Door Jelle Stuip

Redacteur

Toshiba Chromebook 2 Review

Eindelijk Chrome OS op ips en full hd

09-03-2015 • 06:00

83

Multipage-opmaak

Uiterlijk en aansluitingen

Samengevat

Toshiba heeft zijn tweede Chromebook voorzien van een uitstekend scherm met een hoge resolutie, een hoge helderheid en een prima contrast. De processor is niet zo snel als die in de eerdere Chromebook, maar toereikend voor de simpele Chrome-apps. Bovendien kan de nieuwe, zuinigere, processor passief gekoeld worden, waardoor ventilatorgeruis afwezig is. De accuduur komt uit op iets minder dan zeven uur, dat is korter dan bij de oude Chromebook, maar nog steeds niet verkeerd.

Toshiba's eerste Chromebook, die de naam 'CB30', of gewoon 'Toshiba Chromebook' droeg, werd in februari 2014 in Nederland uitgebracht. De Japanners waren vrij laat met hun eerste laptop met Chrome OS, want Acer, Samsung en HP hadden op dat moment al diverse Chromebooks uitgebracht. Als je dan toch laat bent, kun je je maar beter onderscheiden en dat lukte Toshiba ook. De CB30 had namelijk een accuduur van meer dan acht uur tijdens webbrowsen, wat volgens onze tests op dat moment de langste accuduur voor een Chromebook was.

Toshiba CB30-B-104

Op andere punten bleek Toshiba's eerste Chromebook niet uitzonderlijk. De Celeron 2955U-processor kenden we al en de bedroevende schermkwaliteit leek even het handelsmerk van de eerste generatie Chromebooks te worden. Samsung bracht daar gelukkig al verandering in door zijn 13,3"-Chromebook te voorzien van een full-hd-scherm, en Toshiba doet daar met de Chromebook 2 een schepje bovenop door gebruik te maken van een ips-paneel. Wij vroegen ons natuurlijk af hoe goed dat nieuwe paneel is en of de accuduur, die bij zijn voorganger zo goed was, daar niet onder te lijden heeft.

Uiterlijk

Om te beginnen kijken we naar het uiterlijk van Toshiba's nieuwe Chromebook. In vergelijking met de vorige generatie zijn de verschillen wat subtiel. De behuizing is nog steeds van stevig grijs plastic gemaakt, dat enigszins veert als je op de buitenkant van het scherm drukt. De hoekjes van het scherm zijn bij de nieuwe Chromebook wat scherper en de behuizing is iets dunner en compacter geworden. De dunnere behuizing is het resultaat van de overstap naar een Celeron N2840-processor. Die is zuiniger dan de Celeron 2955U in de eerste CB30, waardoor er geen noodzaak voor ruimteverslindende actieve koeling is. Onder op de laptop tref je dus ook geen uitlaatgaten voor koellucht aan en door de afwezigheid van actieve koeling weegt de Chromebook 2 nog maar 1328 gram, in plaats van de anderhalve kilo van de eerste CB30.

De behuizing voelt stevig aan, al buigt die wel mee als je vlak boven het toetsenbord druk uitoefent, een zwak punt van meer laptops. Aan de zijkant van het toetsenbord en bij de polssteunen geeft de behuizing echter niet mee, waardoor de laptop toch een stevige indruk geeft. Diezelfde indruk krijg je van het toetsenbord, dat de bekende opgeruimde Chrome OS-lay-out heeft. De toetsen zijn vlak, maar hebben een ruwe afwerking, zodat je vingers er niet snel van afglijden. Ze hebben weinig travel, maar je aanslagen worden goed gedempt, wat een prettige feedback oplevert.

Toshiba CB30-B-104Toshiba CB30-B-104Toshiba CB30-B-104

De touchpad van de Chromebook 2 is van iets donkerder grijs plastic gemaakt dan de rest van de behuizing en voelt ook iets stroever aan. De touchpad werkt dan ook prima, heeft genoeg precisie en registreert multitouch-bewegingen goed.

Chromebooks grossieren over het algemeen niet in aansluitmogelijkheden, dus met usb, hdmi en een kaartlezer zijn we al tevreden, en in die basiszaken stelt de Chromebook 2 niet teleur. Wel is er ten opzichte van de Chromebook 1 wat veranderd; die had nog twee usb 3.0-aansluitingen aan de rechterkant van de laptop, terwijl bij de Chromebook 2 zowel links als rechts een usb-aansluiting is geplaatst. Net even wat makkelijker dus, maar de linker is wel een langzamer usb 2.0-exemplaar. De sd-kaartlezer en de hdmi-aansluiting zijn gelukkig gebleven.

Hardware en benchmarks

De veranderingen aan de buitenkant zijn beperkt, maar van binnen is Toshiba's Chromebook 2 wel ingrijpend aangepast en is alleen het flashgeheugen van 16GB gebleven. De grootste aanpassing is de processor. Dat is niet langer Intels Celeron 2955U, maar een Celeron N2840. Hoewel het nog steeds een Celeron-processor is, zijn de verschillen behoorlijk. De 2955U is gebaseerd op de Ivy Bridge-architectuur en heeft een tdp van 15 watt, terwijl de N2840 op de Bay Trail-architectuur gebaseerd is en maximaal 7,5 watt aan warmte genereert.

Toshiba CB30-B-104
Processor Intel Celeron N2840
Cores/threads 2/2
Klokfrequentie (turbo) 2,16GHz (2,58GHz)
Gpu Intel HD Graphics
Werkgeheugen 4GB ddr3-1333
Opslag 16GB eMMC
WiFi Intel Dual Band Wireless-AC 7260
Schermpaneel 13,3", ips, 1920x1080 pixels
Besturingssysteem ChromeOS (getest met versie 40)

Dat betekent dat er geen actieve koeling aanwezig hoeft te zijn en als je de laptop openmaakt, tref je boven op de processor alleen een aluminium plaatje aan dat als heatsink functioneert. Doordat de processor minder verbruikt, is er ook een kleinere accu gemonteerd, met een capaciteit van 45Wh in plaats van de 52Wh in de oude Chromebook. Het werkgeheugen is weer wat ruimer bedeeld; dat bedraagt 4GB in plaats van de 2GB in Toshiba's eerste Chromebook en draadloze netwerken tot 802.11ac worden nu ondersteund op de 2,4 en 5GHz-band.

Toshiba CB30-B-104Toshiba CB30-B-104

Tot slot zijn de luidsprekers aangepast. Die zijn nu afkomstig van Skullcandy en hoewel dergelijke merkjes op laptops vaak nietszeggend zijn, blijkt er wel degelijk in de geluidskwaliteit te zijn geïnvesteerd. De luidsprekers zijn voorzien van een plastic 'klankkastje', dat met behulp van rubbertjes aan de behuizing is vastgemaakt. De speakertjes zijn omhoog gericht, waardoor het geluid recht uit het toetsenbord komt. De geluidskwaliteit is daardoor, voor een laptop, best aardig. Lage tonen zijn echter geheel afwezig en vrijwel alle losse luidsprekers en koptelefoons produceren een beter geluid.

Toshiba CB30-B-104

Benchmarks

De nieuwe Celeron-processor heeft de mogelijkheid tot passieve koeling als voordeel, maar de Bay Trail-architectuur is langzamer dan Ivy Bridge. We draaiden twee browserbenchmarks om een indruk van de onderlinge prestaties te krijgen.

Kraken 1.1
SysteemnaamProcessorIn milliseconden, lager is beter
Chromebook Pixel Core i5-3427U
**
1769
Chromebook 14 Celeron 2955U
****
2734
Toshiba Chromebook Celeron 2955U
****
2736
Toshiba CB30-B-104 Celeron N2840
******
4133
Asus C200MA Celeron N2830
******
4242
HP Chromebook 14 Nvidia Tegra K1
*******
4790
Samsung Chromebook 2 13.3 Exynos 5800
*******
4971

Mozilla's Kraken laat zien wat we al voor het draaien van de benchmarks verwachtten; de nieuwe Celeron is minder snel dan de oude. De prestaties verschillen nauwelijks van die van de Asus C200, die vrijwel dezelfde processor heeft, maar dan met een iets hogere turbosnelheid, van 2,58 in plaats van 2,41GHz.

Peacekeeper
SysteemnaamProcessorIn punten, hoger is beter
Chromebook Pixel Core i5-3427U
*******
3531
Toshiba Chromebook Celeron 2955U
******
2970
Chromebook 14 Celeron 2955U
******
2936
Toshiba CB30-B-104 Celeron N2840
***
1731
HP Chromebook 14 Nvidia Tegra K1
***
1567
Asus C200MA Celeron N2830
***
1384
Samsung Chromebook 2 13.3 Exynos 5800
***
1337

In Peacekeeper is de Toshiba significant sneller dan de Asus-Chromebook, ondanks het geringe verschil in processorkracht. Wellicht speelt het ruimere werkgeheugen van de Toshiba hierbij een rol. Daarnaast ontvangt ChromeOS iedere zes weken een update, waardoor de verschillende versies van het besturingssyteem ook een rol in de verschillende scores kunnen spelen. Helaas hadden we geen Chromebooks op de plank liggen om een hertest te draaien.

Scherm en accuduur

De belangrijkste eigenschap van de Chromebook 2 is het scherm. Het tn-scherm met een resolutie van 1366x768 pixels heeft plaatsgemaakt voor een ips-paneel met een full-hd-resolutie. Wat bruikbaar oppervlak en scherpte betreft is de hogere resolutie dus al een vooruitgang, maar we willen ook graag weten hoeveel beter het ips-paneel is dan de tn-variant in Toshiba's eerste Chromebook. Op het eerste gezicht is dat veel. De kijkhoeken zijn goed, zoals je van een ips-paneel mag verwachten, met een kleine afname in helderheid bij scherpe hoeken. Het enige nadeel is de glanzende laag die op het scherm is aangebracht. Kleuren zien er daardoor mooier uit, maar het leidt tot scherpe reflecties in beeld als er direct licht op valt.

Schermhelderheid
SysteemnaamSchermResolutieIn cd/m², hoger is beter
Chromebook Pixel 12,85" 2560x1700
*******
393
Toshiba CB30-B-104 13,3" 1920x1080
*******
389
Asus C200MA 11,6" 1366x768
*****
267
Samsung Chromebook 2 13.3 13,3" 1920x1080
*****
260
Toshiba Chromebook 13,3" 1366x768
****
252
HP Chromebook 14 14" 1366x768
****
237
Acer C7 Chromebook 11,6" 1366x768
****
218
Samsung Chromebook 2 11.6 11.6" 1366x768
***
193

De reflecties zijn enigszins te compenseren door de helderheid van het scherm helemaal omhoog te draaien. Bij de Chromebook 2 komen we tot 389cd/m², waar prima mee te werken valt. Googles eigen Chromebook Pixel, die ook van een ips-scherm is voorzien, en Toshiba's nieuwe Chromebook slaan een flink gat ten opzichte van de concurrerende Chromebooks, die allemaal van tn-schermen voorzien zijn. Tn heeft niet per definitie een lagere helderheid dan ips-schermen, maar het zijn over het algemeen wel goedkopere en kwalitatief mindere panelen. Dat komt onder andere tot uitdrukking in de maximale helderheid.

Contrast (max. helderheid)
SysteemnaamSchermResolutieVerhouding, hoger is beter
Chromebook Pixel 12,85 2560x1700
*******
987:1
Toshiba CB30-B-104 13,3" 1920x1080
*****
758:1
HP Chromebook 14 14" 1366x768
***
492:1
Acer C7 Chromebook 11,6" 1366x768
***
463:1
Asus C200MA 11,6" 1366x768
***
457:1
Samsung Chromebook 2 13.3 13.3" 1920x1080
***
452:1
Samsung Chromebook 2 11.6 11.6" 1366x768
**
337:1
Toshiba Chromebook 13,3" 1366x768
**
242:1

Dat Toshiba voor de Chromebook 2 een kwalitatief beter paneel heeft gebruikt zie je ook terug in het contrast. Dat ligt een stuk hoger dan bij Chromebooks die we eerder hebben getest. Het contrast van de Pixel ligt nog wat hoger en bij high-end laptops vinden we een contrast van rond de 1000:1 niet meer dan normaal, maar voor een laptop van vierhonderd euro doet Toshiba's Chromebook 2 het gewoon erg goed. Samen met de goede kijkhoeken en de hoge helderheid maakt dat het nieuwe scherm tot het beste dat we tot nu toe op een betaalbare Chromebook tegengekomen zijn.

Kleurweergave

Naast contrast en helderheid hebben we ook de kleurweergave gemeten. Daaraan stellen we voor een laptop van vierhonderd euro geen hoge eisen, al moet de afwijking niet al te groot zijn. Bij Toshiba's eerste Chromebook was die afwijking nog wel erg hoog. De gemiddelde kleurtemperatuur kwam uit op 15000 kelvin, waardoor alles op dat scherm er blauwiger uitziet dan de bedoeling is.

Toshiba CB30-B-104 grijswaardenToshiba CB30-B-104 kleurweergave

Het nieuwe scherm doet dat een stuk beter, erg goed zelfs. De gemiddelde afwijking van de grijswaarden komt zo laag uit dat die met het blote oog niet zichtbaar zou moeten zijn. Ook de primaire en secundaire kleuren wijken weinig af, zeker voor een laptop van vierhonderd euro.

Accuduur

De accuduur was het sterke punt van Toshiba's eerste Chromebook en het zou dus mooi zijn als die lange accuduur hetzelfde zou blijven of zou verbeteren. De Bay Trail-processor is in ieder geval zuiniger dan Ivy Bridge, maar de accucapaciteit is wel afgenomen van 52 naar 45Wh. Bovendien is de schermresolutie omhooggegaan en zijn ips-panelen over het algemeen wat minder zuinig dan de goedkopere tn-panelen.

Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
SysteemnaamProcessorAccuIn minuten, hoger is beter
Asus C200MA Celeron N2830 48WH
*******
11u17m
Toshiba Chromebook Celeron 2955U 52Wh
*****
8u13m
Toshiba CB30-B-104 Celeron N2840 45Wh
****
6u45m
HP Chromebook 14 Nvidia Tegra K1 37Wh
****
6u40m
Chromebook Pixel Core i5-3427U 59Wh
***
4u22m
Acer C7 Chromebook Celeron 847 37Wh
**
4u0m

Het lagere verbruik van de processor blijkt in onze browsetest dan ook niet laag genoeg om te compenseren voor de kleinere accu en de hogere schemresolutie. Van de ruim acht uur die de eerste Toshiba Chromebook deed, blijft nog maar een krappe zeven uur over. Dat is nog steeds niet slecht, maar ook niet uitzonderlijk. Voor een Chromebook met een lange accuduur kun je beter bij Asus kijken dan bij Toshiba, al lever je dan natuurlijk wel in op andere punten, zoals schermkwaliteit.

Accutest video 2013 (180cd/m²)
SysteemnaamProcessorAccuIn minuten, hoger is beter
Asus C200MA Celeron N2830 48Wh
*******
8u16m
Toshiba CB30-B-104 Celeron N2840 45Wh
*****
5u44m
HP Chromebook 14 Nvidia Tegra K1 37Wh
*****
5u22m
Chromebook Pixel Core i5-3427U 59Wh
***
3u25m
Acer C7 Chromebook Celeron 847 37Wh
**
2u42m

Naast browsen draaien we ook herhaaldelijk een 1080p-video op de laptop. De videotest hebben we helaas niet op de oude Toshiba Chromebook gedraaid, maar die zou waarschijnlijk iets lager uitgevallen zijn dan in de browsetest. Dat is bij de andere geteste laptops ook steeds het geval. Toshiba's nieuwe Chromebook houdt het in de videotest een uurtje korter vol dan in de browsetest. Net als in de browsetest is dat iets langer dan HP's recentste Chromebook, maar het resultaat komt niet in de buurt van dat van de Asus C200.

Conclusie

We gingen er al bijna vanuit dat Chrome OS niet compatibel is met goede schermen, want we hebben veel Chromebooks getest met 1366x768-schermen en tn-panelen. Toshiba brengt daar verandering in en behalve de glanzende, reflecterende, afwerking hebben we niets op het scherm aan te merken. De helderheid is hoog, het contrast is prima voor een laptop van vierhonderd euro en de kleurweergave is zelfs erg goed.

Van dat goede scherm vermoeden we helaas wel dat het de oorzaak van het hogere energieverbruik is. Toshiba monteerde namelijk een zuinigere processor en een iets kleinere accu, maar toch daalde de accuduur ten opzichte van Toshiba's eerste Chromebook fors; van ruim acht uur naar nog geen zeven uur. Dat is nog steeds niet slecht, maar ook niet meer uitzonderlijk goed.

De langzamere processor leidt daarnaast, uiteraard, tot lagere prestaties. Of je die extra processorkracht daadwerkelijk nodig hebt, is natuurlijk maar de vraag; de meeste Chrome-apps leunen niet zo zwaar op de processor en dan is de Celeron toereikend. Maak je van veel apps of tabs tegelijk gebruik, dan profiteer je bovendien van het werkgeheugen van 4GB, dat bij alle andere merken op Acer na op 2GB blijft steken.

Tot slot kijken we naar de prijs, die op het moment van schrijven 349 euro bedraagt. Of dat zo blijft is nog even afwachten; vanwege de ongunstige dollarkoers kan die nog wat stijgen, meldde Toshiba ons. Voorlopig is de Toshiba echter de goedkoopste Chromebook met een full-hd-scherm. Dat scherm is ook nog eens van goede kwaliteit en daarmee weet Toshiba's nieuwe Chromebook zich te onderscheiden. Vind je snelheid of een lange accuduur belangrijker, dan zijn er Chromebooks die beter aan je wensen voldoen, maar op het gebied van beeldkwaliteit zijn we er nog geen tegengekomen die de Toshiba kan aftroeven.

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

Tot slot kijken we naar de prijs, die op het moment van schrijven 349 euro bedraagt. Of dat zo blijft is nog even afwachten; vanwege de ongunstige dollarkoers kan die nog wat stijgen, meldde Toshiba ons.
Ik heb hem in ieder geval nog voor die prijs in de winkel gehaald een week geleden.

En na een week gebruik kan met zekerheid zeggen dat dit dé Chromebook is van het moment. Mijn oude Samsung Chromebook was destijds prima, maar het scherm was matig en de prestaties niet optimaal.

Toshiba lijkt met deze laptop toch aardig de sweet spot te hebben gevonden. Nergens loop ik echt tegen grote minpunten aan. De batterijduur is goed genoeg om praktisch een dag mee uit de voeten te kunnen (of meerdere dagen wanneer je op verschillende apparaten werkt), de schermkwaliteit ongekend in deze prijsklasse en zelfs nog een flink stuk erboven, het extra geheugen is als fanatiek multitabber een stuk nuttiger dan een wat snellere processor en alles blijft lekker passief gekoeld. Ook het toetsenbord het toetsenbord en de touchpad zijn erg goed en dat zijn zaken die bij vooral goedkopere laptops en zelfs duurdere vaak tot frustratie leiden. Zelfs de afwerking is slim gedaan. Het is plastic, maar het ziet er minder goedkoop uit door de kleine bobbeltjes en lijkt daardoor ook beter bestand tegen krassen. De randen om het scherm zijn ook minimaal waardoor de laptop amper groter is dan de Samsung met 11.6" scherm die ik eerst had: hij pas zelfs in dezelfde sleeve. Verder weegt het praktisch niks.

Met het Full HD scherm is het nu ook gewoon mogelijk om fatsoenlijk Chrome Remote desktop te gebruiken waarmee ik prima op mijn Windows desktop-pc kan werken vanaf een willekeurige plek.

Het enige marginale minpuntje dat ik heb is dat het een glossy scherm is in plaats van een matte. Maar voor deze prijs is het echt een fenomenaal ding.
Toshiba lijkt met deze laptop toch aardig de sweet spot te hebben gevonden. Nergens loop ik echt tegen grote minpunten aan.
Met een opslagruimte van 16GB MMC, zul je in normaal gebruik toch wel heel erg afhankelijk worden van een sd of de Cloud.

Qua gebruiksgemak zitten er zeer veel voordelen aan de Cloud, maar het blijft toch een keuze van afhankelijkheid boven autonomie:
  • Je hebt perce internet nodig voor toegang tot je eigen bestanden.
  • Vaak moet je een ander toestemming geven je eigen bestanden te mogen scannen of te gebruiken.
  • Niet alle cloudoplossingen zullen gelijkwaardige support hebben in het os.
  • Je bent afhankelijk van de voorwaarden die een ander opstelt en kan wijzigen.
  • Je data is uiteindelijk in het beheer van een ander.
Dit is inherent aan het platform, als het apparaat daardoor niet in jouw workflow past is hij niet voor jou geschikt. Maar dit in een minpunt noemen is net zo krom als zeggen dat het onhandig is dat een iPhone geen Android apps kan draaien.
Het hangt een beetje af van het kader van vergelijking en mijn inziens mist de tamelijk korte review hier toch ook een belangrijk puntje.

Vergelijk je alleen chromebooks onderling, dan kan het hele platform inderdaad buiten beschouwing worden gelaten. Chromebooks zijn echter vooralsnog een kleine speler op een markt, waar de Windows-laptop domineert. De Toshiba Chromebook 2 is volgens deze review op het moment een van de betere koopjes als het gaat om chromebooks. Ik zou echter graag willen weten, hoe dit product zich verhoudt ten opzichte van de gevestigde maatstaaf.

Het grootste verkoopargument van chromebooks is vooralsnog dat je meer bang-for-buck ontvangt bij deze producten. Uitgerust met een OS, dat slechts lage specificaties vereist, leveren deze systemen met goedkopere hardware een soepelere gebruikservaring. Hierdoor kan bijvoorbeeld een beter beeldscherm geboden worden en ik citeer: "het beste (beeldscherm) dat we tot nu toe op een betaalbare Chromebook tegengekomen zijn".

De beste mannen van Tweakers.net hebben deze vergelijking volledig vermeden. Er is dan ook geen enkel woord over gerept in de review. Toch zou ik als ontwetende consumenten graag een vergelijking zien, al is deze dan maar kort. Want hoeveel bang krijg ik nu precies voor mijn buck? Als ik een gelijk geprijsde Windows-laptop koop, voelt deze dan trager aan of is het beeldscherm zoveel slechter? Hoeveel meer geld dien ik uit te geven om vergelijkbare bouwkwaliteit en speakers te krijgen, mocht ik toch een Windows-laptop overwegen? Dit hoeven helemaal geen harde cijfers zijn, maar een indicatie zou interessant zijn. Wellicht is deze toch vrij algemeen aangenomen veronderstelling wel geheel fout.

Voor een product, waarvan mijn inziens het sterkste verkoopargument voorals nog is "goedkoper dan een windowslaptop", vind ik het jammer dat deze directe vergelijking volledig is uitgebleven.
Voor wat ze doen stoten ze flink boven hun gewicht. Dus de ervaring van het internetten op deze Chromebook is te vergelijken met die van een aardig wat duurdere Windows laptop. Ik zou zeggen: met die van een aardige ultrabook als je kijkt naar de snelheid, scherm en het lichte gewicht.

Een Chromebook is binnen een paar seconde opgestart, het OS is veel lichter waardoor het minder zware specs nodig heeft en het scherm is ongekend in deze prijsklasse. Bij Windowslaptops zit je dan vaak met brakke 1366x768 schermpjes.

De catch zit hem natuurlijk dat je met een Windows laptop meer kan. Wil je allerlei applicaties draaien, dan heb je nu eenmaal niet veel aan een Chromebook.

Het grote verschil vind ik echter dat ik goedkope Windows laptops gewoon niet fijn vind werken. Te traag, slecht scherm, vaak brakke bouwkwaliteit en toetsenborden. Lawaaiig en warm. Allemaal bloatware geïnstalleerd. Er moeten teveel concessies worden gedaan. Bij deze Chromebook is dat niet het geval.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 juli 2024 18:58]

Dat was dus wel ooit zo. Maar die tijden zijn voorbij.

Voor 349€ krijg je bijvoorbeeld ook de Medion Akoya P2211T (http://nl.hardware.info/t...-transformer-video-review). Die heeft IPS/FHD/32+500GB. Hij heeft een net iets snellere CPU (N2920 ipv N2840), hij gaat langer mee (5 uur als tablet, 10 uur als laptop volgens hwi). Enig nadeel is dat ie iets zwaarder is (ca 350g meer voor de combinatie Tablet+TB). Daar staat dan wel tegenover dat ie ook een tablet is, volledige Win8.1 draait, touchscreen heeft, veel betere aansluitingen biedt...

Al met al zijn de tijden dat chromebooks een duidelijk prijsvoordeel hadden echt voorbij. Ze zijn nu niet slecht geprijsd, maar ze zijn eigenlijk alleen een optie als je een soort google-slaaf wilt worden en heel veel functionaliteit wilt inleveren. Ik zou MS met mijn data meer vertrouwen dan Google en bovendien krijgt MS mijn data met windows niet. Google met ChromeOS wel.
een kleiner scherm en 350g extra gewicht is imo niet gelijkwaardig
Betere accuduur, tablet, 25x meer opslag wel? Het is de betere koop tenzij 13.3"+ een must is.

Maar ook in die categorie moet je maar gewoon even een beetje handig zoeken. Op amazon.de krijg je voor 349€ een Lenovo Flex 2-14 (14inch/IPS/FHD/128GB SSD) met veel krachtigere processor en eveneens 6 uur accuduur. En tevens ook weer het touchscreen dat deze ontbeert.

http://www.amazon.de/dp/B...E5YW&childASIN=B00NHKE5YW
Die laptop is een stuk groter en twee keer zo zwaar. En het is een Windowslaptop.

Ik vind het zo raar dat mensen niet lijken te kunnen begrijpen dat iemand gewoon een Chromebook wil.

Ik heb al een Windows desktop, ik heb al een Windows bedrijfslaptop en nog wat meer apparaten, maar de Chromebook neem ik gewoon het liefst mee. Ik weet dat er voor elke laptop een goedkopere Medion of Acer te vinden zal zijn met vast veel meer kracht, maar ik wil dat niet. Ik wil een laptop van een kilootje met een prachtig scherm waarmee je binnen een paar seconde op internet zit zonder updates die geïnstalleerd moeten worden en weet ik veel wat voor onzin.

Heb ik de kracht nodig dan knal ik Remote desktop aan.
Persoonlijke voorkeur mag altijd en je moet vooral kopen wat jezelf wilt. Alleen al maak je een verelijking doe je dat op basis van feiten, niet op basis van gevoelens. Anders ben je wel erg snel klaar met vergelijken
Een extra feitje is wel dat je met Windows een virus scanner nodig hebt die continu moet draaien, wat afdoet aan de netto processorkracht die over blijft en de accuduur. Daarnaast heb je dan alsnog geen garantie op een virus vrij systeem. Bij ChromeOS heb je die garantie wel.
Bedankt voor de tip! echter:
Leider kann dieser Artikel nicht in die Niederlande versendet werden.
Dezelfde hardware wil niet zeggen dat het sneller browst: sterker nog, windows met deze configuratie is in browservaring niet te vergelijken met een Chromebook.

Lokale opslag wil ik niet. Ik ben een gebruiker die data nooit op lokale apparaten zet.
Dat was dus wel ooit zo. Maar die tijden zijn voorbij.
Nee die tijden van bloatware en traagheid zijn helaas nog lang niet voorbij voor Windows.
Windows start trager op, gebruikt meer resources, gebruikt nog meer resources voor de virusscanner die op de achtergrond moet draaien, en besteedt veel tijd aan updates en opnieuw opstarten. Daarnaast is het besturingssysteem veel ingewikkelder, wat de snelheid van de gebruiker negatief beinvloed. Bovendien is het zeer gevoelig voor virussen, zelfs met antivirus, en valt ook daarmee de gebruikers steeds lastig. "Weet je zeker dat je die applicatie wilt gebruiken waar je zojuist op geklikt hebt?". Gedoe.

Een Chromebook is van blanco naar volledig gebruiksgereed, inclusief alle instellingen waar je gewend aan bent, en de extensies die je gebruikt met een minuut klaar. Je gegevens staan al in de cloud en daar heb je dus direct toegang toe. Zit je eens achter een Chrome computer van een ander, ook dan heb je jouw account geinstalleerd in een minuut en kan je verder werken alsof het je eigen pc/laptop is.

In contrast staat een Windows computer vers uit de fabriek daarentegen vol met bloatware, is tijden bezig met updates en opnieuw opstarten, heeft op dat moment geen instellingen voor je vele accounts, heeft een blanco zoekgeschiedenis, etc. etc.

Kort samengevat, sneller is Windows zeker niet.
Wat het wel is is vele malen veelzijdiger en gemaakt om offline te gebruiken en daar is Chrome OS weer slecht in.
Ik zei ook nooit dat het sneller was. Maar die initiële Setup is nou ook niet echt iets wat je aan moet halen. De meeste mensen gebruiken laptops 3 jaar. Als je dan in het begin een half uurtje de bloatware moet verwijderen en de pc de eerste paar dagen in de achtergrond updates uitvoert van die jij toch niks merkt is dat niet echt een argument. Instellingen worden in win8 voor een groot deel ook gesyncd dus ook dat slaat nergens meer op. Ik snap dat jij graag Google al jou logins overhandigd, maar eigenlijk zou je dat niet moeten willen.
En chrome draait ook op Windows laptops (als je dan volledig afhankelijk wilt zijn van Google kan dat nog steeds). Wel een paar procent langzamer maar beide laptops die ik aanhaalde hebben krachtigere CPUs dus je merkt er niks van.
Als je opmerking
Dat was dus wel ooit zo. Maar die tijden zijn voorbij.
maar op een heel klein deel van de reactie van BarôZZa in gaat, dan is het mischien handig om volgende keer het stuk te citeren waar je het dan precies niet mee eens bent.
Maar die initiële Setup is nou ook niet echt iets wat je aan moet halen. De meeste mensen gebruiken laptops 3 jaar. Als je dan in het begin een half uurtje de bloatware moet verwijderen en de pc de eerste paar dagen in de achtergrond updates uitvoert van die jij toch niks merkt is dat niet echt een argument.
Veel tweakers worden, net als ik, veelvuldig privé en op het werk gevraagd om computerproblemen voor anderen op te lossen. De eindeloze uren van uitleggen dat men geen virussen aan moet klikken en hoe je virussen herkent. Het regelen van backups en het gedoe als schijven dan vol komen te zitten. De ellenlange procedure om Windows opnieuw te installeren als ze dan toch malware/virussen opgelopen hebben. Vervolgens alle meuk er weer af te moeten gooien die meegeleverd is, de correcte software weer downloaden en instellingen herstellen, is echt geen pretje. Voor mij, en vele Tweakers met mij, kost dit uren per maand, niet een half uur in drie jaar.
Ik begrijp dus dat de meeste gebruikers bloatware en urenlange installatie van windows niet als grote irritatie zien, maar op een site als Tweakers mag dit zeker als onderscheidende factor genoemd worden.
Instellingen worden in win8 voor een groot deel ook gesyncd dus ook dat slaat nergens meer op.
Een deel van je instellingen worden inderdaad gesynchroniseerd met je microsoft account. Maar toch ben je nog uren bezig om software te installeren en accounts te installeren, aangezien microsoft alleen de eigen instellingen synchroniseert en niet die van de software die in Windows draait. Zelfs binnen eigen software neemt het bijvoorbeeld niet je handtekening in Outlook mee of je templates en themas in Word.

Waar haal je trouwens jouw conclusie vandaan dat ik 'graag Google al mijn logins overhandig' en dat ik 'afhankelijk wil zijn van Google'?. Zoals ik zei installeert Chrome OS automatisch al je instellingen, dus ook extensies als Lastpass, Ghostery, Disconnect, etc.
Doe mij een lol en maak alsjeblieft niet zulke ongefundeerde aannames, dat komt op mij als een belediging over.
Wellicht een goede tip als je lang bezig bent met software installeren: Ninite.com. :) Niet dat dat al je ergernissen wegneemt maar het scheelt mij vaak een hoop werk.

Er zijn trouwens ook tooltjes die de drivers uit je (werkende) installatie kunnen kopiëren en na de format met een dubbelklik weer kan installeren. Deze bijvoorbeeld.

Met die tooltjes ben ik meestal een klein uurtje bezig om een PC nieuw leven in te blazen, probeer het maar eens!
Die is nice, direct gebookmarkt! Thanks voor de tip,
Weleens de HP stream 11 of de Asus f205TA bekeken? Een chromebook qua snelheid, batterijduur, gewicht en bouwkwaliteit, maar dan met Windows 8.1 en Office 365. En ruim 100 euro goedkoper dan de hier gereviewde Chromebook.

Overigens is het wat mij betreft een beetje vreemd om Chromebooks met Ultrabooks te vergelijken: precies zoals je zelf al aangeeft kan een Chromebook nauwelijks applicaties draaien terwijl je met een ultrabook echt alles kan wat op je desktop kan.
Wel met 2gb ipv 4gb ram, batterijduur van de stream is minder als van deze toshiba, maar je belangrijkste verschil 11" 768p TN scherm vs 13" 1080p IPS scherm!
Ik reageerde op het punt van BaroZZa die het in zijn algemeenheid had over Windows laptops in deze prijsklasse.
Van de stream ken ik verder niet de precieze accuduur, maar die van de Asus is in elk geval beter dan de hier gereviewde laptop.
Natuurlijk heb je gelijk wat betreft het scherm, maar de door mij aangehaalde laptops zijn ook veel goedkoper. Zoals ik al gewoon vermeldde had ik het over de punten snelheid, batterij, gewicht en bouwkwaliteit.
Het hangt een beetje af van het kader van vergelijking en mijn inziens mist de tamelijk korte review hier toch ook een belangrijk puntje.

Vergelijk je alleen chromebooks onderling, dan kan het hele platform inderdaad buiten beschouwing worden gelaten.
No offence, maar dat is ook de auteur doet. Er wordt alleen de vergelijking gemaakt met andere Chromebooks. De eerste overweging die je tenslotte dient te maken is of Chrome voor jou een oplossing is. Dat heeft niets te maken met bang for buck, maar voor de mogelijkheden en beperkingen van Chrome OS vs Windows.
Voor een product, waarvan mijn inziens het sterkste verkoopargument voorals nog is "goedkoper dan een windowslaptop", vind ik het jammer dat deze directe vergelijking volledig is uitgebleven.
Ik heb voor m'n vriendin een Chromebook gekocht en kan je vertellen dat prijs is de minst belangrijke reden om er een te kopen. Bedieningsgemak, dat is echt het onderscheidende element. De eenvoud, veiligheid, interface en snelheid van het systeem zorgen voor een hele andere ervaring dan wat je gewend bent van andere systemen. Het is serieus bizar hoe eenvoudig een Chromebook is.

De vraag is natuurlijk wel of je de veelzijdigheid van een ander OS op wilt offeren voor het bedieningsgemak van Chrome OS.
Persoonlijk pak ik de Chromebook vaker en liever dan m'n eigen Windows laptop en tablet, die allebei veel duurder zijn, en vaker dan m'n Android tablet maar de Chromebook kan ze geen van allen helemaal vervangen.

Heb je het artikel over Chrome OS van vorig jaar gelezen? Daar gaat Tweakers wel in op het verschil tussen Chrome OS en Windows, zei het niet op individuele systemen. Let wel, sindsdien zijn we al vijf Chrome OS versies later, waarbij de mogelijkheden steeds ff wat uitgebreider worden.
Je vergelijkt iets wat niet kan op een platform, Met een lijst van de consquenties van een werkwijze die je bijna wel moet gebruiken op een apparaat?

Ik weet niet of cloud-afhankelijkheid inherent is aan het Chromeplatform, maar als het bij dit apparaat zo is, dan zitten daar nadelen aan. Die eigenschappen zijn aan het product gebonden, maar het is uiteraard aan de persoon om een eigen overweging te maken of je die afhankelijkheid van externe dienstverleners verkiest boven de negatieve kanten van autonomie. Het lijkt mij in ieder geval goed dat mogelijke kopers er in ieder geval bewust van zijn.
Je vergelijkt iets wat niet kan op een platform, Met een lijst van de consquenties van een werkwijze die je bijna wel moet gebruiken op een apparaat?

Ik weet niet of cloud-afhankelijkheid inherent is aan het Chromeplatform, maar als het bij dit apparaat zo is, dan zitten daar nadelen aan.
Ja dit is standaard voor het Chrome OS platform. Het is gericht op clouddiensten, niet op lokale. Voor meer info heeft Tweakers laatst nog over Chrome OS geschreven.
Maar dit in een minpunt noemen is net zo krom als zeggen dat het onhandig is dat een iPhone geen Android apps kan draaien.
Dat is pas een echte kromme vergelijking. Beter zou zijn: 'Dat is hetzelfde als benoemen dat de iPhone slechts 8/16 Gb aan opslag krijgt.' Niet echt krom toch? Weinig opslag in dit soort Chromebooks is de keuze van de fabrikant, er bestaan ook Chromebooks met 320 Gb opslag. Dat heeft niets met Chrome OS te maken.
Oh, dat was ik inderdaad nog vergeten te vermelden als pluspunt:

Er zit een terabyte Google Drive bij voor 2 jaar. Mijn huidige strategie is gewoon elke twee jaar een nieuwe Chromebook te halen en de oude te verpatsen.

Het min of meer gedwongen worden om in de Cloud te werken is juist een voordeel in mijn optiek. Je hebt je data centraal staan. Ik heb de luxe van meerdere computers en wat meestal gebeurde was dat bepaalde bestanden op de ene computer stonden en de andere weer op de andere. Zeker als een laptop niet je hoofdcomputer was, dan was het nogal eens frustrerend als daar nog wat bestanden opstonden en ik daar niet bij kon om een of andere reden(batterij leeg, laptop niet bij etc).

Google heeft min of meer aangegeven dat ze pas optreden wanneer ze meldingen krijgen over bestanden die je publiek deelt. Gebruik je het voor jezelf, dan heb je weinig te vrezen, al zou ik er geen staatsgeheimen opzetten. Voor je pr0n/warezverzameling hoef je niet te vrezen zolang je niks deelt.

Het internetargument vind ik verder passé. Enerzijds omdat ik praktisch letterlijk bijna overal internet heb. Als het geen wifi is, dan is het wel via de telefoon als hotspot. En anderzijds omdat ik met elk ander apparaat het ook behelpen vind zonder internet. Zelfs met programmeren gebruik ik het continu.

Als laatste is je data gewoon veiliger. Laptop kwijt of kaduuk is vaak gewoon data weg. Anderen zijn nu eenmaal gewoon beter in het beheren van data dan jijzelf.
Het min of meer gedwongen worden om in de Cloud te werken is juist een voordeel in mijn optiek. Je hebt je data centraal staan. Ik heb de luxe van meerdere computers en wat meestal gebeurde was dat bepaalde bestanden op de ene computer stonden en de andere weer op de andere. Zeker als een laptop niet je hoofdcomputer was, dan was het nogal eens frustrerend als daar nog wat bestanden opstonden en ik daar niet bij kon om een of andere reden(batterij leeg, laptop niet bij etc).
Ik heb toch liever het voordeel van beide. Met Office 365 kan ik tenminste al mijn data offline opslaan en op mijn laptop,desktop en sp3 kan ik offline werken mocht ik geen internet hebben. Als ik weer internet heb dan worden mijn documenten, foto's ect gesynced met de cloud en dus ook met alle devices.

Dat is eigenlijk wat andere hierboven ook zeggen. Je bent op dit moment met de meeste Chromebooks verplicht om verbonden te zijn met de cloud en kan niet gemakkelijk bestanden offline opslaan gezien de lage opslagcapaciteiten.
internetargument vind ik verder passé. Enerzijds omdat ik praktisch letterlijk bijna overal internet heb. Als het geen wifi is, dan is het wel via de telefoon als hotspot. En anderzijds omdat ik met elk ander apparaat het ook behelpen vind zonder internet. Zelfs met programmeren gebruik ik het continu.
Zeker gezien de security issues zie je mij echt niet op elke freehotspot werken. Ook al kan ik gebruik maken van mijn eigen vpn server, blijft het een security issue.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 18:58]

Officebestanden kan je tegenwoordig gewoon offline openen op een Chromebook en op 16GB kan je aardig wat word-bestandjes kwijt. Je kan er verder ook gewoon een SD-kaart inproppen en USB stick/drive aan hangen.

Op zich verandert er dus niet veel. En verder is het in mijn ogen een scenario dat in ieder geval in mijn situatie niet zo relevant is aangezien het gewoon vrijwel nooit voorkomt dat ik geen internet heb. En dan reis ik nog aardig wat af naar verschillende landen buiten Europa ook. Overal heb je Wifi of 3G/4G. VPN werkt ook prima inderdaad. Verder zullen Drive en dergelijke gewoon via een beveiligde verbinding lopen. Free hotspots vormen vooral een risico bij onbeveiligde verbindingen, maar dan heb je precies hetzelfde met je Windows laptop.

Ik kan verder uiteraard niet voor iedereen spreken. Als je vaak geen internet hebt en je persé alles offline wil kunnen doen, dan is een Chromebook mogelijk niks voor je. Voor mij is het meer een geruststellende gedachte dat wanneer m'n Chromebook gejat wordt alles erop encrypted is en ik naar de winkel kan hoppen om een nieuwe te halen en binnen twee minuten weer verder te kunnen werken.

edit: De vraag is verder natuurlijk of je die 10GB aan officebestanden ten alle tijden offline beschikbaar moet hebben en encrypted. Daar kan je alleen zelf antwoord op hebben en ik denk dat het ook wel een vrij unieke situatie is. Dan kan je misschien niet uit de voeten met een Chromebookje van 350 eurootjes.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 juli 2024 18:58]

Ik kan verder uiteraard niet voor iedereen spreken. Als je vaak geen internet hebt en je persé alles offline wil kunnen doen, dan is een Chromebook mogelijk niks voor je. Voor mij is het meer een geruststellende gedachte dat wanneer m'n Chromebook gejat wordt alles erop encrypted is en ik naar de winkel kan hoppen om een nieuwe te halen en binnen twee minuten weer verder te kunnen werken
Klopt dat voordeel heb ik ook met all mijn devices, Alles is encrypt. Het probleem ontstaan als je gebruik gaat maken van een SD-kaart of USB-stick en daar al je documenten op gaat slaan (deze is weer niet geencrypt). Ik kan niet voor andere spreken, maar van die 16 GB hou je nog 13 a 14GB over en daar moet het OS ook nog vanaf.

Op dit moment heb ik 10 GB op mijn office 365 opgeslagen (van de 10TB) en dan ga ik het toch wel krap krijgen op een laptop zoals deze. Ik snap dat ze de prijs laag willen houden en daarmee in de schijnwerpers willen staan, maar het is toch wel mogelijk om voor een 32GB versie te kiezen? Tegenwoordig zijn er Windows 8.1 modellen te vinden die dit ook hebben en nog lager geprijsd zijn.
Verder zullen Drive en dergelijke gewoon via een beveiligde verbinding lopen. Free hotspots vormen vooral een risico bij onbeveiligde verbindingen, maar dan heb je precies hetzelfde met je Windows laptop.
Het is tegenwoordig niet zo moeilijk om een gebruiker te laten denken dat hij op een beveiligde verbinding zit als een hacker MITM-attack toepast. Dat is de reden waarom ik free hotspot vermijd.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 18:58]

Hoeft niet perse, er zijn oplossingen als spideroak en ownCloud 😃

Maar natuurlijk is dat niet zo super geïntegreerd als de Google diensten...
En toen was er ineens de USB-stick van 128GB en meer.
(niet dat dat meteen al genoeg is voor somigen, maar goed) ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 22 juli 2024 18:58]

Wat ik bij een Remote Desktop (RDP) verbinding heel erg miste, zijn de rechtermuisknop en de F-toetsen. Die miste ik op zowel de Chromebook, als Slatebook. Dat was voor mij de enige reden om af te haken. Verder zijn Chromebooks heerlijke apparaten.
Heerlijk stuk hardware in je hand, en inderdaad heerlijk snel opgestart.
Tot slot kijken we naar de prijs, die op het moment van schrijven 349 euro bedraagt. Of dat zo blijft is nog even afwachten; vanwege de ongunstige dollarkoers kan die nog wat stijgen, meldde Toshiba ons.

Denk eerder dat als die dingen niet goed verkopen de prijs omlaag gaat als ze ze toch kwijt moeten.
Kun jij aangeven of video playback probleemloos gaat. Zo ja welke codecs.
Zou ik kunnen vragen of je zou kunnen proberen om c9.io te draaien? Als het enigszins werkt dan ben ik al tevreden, want ik zou het alleen gebruiken zo nu en dan op conferenties of in noodsituaties, maar goed.
Cloud9 werkt verrassend snel en is prima werkbaar dankzij de resolutie. Op m'n oude Chromebook vond ik het niet fijn werken omdat overal een fractie van een seconde vertraging in zat (zelfs bij het typen in de code), hier voelt het gewoon native.
Thanks a lot! Dat is erg fijn om te horen. Gezien de tragere processor begon ik me toch wat zorgen te maken, maar als dat werkt ga ik hem waarschijnlijk halen binnenkort.
Is het Principe van den chromebook eigenlijk niet het zelfde als van Windows RT? Alleen maar de mogelijkheid om apps te installeren en browsen...

Dus wat maakt een chromebook nu zo interessant?

[Reactie gewijzigd door ikuhhh op 22 juli 2024 18:58]

Ik vind dat je hier een goede vraag stelt, vooral ook omdat eigenlijk de conclusie van de review van de Surface 2, die hetzelfde kost, voor mijn gevoel ook van toepassing is op deze chromebook:
Toen we vorig jaar Microsofts Surface RT reviewden, kwamen we tot de conclusie dat de tablet in kwestie een nicheproduct was. De tablet op zich is prima, maar het Windows RT-ecosysteem was nog jong, terwijl iOS en Android flink ingeburgerd zijn. Die conclusie kunnen we met de Surface 2 eigenlijk opnieuw trekken, ondanks de toch wel forse lijst veranderingen die Microsoft heeft aangebracht en waarmee de Surface 2 zeker een verbetering is ten opzichte van de Surface RT.
Echter van de beperkte apps lees ik in de conclusie van deze review weinig terug.

En is in deze prijsklasse een Surface niet een veel betere aankoop?
Het is geen betere aankoop maar een andere aankoop. Het is simpelweg een andere formfactor.

Voor mij als developer is een tablet met toetsenbordcover gewoon geen ideaal apparaat. En ik ga er vanuit dat wanneer je op zoek bent naar een tablet, je niet geïnteresseerd bent in een Chromebook. Verder heeft een RT maar 2GB RAM wat voor mij een dooddoener is en ben ik nu eenmaal gecharmeerd van het gemak en de snelheid van ChromeOS. Daarnaast heb je een groter scherm, groter toetsenbord en groter touchpad, wat sneller werkt.

Er zal ongetwijfeld overlap zijn, maar volgens mij heb je gewoon meerdere goede apparaten die een eigen markt bedienen en heb je als consument alle keuze om iets te zoeken wat bij je past. Niet alles is een eeuwige battle waarbij een winnaar aangewezen moet worden, de verschillen zijn groter dan de overeenkomsten.

Een Surface kan voor jou een betere aankoop zijn, terwijl ik het voor mij niet eens een optie was.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 juli 2024 18:58]

Mijn reactie was er niet zo voor om een discussie te starten over het wel of niet een Surface of Chromebook en welke beter is. Ik zou zelf geen van beide nemen.

Het was er meer voor om een discussie te starten dat bij toch enigszins vergelijkbare apparaten er bij de 1 men wel over een beperkt app aanbod begint, waar dat bij de ander niet genoemd word.

Ik denk namelijk dat het juist dat soort constateringen zijn die een onderbuik gevoel geven bij veel "Pro-Windows" lezers.

Wat gelijk ook betekend dat met kleine aanpassingen in een review dat gevoel weggenomen kan worden, zonder dat het de eindwaardering van een apparaat aantast.

[Reactie gewijzigd door Devian op 22 juli 2024 18:58]

Hoezo mag het de eindwaardering niet aantasten? Zou wel moeten. Dat doet tweakers namelijk ook bij andere reviews: Windows Phones (tov iPhone/Androids) en in eerdere dagen ook Android Tablets (tov van iPads) kregen gewoon keihard aftrek voor het mindere app-aanbod. Dat zou hier ook gewoon moeten gebeuren. Maar de anti-windows-bias spat er maar vanaf. Je kan van medion voor dezelfde prijs een op een enkel punt na (beetje extra gewicht) betere Windows-Tablet-Laptop-Convertible krijgen, maar die is door Tweakers niet eens gereviewd (HWI heeft het wel).
Bias, bias. Je hebt gewoon verschillende mensen die verschillende apparaten reviewen op verschillende momenten. Daarnaast kan er prima gekeken worden naar de verwachtingen die mensen hebben.

Een Chromebook is een apparaat dat notabene vernoemd is naar een browser. Het hele uitgangspunt is om zoveel mogelijk in de browser/cloud te werken. Bij een Android of Windows Phone apparaat hebben mensen nu eenmaal andere verwachtingen.
Geen idee mbt de surface maar ik ben op mijn toshiba chromebook 1 productiever dan op mijn desktop. Ligt er geheel aan wat je wil doen.
De chromebook werkt eenvoudig en snel.
De Surface RT lijn werkt ook eenvoudig en snel, en met een Type Cover is het een prima productiviteitsmachine. Ik gebruik het ding erg veel als ik naar conferenties ga. Geen gezeul met een laptop en een tablet, gewoon alleen m'n Surface en ik kan alles doen dat ik normaal ook zou doen op een laptop (mailen, dingen bijwerken, presentaties geven etc).
Open het om even welk nieuws ChromeOS puntje en je ziet dezelfde vraag ...

Enkele persoonlijke puntjes :
* ChromeOS is snel
* ChromeOS is veilig
* Met Crouton erop te zetten kun je gewone programma's draaien (Ik gebruik R, Rstudio, LAMP, VLC, ....
* google docs werkt goed samen, zelfs offline, ook presentaties. (hdmi werkt eenvoudiger dan op mac.)

En dan voor de toshiba chromebook 1 :
* licht
* goedkoop
* mooi scherm (veel licht, 13,3 vind ik altijd een persoonlijk scherm dus ik kijk niet van links of met 2 ...)
* super batterij
* semi-passief ... Er zit een fan in, maar ik heb hem nog nooit gehoord ...
* goed toetsenbord

Ik heb geen ervaring met RT, maar als deze ooit kapot gaat word het opnieuw een chromebook. Zeer tevreden over deze machine.

[Reactie gewijzigd door svennd op 22 juli 2024 18:58]

Open het om even welk nieuws puntje en je ziet dezelfde vraag ...

Enkele persoonlijke puntjes :
* ChromeOS is snel
* ChromeOS is veilig
* Met Crouton erop te zetten kun je gewone programma's draaien (Ik gebruik R, Rstudio, LAMP, VLC, ....
* google docs werkt goed samen, zelfs offline, ook presentaties. (hdmi werkt eenvoudiger dan op mac.)
* WinRT is snel
* WinRT is veilig (geen probleem met standaard Win32 virussen of exploits)
* Het is te jailbreaken zodat gerecompilede x86 applicaties kunnen draaien, maar wordt weinig gedaan.
* Volledige Office meegeleverd (op Surface 1/2), goede integratie met OneDrive.
* 10+ uur accuduur
* Passief gekoeld

De vergelijking ChromeOS <> WinRT gaat dus zeker op (en dus ook de vergelijking van deze laptop met de Surface aparaten). Spijtig dat er kennelijk met twee maten gemeten wordt.
windows rt krijgt geen windows 10, terwijl met chromebooks wel toekomstige updates zal krijgen.
ow en je kan android apps op de chroombook draaien.
http://www.nu.nl/gadgets/...romebook-beschikbaar.html

[Reactie gewijzigd door raro007 op 22 juli 2024 18:58]

De keus om Win RT niet naar de volledige Windows 10 te upgraden is inderdaad pas sinds kort bekend (niet alle features zullen worden geport, maar een deel wel). Er zal wel support blijven tot 2017 (voor de Surface RT 1).
En in 2017, dus over twee jaar, mag je hem dan weggooien??
Je vergeet dat Microsoft de SurfaceRT al in 2012 had uitgebracht en 5 jaar update support levert. Het probleem wat je met ChromeOS hebt is dat het totaal niet duidelijk is wat voor support je krijgt. Het verschilt namelijk per device hoe lang je je security updates nog krijgt.

Is dit wat je liever hebt, want ik heb toch liever 1 plek waar mijn security updates vandaan komen. Daarnaast verloopt de update support van WindowsRT niet op 2017, maar het uitbrengen van firmware updates ect.
Het product valt onder hetzelfde lifecycle-beleid als Windows 8. De ondersteuning wordt beëindigd op 10-1-2023. Klanten hebben 24 maanden om over te stappen op Windows 8,1 na de algemene beschikbaarheid om ondersteuning te blijven krijgen. Zie de veelgestelde vragen over Windows 8.1 voor meer informatie.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 18:58]

Je kunt em ook vast wel zelf naar win10 upgraden. Net als met een gewone pc.

Maar weggooien mag natuurlijk ook :+
"Windows RT krijgt geen update naar Windows 10"
Dat is wat je overal hoort en leest. Maar dat is weer 'de media' die spreekt.

Terry Myerson:
Microsoft is working on an update for Windows RT, and will have more to share later. ARM devices will continue to be a crucial part of the range of devices Windows 10 supports
Er komt dus een update. Hoe ver of hoe dichtbij deze van Windows 10 staat is nog geheel onduidelijk.
Maar dat er geen toekomstige updates zullen komen is imho lariekoek.
Chromebook focused zich heel erg op WebApplicaties. Ja op een RT kan je ook websites bezoeken. Echter integreert ChromeOS WebApplicaties veel beter. ChromeOS behandelt ze als een normaal programma.

Tevens schijnt het beheren van deze Chrome books kinderlijk eenvoudig te zijn. Voor de rest weet ik het ook zo niet echt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:58]

Voor het windows app platform is het ook mogelijk om apps in HTML, CSS en JavaScript te schrijven. Met een iframe of browser controll kun je je site embedden.
Dat klopt. Maar dat betekend niet crossplatform meer vanwege die Windows App eromheen.
Je hebt een punt. Het eco systeem van tools en applicaties rond een chromebook staat in geen verhouding tot het ecosystem van een laptop met Windows als OS.
Opmerkelijk dat in een review van bijvoorbeeld Windows Phone het kleine eco systeem altijd als een minpunt wordt genoemd en dat hier niet wordt meegenomen.
Dat is nu de subjectiviteit tov het windows platform op tweakers. Hier is al veel kritiek gekomen van tweakers leden in de comments bij bijna elk windows-gerelateerde review, zo ook weer bij de recente vergelijking van telefoons onder de €200. Het is eerder een gewoonte aan het worden als een opmerkelijk iets.
Met als mogelijke oplossing, aangedragen door Wilbert, om dan maar alle WP reviews te laten vallen, want te veel kritiek. Althans, dat was de gedachte die bij hem opkwam, niet dat het daadwerkelijk zal gebeuren, maar het feit dat hij het al noemt, zegt al genoeg.
Ik wil ze gerust wel schrijven voor ze. Ik ben de meest hybride user op deze hele website denk ik. Maar idd, dat het genoemd wordt...

[Reactie gewijzigd door matthewk op 22 juli 2024 18:58]

Ligt het nu aan mij of wordt de performance gewoon niet vergeleken met acer? Die op dit moment ook een full HD ips in (pre)order hebben klaarstaan.
AuteurPiweD Redacteur @Dysan9 maart 2015 10:16
Bedoel je de CB5-311? Die hebben we inderdaad nog niet getest, maar gezien de processor (Nvidia Tegra K1) zullen de prestaties in de buurt van die van de HP Chromebook 14 komen, die we wel onlangs testten en ook meegenomen hebben in de vergelijking van benchmarks.
nope de C910, die heeft een Full HD IPS
Ook de C740 zie ik niet in deze vergelijken terugkomen
Weer een chromebook die op de macbook air lijkt.... ze kunnen het niet origineler maken.

Ik heb nu al een tijdje een chromebook en ben zeer tevreden. Neen, het heeft niet dezelfde snelheid of functionaliteit als mijn voormalige surface RT, maar ik heb voor die chromebook wel de helft moeten betalen. Dat, naast een groter scherm en het feit dat het ook echt een computer ipv een convertible is, zorgt ervoor dat ik geen berouw heb van mijn keuze. Wellicht dat ik wel weer de huidige generatie surfaces oppak vanwege hun specs, maar toen ik de chromebook kocht was dit echt wel de beste keuze.
Ik vind dat altijd zo'n vreemd argument. Alle laptops lijken op elkaar. Dat tegenwoordig zilver een populaire kleur is of cloudopslag veel wordt gebruikt bij goedkopere portables betekent niet dat een fabrikant visieloos of inspiratieloos is en aan kopij doet.

[Reactie gewijzigd door BFmango op 22 juli 2024 18:58]

Mooie ontwikkeling. Ik verwacht dat veel kopers voor dit scherm gaan 'vallen'. Goede zet van Toshiba. Persoonlijk zou ik niet uit de voeten kunnen met de kleine 16GB opslag (en dus werken in de Cloud).
Ik gebruik al een half jaar de Asus C300 Chromebook. Is voorzien van 32GB. Toch heb ik geen enkel moment de opslag nodig gehad. Ik heb thuis gewoon een Windows PC en de Chromebook gebruik ik voor onderweg of school.

Waar wil je zo graag de opslag voor hebben? Bied ChromeOS functionaliteit om iets met die opslag te doen? Nog niet. Wellicht dat in de toekomst meer native apps geïnstalleerd kunnen worden maar verder zie ik geen nut van opslag.
Zelf heb deze Chromebook (eigenlijk de CB35 uit USA, maar is gelijk) En het is een heerlijk toestel, ook andere cromebooks geprobeerd maar die faalden allemaal door het brakke scherm.

Het chromebook platform is voor ons thuis (meerdere gebruikers) ideaal en razend snel. Een windows PC voelt zo ouderwets opeens.

Het platform heeft een paar nadelen, en kan je daar niet mee leven (bijv. cloud opslag) of ben je afhankelijk van bepaalde applicaties dan is een chromebook niks voor je.

Het zit tussen een tablet en laptop in.

(bij ons staat er nog een old skool PC op zolder, heeeeeel af en toe zal ik hem toch nog nodig hebben, maar als hij defect is zal er geen nieuwe komen.)

Design wordt vaak vergeleken met MacBook Pro, dat zal wel, maar ik vind het eigenlijk een ouderwets ontwerp, maar het heeft mij niet weerhouden hem te kopen.

Ik ken windows RT niet, misschien een beetje hetzelfde maar dan van MS

[Reactie gewijzigd door Pinin op 22 juli 2024 18:58]

Waarom gaat het in de review overal over een laptop van 400 euro als hij overal 349 kost volgens de Pricewatch. Op zo'n laag bedrag is dat nog best een verschil ;)
Hij is grijs, je kan 'm dichtklappen, hij heeft een flinke touchpad en hij is licht / dun: dan moet het wel een MBA kopie zijn.
Mijn tv is zwart, rechthoekig, dun, HD en heeft een afstandsbediening. Dan moet het wel een Samsung kopie zijn.
Niet dus. Wat een onzin.
Een MBA is van een ander materiaal, heeft een totaal ander structuurtje / design achterop het scherm, en heeft technisch gesproken bijna alleen een USB-poort als overeenkomst. Nou, vooruit: je kan de MBA ook met 4 GB krijgen. Je koopt ze dan ook voor totaal andere toepassingen. Al zijn ze beide prima om tweakers op te bekijken. Dat dan weer wel.
Als je hem vaak binnenshuis gebruikt kun je best de scherm helderheid flink omlaag gooien

Dan gaat de accu meer dan 10 uur mee..
Over het gebrek aan aansluitingen, even een usbhub er aan. IPS is helemaal mooi. Nu nog een in 15inch formaat en ik ben misschien geinteresseerd. Acer kwam dacht ik toch met een 15inch? Maar die zal wel een tn scherm hebben, denk ik :?

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 22 juli 2024 18:58]

Op Amazon.de verkopen ze de Acer Chromebook CB5-571-39VM, die uitgerust is met een 15,6 inch IPS-paneel en i3-core.
Gebruikers op G+ maken melding dat het een mat scherm betreft.
Vreemd dat die nog niet in Nederland te koop is. Geen markt voor zeker? Voor nog geen €600. Valt me mee. Alleen jammer van de kleur.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 22 juli 2024 18:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.