Door Dimitri Reijerman

Spiedende ogen en slinkse sensors

Beveiligingsproducten benutten domotica

Ip-camera's 1/2

Bewakingscamera's zijn in de openbare ruimte gemeengoed geworden. Naast bewakingscamera's van particulieren en de overheid zijn er bijvoorbeeld camera's voor het registreren van kentekens bijgekomen. Een nauwkeurige schatting van het aantal bewakingscamera's in bijvoorbeeld Nederland is moeilijk te maken. De weblog Sargasso waagde zich in 2013 op basis van diverse bronnen nog aan een schatting en kwam uit op een miljoen camera's.

Hoewel er dus talloze camera's buiten hangen, is het privédomein, lees: ons huis, lange tijd een no-go area voor dergelijke apparatuur geweest. Wat er achter onze gordijnen gebeurt, gaat immers niemand iets aan, zo was de privacywijsheid. Dat beeld is sinds enkele jaren aan het kantelen; burgers installeren vrijwillig zelf camera's in huis. Daarvoor zijn diverse redenen te noemen. Zo worden camera's veelal opgehangen omdat ze een gevoel van veiligheid oproepen, al zouden sommigen dat eerder een schijnveiligheid noemen. Ook het monitoren van huisgenoten kan praktisch zijn. Denk aan het in de gaten houden van de babykamer of het op afstand kunnen zien wat de kat of hond uitspookt. En omdat ip-camera's in de afgelopen jaren flink goedkoper zijn geworden en de beeldkwaliteit is toegenomen, kijken we niet langer naar vage beelden.

Een andere oorzaak waardoor ip-camera's het steeds beter doen als domoticaproduct is het feit dat de achterliggende software veel beter is geworden. Dat is mede te danken aan ontwikkelingen in de beveiligingsbranche, waar hard is gewerkt aan mechanismen als gezichtsherkenning. De algoritmen daarvoor worden inmiddels ook toegepast in consumentenproducten. Ook nachtzicht door middel van infrarood is gemeengoed geworden.

Wie een blik werpt in de categorie beveiligingscamera's in de PriceWatch-sectie Domotica ziet dat er inmiddels honderden typen camera's op de markt zijn. Merken als Foscam, D-Link, Eminent en Hikvision leveren allerhande soorten ip-camera's: dome-camera's, die veelal aan een plafond worden gehangen, klassieke camera-ontwerpen en modellen met een poortje. Daarnaast zijn er camera's op de markt die bedoeld zijn om buiten opgehangen te worden.

Mobiele apps maken het installatieproces veelal
relatief eenvoudig

Sommige modellen versturen het beeldsignaal via een ethernetkabel, met als bijkomend voordeel dat de camera's bij het gebruik van power-over-ethernet van stroom voorzien kunnen worden. De meeste modellen werken echter met een draadloze wifi-verbinding, waarbij de voeding wordt verzorgd via een stroomkabeltje of door middel van batterijen.

Bij de werking van ip-camera's is een belangrijke rol weggelegd voor de software. Vooral het gebruiksgemak speelt een belangrijke rol; waar vroeger nog relatief complexe netwerkinstellingen ingevoerd moesten worden, pogen fabrikanten dit proces te vergemakkelijken. Mobiele apps worden daarbij steeds belangrijker. Ze maken het installatieproces veelal relatief eenvoudig en bovendien wordt het mogelijk om camerabeelden op afstand te bekijken via een mobiele app of in de browser.

Een interessant product waarbij de keuze van de fabrikant uiteindelijk op batterijen is gevallen, is de Arlo-lijn van Netgear. Deze compacte, draadloze ip-camera's kunnen overal geplaatst worden en dankzij 'slimme' software moeten ze alleen beelden schieten als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, bijvoorbeeld het opnemen van vijftien seconden beeld als er 's nachts in een bepaald vertrek beweging wordt waargenomen.

Netgear vertrouwt dus volledig op zijn eigen software. Deze moet voldoende kwaliteit bieden om de camera's het nodige uithoudingsvermogen te geven. Het voordeel is dat er geen kabels nodig zijn en de Arlo-camera's op vrijwel elke plek neergezet of opgehangen kunnen worden.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite