Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

HTC One M9 Preview

Nieuwe hardware in hetzelfde jasje

01-03-2015 • 16:54

140

Multipage-opmaak

Inleiding

HTC's One M8 was een van de beste telefoons van 2014. Niet alleen werd de telefoon heel goed ontvangen door reviewers, ook op Tweakers bleek het toestel populair. Hij eindigde namelijk in de top drie bij de afgelopen editie van de Tweakers Awards. Daarnaast zorgde hij voor een broodnodige stijging van de inkomsten bij HTC. Perfect was de M8 natuurlijk niet. Zo bleek de 'duo camera', waarmee je volgens HTC na het maken van een foto nog kon scherpstellen, niet meer dan een gimmick. En hoewel HTC hoog van de toren blies over de speciale Ultrapixel-sensor, viel de kwaliteit van de foto's tegen.

De camera is dan ook iets waar HTC bij de opvolger - de HTC One M9 - veel nadruk op heeft gelegd. De Ultrapixel-camera is naar de voorkant geplaatst, en aan de achterzijde vinden we nu een nieuwe 20-megapixelsensor van Toshiba, die betere foto's op zou moeten leveren. Daarnaast is de One M9 uitgerust met Qualcomms nieuwe Snapdragon 810-octacore, 3GB geheugen en standaard 32GB aan opslag. Op specificatievlak dus een nette upgrade. Aan het uiterlijk heeft HTC niet veel aangepast, vanuit de gedachte "if it ain't broke, don't fix it".

Hoewel HTC het toestel zondag aan de vooravond van Mobile World Congress aankondigde, konden wij een aantal dagen ervoor al voor het eerst kennismaken met HTC's nieuwste topmodel. Heeft HTC een waardige opvolger van de M8 gemaakt?

Behuizing: meer van hetzelfde

Het is tegenwoordig bijna normaal dat foto's en video's van een telefoon voortijdig op internet verschijnen. Voor fabrikanten is het vrijwel onmogelijk om een product te lanceren zonder dat er beelden uitlekken. In sommige gevallen zijn het overigens de fabrikanten zelf die beelden 'lekken', om zo wat hype te creëren. Ook van de M9 kwam de laatste weken veel beeldmateriaal naar buiten, waarbij er verwarring ontstond over welke richting HTC op zou gaan. Op bepaalde beelden viel namelijk een duidelijk nieuw ontwerp te zien, terwijl andere beelden weer een telefoon lieten zien die nagenoeg identiek was aan de M8.

HTC One M9

HTC heeft duidelijk voor de conservatieve aanpak gekozen heeft. Hoewel we vermoeden dat het meer vernieuwende concept niet zomaar een door een fan gemaakte render is, en dat HTC het wel degelijk overwogen heeft, houdt het bedrijf daarover de lippen strak op elkaar.

De HTC One M9 heeft dus net als zijn voorganger een 5"-full-hd-scherm met boven en onder dat scherm grote speakergrilles waarachter de BoomSound-speakers schuilgaan. Het 5"-scherm lijkt overigens identiek aan dat in de M8 en daar malen we niet om, want dat was gewoon een heel goed scherm. Ze hadden, net als andere fabrikanten, de stap naar qhd kunnen maken, maar dat verschil is maar moeilijk te zien en zo'n scherm trekt een zwaardere wissel op de accu.

Rondom het scherm zit een behoorlijk grote zwarte rand, waardoor de telefoon een beetje lomp oogt, zeker als je hem vergelijkt met telefoons die juist hele kleine schermrandjes hebben. Volgens HTC is die rand nu eenmaal nodig omdat de telefoon anders te klein zou worden, waardoor binnenin niet genoeg ruimte zou zijn voor alle onderdelen. Dat is een valide punt, maar andere fabrikanten lijkt het wel te lukken.

Het grootste verschil met de M8 zit in de details. Zo is de rand van de behuizing iets lager, waardoor het scherm meer bovenop de behuizing lijkt te liggen. Het is een mooi detail, maar het zorgt er ook voor dat het randje wat scherper aanvoelt, en dat merk je bijvoorbeeld als je vanaf de rand naar binnen veegt over het touchscreen. Verder is de volumeknop opgesplitst in twee losse knoppen en de aan-uitknop zit nu niet bovenop maar aan de zijkant; een plek die veel beter te bereiken is. Hoewel de beschikbare kleurstellingen hetzelfde zijn - 'gunmetal grey', zilver en goud - zijn de randjes nu met een accent-tint afgewerkt, wat volgens HTC bij moet dragen aan de luxe uitstraling.

HTC One M9
HTC One M9HTC One M9HTC One M9HTC One M9

De HTC One M9 (links) en de HTC One M8

Voor sommigen zal het als een teleurstelling komen dat de behuizing slechts een kleine evolutie is, maar HTC zegt het heel belangrijk te vinden dat de One-serie zoveel op elkaar lijkt. Ze vergelijken het zelf met de Porsche 911, een auto waarvan heel veel varianten bestaan, maar die toch altijd in één oogopslag te herkennen valt. Dat willen ze ook bereiken met hun telefoons. Daar is iets voor te zeggen, maar het maakt wel dat de M9 niet echt als een nieuwe telefoon oogt.

Hardware: de Snapdragon 810-octacore

Het kloppend hart in de One M9 is de Snapdragon 810-soc van Qualcomm, een nieuwe chip die we dit jaar vast nog in meer high-end-telefoons zullen zien. Ten opzichte van de Snapdragon 801 uit de One M8 is ongeveer alles anders: het aantal rekenkernen, het soort kernen, de gpu, de imagecontrollers, het productieproces. De belangrijkste aspecten zetten we hier op een rijtje.

Snapdragon 801Snapdragon 810
Processor 4x Qualcomm Krait @ 2,5GHz

4x Cortex A53 @ 1,5GHz

4x Cortex A57 @ 2,0GHz

Architectuur 32bit armv7 64bit armv8
Gpu Adreno 330 @ 578MHz Adreno 430 @ 650MHz
Geheugen dualchannel lpddr3 (max 14,9GB/s) dualchannel lpddr4 (max 25,6GB/s)
Video h.264 recording/h.265 playback h.265 recording & playback
Camera tot 21mp tot 55mp
Procedé 28nm bij TSMC 20nm bij TSMC

Het grootste verschil is dat Qualcomm is afgestapt van zijn zelfontworpen Krait-kernen en het standaard Cortex-ontwerp van ARM gebruikt. Krait ging al lange tijd mee en de rek was er blijkbaar helemaal uit. Qualcomm heeft de opvolger echter nog in ontwikkeling en het bedrijf kon dus niet anders dan uitwijken naar Cortex. Dit lijkt dus op een tussenoplossing voor de nabije toekomst en niet een grote verschuiving in strategie.

Omdat de Cortex A57-kernen redelijk wat stroom vreten, adviseert ARM om te ze bundelen met een quadcorecluster Cortex A53-kernen, die zuiniger zijn. Dat heeft Qualcomm dan ook gedaan. De A53-kernen kunnen het lichte werk opvangen terwijl de A57 er zijn voor het zware werk. Dat maakt wel dat de Snapdragon 810 met zijn acht kernen een flinke chip is. De laaste maanden gingen dan ook geruchten dat Qualcomm zou kampen met oververhittingsproblemen, waardoor de chip zichzelf al snel moet terugklokken als hij belast wordt.

Bij elke telefoon moet een balans gevonden worden tussen prestaties, accuduur en warmteontwikkeling, en volgens HTC hebben ze met de Snapdragon 810 niet meer of minder problemen ondervonden dan bij chips van eerdere generaties. Uit onze korte hands-on-sessie kunnen we geen grote conclusies trekken, maar voor de dagelijkse dingen lijkt de M9 prima te presteren. Dat mag je anno 2015 ook wel van een high-end-telefoon verwachten, dus we houden nog een slag om de arm tot we de telefoon uitgebreid getest en gebenchmarkt hebben.

Geheugen en opslag

In 2013 besloot HTC met de One M7 om het standaardmodel uit te rusten met 32GB opslagcapaciteit. Dat had een duidelijke reden: het bedrijf had de telefoon niet voorzien van een micro-sd-slot. De M8 had wel zo'n slot, dus ging de opslagcapaciteit terug naar 16GB. De One M9 heeft het beste van twee werelden: standaard 32GB aan opslag, plus nog eens een micro-sd-slot omdat verder uit te breiden. Daarnaast is er 3GB ram aanwezig, een gigabyte meer dan bij de M8.

Camera: van vier naar twintig megapixels

Eén van de grootste minpunten van de HTC One M8 - en de M7 - is de camera. HTC blies hoog van de toren met hun Ultrapixel-concept, waarbij ze kozen voor een lage resolutie maar hoge lichtgevoeligheid, met als doel betere foto's bij weinig licht. Het resultaat was echter teleurstellend. Hoewel de camera inderdaad meer detail wist vast te leggen in donkere omstandigheden, waren er ook problemen met belichting, witbalans en ruis. Daarnaast gaan sommige exemplaren van de M7 op termijn roze foto's maken, een probleem dat alleen door een reparatie opgelost kan worden. Kortom, er viel genoeg te verbeteren.

Het eerste dat HTC gedaan heeft is het opgeven van het Ultrapixel-concept voor de hoofdcamera. De One M9 is namelijk uitgerust met een 20-megapixelcamera, dat betekent dus een vervijfvoudiging van de resolutie. De sensor is 1/2.5" groot, redelijk groot voor smartphonebegrippen en komt van Toshiba. Dat is niet een bedrijf waar je meteen aan denkt bij smartphonecamera - Sony is bijvoorbeeld een stuk bekender - maar vergeet niet dat Toshiba ook de leverancier was van de uitstekende camerasensors in de Nokia PureView 808 en de Lumia 1020.

HTC One M9

We mochten van HTC wel foto's maken met de M9, maar de foto's niet van de telefoons afhalen of doorsturen. Over de beeldkwaliteit kunnen we dus weinig nuttigs zeggen; daarvoor moeten we echt wachten op een reviewsample. Wat we wel kunnen zeggen is dat het scherpstellen redelijk vlot ging en er ook weinig afdrukvertraging te bekennen viel. Voor een topmodel in 2015 is dat echter geen verrassing.

Op softwarevlak werkt de camera niet anders dan die in de M8, maar HTC heeft wel de optie ingebouwd om later via een softwareupdate nog andere camera-modi toe te voegen. Het bedrijf werkt momenteel bijvoorbeeld aan een meer professionele stand waarin het mogelijk is om raw-foto's te schieten.

Selfies met ultrapixels

HTC heeft overigens niet compleet afscheid genomen van zijn Ultrapixel-camera, maar hem simpelweg verplaatst naar de voorkant. En dat is geen gekke zet. Het idee is dat mensen vaak selfies maken in omstandigheden met weinig licht, en in die situaties draait het erom dat je uberhaupt kan zien wie er op de foto staan, niet zozeer of je genoeg megapixels hebt om te croppen. Selfies eindigen toch vaak op social media. Ook voor videobellen is een lichtsterkte camera een pre.

Software: Lollipop met Sense 7

Tijdens de presentatie legde HTC veel nadruk op de software die op de One M9 draait. Niet dat deze er heel anders uitziet dan wat we gewend zijn - nee, visueel is de versie van Lollipop die op de M9 draait grotendeels gelijk aan de versie van de M8. Wat HTC wel heeft gedaan is extra functionaliteit toevoegen aan zijn eigen Sense-skin.

Om te beginnen is het met Sense 7 mogelijk om thema's in te stellen. Gebruikers kunnen deze zelf maken, en per thema kan het lettertype, de geluiden, de kleuren, wallpapers en icoontjes aangepast worden. Op die manier kunnen gebruikers de telefoon wat meer 'eigen' maken. De mogelijkheden gaan niet zo ver als die van custom roms, zoals bijvoorbeeld Cyanogenmod. De One M9 visueel omtoveren tot een apparaat dat stock Android lijkt te draaien is dus geen mogelijkheid.

HTC One M9Een ander aspect waar HTC redelijk veel nadruk op legt is dat de software zich bewust is van de locatie van de gebruiker, en daarop zaken kan aanpassen. Zo kan Sense bijhouden welke apps je vaak op werk gebruikt, en welke je juist thuis gebruikt. Als de software dat eenmaal in kaart gebracht heeft, krijg je dan thuis andere apps op je homescreen voorgeschoteld dan op werk. Naast die twee profielen is er ook nog een profiel voor 'On the go', waarin wellicht navigatiesoftware prominenter op het homescreen staat. Per profiel zijn ook nog andere zaken aan te passen, waaronder de wallpaper.

Het idee klinkt leuk, maar het je zal er een tijdje mee moeten werken om uit te vogelen of het goed bij je past. Overigens is dit idee niet nieuws, Nokia's Z launcher en sommige andere downloadbare launchers zijn gestoeld op datzelfde concept.

Bij de laatste twee One-toestellen lag er veel nadruk op audio, met de BoomSound-speakers. Dat is bij de M9 niet anders. HTC is dit keer met Dolby in zee gegaan en zegt dat de speakers nu nog beter klinken door de toevoeging van 'Dolby Audio'. Wat dat precies inhoudt konden ze ons niet vertellen, maar het komt erop neer dat er op de achtergrond een geavanceerde equalizer draait die het geluid 'optimaliseert' voor het uit de speakers komt. Audiopuristen moeten natuurlijk niets hebben van dat soort fratsen, maar dat zullen ook niet de mensen die muziek gaan luisteren via de speakers van hun telefoon.

De feature kan niet uit als je de speakers gebruikt, maar zodra je een koptelefoon inplugt krijg je die optie wel. Wil je dus audio op hoge kwaliteit luisteren, bijvoorbeeld in een losslesformaat in 24bit - wat de M9 ondersteunt - dan is dat geen probleem en krijg je de audio te horen zoals de maker het bedoeld heeft.

Tot slot

Vorig jaar noemden we de HTC One M8 'een van de beste telefoons die we ooit gereviewd hebben'. De M9 lijkt daar nog een schepje bovenop te doen, met een snellere soc, meer werkgeheugen, meer opslagcapaciteit, een iets grotere accu, een betere camera, en slimmere software.

En toch kunnen we ons voorstellen dat mensen een beetje teleurgesteld zijn in de M9. Niet omdat het een slechte telefoon is, maar omdat hij gewoon niet zoveel verschilt van de One M8. Hoewel de Snapdragon 810 sneller is en nieuwe dingen ondersteunt, is het niet alsof mensen stonden te springen om snellere hardware omdat de M8 te traag was. En veel van nieuwe softwarefeatures op de M9 zullen op termijn ook naar de M8 komen. De verbeterde camera's zouden in de praktijk wel een grote upgrade kunnen blijken, al weten we nu nog te weinig van de fotokwaliteit.

HTC volgt eigenlijk een beetje het voorbeeld van Apple, dat om het jaar met een s-variant van zijn iPhones komt, met vooral wijzigingen onder de motorkap. Die strategie heeft bij Apple tot nu toe goed gewerkt. De toekomst moet uitwijzen of het HTC ook zo zal vergaan.

Reacties (140)

Sorteer op:

Weergave:

Om eerlijk te zijn vind ik de hardwarematige upgrade nogal minimaal. 3GB RAM en 32GB opslag zijn eigelijk helemaal niet meer zo bijzonder; er zijn telefoons die half zo duur zijn en dit hebben.

Zo kost de Oppo Find 7 rond de € 450 (32GB + SD-lezer) en krijg je een 64 GB OnePlus One voor € 299. Beide toestellen beschikken over 3 GB RAM. Bij de Find 7 krijg je overigens een qHD scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels. Nu weet ik wel dat het nut hiervan discutabel is op een 5,5" scherm, maar je krijgt het wel terwijl de adviesprijs zo'n 1/3 lager is als die van de HTC M9.

Het enige verschil is dat de HTC M9 over een Snapdragon 810 beschikt terwijl de Find 7 en OPO het met een Snapdragon 801 moeten doen. De vraag is dan; ben je bereid om € 300 - 400 extra te betalen voor de SD810 SoC ? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het verschil in prestaties dusdanig extreem is dat het de meerprijs rechtvaardigt.

Dat probleem zullen alle fabrikanten hebben dit jaar; het enige wat eigenlijk wordt ge-upgrade is de SoC. Ik ga daar in ieder geval niet zo'n bak geld voor betalen, want de Snapdragon 801 (en zelfs de 800) zijn ruimschoots snel genoeg voor de komende 12 - 18 maanden.
Allemaal leuk en aardig. Maar die alternatieven hebben 1 ding in ieder geval niet: het beestachtige geluid en de looks en feels van de HTC.

Al blijf ik ook gewoon nog een jaartje trouw aan mn m8, ik vind dat HTC wel goed bezig is de laatste tijd.
Ik vraag me altijd af hoe "beestachtig" het geluid kan zijn van die minuscule speakertjes die ze in telefoons proppen. Laptops hebben grotere speakers en zelfs daar is geen fatsoenlijk geluid uit te krijgen.

Zelf heb ik een paar fatsoenlijke in-ear dopjes van Sennheiser en een bluetooth koptelefoon van JBL. Daar komt heel mooi geluid uit i.c.m. mijn Find 7.

De "looks en feels" is een geheel relatief begrip. Persoonlijk vind ik de HTC M-toestellen lelijk vanwege die stereospeakers aan de voorkant en de dikke rand met HTC opdruk op de voorkant. Maar ook dat is slechts mijn persoonlijke smaal.
Over het "beestachtig" geluid op de m8 kan ik kort zijn: t kan wat harder dan de gemiddelde telefoon, maar mooier klinkt t niet. T blijft kut geluid, niet dat je veel meer kan verwachten van een telefoon. Ik heb ook de find 7 en die doet weinig onder voor de m8 qua geluid, kan ook vrijhard en klinkt nog altijd erg matig omdat het een telefoon blijft (m8 kan wel iets harder).

Waarom goed luidspreker geluid op je telefoon nodig is snap ik dan ook totaal niet. Wil je goed geluid onderweg zal je toch altijd oordopjes of een koptelefoon op moeten doen. Thuis heb je vast wel een goed geluidssetje staan waardoor je je telefoon niet nodig hebt voor t geluid.
Marginaal beter geluid op mijn telefoon is mij niets waard.
Ben ik toch niet helemaal met je eens. De M8 doet niet veel onder voor de gemiddelde laptopspeakers. Hoe ze dat voor elkaar krijgen is me een raadsel met die beperkte ruimte, maar het is ze wel gelukt. Het is gewoon een vol geluid wat er uit komt! Natuurlijk heb je voor optimale kwaliteit absoluut oordopjes of een koptelefoon nodig. Maar het even 'snel een filmpje laten zien aan vrienden' wordt net iets leuker met mooi geluid uit je telefoon. Krijg daar zelfs vandaag de dag nog altijd verbaasde en positieve reacties over!
Mijn vraag is meer, hoeveel mensen gebruiken nou de speaker van hun telefoon?

Als ik muziek luister, heb ik natuurlijk een koptelefoon op, zelfde als ik onderweg een filmpje wil kijken of iets dergelijks

spelletje spelen? muziek uit, ik ga andere mensen niet irriteren met het geluid van mijn telefoon

En thuis zou ik er nooit gebruik van maken, want dan pak ik wel me tablet of ga ik achter me pc zitten

Ik kan me eigenlijk geen goeie reden bedenken om de speakers van je telefoon te gebruiken
Daar heb je absoluut gelijk in! Er zijn ook niet echt dagelijks situaties waarin je de speakers van je telefoon gebruikt.

Ik doel meer op momenten zoals het even snel laten zien van een filmpje aan vrienden. Even snel dat nummer laten horen aan vrienden. dat soort situaties. Dan is het wel lekker als het geluid een beetje goed is.
Oneens, ik gebruik het best vaak! Vooral voor het kijken naar Netflix / Popcorn Time / NPO Gemist. Vaak heb ik dan geen zin om oortjes in te pluggen, en doordat je het toestel dan in de breedte houdt merk je echt dat de stereo speakers goed geluid geven. Goed genoeg om video te kunnen kijken zonder dat je je eraan irriteert. Ik heb trouwens de M7, en hiervoor had ik een HTC Sensation, en daarvoor een Nokia 5800, maar bij die telefoons was het mobiel kijken niet fijn.
Ik gebruik mijn m8 altijd in de badkamer. Lekker muziekje tijdens het douchen. Werkt top. Ideaal ook dat de m8 gewoon tegen waterdamp kan.
Ook gebruik ik de speakers als alarm geluid en muziek voor het slapen gaan. ideaal.
Volgens mij doet de Sony Xperia Z3 (compact) niet veel onder qua geluids kwaliteit en het aantal DB's.
Dit is ook echt de enige situatie waar ik blij ben met speakers van een mobiel, tijdens het douchen :)
Laat nou de Sony ook nog eens waterdicht zijn zodat je hem lekker in de douche kan meenemen om van je muziek te genieten!

En ja smaken verschillen maar de uiterlijk van Sony tegenover die HTC's, brrr geef mij maar het mooie glas van Sony. (en ja je hoort een mobiel niet te laten vallen ;) )

[Reactie gewijzigd door sjaak88 op 22 juli 2024 22:04]

Zoals Arwintju hierboven zegt, een filmpje laten zien of even snel iets laten horen aan vrienden. Ik heb van mijn M7 de speakers lekker laten zwemmen door de regen en raak geirriteerd door het lage volume en waardeloze kwaliteit. Ik vind altijd nog het geluid van de M8 (die een maat van me heeft en vaak iets laat zien) indrukwekkend, voor het formaat.
Ik heb een M7, en zelfs daar is de kwaliteit goed van, vergeleken met andere telefoons, al helemaal als die bijv. maar 1 speaker hebben, die ook nog eens aan de achterkant zit. Alleen het volume is inderdaad niet helemaal geweldig.
Zoals ik zei, mijn M7 is verzopen, dus het geluid is nu waardeloos :P

Maar voor de rest zijn de M7, M8 en M9 simpelweg goede telefoons. De M7 mist de microSD kaart en de camera kan beter, maar is prima voor landschapfoto's. De M8 heeft alle functionaliteit, maar de camera is weer jammer. De M9 heeft alles wat we hiervoor misten. Het design is nog steeds mooi, alleen lijkt de telefoon wat te breed (in mijn oogopzicht).
Mijn dochtertje van 1 dans heel graag op K3.
Overal wil ze het de ooms en tantes laten zien.
Dus youtube op de M8, vol op max en ze kan prima haar optreden doen.
Veel beter dan de S5 van mama.

Daarnaast kijk ik veel Twitch op de WC (werk, thuis) en dan is het geluid van voor ook gewoon lekker.
Tsja, dat goede geluid moet natuurlijk ergens vandaan komen. Ik neem die extra ruimte die het inneemt boven en onder het scherm graag op de koop toe.

Ik heb zelf een behoorlijke Bluetooth koptelefoon van sennheiser en merk ook daarmee een groot verschil t.o.v. andere telefoons. Toegegeven: een custom rom maakt daarbij ook uit.

Dat het model nagenoeg hetzelfde is vloeit voort uit het feit dat 'de massa' de looks en feels wél kunnen waarderen.

De zwarte balk... Daar moet ik je gelijk in geven. Ach, dan is er nog wat te verbeteren met de m10 ;)
Sennheiser is zeker leuk spul. Met custom-ROM's kun je inderdaad net iets meer instellen voor het geluid. Zelf gebruik ik "Poweramp" om muziekbestanden mee af te spelen. Daar zit ook een uitgebreide equalizer in.

Persoonlijk vind ik de software die fabrikanten vaak meeleveren knap waardeloos. Bij mijn toestel zat iets bij van de fabrikant van de audio-chip. Kon daar aan prutsen wat ik wilde, maar kreeg er geen fijn geluid mee. Mijn huidige custom-ROM maakt gebruik van "AudioFX", wat heel plezierig werkt.

Maar goed, dat is ook het voordeel van Android. De HTC M9 zal op technisch vlak best een goed toestel zijn, maar het ontwerp trekt me niet. Geldt overigens ook voor de andere grote merken; ik heb maar weinig toestellen gezien die ik mooi vind.
Als je daadwerkelijk goed geluid wil, ga Viper4Android installeren. Gebruik het zelf icm een Sony MDR-1A en er is gewoon niks beter.

De HTC M9 zou ik, als Samsung koper sinds de S2, boven de S6 kiezen. Dat komt dan vooral door de 1920x1080 resolutie en de SD kaart.
Als je goed geluid wilt, moet je Genelec speakers gebruiken :-)
Ik ben persoonlijk ook erg gecharmeerd van de ingebouwde Beats equalizer in m'n M7, weet je of Viper4Android net zo'n goed geluid geeft?
Die beats functie was nu meteen weer het eerste wat ik uit klikte als ik oordopjes in mijn oude One X plugde. Loudness, de bas oppompen en gaan, nee 'Beats' materiaal is niet mijn spul...
Uit de speakers van de Nexus 9 tablet komt behoorlijk goed geluid. Zo groot zijn die speakers niet.
De speaker van Nokia Lumia 930 vind ik verrassend goed, zeker komende van een Nexus 4. Maar moet je niet vergelijken met een speakerset natuurlijk.

Speaker van mijn (budget)laptop Lenovo is iig stuk minder dan die van Lumia 930.
De Nexus 4 had dan ook wel een belabberde speaker. Ben je blij dat er geen uitstekende delen zijn en de telefoon gewoon plat ligt. Merk je vervolgens dat de speaker bijna volledig gemuted word omdat de deze op de achterkant van de telefoon zit.

Nexus 5 was beter, maar die zit onderaan. Kortom, die blokkeer je dus ook wel eens als je de telefoon horizontaal vast hebt:)

Zo gek is een speaker aan de voorkant dus nog niet...
Zeker nooit een XPS laptop van Dell gehad zeker dan? Daar komt beter geluid uit dan menig computersetje.
De XPS-lijn is ook een uitzondering. Ik had een XPS, nu een Lenovo (E540), en damn, wat een slecht geluid. Verder een prima ding, maar het geluid kan makkelijk een stuk beter.
Nee, die heb ik nooit gehad. Zwaar overpriced spul. Voor het bedrag van een XPS laptop kun je een fatsoenlijke speakerset kopen, wat ik ook heb gedaan. Hier staat een 6.1 set uit de A200-serie van Boston Acoustics...
Nou nee, geef maar eens een zelfde hardware specs + support als een XPS, en dan niet meet Acer troep aankomen.
Hoe kom je erbij dat ik iets van Acer in huis heb ? Ik heb een mini-PC van Zotac die hoofdzakelijk als mediaspeler dient (OpenELEC) en periodiek gebruikt wordt om een briefje te typen of om mee te downloaden (Ubuntu partitie).

Ik zie het nut niet van een losse laptop. Om te internetten gebruik ik een iPad Mini 2 + keyboard dock en voor games heb ik een Playstation 4.
En die neem je ook in 2seconden mee zoals een XPS laptop... ?
Een iPad mini neem je in minder dan 2 seconden mee ja...
Tja dat geluid is bij HTC goed geregeld, ik kan niet anders zeggen.
Ik had ooit een vorig model (M7), maar dat ging binnen een half jaar drie keer kapot en heeft ertoe geleid dat ik geen HTC meer wil. De service die HTC bij reparaties biedt laat zeer veel te wensen over!

Ik vind de constructie zwaar beneden pijl en ga liever voor een robuuster apparaat.
De glasplaat van HTC is niet krasvast, Sony en Apple zijn in dat opzicht superieur.

De ronde achterkant en het lichte gewicht zijn wel een pluspunt.
Ik ben terug gegaan van een OPO naar een HTC One M7. Het is een telefoon van 300 euro en voelt ook zo in gebruik. Het scherm is bij een OPO echt van lage kwaliteit. Touch reageert ook lang niet zo goed als een M7.
Maw, you get what you pay for..

Persoonlijk ben ik ook bereid te betalen voor Sense. Ik heb de laatste tijd diverse telefoons gehad en Sense is gewoon heel erg goed, maar ok, dat is persoonlijk.
Voor mij moet Android zo kaal mogelijk zijn. Gebruik zelf een custom Lollipop (5.0.2) ROM op mijn Find 7. Daar zat verder niks van Google bij; de Play Store heb ik moeten installeren via de "pico" versie (meest minimale versie) van "gapps".

Aangezien al die high-end toestellen hardwaretechnisch zo veel op elkaar lijken geeft de software meestal de doorslag om voor een bepaald toestel te kiezen. Echter vind ik al die software die fabrikanten leveren (TouchWiz, Sense etc.) zwaar prut.
Dat zwaar prut (sense) levert thans wel een behoorlijk langere accuduur op een M7 dan bijvoorbeeld een kale nexus 5 met stock android. Beide hebben nochtans een 2300mah accu ingebouwd.

Verder zijn er ook een aantal interessante features die niet in stock android zitten zoals de extreme saving mode waar je echt dagen op voor kan (handig bv op een festival)

Er zijn nog veel hardverschillen bij toestellen onderling. Het is niet omdat ze allemaal een fullHD resolutie hebben dat het allemaal schermen zijn met dezelfde kwaliteit (kijkhoeken, kleurweergave, correctheid, zwartwaarden) en evenveel energie verbruiken

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 22 juli 2024 22:04]

Wat is er dan zwaar prut exact? Misschien kun je dat dan ff uitleggen.

Heb je uberhaupt wel eens langer dan een week er mee gelopen? Of een HTC M7 of 8 gehad? Of zie je gewoon plaatjes op het interweb en _denk_ je dat het prut is?
De One M8 heeft in mijn beleving twee grote nadelen: de ondermaats presterende camera en de beperkte 16gb opslag. Beide worden met deze upgrade verholpen. Niet dat ik nu direct een nieuwe telefoon ga kopen, maar voor mensen die nu kijken is het toch een concurrerend model.

Ik vind dat je Oppo en OnePlus niet een op een kunt vergelijken met een toestel dat via de officiële importeur en telecom operators wordt aangeboden. Je betaalt immers ook voor garantie en service.
Het probleem met veel van die winkels is dat ze een veel hogere adviesprijs hanteren, waardoor ze de abonnementsprijzen kunstmatig omhoog kunnen gooien. Kijk maar eens naar de prijzen op de T-Mobile site; die zijn echt stukken hoger als bij de meeste webshops.

Dergelijke winkels hebben altijd maar een heel klein aanbod terwijl er zo veel moois te krijgen is. Als je wat anders wilt zul je het dus via andere kanalen moeten regelen. Ik zou het ook liever anders zien, maar zo is het nu eenmaal.
Dat is ook een kwestie van beter rondkijken naar alternatieven. Ik heb een One M8 samen met een T-mobile abonnement besteld bij coolblue. Die waren qua totaal plaatje ook fors goedkoper dan de t-mobile site zelf. Maar daar moeten providers het ook niet van hebben. Die moeten het ook hebben van sites als coolblue, als het gaat om abonnementen samen met telefoons.
de 1+1 is inderdaad een stuk goedkoper en doet niet veel onder voor de gewone consument,
HTC en Samsung hebben imho een kwalitatief beter scherm dan de OPO.
Toch niet geheel onbelangrijk.
Verder mis je de IR-led.

Edit: en ik denk dat juist de gewone consument behoefte heeft aan goede service binnen Nederland.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 22 juli 2024 22:04]

Er zijn zat mensen die nog op een topmodel van 2 jaar terug zitten en dit jaar hun contract mogen vernieuwen en dus voor de M9 zullen gaan. Maar je hebt wel gelijk hoor. Ik denk dat het ook moeilijker wordt om te innoveren met smartphones, behalve als je ze als scherm voor virtual reality brillen gaat gebruiken of wanneer de echt oprolbare schermen worden geintroduceerd.

Ik denk dat de prijs in de details zit bij HTC. Een zeer goed scherm, mooie, duurzame matrialen en soepele lopende software die echt wat toevoegt. En mischien is de camera wel heel erg goed?

Zelf ben ik benieuwd hoe de nieuwe high-end soc van Mediatek (MT6795) gaat presteren tegenover de Snapdragon 810. En hoop dat LG voor zijn G4 gewoon een verwisselbare batterij + SD card slot inbouwt. :)
3gb geheugen van de ene telefoon hoeft niet dezelfde kwaliteit te hebben als die van een andere telefoon.
Aparte opmerking. Ik heb nog nooit zoiets gehad van "man, zat er maar beter werkgeheugen in mijn telefoon".

Fabrikanten kopen het geheugen gewoon bij de goedkoopste aanbieder om de winstmarge zo groot mogelijk te houden.
Toch zitten er prestatieverschillen in diverse soorten geheugen. Je kan 4gig werkgeheugen hebben maar het hoeft bijvoorbeeld geen 8 gigabit LPDDR4 type te zijn.
Het geheugen is normaliter aangepast op de snelheid van de SoC. Grote fabrikanten hebben gewoon een grotere winstmarge op hun toestellen.

Daarbij zijn er genoeg benchmarks te vinden van de OnePlus One en Oppo Find 7. Ze presteren op diverse vlakken zelfs beter dan de gevestigde merken.
Over het uiterlijk van het toestel kan ik geen discussie voeren. Ik kan je alleen zeggen dat het mij en een hoop anderen wel aanspreekt. Het grote pluspunt van een Htc is de degelijkheid.
Ik heb jaren een Htc gehad, ben begonnen met een Htc [Desire, OneX], One en de m8. Die dingen kun je laten vallen en op een klein deukje(aluminium) na gebeurt er vrij weinig. Genoeg tests die dat bewijzen.

In het begin zal een Oneplus one of de oppo niet onderdoen voor een high end toestel van htc maar op de lange termijn merk je het wel. Koop je een toestel voor een half jaar of voor een 1a 2 jaar?

Hier vind ik Htc trouwens het enige toestel waar ik zoveel voor zou neertellen. ik betaal geen €600,-+ voor plastic/glas wat gelijk breekt/scheurt/buigt.( samsung/sony)
Ik snap zeker je punt... maar een Oneplus One koop je ook echt niet voor een half jaar. Die kan ook gemakkelijk 2 jaar mee. Sterker nog, ik denk dat ze nog wel veel langer meekunnen zeker als je niet 3D games speelt.

Verder vind ik het ook goed dat HTC het op safe speelt. Een erg mooie telefoon.
Laat een M8 vallen en je hebt net zoveel kans dat deze het begeeft als een samsung. De sony is van glas daar kies je dan ook voor neem ik aan.

Doe gewoon voorzichtig ermee en er gebeurd niks :)

En ja ik stel het uiterlijk van een telefoon zeer op prijs, dan maar wat voorzichtiger met mijn mobiel omgaan ;)

Ik snap ook echt niet dat men een mooi design mobiel koopt en hem dan helemaal bedekken in een cover (kijkt o.a. naar iPhones), koop dan inderdaad een M8.

[Reactie gewijzigd door sjaak88 op 22 juli 2024 22:04]

Zelf kom ik van jaren HTC met als laatste de M7 en dan de overstap naar de Oneplus.
Ik vond de One X van HTC aangenaam door zijn goede camera en de achteruitgang van de camera naar de M7 vond ik jammer.
Ik ben namelijk bijna altijd te lui om foto's te maken met een fototoestel. Ofwel heb ik geen bij en moet het of ik ben te lui om hem te pakken en aan te zetten.

Zeer tevreden van de Oneplus.
Maar de nieuwe M9 heeft alles wat ik van de HTC zou willen.

Mooi design, enorm high end gevoel en zelf ben ik wel een enorme voorstander van Sense.
Verder zit die op hardware vlak zoals elke high end telefoon. Daar kan je niet gaan vergelijken want ze gaan van elk merk hetzelfde hebben weer, gewoon het beste wat er nu is.
Ik vind het nice dat ze standaard 32 gb meeleveren alhoewel dat met de SD kaart me dit niet stoort.
En eindelijk weer een goede camera (hoogst waarschijnlijk).
Dus om eerlijk te zijn.
Als de prijs gedaald is na de introductie (altijd eventjes de early adopter prijs laten zakken) dan zou ik mijn Oneplus hier wel voor inruilen.
Die processor zal ook een boel centjes in gaan zitten, in de Find 7 zit een quadcore, hier een octacore. Nu vraag ik me alleen af wat in hemelsnaam het nut is van 8 cores. Dat kan iemand mij hier vast wel uitleggen.
je moet het vooral zien als 2 quadcores.

De ene quadcore is sneller en wordt gebruikt voor de veeleisende taken.
De andere is een exemplaar die wat trager is, maar ook wat minder stroom gebruikt en wordt gebruikt voor bv sms en andere simpele dingen.

Hierdoor kunnen ze de prestatie geven wanneer nodig en bij simpele taken toch niet je batterij leegtrekken.
Hoewel dit nog steeds een prima telefoon is heeft het toch twee dingen waarom ik hem zelf niet zou nemen:

Aluminium behuizing: deukt en krast snel dus op de langer termijn niet geweldig, en kunststof kan ook meer grip geven.

Geen vervangbare accu: goede accuduur is leuk maar voor mij blijft het domweg een harde eis dat ik on the fly de batterij kan verwisselen, op die manier heb ik nog nooit zonder accu gezeten als ik hem een dagje vergeet op te laden.

Verder een prima telefoon all zal ik waarschijnlijk nog jaren met mijn huidige telefoon doen.
"Aluminium behuizing: deukt en krast snel dus op de langer termijn niet geweldig, "

Ligt er gewoon aan hoe je er mee om gaat.
"Aluminium behuizing: deukt en krast snel dus op de langer termijn niet geweldig, "

Ligt er gewoon aan hoe je er mee om gaat.
Je moet er dus anders mee omgaan.

Gewoon je sleutelbos in dezelfde zak als je telefoon, kan niet. Wil je wel zorgeloos alles willekeurig in je zakken kunnen doen, dan zit je bij deze htc weer vast aan een extra cover. Dat maakt je telefoon lomper, lelijker en zwaarder.

Mijn stalen passport gaat frequent hier in m'n achterzak, ook daarop kun je beter wel letten met een aluminium telefoon.
Ik ben een fan van Sena en hun ultraslim pouch, dus die heb ik bij aanschaf van mijn iPhone 5S weer gehaald, nu na een jaar in gebruik heeft mijn iPhone nog geen kras op de achterkant.

Dus ja het is dus hoe je er mee om gaat, als je de telefoon op tafel gooit en in de zak bij van alles in doet zonder enige bescherming heb je inderdaad kans dat het krast :P
Ja....hallo....die kan ik ook wel inkoppen.

Ik heb zelf telefoons met allerlei type behuizingen in mijn handen gehad en mijn ervaring is dat metalen behuizingen wat gladder aanvoelen en dus minder grip hebben. Ik heb zelf een Sony XPeria P gehad met metalen behuizing en die was gewoon een stuk 'gladder' dan mijn huidige BlackBerry Z10. Die heeft een wat ruwer rubber aanvoelende behuizing.

Bij die Sony had ik echt een beschermhoes nodig (hij bleef stuiteren ;) ), bij mijn BlackBerry merk ik dat ik deze nog wel eens thuis laat liggen. Ik heb gewoon meer grip op dat toestel en krassen oppakken doet die al helemaal niet.
Ziet er mooi uit en voelt goed aan. Die krassen? Het is een gebruiksvoorwerp, het mag er van mij na een tijdje best gebruikt uitzien zolang het maar goed blijft werken. Mijn M7 heeft ook wel krasjes en zelfs een deuk. Maakt hem niet minder mooi, vind ik...
Hoewel dit nog steeds een prima telefoon is heeft het toch twee dingen waarom ik hem zelf niet zou nemen:
Geen vervangbare accu: goede accuduur is leuk maar voor mij blijft het domweg een harde eis dat ik on the fly de batterij kan verwisselen, op die manier heb ik nog nooit zonder accu gezeten als ik hem een dagje vergeet op te laden.
Dan is een externe batterij toch handiger. Daarmee kun je ook andere apparaten opladen en hij gaat gewoon mee als je een nieuw model telefoon koopt.

Ik had vroeger ook wel eens meerdere accu's voor een telefoon, maar wisselde eigenlijk maar sporadisch om.
met een externe accu zit je er toch mee als in eens bijna leeg bent. Je zit dan lastig met een draadje vast dit terwijl een verwisselbare accu slechts een reboot vereist. Ook helpt een verwisselbare accu bij een telefoon die lang gebruikt gaat worden gezien je jaren later nog een nieuwe kan kopen.

[Reactie gewijzigd door qlum op 22 juli 2024 22:04]

Ik zie ook het nut van een vervangbare batterij niet in.
Je toestel wordt er dikker van (mechanisme om te openen)
De backplate is vaak daardoor plastiek
Je moet altijd rebooten

En als je ALTIJD een extra accu moet meedragen, kan je evengoed een powerbrick meedoen die 3keer je accu kan laden en nog andere apparaten.. of gwn je charger
Een draadje is lastig, maar een volledige accu meedoen niet? Zeker als je weet dat je tegenwoordig met 10mintjes laden al 3uur weer verder kan lijkt me dit absurd.

Drie a vier jaar geleden had ik je opmerking nog een punt gevonden.
Anno 2015? Nee

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 22 juli 2024 22:04]

Geen vervangbare accu: goede accuduur is leuk maar voor mij blijft het domweg een harde eis dat ik on the fly de batterij kan verwisselen, op die manier heb ik nog nooit zonder accu gezeten als ik hem een dagje vergeet op te laden.
Nu Samsung ook dat punt heeft laten varen wordt de spoeling in de 'flagships' wel steeds dunner ben ik bang.
Ik gebruik nogsteeds de HTC HD, 5 jaar oud en alu achterkant, zo goed als geen krassen en zeker geen deuken.
Die is mij na een maand gebruik tijdens het fietsen/navigeren uit de handjes gevlogen. Klapte vol op de stenen, hoop niet gewenste woorden van mijn kant en de navigatie vrouw welke vrolijk meldde de volgende linksaf te slaan.

Paar krassen, stukje behuizing (alu) weg, maar hij gaf geen krimp en ik heb hem 2,5 jaar met volle tevredenheid gebruikt. Onverwoestbaar ding. Zelfs nog op tweakers verkocht na aanschaf van een One X, daarna was het einde zoek.. 😄
Als je een vervangbare accu wilt zal de keuze steeds beperkter worden.
Ieder zijn redenen.
Maar ik los jouw problemen anders op.

Geen vervangbare accu: ik heb een externe batterij lader. Anker batterijtje, weegt amper iets en kan ik alles mee opladen dat op USB zit, dus niet alleen even van batterij wisselen voor mijn gsm.
Zelf vind ik dit een betere oplossing.

Alu behuizing: HTC gehad in alu en dit was een non-issue. Geen cover er rond of iets.
Hij is meerdere keren gevallen en deukte niet. Heel fijne krasjes op de achterkant die je alleen zag onder een bepaalde lichtinval en dit heb je even goed op een andere soort achterkant;
Alleen de Oneplus zijn speciale achterkant heeft dit niet.
De grip ben ik het mee eens. Ik vind de grippy achterkant van mijn Oneplus wel fijner dan het gladde van de M7, maar de andere redenen zijn voor mij niet geldig.
"Geen vervangbare accu: goede accuduur is leuk maar voor mij blijft het domweg een harde eis dat ik on the fly de batterij kan verwisselen, op die manier heb ik nog nooit zonder accu gezeten als ik hem een dagje vergeet op te laden."

altijd een reserve accu meenemen lijkt me ook vervelend, zeker als je dan vergeet die ook op te laden :)
Echt een beest van een telefoon, alleen ik zie niet genoeg redenen om te upgraden van mijn One M8. Het design is praktisch hetzelfde en de specs zijn nou niet zo verschrikkelijk verschillend dat je het gaat merken in het dagelijks gebruik. Enige echt grote pluspunt is natuurlijk de camera.
Zelfs vanaf mijn One M7 zie ik eigenlijk geen reden om te upgraden. Ik haal nog steeds met gemak één dag accuduur, draai ondertussen ook Lollipop en qua snelheid werkt alles gewoon soepel.

Mooi dat HTC gekozen heeft voor een 20MP camera. Mijn 4MP ultrapixel camera werkt op zich prima, maar als je wilt inzoomen of croppen blijven er weinig pixels over.. Ben benieuwd naar de prestaties van de Snapdragon 810.

Mjn One kan volgens mij nog wel een jaartje mee :Y) Een SmartWatch gaat overigens wel aangeschaft worden.
Verwijderd @JJ931 maart 2015 18:25
Heb hetzelfde. Hoopte op een 'yes' gevoel aangezien ik mijn m7 wel eens wilde upgraden naar de opvolger van de m8... helaas lijkt dit meer op een m8+ dan een daadwerkelijke opvolger (puur gevoel).... Ik weet 't niet, maar 's rond gaan kijken. Tot nu toe altijd wel een HTC gekocht, maar met het zien van de m9, heb ik voor mijn gevoel meer 't idee dat ik wel kan wachten tot ze de m10 laten zien, misschien meer een wow-factor.
wauw is het prijs kaartje....
maar ik denk wel tov m7 dat je het verschil merkt.
Tja blijf je bij htc dan heb je voordeel met upgraden naar een M9
de software en gebruikers data automatisch over zetten. dat is een voordeel.
tevens de plaatsing van de aan knop naar de zijkant is echt wel fijn in het gebruik.
ik vind 6 in telefoons geweldig in gebruik... tot je ze op moet bergen...ze passen nergens in... ik heb tegenwoordig een tablet en een kleine telefoon.
Zeker ben het helemaal met je eens! De enige reden voor mij om te upgraden naar de M8 was het SD kaart slot, aangezien ik veel muziek op mijn telefoon heb.
Wat is de toegevoegde waarde van een octa-core in een telefoon? Als je niet aan video encoding doet op je desktop PC heb je er ook vrijwel niets aan waarom wel in een telefoon?
Je kan meer cores uitschakelen in standby. Dat kan wel degelijk een positieve invloed hebben op je batterijduur.
Lees eens over het Big.Little concept. Dan weet je het nut.
Ik vind persoonlijk dat er de M8 naar M9 upgrade groter is dan de M7 naar de M8. Mss niet qua looks, maar zeker toch qua hardware.
Ik ga dit toestel zeker kopen. Het blijft een mooi design en de hardware zal ook top zijn. Ik heb alleen nog niet zoveel gehoord over de prestaties van het scherm.

Ik vind alleen een van de grootste nadelen dat niemand ga merken dat het een andere telefoon is dan de m8.
Jij toch wel? Of koop je de telefoon zodat anderen zien dat je die hebt?
Waarschijnlijk hetzelfde paneel als de M8. Heel mooi scherm dus. Maar dat is HTC dan ook niet vreemd.

[Reactie gewijzigd door spNk op 22 juli 2024 22:04]

Ik vind alleen een van de grootste nadelen dat niemand ga merken dat het een andere telefoon is dan de m8.
Haha, HTC past dan misschien meer de Apple tactiek toe, ze beginnen dus ook de externe problemen te krijgen...😝

Ben blij dat ik niet voor anderen een telefoon hoef te kopen, zou vandaag de dag immers goed geïrriteerd raken van een Nokia 3310..
Ik lees alleen niks specifieks over de accu(duur). Op de laatste pagina staat '..een iets grotere accu..', maar dat zegt niet zo veel. Misschien kon dit in het korte tijdsbestek niet getest worden of mocht dit (net als de gemaakte foto's) niet gepubliceerd worden? Ik ben benieuwd:)

Edit: Ik lees op een andere site dat het om een 2840 mAh accu gaat. Lijkt me prima op het eerste gezicht (groter dan in m8, met o.a. zelfde/vergelijkbaar scherm). Toch zou ik graag harde cijfers zien in de vorm van een test:)

[Reactie gewijzigd door wjgboerma op 22 juli 2024 22:04]

Het is nog een preview en geen volledige review. De echte tests missen daarom nog. De Snapdragon 810 is als het goed is zuiniger door de big.LITTLE opstelling en 20nm vs 28nm. De software is hetzelfde dus waarschijnlijk kan je de 2 dagen wel halen met gemiddeld gebruik.
Dit is een preview, geen review. Onze accutests duren (afhankelijk van de telefoon) vaak tussen de 5 en 10 uur terwijl Wout de telefoon hier maar heel even heeft mogen bekijken.
Helder:) ik las verkeerd: ik dacht te lezen dat jullie de telefoon een paar dagen onder handen mochten nemen, maar dat is niet zo.
Wat is dat toch met die zwarte rand rondom het scherm heen ?? Zo lelijk en waarom ?

Edward
Het artikel legt uit dat HTC dit nodig heeft vanwege de elektronica in de telefoon. Al kunnen andere fabrikanten er wel omheen werken, dus geen idee waarom HTC niet. De rand lijkt overigens wel kleiner dan bij mijn huidige HTC one M7, dus dat is wel een hele verbetering.

Aan de ene kant jammer dat ze hetzelfde design aanhouden, aan de andere kant waarom zou je een succes design vernieuwen.
Een succes design voor de m9 moet het nog blijken.
Zelf had ik het scherm iets groter gezien en minder randen.
In mijn ogen te weinig veranderd tov m8
Voor n telefoon vind ik t wel fijn persoonlijk. Minder kans op onnodig vegen langs t scherm en dus wellicht andere zaken triggeren dan bedoeld. Op n tv kan de rand me niet smal genoeg zijn overigens.

Hou wel van dit evolutie principe dat HTC toepast op de One lijn. Kunst is om te beseffen wanneer revolutie nodig is maar in mijn ogen, op basis van wat ik gelezen en gezien heb, lijkt evolutie voor de opvolger van de M8 geen slechte keuze.
Heeft ook voordeel. Bij val is je scherm waarschijnlijk niet stuk. Als er geen frame omzit is die kans veel groter..
Mijn oude Desire was zo'n superstevige telefoon.
Mijn collega heeft z'n HTC One X diverse malen tijdens het fietsen laten stuiteren, zonder ernstige gevolgen.
Een groot pluspunt van HTC imho.
Dat staat in het artikel. Het gaat erom dat HTC blijkbaar meer ruimte nodig heeft om de overige hardware kwijt te kunnen. Vergeet ook niet dat de concurrentie over het algemeen grotere schermen (meer dan 5 inch) in hun toestellen plaatst.
En soms ook minder (Sony Xperia Z3 compact) ;)
Snap het ook niet, werd wel enthousiast toen ik deze renders zag. Nu is het echter meer van hetzelfde.. De zwarte rand rondom het scherm zorgt ervoor dat de telefoon er ouderwets uitziet. Bovendien is die zwarte balk met htc logo ook niet echt geweldig. Enige pluspunt van de m9 tov de m8 lijkt de camera?
En het grotere interne geheugen, het vergrote opslaggeheugen, de update van Sense, de iets compactere behuizing en de snellere processor.

Het is geen telefoon met bijzondere features, maar je krijgt denk ik wel een zeer degelijk apparaat bij HTC.
Ben benieuwd naar de camera prestaties. Jammer genoeg nog steeds geen sensorgrootte van 1/1.8 zoals de Nokia N8 had. 1/2.5 is lang niet slecht, zelfde als de lumia 930.
Enkel daardoor zullen de prestaties niet overeenkomen met de verwachting die Tweakers heeft door de reputatie van Toshiba voor mobiele telefoon sensors. Alles valt en staat met de sensorgrootte.
Ik kan niet anders zeggen dat ik als HTC fan teleurgesteld ben. In feite is de M8 perfect, behalve op de camera na. Het is dan ook geweldig dat ze er een fatsoenlijke camera in hebben geplaatst, waarmee ze direct het ergste nadeel aanpakken. Super. Daarnaast is het fijn dat er 32 GB komt en geen 16 GB, wat zeker geen verkeerde toevoeging is. So far, still good.
Dan gaat het qua design voor mij mis qua de rand van het toestel. Zoals eerder werd gezegd is die gebogen, waardoor het heel fijn in de handen ligt. Een harde rand zoals de Note 3 serie vind ik persoonlijk niet prettig en HTC lijkt ook die kant op te gaan. Het voelt minder smooth aan. Hetzelfde verschil als een iPhone 5 naar een iPhone 6 - waarbij ik de iPhone 6 in de handen een stuk fijner vind liggen. Afgezien van de rand struikel ik letterlijk over de kleur. Goud? Serieus? Ik ben fan van het zilver en dan krijg ik er een gouden rand omheen die het geheel ontsierd. Daar ben ik dus serieus geen favoriet van. Daarnaast nog steeds die rand zonder capacitieve knoppen (wat bij de M7 zeker meerwaarde had). Dus qua design denk ik dat ze erop achteruit zijn gegaan.
Wanneer ik dan de preview bij nu.nl lees komen nog een paar punten naar voren die het vermelden waard zijn en me toch meerdere malen deed fronsen:
- de telefoon is dikker van 9.4 mm naar 9.6, waarvoor mag Joost weten aangezien het design grotendeels gelijk is. Geen dealbreaker
- de speaker is beter dan de Boomsound volgens de reviewer (daarbij zou de M8 in vergelijking blikkerig geluid produceren) wat ik met een korrel zout neem, maar goed het kan. Jammer dat Tweakers daar weinig over zegt. Echter kan het geluid ook minder hard (wederom geen dealbreaker - althans, voor mij)
- de telefoon was in een half uur al opvallend warm (waardoor die oververhittingsproblemen mogelijk weer naar boven komen). Oververhitting lijkt me wel degelijk een dealbreaker.
Kortom, wat een instant buy had moeten worden is nu ineens gedegradeerd naar mogelijk en de kat uit de boom kijken met de S6. Erg jammer van HTC, aangezien er qua functies ook weinig nieuws bij is gekomen. Wat ik trouwens mis aan de preview en werd besproken in de conferentie is dat alle foto's op een eigen cloud van HTC worden gezet. Hierover wordt nog niet gesproken, is dat omdat er geen uiteindelijke versie van Sense 7 op zat?
Waarom zou de kleur een dealbreker zijn? Hij is ook in het zwart leverbaar. (waarschijnlijk later ook met andere kleuren)
0,2 mm dikte verschil kijkt niemand naar.
Hallo Tweakers.
Met de (terechte) aandacht voor bezzels en materialen dreigen reviews meer in de sfeer van de huishoudbeurs te belanden dan in tweaken.
Ik ben bang dat we eerlijk moeten toegeven dat de smartphone te volwassen is geworden. Een paar jaar geleden scheelde een modeljaar de helft aan processorkracht en resolutie. En was de stap van 2.3 naar 4.0 zo groot dat je een telefoon alleen al om een software-update zou vervangen.
Nu zijn de 'dealbrekers' een zwart randje dat ik nauwelijks terugzie, een (prachtige) aluminium behuizing, of telefoons met dezelfde specs voor nog geen €400,-.
Prachtig natuurlijk, maar er is geen reden meer om echt uit te kijken naar een nieuwe telefoon. Verse processor, smallere bezzels, verse camerasensor. Welkome updates, maar niks om voor naar de winkel te rennen.
Ik denk dat ik met mijn huidige telefoon zijn garantie van 3 jaar wel ga vol maken.
Ik zit in hetzelfde bootje, ik zit nog steeds te wachten op een goeie reden om een nieuwe telefoon te kopen (Ik heb de M7 die inmiddels "al" weer 2 jaar oud is). Mijn M7 werkt gewoon nog zeer vlot en nu helemaal met de lollipop update. Ik had mijn hoop een beetje gevestigd op de M9, maar de upgrade is gewoon te klein om de prijs te verantwoorden. Het enige wat voor mij een upgrade reden zou zijn is de camera. De camera van de M7 valt namelijk nogal tegen en ik ben blij dat ze voor de 20mp camera hebben gekozen voor de M9. Het moet natuurlijk nog blijken of de camera ook daadwerkelijk goed presteerd. De power knop aan de zijkant is ook een welkome verbetering.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 22 juli 2024 22:04]

Waarom zou je dan willen upgraden. Je telefoon is blijkbaar nog vlot.
Je bent niet verplicht om om de 2 jaar een nieuwe gsm te kopen hoor.
Nee dat zeg ik dus, ik zie nu nog geen goeie reden om te gaan upgraden. Voorheen wou ik al een nieuwe telefoon na één jaar, maar nu is er in 2 jaar tijd niet veel verbeterd aan de telefoons anders dan spec upgrades (leuk op papier).
Ik wacht gewoon tot ik niet meer tevreden ben van mijn telefoon. Boeit me verder niet dat er telefoons uitkomen die nog 5x sneller zijn (wat voor sommigen een reden zou zijn). Ja leuk voor als ik ooit een nieuwe koop, maar ik ga niet eentje kopen zolang die van mij nog vlot genoeg is ook al zijn de nieuwe nog veel sneller. Ze proberen een vraag te creëren waar er geen vraag is. Heb helemaal niet het gevoel dat ik iets mis met mijn lekker oude htc one s. Schermpje is bijlange niet full hd, maar ik zie gewoon een scherp scherm.. boeit me niet hoeveel pixels dat zijn. Om maar een vb te geven.
Ik zit nog een beetje in dubio, ik had zelf op een variant gehoopt die een iets groter scherm zou hebben. Een HTC One M9 plus alsware.... Een model wat qua scherm kan wedijveren met bijvoorbeeld een Note 4.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.