Tweakers zegt: 7,5

Huawei P8 16GB Grijs Review

Tweakriez 24 november 2015, laatste update op 9 april 2017, 1.715 views

Huawei P8 16GB Grijs

Prima toestel qua prijs/kwaliteit verhouding, helaas zijn de huidige P-modellen van Huawei een stuk duurder geworden :(

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Bouwkwaliteit (aluminium)
  • microsd
  • Accuduur
  • Uitgebreide mogelijkheden qua permissies van apps, beveiliging, stroomgebruik.
  • NFC
  • 3gb werkgeheugen
  • Screenprotector al bevestig op het toestel!

Minpunten

• demo's van games voorgeinstaleerd (verwijderbaar)
  • geen vingerafdrukscanner
  • Geen quickcharge

Waarom de Huawei P8?

Update 18-04-2016

Ondertussen Marshmallow 6.0 met de laatste rom draaiend.
Het toestel bevalt nog steeds prima en kan nog steeds ruim een dag met een lading doen. Ik merkte in eerste instantie wel dat de batterij sneller leeg was maar nadat ik het standaard android toetsenbord verwijderd had en een reset had gedaan na een tip van iemand op XDA is dit opgelost.

Update 11-02-2015

IK ben nog steeds erg content met het toestel.
Meestal haal ik zo'n anderhalve dag met "normaal gebruik" waaronder het vaak browsen, outlook, muziek, beetje whatsapp en automatische synchronisatie aan.
Meestal laad ik mijn telefoon in de avond op en ga met 100% naar bed. Ik doe dan het toestel uit en heb de optie aan staan om automatisch aan te gaan en de wekker op te starten (erg handige feature!)

Het toestel staat bij mij standaard op slimme cpu gebruik en dit is prima voor het dagelijks gebruik. Ik dacht in het begin dat er een lichte vertraging was bij het overgaan naar een ander scherm maar dit was dus een ingeschakelde overgangs animatie waar je er meerdere van kan kiezen. Ik heb zelf een thema gedownload waardoor al mijn iconen er naar mijn idee mooi en netjes uitzien en beter als de standaard iconen van de Imui skin. Imui zelf vind ik verder prima om mee te werken en ik mis de app drawer totaal niet meer. Mijn vriendin is zelf nu ook voor een toestel gegaan uit de Huawei familie: de Honor 7.

Wanneer ik volgend jaar weer een nieuw toestel aan schaf zal ik zeer zeker weten eerst weer kijken naar een goede deal van Huawei of Honor, naar mijn mening ligt de prijs/kwaliteit verhouding enorm goed! ("budget" prijs-Premium kwaliteit en prestaties)
Oorspronkelijke review
Mijn abonnement liep ten einden dus was het tijd voor een nieuw toestel.
De afgelopen 2 jaar heb ik een Htc one (M7) gehad en nadat ik deze had laten vallen een lumia 820 op de kop getikt. Windows Phone was voor mij prima in gebruik echter vond ik wel dat de apps qua design achterliepen op die van de concurrentie. Ik zie windows Phone dan zelf ook als een perfect zakelijk os maar voor de consument wellicht iets minder.

Vanaf het moment dat ik kon verlengen heb ik een aantal toestellen in het vizier gehad.
-De Sony Xperia serie viel helaas af vanwege de verhalen over de software die gewoon niet af lijkt te zijn en veel haperingen ondanks de hoge specs (gerushed product?)
-IPhone/Apple ligt mij persoonlijk niet.
-Lumia 950/950xl ziet er veelbelovend uit alleen ben ik windows Phone nu weer even beu.
-Moto x style had voor mij vooral als afknapper het formaat icm met de accuduur en een beetje bang dat het update beleid minder zal worden nu ze onder Lenovo vallen.
-Galaxy S6, touchwizz en het feit dat er net als een IPhone er een te hoog "schaapgehalte" aan kleeft voor mij, elke oma, puber, etc loopt er mee.
-Nexus 6p, dit zou hem worden voor mij dacht ik!

Helaas kreeg ik te horen dat mijn contract niet verlengd zou worden dus zou er wat onzekerheid ontstaan in mijn financiele situatie de komende tijd. Dat werd dus prioriteiten afwegen. Viavia kwam ik de Honor 7 tegen, in mijn ogen een geweldig toestel voor een zachte prijs!
Ik wilde echter maar een jaar vast zitten aan een toestel deze x aangezien ik hoop volgend jaar er weer beter voor te staan qua situatie. Dus ging ik kijken wat ik kwijt zou zijn voor het toestel icm een bundel die bij mijn gebruik past. (3gb data 300 minuten). Met deze bundel zou ik uitkomen op 42 euro per maand en moest ik 130 euro bijleggen (634 euro totaal dus).

Toch nog even rondkijken hier en daar en toen kwam ik ineens deze deal tegen via F&F: Huawei p8 icm 1 jaar abbo, onbeperkt bellen en 3gb Data voor 37 euro per maand en eenmalig 59,- + 5 euro thuiskopieheffing (508 euro).

Eerste Indruk toestel

Het eerste woord wat mij te binnenschoot toen ik het toestel uit de geweldig mooie doos haalde: WOW
Het toestel voelde veel meer premium aan als ik in eerste instantie gedacht had.
Mooie aluminium achterkant, geen uitstekende camera, mooie grills onderop, netjes bevestigde screenprotector voorop en een degelijk gewicht in je hand!

Toestel in gebruik

Nadat ik het standaard proces doorlopen had viel mij zoals ik al reeds gelezen had op dat er geen app drawer aanwezig is. Zelf vind ik dit geen probleem en is dit iets waar naar mijn mening mee te leven is voor de meeste mensen, zo niet dan is er uiteraard de mogelijkheid van launcher te switchen.

Het toestel heeft de mogelijkheid om te switchen van mobiele data naar Wifi zodra je je in een vertrouwd wifi gebied bevind, erg handig gezien ik dit nog wel eens vergat.
Daarnaast heeft het toestel uitgebreide mogelijkheden om apps permissies te geven wel of niet actief te blijven nadat het scherm op inactief gaat. Dit is een functie die ook in android 6.0 zit heb ik begrepen maar desalniettemin is het erg fijn dat dit al in deze versie van de EMUI (3.1) schil zit verwerkt onder android 5.0.1!
Ik heb begrepen dat het toestel begin 2016 een update krijgt naar Marshmallow.

Accuduur

Hier kan ik nog niet heel veel zinnigs over zeggen alleen dat het tot nu toe voor mij voldoende is. Ik ben gisteren met 99% naar bed gegaan en werd wakker met 96% (do not disturb aangezet). Op dit moment (17:40) heb ik nog 39% over.

Update 30/11/2015:

Foto's

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A3v3M3x2ZSSkDt.jpeg (Lighttrail gewoon on the fly uit de hand vanuit rijdende auto)

Zeer veel telefoon voor het geld op dit moment!
Responsief, prima accuduur, zeer goede bouwkwaliteit!
Natuurlijk missen er een aantal zaken zoals quickcharge, vingerafdrukscanner maar wie voor een midrange prijs een toestel zoekt (voor zoals ik een jaar) kan geen miskoop doen aan dit toestel!
Ik geef het toestel 5 sterren ivm prijs-kwaliteit verhouding op het moment van schrijven.

Final note

Ik besef me heel goed dat deze review niet zo mooi en uitgebreid is als zoveel andere hier maar ik ben hier dan ook geen pro in.
Ik doe dit voornamelijk omdat ik iets wil terug doen voor de community aangezien ik zelf veel reviews lees op de site voor producten die ik aan wil schaffen of geďnteresseerd in ben.

Heb jij ook een Huawei P8 16GB Grijs?

Waarom heb je voor de P8 gekozen en niet de P8 lite?

Verder een mooie duidelijk review

[Reactie gewijzigd door joentje op 24 november 2015 19:13]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb voor de reguliere p8 gekozen vanwege het aluminium t.o.v. het plastic van de p8 lite. Daarnaast de sterkere processor en ik had gelezen dat het scherm beter is. Daarnaast had ik gewoon een goede deal en de light versie was hiermee niet beschikbaar.
Aardige drop tussen opstaan en 17.00 uur op dat screentje. Is wel jammer :/
Goede review btw :Y
Dankje!
Ik heb het toestel pas sinds gisteren dus ik ga er vanuit dat er nog het een en ander gesettled moet worden. Ook heb ik na het opstaan nog wat netflix gekeken en fallout shelter geinstalleerd + gespeeld. Maar ik zit nu om 21:11 nog op 29% dat is een heel stuk beter als mijn lumia 820.

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 24 november 2015 21:40]

Leuk review, en ondanks dat jij aangeeft:
Final note

Zo slecht is het zeer zeker niet, het leest lekker weg, tevens informatief en de belangrijkste aspecten die er in de praktijk en voor iedereen toe doen, die zijn vermeld.

Wat ik altijd doe, dit is geen hint of advies want sommige tweakers zijn er fel op tegen:
Vooral op het begin wanneer ik een nieuw toestel heb dan haal ik hem uit de doos, gebruik ik hem totdat die uitvalt ( accu zodanig leeg ), vervolgens laad ik hem op tot en met 100% en dan gaat die van de lader af ( ik laad dus nooit 's nachts mijn telefoons / tablet op ). Dit probeer ik zovaak en lang mogelijk vol te houden, bij mij resulteert dit in een zeer lange accu duur op welk apparaat dan ook.

Ik heb op bijv een Samsung S5 en S6 edge(android) 3 mail adressen die min of meer continu synce, whats app en andere social media voor het werk, volgens de meeste reviews haal je er een dag mee, ik haal met gemak 2 dagen en dan weet ik vrijwel zeker dat er op mijn toestel meer plaats vind dan in de meeste reviews. De iPhone die ik heb die haalt zelfs de 3 dagen met dezelfde apps en functies die draaien.

Wat mij wel opvalt bij bijv Android vs windows en/of ios is dat Android op den duur trager wordt en de accu duur gaat ook omlaag. Dit terwijl ik merk met windows en ios telefoons dat ze 1 snel blijven en 2 de accuduur ook goed blijft ( dit heeft meer met het OS te maken dan met de accu zelf vermoed ik )
De reden waarom ik dit aangeef is omdat je de Huawei P8 vergelijkt met de Lumia 820, nu weet ik niet hoe oud de Lumia 820 is, maar ik wil de accu duur van jouw Huawei P8 weleens weten wanneer die even oud als jouw Lumia 820 is :D

Dit is zeer zeker geen aanval, maar min of meer een informatief stukje gebasseerd op persoonlijke ervaringen en die van onze klanten.
Nogmaals, ik wil niks adviseren mbt ''hoe het toestel op te laden'' dit aangezien er tweakers zijn die het tegenspreken en ik dat mee wil nemen in mijn reactie.
Bedankt voor je advies. Ik denk zelf ook dat android toestellen meer last hebben van batterij slijtage als ik zo om me heen kijk. Ik ga proberen jouw advies te volgen. Ik kan me namelijk voorstellen dat het niet goed is voor een toestel om de hele nacht aan de lader te hangen.
Haha ik geef ook nog heel mooi aan: dit is geen advies..
Uiteraard mag je het doen, persoonlijk (privé) adviseer ik het wel mensen, maar laatst een flink weerwoord gekregen van een tweaker die zegt dat het heel slecht is om het toestel leeg te laten lopen en dan pas op te laden ( nooit eerder gehoort, maar wel het vermelden waard ).

Ik ben zeer tevreden over deze manier van opladen, accu's gaan aanzienlijk langer mee op de korte maar ook op de lange duur.

Uiteraard geen dank, en hopelijk tot een volgend review :D
Tot nu toe een paar keer doorgegaan tot ik op ongeveer 15% energie zat alvoor ik het toestel weer aan de lader legde (maximaal 6 uur de eerste 3x (advies fabrikant). Toestel gaat van ongeveer 7 uur in de ochtend tot 2 uur in de nacht mee, ben er tevreden over!
Ik krijg dit toestel straks ook bij mijn nieuwe abbo ook een Huawei P8 lite met 100 SMS | 100 min | 1 GB 14,4 Mbps van Ben. Voor ¤15,- per maand met ¤50,- cashback.

Wat aardig weer van meneer Ben dat hij mij ¤50,- terug geeft. :*)

Ik heb nu een HTC ONE X die geen 3G ondersteund en ik wil graag naar 4G toe aangezien ik van vele mensen heb gehoord dat het enorm snel is! :)

Ik betaal voor mijn Sim Only bij Ziggo nu ¤9,00 voor een 4G abbonoment maar mijn toestel heeft helemaal geen 4G en ik vind het een redelijk duur worden voor alleen een abbonoment.

Dus het is ook weer een voordeel voor me toestel dat ik weer even een verse heb en ik kan straks sneller en meer internetten voor een paar euro extra. :)