Tweakers zegt: 7,5

Huawei P8 16GB Grijs Review

Delirius 19 mei 2015, laatste update op 21 mei 2015, 7.061 views

Huawei P8 16GB Grijs

Verrassend goede telefoon voor zachte(re) prijs!

Pluspunten

• mooi scherm
  • goede afmeting
  • prijs/kwaliteit
  • Huawei software schil volwassen

Minpunten

• 5,2 inch is dat niet altijd
  • achterkant voelt soms beetje "hol"
  • GPS eerste fix niet altijd vlekkeloos

In bezit zijnde van een HTC One M7 was ik de M9 aan het overwegen. Echter, na aanschouwen in de winkel zag ik te weinig meerwaarde t.o.v. mijn M7 dus toen eens, voor mijn gevoel, out-of-the-box gedacht en de Huawei P8 eens nader gaan bekijken. Uit de (p)reviews kwam deze zeker niet slecht naar voren en in combinatie met het aanbod voor 1 jaar abo verlenging toch de gok gewaagd. Onderstaand mijn bevindingen na een paar dagen gebruik van de Huawei P8. Foto's en specs van het toestel heb ik niet bijgevoegd, daar wel allemaal wel google proof zijn :P

What's in the box
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de verpakking veelbelovend vond overkomen! Ja, het is slechts marketing maar het komt toch net wat lekkerder over als een telefoon een beetje anders dan anders verpakt zit. Het doosje oogt vrij standaard, maar door binnenkant eruit te schuiven komt een kartonnen verpakking tevoorschijn. Bovenop zit een semi-transparant plastic kapje met daaarop het logo van de P8. De telefoon ligt er niet plat in maar staat op z'n kant en je ziet de zijkant van de telefoon door het kapje heen. Links van de telefoon zit een doosje met daarin quick-manual en garantie bla bla, rechts er van een doosje met daarin de lader, USB kabel en headphones, allen in wit uitgevoerd. Verder nog een tooltje om de slots voor Micro SD en SIM open te maken (geen idee hoe dat ding heet :) ). Voor een telefoon die "slechts" 16GB aan intern geheugen heeft, was t leuk geweest als er een micro sd kaart bij zat. Met de nadruk op "was t leuk geweest" want dan had ik maar moeten wachten op de 64GB variant en een micro sd card kost net twee keer niks.
Op de telefoon zit op scherm een plakplaatje met daarop features van de P8 en op de achterkant een plakplaatje met daarop heel handig, zo vond ik zelf, een pijltje naar het micro SD card slot en het SIM slot.. Deze zijn voor mij niet 1-2-3 van elkaar te onderscheiden.

Toestel
Ik heb de grijze uitvoering zoals Huawei het stelt en dat houdt in dat de voorkant zwart is en de achterkant, met uitzondering van de zwarte balk bovenin, grijs.Aan de voorkant zit boven en onder het scherm een bezel in het zwart zonder enige tekst. Hierdoor komt het rustig op mij over aangezien het één geheel vormt. Wel spiegelt het glas behoorlijk als scherm uit is, maar dat is voor mij voor- noch nadeel. Op de achterzijde dus de zwarte balk (van glas volgens mij) bovenin met daarin de camera en dual led flitser. Deze camera module steekt niet uit dus toestel ligt perfect plat op de tafel, hetgeen wat mij betreft een plus is. Tevens loopt over de achterzijde onderin een plastic streep, zoals deze ook al op toestellen van andere merken te zien is. Dit zal, naast esthetisch oogpunt, wellicht ook praktisch nut hebben ivm ontvangst. De achterkant voelt niet direct glad aan maar ik kan me voorstellen dat mensen dit als glad gaan ervaren. Echter, door de redelijk hoekige zijkanten heb ik nog geen moment het gevoel gehad dat het toestel uit mijn handen dreigt te glippen/vallen. Wel is het zo dat de achterkant soms wat hol aanvoelt. Door er zachtjes op te tikken lijkt het alsof er lucht aan binnenkant zit wat vreemd geluid oplevert. Op zich een prestatie gezien de dikte van het toestel, laat ik het maar positief bekijken.
Rondom is het toestel (uiteraard) ook van metaal en aan de rechterkant zit de volumetoets met daaronder de power knop. Daar waar bijvoorbeeld de HTC One M9 in mijn ogen de plank volledig mis slaat heeft Huawei dat wel goed voor elkaar door de volume toets en power knop niet gelijk te laten zijn. Volume toets is 1 knop en de power een kleine ronde knop die daarnaast op een perfecte plaats zit om te bedienen. Onder de power knop zit het slot voor het Micro SD kaartje en daaronder het SIM slot. Beiden subtiel voorzien van gaatje om zo met tooltje open te kunnen maken.
Aan de onderzijde van toestel zit, van links naar rechts, de luidspreker, micro USB aansluiting en microfoon. De linkerzijde bevat geen enkele knop en aan de bovenzijde zit de aansluiting voor de headset.
Het toestel in zijn totaliteit komt een beetje "gejat" over in die zin dat het niet heel erg origineel is en op sommige vlakken wel erg lijkt op toestellen van concurrenten, maar dat vind ik verre van storend. Als iets goed is, waarom dan iets nieuws verzinnen met de kans om mis te schieten? De P8 oogt strak en ligt lekker in de hand. Mede omdat het toestel dun is, past het prima in een broekzak zonder storend te zijn of in de weg te zitten. Door de smalle bezels om het scherm is het voor een 5,2 inch scherm telefoon goed vast te houden en, mocht je problemen hebben met de bediening van het scherm vanwege de grootte, dan heeft Huawei daar nog iets slims op bedacht. Waarover later meer.

Scherm
De Huawei P8 is voorzien van een 5,2 inch IPS scherm met een resolutie van 1920 x 1080. Het scherm is gewoon prima te noemen. Ik geloof zelf niet in die pixel oorlog en heb liever minder pixels en meer screentijd dan vice versa. De kijkhoeken van het scherm zijn ook perfect dus met meerderen een filmpje kijken is prima te doen. De kleuren komen op mij goed en waarheidsgetrouw over. Er zit in de instellingen nog een optie om ze warmer of kouder te maken maar daar wordt het geheel niet beter op. Voor wat betreft de helderheid lijken, ten opzichte van mijn referentiekader de HTC One M7, de lagere standen erg donker en de hoogste standen ietwat te licht. Echter, buiten heb ik nog geen problemen gehad in het niet kunnen aflezen van het scherm en de lagere standen voldeden ook. De zomer moet nog komen uiteraard maar ik voorzie hier weinig tot geen problemen in.
Wat ik wel als een klein aandachtspunt zie, is dat 5,2 inch niet altijd 5,2 inch is. Nu kan het zijn dat ik de One M7 gewend ben die geen on screen knoppen heeft, maar doordat de knoppen in het scherm zitten, heb ik voor mijn gevoel minder ruimte op het scherm. Ter illustratie, de One M7 heeft ook een full HD scherm, maar dat is "slechts" 4,7 inch. Toch krijg ik op de HTC One M7 in bijvoorbeeld Whatsapp 7 contacten in beeld, terwijl de Huawei P8 er me maar 6 laat zien voordat ik moet scrollen. Je hebt er niet direct last van maar het viel me wel op.

Software
Dit is het gedeelte waar ik zelf een beetje huiverig voor was. Ten eerste het onbekende en ten tweede de diverse commentaren uit (p)reviews dat Huawei's schil, Emotion UI (EMUI), nou niet echt uit zou blinken. Echter, in de paar dagen dat ik het toestel nu heb kan ik niets anders zeggen dan dat het mij reuze mee valt hoe EMUI functioneert. Ja, het is even raar dat je geen app drawer meer hebt en alle apps gewoon op een homescreen gezet worden. Door ze te clusteren is dat wat mij betreft geen issue. De lollipop ervaring zou ook teniet zijn gedaan door de schil van EMUI. Dat klopt wellicht wel want het material design zie je niet echt (of echt niet) terug komen, maar persoonlijk lig ik daar verre van wakker van. Het doet wat het moet doen en of een icoontje dan meer op die van IOS lijkt dan op die van Android, so be it. Volgens mij kun je met een andere launcher best nog wel wat personaliseren, mocht je dat willen. Heb dit overigens zelf niet getest.
Het instellingen menu is opgesplitst in een Algemeen deel om snel bij bepaalde instellingen te komen en een Alles deel waar alles onder elkaar staat. Het Alles gedeelte is weer onderverdeeld in diverse sessies:
  • Draadloos en Netwerken
    Hieronder valt alles omtrent netwerken/bluetooth/wifi
  • Apparaat
    Denk hierbij aan schermweergave, geluid, geheugen, batterij en energiebesparing
  • Privacy & Veiligheid
    Denk aan schermvergrendeling, locatie, meldingenbeheer, beschermde apps, beveiliging en backup/reset.
    Met name het meldingenbeheer ben ik zeer over te spreken. Met Android Lollipop krijg je gratis en voor niks vrij irritante, vind ik tenminste, popups in je statusbalk bij elke melding. Daarnaast komen deze ook nog eens in het vergrendelscherm terecht. Huawei geeft je nu voor elke app een drietal notificatie instellingen die je aan of uit kunt zetten (zie screenshot 1). Ten eerste de melding in de statusbalk (bijvoorbeeld icoon van whatsapp met melding dat je bericht van persoon X hebt ontvangen). Ten tweede de banner zoals Huawei dit noemt. Dit is, naast de melding in statusbalk, de melding bovenin met daadwerkelijke inhoud van het bericht. Ten derde melding op vergrendelscherm. Deze kun je naar believen uit of aan zetten en zoals gezegd, per app. Hierdoor kun je de irrante meldingen beperken of zelfs helemaal uitzetten. In mijn ogen een goede ontwikkeling en additionele feature op Lollipop.
    Met de optie Beschermde Apps kun je aangeven of deze actief moet blijven op moment dat het scherm uit gaat. Dit alles om potentiele energieverspilling te voorkomen.
  • Accounts
  • Apps
    Dit betreft het beheren van apps, Netwerkapps en standaard apps, waarbij de optie Netwerkapps weer positief opvalt. Hier kun je aangeven of een app al dan niet via mobiele data en/of Wifi gebruik mag maken (zie bijgevoegd screenshot 2). Wel is er een onderscheid tussen gedownloade apps en systeemapps waarbij je bij de laatste alleen kunt aangeven of ze mobiele gegevens mogen gebruiken. Via wifi zullen zij dus altijd data mogen verstoken. Bij de gedownloade apps kun je zo mooi aangeven hoe een app gebruik mag maken van data lijntjes. Kan handig zijn als je bijvoorbeeld wat krap in je databundel zit of je wil in buitenland alleen je mail app data laten verstoken via mobiele gegevens en alle andere apps alleen op Wifi. Ik heb dit met een aantal apps een middag getest en ben ook hier niet tegen gekke dingen aangelopen.
  • Slimme assistentie
    In deze sectie vooral zaken die het werken met de P8 kunenn vergemakkelijken danwel toegankelijker maken. Denk aan een optie voor spraakbesturing (eerste ervaring is dat deze vrij summier is), touchplus welke extra schermknoppen toevoegt die je actie kunt toewijzen. Tevens een optie bewegingscontrole waarmee je bijv kunt aangeven dat als je met je toestel schudt, de pictogrammen op je homescreens automatisch geordend worden. Grappig om te zien maar functioneel niet de hoofdprijs. Wel bevat deze sectie een gimmick die in de reviews die ik heb gezien als vrij onhandig uit de bus kwam. Knokkelbediening. Ja, echt, je kunt middels het twee keer tikken met je knokkel een screenshot maken van het hele scherm. Of door middel van tekenen met je knokkel dat gedeelte van het scherm als screenschot te pakken. Op zich geinig maar in de reviews kwam naar voren dat het onderscheid tussen vinger en knokkel niet altijd even goed ging waardoor je dus bij het scrollen door bijvoorbeeld je foto's ineens een screenshot maakt. Dit heb ik in de praktijk niet zo ervaren. Elke keer als ik dubbeltik deed met knokkel kwam er een screenshot en vegen met knokkel leverde ook gewenste resultaat. In tegenstelling tot de door mij bekeken reviews is er wel degelijk de mogelijkheid om deze gimmick uit te schakelen.
    Als laatste slimme optie kun je, bij gebrek aan grote handen/lange vingers het scherm verkleinen zodat het toch met 1 hand te bedienen is. Door met je vinger naar links of rechts te wrijven over de onscreen knoppen, wordt het scherm een 25-30 procent verkleind. Hierdoor kom je dus wel bijvoorbeeld bij de notificatiebalk.
  • Systeem
    Hier staan de diverse systeeminstellingen zoals datum/tijd, taal en invoer, updater en info over soft- en hardware. De invoer geschiedt overigens via het Swype toetsenbord en dat werkt accuraat en snel.
Over het algemeen ben ik dus zeker te spreken over hoe Huawei zijn schil over Android heeft gelegd. Wellicht wat consessies aan Lollipop ervaring maar zeer zeker niet storend en wat mij betreft ook intuitief werkend. De meegeleverde apps van Huawei zijn zeer beperkt en daarnaast ook nog eens voorzien van de mogelijkheid om ze weer van toestel te kiepen.
De software werkt zonder stotteren en/of haperingen en komt de hele tijd vloeiend op mij over. Mocht het instellingen menu te veel voor je zijn, dan kun je bovenin via een zoekbalk de benodigde instelling opzoeken. Apps starten snel en het geheugengebruik heb ik nog niet onder de 1,5 van 3GB zien komen. Tevens herinnert EMUI je af en toe in de statusbalk middels een melding aan het feit dat een app op de achtergrond draait en dus geheugen verbruikt. Hier kun je dan aangeven of dat wel of niet mag.

Camera
Huawei adverteert met een 13 mega pixel main camera, maar dat is een klein beetje waar. Waarom? Nou, je kunt foto's wel schieten met 13mega pixel, maar dan is je foto wel in 4:3 verhouding. Wil je in 16:9 foto's maken dan ben je veroordeeld tot max 10 mega pixel. De camera reageert snel en schiet voro mij prima foto's. Door middel van twee keer op de volume down knop te drukken, wordt er vanuit standby stand binnen anderhalve seconde een foto gemaakt en op je scherm gepresenteerd. Qua kleur echtheid ziet het er prima uit, zeker in lichte omstandigheden. In het donker zijn de foto's op zich niet slecht, alleen bij zoom zie je dat foto al snel wat korreliger wordt. Lijkt wel alsof de lens veel licht kan vangen want waar ik bijvoorbeeld met mijn HTC ONE M7 in donker het scherm vrij donker blijft voordat ik foto maak, laat Huawei wel een lichter beeld zien. Wellicht te maken met betere lichtsensor in cameragedeelte. Andere toestellen zijn dan misschien beter en tonen meer kleur echtheid, maar door de boot genomen zal je niet snel vallen over de kwaliteit gezien de mogelijkheden die er zijn met zo'n platte telefoon. De camerasoftware biedt een aantal features die ik nog niet van andere merken heb gehoord. Denk hierbij aan Achterlichtsporen, Lichtgraffiti, Zijdeachtig water en Sterrenspoor. Feitelijk allen opties om foto's te maken door middel van soort van sluitertijd open zetten waardoor beweging/licht als special effect wordt weergegeven. Een vaste hand danwel statief is noodzakelijk. Aangezien ik beide niet heb, heb ik hier nog niet mee getest. Zie screenshot 3 waar de mogelijkheden beschreven staan.
De video stand heb ik slechts kort geprobeerd en de P8 schiet video in, wederom voor mij, acceptabele kwaliteit. Voor mij is video niet randvoorwaardelijk in een telefoon dus vandaar ook deze korte mededeling.
De front cam is met 8 mega pixel voor zover ik dat kan beoordelen, wel goed in zijn soort. Heldere foto's waarbij Huawei in de software de mogelijkheid voor de "perfecte selfie" ( 8)7 woord trouwens) biedt. Hierbij worden uit diverse hoeken foto's genomen.
Nabewerken en filters die op foto's gezet worden zijn verder niet bijzonder speciaal te noemen en vallen volgens mij gewoon in de 13-in-dozijn categorie.

Opslag
Het toestel is voorzien van 16GB interne opslag, maar na eerste start blijft hier nog maar een kleine 11GB van over. Een micro-sd komt dan al snel in beeld, maar lijkt mij ook geen onoverkomelijk probleem.

Verbindingen
Huawei is natuurlijk zeer bedreven in het maken van netwerkapparatuur dus met de mobiele verbindingen zit het wel snor. Daar waar ik vergeleken heb met andere toestellen op het Vodafone netwerk zit Huawei nagenoeg altijd in het betere bereik. Ook de wifi ontvangst is in orde en constant van snelheid. Wifi netwerken waar andere telefooons nog wel eens moeite hebben, worden door de P8 moeiteloos gevonden en verbonden. Een klein hikje heb ik gemerkt in de GPS ontvangst. Eenmaal connectie verloopt alles vlekkeloos maar het lijkt wel alsof er wat moeite is om initiele connectie te maken.

Accuduur
De Huwaei P8 is voorzien van een 2680mAh niet verwisselbare batterij. Dit is niet bijzonder en gezien de dikte, of het gebrek hieraan, van het toestel zat hier volgens mij ook niet meer capaciteit in. Ik heb de telefoon sinds zatedagmiddag en heb hem met gemiddeld gebruik nu twee keer aan de lader moeten hangen. Door de notificaties van apps die op achtergrond draaien en de mogelijkheid om apps te tweaken in hun data/energieverbuik kan de accuduur nog wat verlengd worden. Het is nog ietwat te kort dag om concreet hier iets over te zeggen maar ik denk dat het wel veilig is om te stellen dat de P8 je door een dag heen kan gaan brengen. Bijgevoegd screenshot 4 geeft indicatie over schermtijd, waarbij gebruik gedurende die tijd gemiddeld is geweest, overigens zonder videogebruik, maar wel mail/opzoeken/bellen/whatsapp/foto's maken en nog wat gepiel met Sygic. Bluetooth/NFC heb ik nooit aan en GPS alleen als nodig. Tijd zal leren wat hier van overeind blijft na langduriger gebruik.

Het verbaast me zelf eigenlijk dat ik verbaasd ben over de Huawei P8. Deze voor mij vreemde eend bevalt me tot nu toe bijzonder goed. Het enthousiasme wat ik bij mezelf merk heeft me bewogen om toch een review te schrijven om hen die wellicht twijfelen dat laatste zetje in de juiste richting te geven. Het is zeker een mooie telefoon met mijn ogen zeker geen mid-range specs, heeft stabiele software die doet wat het moet doen met op sommige vlakken slimme features, maakt goede foto's, de verbindingen zijn prima en ik kom er de dag mee door. Nee, het is geen state of the art, top of the bill high end telefoon, maar in combinatie met een prijs van (momenteel) nog geen 490 euro laat Huawei wel zien dat ze een speler zijn die de komende jaren best waard is om in de gaten te gaan houden. Wat mij betreft een pluim waard! _/-\o_

edit: kleine tekstuele aanpassing en screenshots toegevoegd.

Heb jij ook een Huawei P8 16GB Grijs?

Ik heb een tijdje lopen denken over een nieuwe telefoon. Ik had mijn oog op deze maar ik hoorde van een vriend dat Huawei zijn eigen chipset gebruikt. Heb je een probleem hiermee gehad dat het af en toe wat slomer ging? In zware games ofzo.

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de Huawei p8 of een Sony xperia z3 compact.
Huawei gebruikt idd eigen chipset. Persoonlijk gebruik ik mijn toestel niet voor (zware) games, maar als jij een voorbeeld hebt, wil ik dat best even voor je testen...

In dagdagelijks gebruik heb ik nog geen haperingen ervaren.
Oke,

een goede test ervoor zou epic citadel zijn, dat is een Unreal engine 3 benchmark en een test van modern combat 5. Een average framerate van epic citadel zou ik graag willen weten en of er enige stutteringen zijn in modern combat 5
Oke, test gedaan (toestel hangt aan de lader, maar mag neem ik aan geen invloed hebben). Merk overigens wel dat toestel hierdoor aan achterkant voornamelijk in het midden iets warmer wordt. Zal game wel voor zorgen omdat deze redelijk intensief gebruik maakt van de chipset :?

Benchmarks gedraaid op alle drie de settings, waarbij in ultra de rendering resolutie op 100% is gezet.
- High Performance: fps 58.6 resolutie 1800x1080
- High Quality: fps 58.8 resolutie 1800x1080
- Ultra High Quality: fps 30.9 resolutie 1800x1080

Geen idee of dit goed is of niet, maar stiekem nu wel benieuwd :)

Dat combat gebeuren moet je me ff uitleggen, want heb geen idee waar je t over hebt en waar dat te doen....

[Reactie gewijzigd door Delirius op 20 mei 2015 12:17]

Bedankt voor de test,

Die benchmark s goed. als de gemiddelde fps op 30 staat op ultra high op die resolutie heb ik niks te klagen.

Modern combat 5 is een gratis spel op de playstore. Maar je moet maar kijken of je het wilt installeren ivm groot bestand. Die benchmark was genoeg voor mij in iedergeval.

Ik zal nog is ff doorkijken naar mn keuze. De huawei heeft nu in ieder geval wel een punt gewonnen bij mij.
Heb even MC5 gedownload en kort gespeeld. Los van het feit dat ik gewoon niet om kan gaan met de controls 8)7 lopen de graphics smooth en zie ik geen enkele hapering of stotter!
oke, goed om te horen en bedankt voor de moeite en de informatie
Net getest met een 2.5 jaar oude htc one m7 en op 1920x1080 ultra high quality is de average Fps 36.
Wat betreft je scherm dat minder groot lijkt door de onscreen knoppen. Kan je die balk niet verbergen zoals bij mijn Honor 6 Plus kan? Scheelt ietjes in de ruimte bij mij.
Software is gebaseerd op dezelfde EMUI 3.0.
Op sommige momenten, bijv full screen Youtube, verdwijnen knoppen vanzelf. Maar dat kan dus niet overal vanzelf. Zoals gezegd kan ik in Whatsapp bijvoorbeeld de knoppen niet verbergen. Het is allemaal te overzien natuurlijk...
Ah, dan is dat dus toch anders dan bij de Honor 6. Jammer :/
Mooie review. Vriendin is verliefd op haar Huawei P6 en deze zal zeker de opvolger worden dit jaar.

Tip: je geeft als minpunt "5,2 inch is dat niet altijd" - misschien kort toelichten achter de minpunten? Was benieuwd naar wat je ermee bedoelde en heb je hele review doorgespit (is misschien wel je bedoeling? xD)
Thanks, ook voor de tip. Het is niet bewust gedaan maar jouw invalshoek bevalt me wel. Beetje kietelen kan nooit kwaad ;)
Beetje laat, toch vind ik deze p8 nog steeds "minder" dan de Ascend Mate7 :)
Heb geen referentiemateriaal vwb Huawei maar na krappe maand ben ik nog steeds zeer tevreden. Accuduur gemiddeld op anderhalve dag met 5,5 scherm on tijd, softwarebugs niet gehad, behalve gps die t ineens niet meer deed. Factory reset solved the trick....
Ik zit 2 dagen op een lading met een 6 inch scher, komt natuurlijk ook door de veel grotere accu. Ben wel jaloers op je Android 5. Wordt tijd dat ie ook voor de mate 7 komt zo langzamerhand.
Ik kom ook van een HTC M7 af en zat met hetzelfde dilemma. Na mijn abbo, was er van een restprijs van de M7 nog maar weinig over, dus daarom, en met o.a. deze review, tot de conclusie gekomen ook voor de P8 te gaan. Via Huawei krijg je er nog 3 jaar reparatie aan huis bij. Oppikken binnen drie dagen en weer thuisbezorgd :-)