat Huawei leentje buur speelt bij de concurrentie in het algemeen.
Goede review, helaas krijg ik, net als bij de G4, weer zo'n matig gevoel bij deze telefoon. Ietwat magere snelheid, slechte software, ik vind het toch wel grote fouten. Het had naar mijn mening ook gewoon een high-mid range toestel kunnen zijn (of hoe je dat ook noemt).

Nu ligt de prijs ook een stuk lager dan andere nieuwe flagships, maar soms zijn de oudere flagships nog beter.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 25 juli 2024 03:09]

Dat gevoel wat jij nu beschrijft krijg ik bij alle Chinese telefoons die mainstream worden. Hetzelfde zal ongetwijfeld bij Xiaomi ook gebeuren. Dit komt met name omdat het prijskaartje veel goedmaakt.

Als je naar de Mi reeks telefoons kijkt dan zijn het stuk voor stuk prachtige telefoons met een leuk prijskaartje van rond de 350 euro. Natuurlijk hebben ze wel wat minpuntjes (her en der nog wat chinees in de software, buggy camera software, rare 4g standaarden) maar daar kun je vaak overheen zien door de prijs. Zodra zo'n telefoon echter dezelfde prijzen krijgt als high end iPhones/Lumia/Galaxy's etc. dan zijn ze ineens een stuk minder aantrekkelijk en worden de kleine minpuntjes ineens grote minpunten omdat de concurrentie het op dat vlak gewoon een stuk beter doet (en vaak meer ervaring heeft).
her en der nog wat chinees in de software, buggy camera software, rare 4g standaardenp
Nu noem je precies dingen op waar Xiaomi eigenlijk niks van mee doen heeft.

Dat Chinees in de rom, tjah. In China spreken ze nu eenmaal Chinees en zal 99% gewoon Chinees als taal op zijn telefoon instellen.
Rare 4G standaarden? Het zijn gewoon de standaarden die in China (en de rest van Zuid Azie) gebruikt worden.
Xiaomi wordt gemaakt voor de Chinese markt primair.
Wat prijs betreft, de duurste Xiaomi (Note) zit nog altijd ver onder de prijs van de iPhone hier in China. Dat resellers er zoveel voor vragen komt niet door Xiaomi.

Huawei daarintegen is een merk wat zelf ook actief verkoopt in Europa.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 25 juli 2024 03:09]

Snelheid is prima imho, je kunt er prima op gamen en alles gaat lekker snel.

Of dat met Android 7.x over een aantal maanden nog steeds zo is kan ik niet zeggen natuurlijk :)
Snap ook niet helemaal waarom die die nog een 7.5 krijgt, meerdere bugs in de software, matige prestaties van goedkope low end chinezen soc, en bij gebruik is de accu ook nog eens matig en dat voor sub high end prijs. Zou wat mijn betreft niet eens voldoende moeten zijn, als die 250 euro zou kosten was het ander verhaal geweest.

En 3GB aan ram met A53 low end cores, is dat wel zo nuttig? Is niet zo dat je er zware games op kan draaien, Mali-T628 MP4 is niet meest snelle GPU en A53 zijn alles behalve snel.
Citaat: matige prestaties van goedkope low end chinezen soc

Dat vind ik weer erg overdreven, dat de soc minder is dan die van de concurrentie betekend niet gelijk dat het een zielige soc is waar je niets mee kan. Voor de meeste mensen zou het prima voldoen. Echter geef ik je wel deels gelijk, voor de prijs verwachtte ik ook meer.

Citaat: Zou wat mijn betreft niet eens voldoende moeten zijn, als die 250 euro zou kosten was het ander verhaal geweest.

250€ vind ik ook wel erg overdreven, bedenk wel dat het toestel ook erg goede punten heeft zoals de camera, scherm en mooie (misschien wat persoonlijk) behuizing. Aan de andere kant, 480€ is inderdaad wat veel maar andere flagships kosten daarentegen wel veel meer.

Citaat: En 3GB aan ram met A53 low end cores, is dat wel zo nuttig?

Ikzelf heb ook zo'n mobiele CPU (8x a53 op 1,7Ghz), deze heeft 3GB ram en geloof me dat heeft nut. Meer ram betekend niet gelijk dat je meer performance nodig heb, kan zelfs heel voordelig uitpakken.

Citaat: Is niet zo dat je er zware games op kan draaien

Jawel die games downscalen wel ;) , bedenk daarnaast wel dat er ook mensen zijn die niet gamen en voor een vloeiende GUI is de GPU zat. Gamers kunnen idd beter ergens anders naar zoeken.
Een 7,5 vind ik nog erg hoog als je naar de minpunten kijkt. 450 euro is een hoop geld voor een trage, buggy telefoon. Helemaal als in de kop de deze met een iPhone wordt vergeleken.
Het is tegenwoordig standaard dat de + en - punten niet tot een cijfer komen. Dat is altijd uit balans. Op zich wel jammer, het is een snelle manier om een beeld te vormen.
Een iPhone 5c is er voor 330 euro! Voor dat geld heb je meer smart phone maar helaas minder geheugen...

Ik verwacht dat de P8 binnen een half jaar goedkoper is dan de iPhone 5c.
Meer smartphone met de 5C?
- kunststof behuizing
- klein schermpje
- lage resolutie scherm
- lage resolutie camera
- en inderdaad, klein geheugen

De 5C kan niet eens in de schaduw van deze Huawei staan.
Deze Huawei maakt geweldige foto's, die je in tegenstelling tot foto's van de 5C nog eens flink kunt uitvergroten. De Huawei heeft ook nog optische beeldstabilisatie, een optie die je alleen in de 6 plus van Apple tegenkomt. En hoewel sommigen beweren dat 3 megapixel meer dan genoeg is voor een goede foto, vergroot ook Apple bij elk nieuw model de resolutie van de camera - zij het dat ze wat achter lopen op de concurrentie.
Deze Huawei maakt geweldige foto's
Hoe weet je dat? Heb je dit toestel al?
En hoewel sommigen beweren dat 3 megapixel meer dan genoeg is voor een goede foto
Dat beweer ik niet.

Wat ik heb beweerd, is dat de resolutie één van de onderdelen is die de kwaliteit van de foto's bepaalt. 3 megapixels mag dan volgens sommigen misschien genoeg zijn (Full HD heeft zelfs aan 2 megapixels genoeg), 5 megapixels mag je tegenwoordig wel als minimum hebben voor mooie gedetailleerde foto's, waarbij je ook nog wat kunt bijsnijden.

Maar gelukkig heeft de iPhone 5c een mooie camera van Sony ingebouwd, met een 8 megapixel CMOS sensor, en met f/2.4 is de lens (die uit meerdere elementen bestaat) met aan de buitenkant krasvrij saffierglas. Dat, en vooral dat, bepaalt de kwaliteit van de foto's.

Wat daarnaast nog verantwoordelijk is voor de fotokwaliteit, is de (camera) software. Ruisonderdrukking, HDR, dat soort zaken.

En ach, of de sensor nu 8, 10 of 12 megapixels heeft: dat boeit helemaal niemand!
Hoe weet je dat? Heb je dit toestel al?
Je hebt blijkbaar de review nog niet gelezen.

Nou is er misschien meer van belang dan de resolutie, maar feit is dat Apple ver achter de concurrentie achter loopt op dit punt. De iPhone heeft ook niet de beste fotokwaliteit: dat heeft Samsung. Daarnaast kun je met de Samsung verder digitaal inzoomen. De resolutie boeit dus wel degelijk zo lang er geen optische zoom op zit.
Wat iPhone 5c verder nog mist is optische beeldstabilisatie.

Wat ik weer mooi vind van iPhone is de mogelijkheid om versneld video op te nemen en in slow motion af te spelen. Dat zouden meer fabrikanten moeten hebben. Het bedieningsgemak is ook goed.
[...]

[...]

Wat ik heb beweerd, is dat de resolutie één van de onderdelen is die de kwaliteit van de foto's bepaalt. 3 megapixels mag dan volgens sommigen misschien genoeg zijn (Full HD heeft zelfs aan 2 megapixels genoeg), 5 megapixels mag je tegenwoordig wel als minimum hebben voor mooie gedetailleerde foto's, waarbij je ook nog wat kunt bijsnijden.

Maar gelukkig heeft de iPhone 5c een mooie camera van Sony ingebouwd, met een 8 megapixel CMOS sensor, en met f/2.4 is de lens (die uit meerdere elementen bestaat) met aan de buitenkant krasvrij saffierglas. Dat, en vooral dat, bepaalt de kwaliteit van de foto's.


Wat daarnaast nog verantwoordelijk is voor de fotokwaliteit, is de (camera) software. Ruisonderdrukking, HDR, dat soort zaken.

En ach, of de sensor nu 8, 10 of 12 megapixels heeft: dat boeit helemaal niemand!
En ach, zo te zien kan je wel een cursus fotografie gebruiken.
Heb de voorganger en was erg teleurgesteldin het toestel. De schil die Huawei erover heen legde vertraagde het toestel enorm. Weer zit er zo enorme schil erover heen terwijl de SOC ondermaats is.

Het zijn in mijn ogen dan ook gewoon net niet toestellen. Ook met de lage prijs. Flagships van een half jaar oud zijn net zo duur maar nog beter.
Ik heb hier de Mate7 die qua hardware niet zo anders is. Het enige wat mij op valt het dat het RAM management soms een beetje uit de bocht vliegt. Ik heb hem nu een paar maanden en ik denk dat ik 5(?) heb gehad dat het homescreen herladen moest worden. Het moet niet kunnen in het huidige android ecosysteem dus ik hoop dat 5.0 (mocht die eindelijk komen) hier een oplossing voor brengt. Verder loopt de interface heerlijk soepel in voelt de telefoon in gebruik prettig snel. Niet zo snel als mijn wijlen xperia Z1 maar goed, daar heb ik ook bijna het dubbele voor neer moeten leggen.
Soepel? Als ik scroll op een aantal webpaginas zoals Polygon en The Verge haperd de hele telefoon. Overal merk ik overigens micro happeringen. Ik gebruik dan de laatste publieke firmware. Maar deze heeft na elke opstart overigens een melding dat het een test versie is.....

Huawei is dan ook ngo eens een ramp betreft updates. Vind dit toestel te duur voor wat het leverd. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Xiao Mi toestellen die sneller izjn, betere accu duur hebben en constant software updates mogen ontvangen. Daarnaast hebben ze allebei wel dezelfde soort schil eroverheen die heel erg apple esque is waarbij Xiao Mi het dan iets meer een eigen smoel probeerd te geven.
The verge is ook een ramp op mijn Z1. Je moet een slechte site niet verwarren met slechte software.
En prima dat jij een betere accu wilt maar ik haal hier 7-9 uur screen on tijd op 2 dagen... Het kan altijd beter maar de mate7 zit wat betreft scherm tijd echt aan de bovenkant van de markt. Voor de nog geen 400 euro die ik betaald heb (aanbieding) vind ik het een prima telefoon. Het scherm is ongelooflijk mooi met een diep contrast en uitstekende kijkhoeken zonder contrast compressie. De telefoon gaat lang mee op de accu. De camera is prima. De behuizing is goed afgewerkt en erg mooi. En de vingerafdruk sensor is uit ervaring zo mogelijk nog beter dan die van de iphone 5.

De updates zijn een ramp maar dat wist ik van te voren. 5.0 was beloofd door Huawei en verder zie ik het wel. Het was toch meer een overbrugging van mijn Z1 naar de Z4, SGS7 of wat dan ook.
The verge is ook een ramp op mijn Z1. Je moet een slechte site niet verwarren met slechte software.
Ik denk dat je trage en verouderde telefoon toch de oorzaak is.
En z1 een verouderde telefoon? Een snapdragon 800 valt binnen 25% van de S810. Het is neit een verouderde telefoon. Het zou zelfs nu nog boven alle s615 mid range telefoons geplaatst worden.
Op elk ander apparaat wat ik gebruik waaronder de Z1C wat mijn daily driver is. Draaien die sites prima en heb ik geen haperingen in de interface.

Maar ik maak een vergissing. Ik praat over de Ascend P7 en jij over de Mate 7. De Mate is een beter toestel dan beide de P7 en P8.
" Wie daar last van heeft, kan er niets tegen doen, omdat Knuckle Sense niet uit kan."

Dit klopt niet, is gewoon uit te zetten!

Ben tot nu toe erg tevreden over de telefoon. Het is inderdaad af en toe net Apple, maar naar mijn mening hebben ze goede elementen uit de iPhone serie overgenomen. Er zijn veel gimmicks, maar daar hoef je natuurlijk verder niet naar om te kijken en eigenlijk alles is wel uit te zetten.

De privacy instellingen per app had wat verder uitgediept kunnen worden in de review, het is naar mijn mening echt een killer feature in Android en een van de belangrijkste redenen dat ik voor deze telefoon heb gekozen (naast echt goede optische beeldstabilisatie in de camera).

Update: Foutje in P8 review

[Reactie gewijzigd door Kaaswagen op 25 juli 2024 03:09]

Vraagje, hoeveel screen on time krijg jij op één lading?
Mijn gebruik is denk ik niet representatief, maar ik haal ongeveer ~6.5 uur screen on schat ik, best wel aardig.
Alright, dan is tussen de 5-6 uur representatief voor mij denk ik. Ik haal met mijn Z Ultra wel wat meer, maar goed. Huawei komt nog met een behoorlijke fix heb ik gelezen, dus wellicht wordt het één en ander optimized met betrekking tot de accu. Ik ben zeer benieuwd naar de p8max eveneens, het uit de kluiten gewassen broertje van de p8 met een accu van 4360mah...
Waarom stelt elke telefoon mij teleur dit jaar behalve de S6? En dat is nou eigenlijk nét de telefoon in het rijtje samen emt de iPhone 6 die ik liever niet zou willen kopen.

Ik heb de m7 nu en mag weer een nieuwe, de m9 lijkt voor mij teveel op de m7 en heeft niet de beste reviews, Sony komt niet met een nieuwe telefoon in Q1,2 (de z3+/z4 is niet echt een nieuwe telefoon imo) en zowel bij huawei als LG hebben de nieuwe flagships accuproblemen.
Had zoveel meer verwacht van elke fabrikant, het lijkt er ook op dat alleen Samsung met de kritiek aan de slag is gegaan en geluisterd heeft.
Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Ik heb de HTC M7, na een vlucht uit een achtbaan is het beeldscherm een beetje gebroken(werkt verder nog top!) en ik mag ook verlengen. Samsung S6 trekt mij ook niet evenals de Iphones. Ik was er bijna uit dat het de P8 moest worden maar nu begin ik toch weer te twijfelen.
Ja precies.. ik neig zelf dan ook tóch naar de Z3+ (ondanks weinig vernieuwing) maar wacht de reviews nog even af, ook de Oneplus Two die waarschijnlijk op 1juni wordt aangekondigd is een kandidaat.
Het is me opgevallen dat als je accuduur wilt hebben dat je beter voor een ouder toestel kan gaan. Alle toestellen die pas zijn uitgekomen hebben maar een matige accuduur...

- De Samsung Galaxy S6
- De LG G4
- De HTC M9
- En nu ook deze ...

Ik hoopte eigenlijk eerder dat de accuduur zou verbeteren in de komende jaren. (Maar nee, fabrikanten willen weer kleinere batterijen vanwege de dunne behuizingen).

Ik ben nieuwschierig hoe de Honor 6 Plus het gaat doen, deze heeft zijn dunne 7,5mm behuizing goed gecombineerd met een 3600mAh batterij. Ook de Xperia Z3+ ben ik wel nieuwschierig naar, de Z serie haalt namelijk altijd hoge scores op accuduur, maar aangezien hun hardwarekeuzes (Snapdragon 810) vrees ik het ergste.
Volgens mij heeft het ook meer met Lollipop te maken. Google heeft haar zaken steeds minder goed voor elkaar.
Dat is net waar je je prioriteiten legt. Want je doet nu alsof het een vaststaand feit is dat L slechter met de accu om gaat maar dat is ver van de waarheid.

http://blog.gsmarena.com/...-samsung-galaxy-s5-lg-g3/

Het is op sommige vlakken veel beter geworden en andere duidelijk minder. Met mijn use case zou ik er dik op vooruit gaan.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 25 juli 2024 03:09]

S6 zit qua accuduur in de top 5, niet echt matig te noemen.
Volgens Tweakers wel, echter ken ik twee mensen die het toestel hebben en die het daar totaal niet mee eens zijn. Volgens hun is de accuduur erg matig.
Wie vertrouw je? Anecdotes van mensen of objectieve metingen door een hardware review site?
Ik zou zeggen de objectieve metingen, maar mijn afgelopen 4 toestellen weken ongelofelijk af van wat Tweakers had "gemeten". Leuk dat je 12 uur achter elkaar film kan kijken of browsen, maar dat doe ik niet. Ik vind het veel betrouwbaarder om van kennissen te horen hoelang een acculading meegaat en wat ze er ongeveer mee doen, als dat mag van jou natuurlijk :+
Datgeen wat de mensen zijden. Ik ken die mensen goed en zie ze vaak zat met hun telefoon.
Software updates is een issue bij veel meer merken. Kijk eens naar Samsung, Dan heb je een telefoon van bijna 1000 Euro en zit je nog steeds op de update naar 5.1 te wachten.

Ook al alternatieven telefoons van vorig jaar er tegenover zetten is raar, of zijn die ook al voorzien van een 64 bits CPU ( ik heb de series van vorig jaar niet zo gevolgd )

Ik ben niet voor de P8 gegaan omdat deze niet voorkomt bij XDA ( de P7 heeft maar 1 custom rom ).

Ik denk dat het best een leuke telefoon kan zijn voor hen die geen 600+ willen uitgeven aan een telefoon.
Ja dat Samsung het nou laat liggen moet geen smoes zijn voor Huawei. Motorola kan het bijvoorbeeld wel. Mijn huawei mate7 wacht ook nog steeds op 5.0 en dat terwijl mijn bijna 2 jaar oude xperia Z1 toch echt al een tijdje gematerialdesigned is. Beetje jammer is het wel.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 25 juli 2024 03:09]

Eerlijk gezegd had in gehoopt op een video review.

Al met al, goede review.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Probook897927 mei 2015 07:04
Thanks! Ik hoopte ook op een videoreview en deze telefoon had dat denk ik wel verdiend, maar we konden het bij de videoboys niet in hun schema proppen helaas :s
Dat komt door de meegeleverde lader. Ondanks geluiden bij de presentatie dat het zou gaan om een QuickCharge-lader, is dat niet het geval. Er zit een lader bij die tot 5V gaat bij 1A en die dus met 5W laadt, opvallend weinig voor een moderne, dure smartphone. Telefoons met opties om snel te laden kunnen laden met ongeveer 15W.

Slordig dat ze op dit punt zo proberen te bezuinigen.
Is er niet even gekeken is of dit anders/beter is met een zwaardere lader??
Ik heb nog nergens een 3A/15W lader gezien, 2A oftewel 10W is volgens mij de norm.
Althans Sony Z3(c), HTC M8 en de eigen Huawei Mate7 doen het met 2A.

EDIT: I stand corrected, de laatste generaties hebben dat dus, thnx borft ;)

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 25 juli 2024 03:09]

Mijn S6 (en bijbehorende lader) heeft quick charge. De telefoon kan met de lader communiceren, en daardoor de spanning verhogen naar 9V/1.66A, daardoor wordt met 15W opgeladen :)

De reden hiervoor is, dat een hogere stroom eigenlijk niet mogelijk is via de micro USB connector. Een alternatief om meervermogen te kunnen leveren is dan het verhogen van de spanning. De telefoon zal de spanning vervolgens omzetten naar de juiste spanning om de accu op te laden.

[Reactie gewijzigd door borft op 25 juli 2024 03:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.