HTC One M9 Zilver Review

Compatibles2 4 mei 2015, laatste update op 4 mei 2015, 968 views

HTC One M9 Zilver

HTC heeft er voor gekozen het M7/M8 design verder te perfectioneren. De M9 is een grote verbetering t.o.v. de M7 en een evolutie van de M8. Het verbeterpuntje, de camera, is op papier vele malen beter, maar er is software tuning nodig om betere beeldresultaten te gaan scoren.

Pluspunten

• Design en degelijk
  • Thema's volledig aanpasbaar
  • 8-Core CPU
  • 32 GB opslag, 3 GB Ram, 128 GB Geheugenuitbreiding mogelijk
  • Zeer goed geluid
  • Goede camera hardware
  • Prettig beeldscherm

Minpunten

• On/off knop aan de zijkant is voor mij geen verbetering
  • Camera behoeft betere software
  • Geen verwisselbare accu
  • Reparaties niet zelf mogelijk
  • Stevige prijs

HTC One M9

Laat ik maar met de deur in huis vallen, dit is mijn eerste review, en ik ben een HTC fan. En dat is eigenlijk al gestart in de periode dat het Taiwanese bedrijf onder eigen naam nog nauwelijks bekend was bij de eindgebruikers. De iPAQ Pocket PC producten die HTC maakte in opdracht van Compaq/HP, waren de eerste kennismaking rond het jaar 2000. Een introductie die echt niet altijd even vlekkeloos verliep. We hebben het over de begin jaren van de PDA’s en de eerste Windows Mobile Phones rond 2006. Zoals de op Windows Mobile 5.0 PocketPC draaiende HP iPaq rw6815. Een naar huidige maatstaven hopeloos toestel met vrijwel op alle gebieden beperkingen, maar in die tijd een wonder gadget. En dan nam je de vastlopers, de veel te snel lege accu en heel wat meer ongemakken gewoon voor lief. Een gesynchroniseerde agenda, navigatie, een Word of PDF document bekijken, het kon opeens allemaal. In die pionierstijd waren er maar weinig betaalbare alternatieven die zoveel, vooral zakelijke, functionaliteit boden. En HTC was beslist een van de voorlopers op dit gebied. Van de HTC modellen ben ik o.a. gebruiker geweest van de Legend, de Sensation XE en tot op heden de HTC One M7.

Hoe anders is het nu 9 jaar later. De Smartphone is volwassen geworden,en samen met tablets, het communicatie en entertainment centrum geworden, zowel zakelijk als prive. Iin veel reviews wordt het feit dat je er ook nog goed mee kan bellen, niet eens meer genoemd. Waarmee de Smartphone bereikt heeft waar het eigenlijk allemaal om begonnen was: De ultieme PDA oftewel de Personal Digital Assistant.

En dat Personal daar gaat het om. In een markt met een ruim aanbod van kwalitatief en technisch stuk voor stuk uitstekende producten, is de keuze van het toestel dat het beste bij jou persoonlijke wensen en gebruik past een uitdaging. We hebben immers - zeker bij de flagship phones - het punt “more than capable for almost every task” bereikt. Prachtige schermen, veel geheugen, krachtige CPU en GPU’s, supersnel Wi-Fi en 4G, het is allemaal beschikbaar. Maar ook een accu duur van een dag of langer en meer apps, filmpjes en gestreamde muziek, dan je ooit in je leven kunt ontdekken. Het waren ooit wensen, die nu werkelijkheid geworden zijn, Science Fiction is Now!

Zijn er er dan geen nieuwe wensen meer over? Natuurlijk wel, het kan altijd nog beter. Een langere accuduur staat beslist bovenaan veel lijstjes. Maar de meeste modellen houden het bij normaal gebruik prima een hele (werk)dag uit. En is het nou echt zo’n probleem dat ie ‘s nachts van nieuwe energie voorzien moet worden? Voor de meeste gebruikers niet, maar het kan een specifieke wens zijn.

Een review is heel persoonlijk
Vooral als technische aspecten nauwelijks nog voor beperkingen zorgen, worden persoonlijke criteria nog belangrijker om tot het passende model te komen: Specifieke wensen, uitstraling en prijs. Want de Smartphone is ook steeds meer een lifestyle product geworden. Enerzijds je hulp bij veel taken, anderzijds vertelt de telefoon veel over wie je bent, wat je wilt uitstralen en hoe je in het leven staat.

Een review moet denk ik dan ook steeds meer door die persoonlijke bril bekeken worden. Want wat zijn nou de features die nodig zijn voor jouw gebruiksdoelen?

Om bij mezelf te beginnen. ICT is mijn beroep. Ik ben gek op techniek en hoe dingen werken. Innovatieve zaken trekken altijd mijn aandacht. Daarnaast heb ik een passie voor muziek (maken en luisteren), films en fotograferen. Social Media zijn prive en zakelijk belangrijk. Informatie toegankelijk hebben (in de Cloud) is voor mij noodzakelijk. En ook niet onbelangrijk, mijn gebruiksvoorwerpen moeten goed, stevig aanvoelen en er kwa design strak uitzien. Weggooi kwaliteit is niet aan mij besteed. Op mijn ideale telefoon moeten al die aspecten samenkomen.

De HTC One M7 als referentiepunt
Het uit 2013 stammende model HTC One M7, met Android 5.0.2 en HTC Sense versie 6.0 voldoet eigenlijk nog prima. Vooral de Lollipop update heeft de M7 nieuw leven in geblazen en flink wat snelheid terug gebracht. Verder heeft de M7 een bijzonder mooi scherm, een ruime hoeveelheid geheugen (32 GB), prima geluid over de headphones en de speakers, een gebruikersinterface waar ik prettig mee kan werken en een camera/software combinatie, waar je onder de meeste omstandigheden heel goede foto’s en filmpjes mee kan maken.

Met de M7 heb ik de ervaring opgedaan dat de aanschaf van een topmodel, voor een lange support periode kan zorgen. Zelfs 2 jaar na de release zijn vrijwel alle nieuwe Android en HTC Sense updates beschikbaar gekomen, perfect!. Want dat vergeten we soms wel een beetje. De functionaliteit van een Smartphone, zoals bijvoorbeeld de camera, bestaat voor het grootste deel uit software. En zo kan het gebeuren dat je met dezelfde camera hardware en andere software letterlijk een totaal ander beeld krijgt. Zo is er veel verschil in kwaliteit en gebruik mogelijkheden van de Google Camera app, de HTC Cam, Instagram en BlackCam. Verschillende software, andere gebruiks doelen en uiteindelijk afwijkend resultaat. In die zin moeten reviews van phone camera’s, of dit nu professionals of gewone gebruikers zijn, altijd kritisch beoordeeld worden. Met welke app zijn de foto’s gemaakt, onder gelijke licht omstandigheden? Een fantastische camera met crappy software en een slechte fotograaf zal geen goede foto’s opleveren. Is de camera dan slecht? Software maakt of breekt het gebruik en de ervaring van een Smartphone. Waarbij ook weer een groot aantal variaties te onderscheiden zijn, waaronder:
  • Het Android deel
  • De merkgebonden aanvullende user interface “schil” zoals HTC Sense
  • De merkgebonden functionele apps bijvoorbeeld HTC-galerij voor foto viewing
  • De meer generieke apps voorbeeld WhatsApp
Een telefoon fabrikant heeft geen volledige invloed op al die genoemde onderdelen, die wel de gebruikerservaring bepalen, maar zal proberen e.e.a. voor een specifieke smartphone zo goed mogelijk te optimaliseren. Dat is dan ook een van de redenen waarom het soms in verhouding lang lijkt te duren voordat een nieuwe Android versie als ROM-pack beschikbaar komt.

Wat kan er voor mij beter?
Maar op welke punten voldoet de One M7 dan niet meer, m.a.w. wat kunnen redenen zijn om naar de M9 te kijken als iemand best tevreden is over het wat oudere model?

Die redenen zijn er, hoewel niet enorm veel. Ik zal ze eens op een rijtje zetten:
  • Veroudering hardware
  • Snelheid
  • Scherm
  • Grip
  • Ondersteuning
Veroudering hardware
Dit argument speelt een rol op twee fronten. Hoewel het mij principieel tegen staat, is het een feit dat fabrikanten Smartphones bouwen met de contract (-en garantie) duur van 2 jaar in gedachten. Met andere woorden een pure vervangings markt, waarbij de producten niet gemaakt worden om het eeuwige leven mee te krijgen. Daarnaast gaan de ontwikkelingen op SoC gebied ontzettend snel en is er in 3 jaar tijd weer een enorme sprong gemaakt in snelheid versus energie efficiency.

Snelheid
Eerder gaf ik het al aan. De M7 beschikt over een nog altijd rappe 32-bits ARMv7 Quadcore Snapdragon 600 (max. 4x 1728 MHz). Maar de M9 heeft een monsterlijk snelle Octacore Snapdragon 810 aan boord, met 4x Cortex-A57 en 4x Cortex-A53 cores op respectievelijk. 2000 en 1500 MHz . Hierbij zijn de A57’s dus supersnel en de A53’s zeer zuinig, zodat taken verdeeld kunnen worden naar de cores waar zij het best uitgevoerd kunnen worden. Is die snelheid ook echt nodig, vraag je dan af? Ja en nee, is denk ik het juiste antwoord.

Nee, want je merkt gewoon dat de brute rekenkracht en het grafische geweld gewoon overkill zijn. Voor het eerst in de geschiedenis staan Smartphones ongeduldig op hun gebruikers te wachten. Te wachten tot er eindelijk weer eens wat input komt op de userinterface.

En nog een Nee antwoord, want ik denk dat het grootste gedeelte van de algemene toepassings apps. nog totaal niet geoptimaliseerd is voor 8-voudige processoren. Waarschijnlijk niet eens voor 4-cores.

Maar ook een dikke Ja. Meer snelheid en geheugen is belangrijk. Toen ik enige tijd geleden de beschikking kreeg over de Google Cardbox VR bril en een paar Virtual Reality apps liet draaien, bleek dat de M7 bij dat gebruik echt zijn grenzen aan het bereiken was. Oorzaak kan het geheugen zijn (2 GB RAM), de CPU of de GPU (een Andreo 320 op max 400 MHz) of de combinatie van dat alles. Er waren op de M7 haperingen merkbaar in de filmische VR-scenes. En dan is het natuurlijk prettig om met een M9 over enige reserves te beschikken, om apps lekker vloeiend te laten draaien.

Scherm
Het scherm van de M7 is indoor fantastisch. Helder, scherp, mooie natuurlijk kleuren, waaronder echt diep zwart en prettig om te lezen. Ook het formaat van de behuizing is goed en met de duim geheel bedienbaar. Maar meer informatie op een iets groter scherm zou welkom zijn en in de zon is het vaak lastig om op een lage helderheid, een stand die je graag gebruikt om energie te sparen, ook maar iets op het M7 te lezen.

Grip
De grip van een M7 is niet erg best. De vlakke aluminium achterkant is een design aspect waar nadelen aan kleven. Kleven? Deed hij dat maar een beetje. Vooral als je droge handen hebt zoals ik, is het risico dat de M7 eens uit je handen glipt vrij groot. Het is mij - gelukkig zonder zichtbare gevolgen - helaas ook een paar keer gelukt. Ik heb daarom een hoesje aangeschaft, van het portefeuille type, maar dit is eigenlijk doodzonde want het doet het gehele design teniet. Een betere grip zou daarom zeker wenselijk zijn.

Ondersteuning
Support, is vaak een van de belangrijkste redenen om naar nieuwe hardware uit te kijken. Er meerdere vormen van ondersteuning die een rol kunnen spelen. Allereerst natuurlijk support vanuit de fabrikant. Op een gegeven moment, komen er geen updates meer uit als ondersteuning van inmiddels verouderde Smartphones. Dat is gebruikelijk, maar wordt vaak niet in dank genomen door de gebruikers. Toch moet een producent m.i. ergens een streep trekken. En is een tweede vorm van “ondersteuning” en die heeft te maken met de mogelijkheden van smartphones.
Nieuwe snelle hardware biedt kansen voor de software ontwikkelaars om zwaardere apps te maken, die vervolgens niet meer op alle Smartphone generaties zullen draaien. En dan maakt het opeens heel veel uit of je de beschikking hebt over een 2 jaar oude telefoon of een waar je de komende 2 jaar goed mee vooruit zal kunnen. Dit generatie-verschil van virtueel 4 jaar is in ICT tijd gerekend een eeuwigheid. En als je dus de nieuwste en zwaardere apps, waaronder spelletjes en VR-toepassingen wilt draaien, is meegaan in de technologie race wel een voorwaarde.

Een van de redenen om bij HTC te blijven is het feit dat zij voor hun flagship toestellen zo’n lange ondersteuning bieden. Een toestel uit begin 2013 nog voorzien van de Lollipop 5.02 versie, en zelfs mogelijk uitzicht op 5.1, is eigenlijk meer dan je als gebruiker mag verwachten. Een fabrikant kan ook redeneren, als je “the latest and greatest” wilt hebben, koop je het nieuwste model maar.

De M9 in Review
Na al die redenen om een ander toestel te overwegen, is het is inmiddels wel eens tijd geworden om aandacht te geven aan de de eigenlijke review van de HTC One M9. Ik zal daarbij niet al te veel ingaan op de specificaties, daar is genoeg elders over te vinden. Het is m.i. veel handiger om te lezen wat de eerste gebruikerservaringen zijn van iemand die overstapt van M7 naar M9.

Software
Het valt mij op dat HTC zich steeds meer manifesteert als een belangrijke software producent. Heel veel software op de M9 is HTC specifiek: Blinkfeed, Zoe, Dotview, Sense en Home, Backup zijn zomaar een paar voorzieningen die het leven van de gebruiker makkelijk maken. Software bepaald in grote mate het gezicht en de bruikbaarheid van een Smartphone, Als de keuzes die gemaakt worden door de programmeurs jou aanspreken, bepaald dat in grote mate welk merk of type telefoon jouw voorkeur heeft. Ook de nieuwe aanpak van HTC om updates via de Google Play store beschikbaar te stellen, is m.i. een goede ontwikkeling. Verbeteringen worden zo sneller naar de gebruikers gebracht ten opzichte van traditionele ROM pack updates.

Software zoals Blinkfeed, dat inmiddels HTC Sense Home heet, spreekt je aan of niet. Sommige gebruikers hebben het liefst helemaal geen social media diensten actief. Anderen geven de voorkeur aan varianten zoals Flipboard, en weer anderen (zoals ik), vinden het prettig om telkens de laatste feeds op het scherm te zien. De integratie van Sense Home, binnen het gekozen Theme is in ieder geval prima in orde, en vormt een geheel met de gekozen stijl. Het aanpassen van themes is op de HTC M9 echt een uitgebreide ervaring. Werkelijk alles, van achtergronden tot iconen weergave en het lettertype zijn aanpasbaar, te saven en te delen. HTC Sense Home kan ook helemaal uitgeschakeld worden.

Design en ergonomie
Op een of andere manier is de aluminium body en finish niet goed op een foto vast te leggen. Hoeveel foto’s je ook ziet van het toestel, in werkelijkheid komt het design pas echt tot z’n recht. Ook voel je dan pas de iets grotere afmetingen van de M9 en de gevolgen hiervan voor bediening en grip. Dit is uiteraard heel persoonlijk en o.a. ook afhankelijk van de omvang van je hand. Daar waar de HTC M8, de echte voorganger, voor mijn gebruik net even te groot voelde in mijn hand is de M9 perfect. De veel minder gladde achterkant en het opstaande randje aan de zijkant geven een betere grip dan bij de M7. Dat randje (zeker niet scherp) zal gedurende het gebruik wel wat vuil verzamelen, maar dat is simpel te verwijderen. Zowel het scherm als de body zijn niet vingerafdruk gevoelig. Natuurlijk zie je er wel wat op maar dit valt nauwelijks op. (Dat was bij mijn zwarte M7 wel even anders). De toepassing van het keiharde Gorilla Glass 4 in de stevige body geeft genoeg vertrouwen, dat het scherm niet snel zal breken of krassen.

De headphone connector is t.o.v. de M7 naar de onderkant van het toestel verhuisd, de power button naar de rechterzijde. Veel gebruikers vinden aan en uitzetten aan de zijkant prettig, maar de keerzijde is dat je vrijwel altijd de powerbutton zal aanraken bij het oppakken van de telefoon. Daarmee zal je het scherm dus aan of uitzetten. Deze aanpassingen zijn wat mij betreft geen echte verbeteringen

Warmte ontwikkeling
Als je, zoals ik, de ontwikkelingen op Smartphone gebied een beetje volgt, kan de verhitte discussie over de in de M9 gebruikte Snapdragon 810 SoC je bijna niet ontgaan zijn. Hij zou dan wel snel zijn maar ook heel warm worden. Het zou met name voorkomen bij de pre-productie samples van de SoC, en de telefoons die gebruik maken van vroege productie processoren. Na een software update is de warmte productie onder controle, vermoedelijk door sneller gas terug te nemen in zowel de klok frequentie als het aantal actieve processoren. In de praktijk is van oververhitting zeker geen sprake, maar het is wel zo dat een geheel metalen behuizing sneller warm aan zal voelen. Het is immers eigenlijk een onderdeel van de “koeling”.

Sound
Als muziek producent en liefhebber is de sound van een Smartphone voor mij erg belangrijk.
De 2 frontspeakers van veel HTC modellen behoorden altijd al tot de beste geluids systemen.
Bij de M9 lijkt het geluid van de speakers iets meer uit het apparaat zelf te komen, terwijl bij de M7 het geluid wat meer los kwam van de telefoon. Het zijn maar subtiele verschillen die alleen opvallen in een 1 op 1 vergelijking. Via de headphones is het geluid ook meer dan uitstekend. Schitterend om zo muziek te kunnen beluisteren, via Internet radio, bestanden op de M9 of via een streaming dienst.

Camera en mogelijkheden
Bij de M9 heeft HTC de bekende UltraPixel sensor, die voorheen nog dienst deed in de frontcamera, ingezet als selfie cam. De nieuwe 20 Megapixel camera aan de voorzijde (van Toshiba afkomstig) moet nu het echte camerawerk verrichten. En dat gaat meestal heel goed. Maar minder goed bij low light omstandigheden. Het vreemde is dat de gebruikte camera in staat is om prima plaatjes te leveren, maar dat de M9 die niet consistent tevoorschijn kan toveren.

Het kan haast niet anders dan dat de software die de beelden om moet zetten naar het interne jpeg formaat die taak niet goed verricht. Die mening is goed te onderbouwen als je de resultaten ziet van de begin mei door HTC gelanceerde ondersteuning voor het RAW bestandsformaat.
Hieruit blijkt dat de sensor inderdaad veel meer details kan vastleggen dan de jpeg resultaten laten zien. Ook Smartphones waarin dezelfde Toshiba sensor zit, zoals de Lumia 930, maken doorgaans wat betere plaatjes dan de M9. Het goede nieuws is dat de conversie slag mogelijk softwarematig verbeterd kan worden. Het zou ook goed kunnen dat HTC uit tijdgebrek tot aan de release datum van de M9 er voor gekozen heeft bestaande software van de fabrikant te gebruiken. Men is immers vrij plotseling van camera techniek gewisseld. Maakt dit hele verhaal dat de M9 over een slechte camera beschikt? Nee, er zijn heel goede foto’s mee te maken, en de meegeleverde camera mogelijkheden (inclusief RAW ondersteuning) zijn softwarematig uitgebreid en van topkwaliteit. Futuristische voice control commando’s voor het maken van een foto (cheese) en video (capture) zijn hier voorbeelden van.

Via nabewerking is ook veel aanpasbaar. Toch zijn er Smartphones die met vergelijkbare of lagere specs direct betere foto’s afleveren. Een 20 Megapixel camera staat niet garant voor de allerbeste kwaliteit of scherpte. Toch is het aannemelijk dat HTC dit minpuntje softwarematig weet op te lossen, room to grow!

Beeldscherm
Het beeldscherm van de M9 voldoet prima voor de weergave van tekst en beeld. Het is een
5”, IPS LCD scherm met 1,920 x 1,080 pixels en 441 ppi. De pixel dichtheid is dan wel niet de allerhoogste waarde die tegenwoordig te koop is, dit heeft wel het voordeel dat er minder energie nodig is om al die extra pixels van stroom te voorzien. Een video bekijken is door uitstekend beeld en geluid prima te doen.

Beeldscherm beleving wordt vaak in reviews omschreven met termen zoals “levendige kleuren, helder en ultra scherp”. Zelf ben helemaal geen fan van overdreven kleuren zoals bijvoorbeeld Super AMOLED schermen van andere fabrikanten wel eens produceren. Natuurlijk zijn kleuren die van schermen afspatten spectaculair. Maar voor mijn ogen is het on-natuurlijk en op de langere termijn vermoeiend om naar die snoep kleurtjes te kijken. Maar smaken verschillen. Toch zien bijvoorbeeld foto’s er dan vaak heel goed uit, terwijl ze op een ander scherm, bijvoorbeeld de PC, opeens, saai en kleurloos blijken te zijn. En dat is best lastig als je foto’s ook op andere media wil gebruiken. De natuurlijke weergave, zoals op de M9, is daarom voor mij de beste optie. Een scherm feature van heel ander caliber is de Glove mode. Hiermee maak je het aanraakscherm geschikt voor gebruik met een handschoen aan.

Wat nog meer?
Zoals eerder aangegeven werkt HTC er hard aan om softwarematig het verschil te maken. Sense 7 is daar een goed voorbeeld van. Een onderdeel hiervan heb ik nog niet genoemd.
De lokatie gebaseerde aanpassingen De M9 “weet” of de telefoon thuis of op het werk is, en kan de meest gebruikte apps op die locaties dynamisch aan de gebruiker presenteren. Ja en zelfs suggesties weergeven over nuttige apps. Dit laatste is voor de meer ervaren gebruiker natuurlijk volkomen overbodig en gelukkig ook eenvoudig te deleten. Een andere toepassing die nog het vermelden waard is, heet Pin to Screen. Pin to Screen gebruik je om 1 app vast te zetten op het scherm, met als doel je telefoon tijdelijk in gebruik te geven aan een ander persoon. Met Pin to Screen voorkom je dat die ander zich toegang kan verschaffen tot al je andere apps, dus zeker een handige voorziening als je de Smartphone wel eens voor korte tijd uit handen geeft.

Conclusies
Je zou HTC, met het uitbrengen van de One M9, er makkelijk van kunnen beschuldigen dat zij te weinig design variatie bieden t.o.v. hun bestaande product lijn. Andere producenten, denk aan Samsung met de S6 en S6 Edge, en ook Apple met de iPhone, hebben een grote style en materiaal verandering toegepast. HTC heeft er juist voor gekozen om het vanaf de M7 bekende design verder te perfectioneren. En ik denk dat de fabrikanten allemaal precies het goede gedaan hebben. Apple wilde met name lichtere en dunnere producten maken dan zij tot nu toe gemaakt hebben. Samsung wilde het image van telkens hetzelfde (plastic) design doorbreken, en HTC tenslotte wilde de herkenbare en gewaardeerde design kenmerken juist behouden, om bestaande en nieuwe gebruikers aan zich te binden. En herkenbaarheid is, in een wereld waarin alle Smartphones snel en goed zijn, een belangrijk gegeven. Style elementen die terugkomen in ieder ontwerp vormen een belangrijk onderdeel van het imago van een merk. De auto industrie is hier een heel goed voorbeeld van.

Pluspunten
  • Degelijk design
  • Themes volledig aanpasbaar
  • Snelheid 8-Core CPU
  • 32 GB opslag, 3 GB Ram
  • Zeer goed geluid
  • Goede camera hardware
  • Prettig beeldscherm
  • Opslaggeheugen uitbreiding mogelijk
Minpunten
  • On/off knop zijkant is geen verbetering
  • Camera behoeft betere software
  • Geen verwisselbare accu
  • Reparaties niet zelf
  • Stevige prijs
Advies
Als je afkomstig bent van bijvoorbeeld de HTC M7, is een overstap naar de M9 een logische en goede keus. Een keus die verbetering op alle belangrijke punten zal bieden zonder dat er concessies gedaan worden aan die eigenschappen waarover je in het verleden al tevreden was. Als je in het bezit bent van de M8 is het de vraag of de overstap te rechtvaardigen is. De M8 is een zeer recente, snelle en vergelijkbare telefoon, waardoor de verschillen, hoewel ze er zeker zijn, geen enorme stap vooruit zullen zijn. Kom je vanaf een ander toestel/merk, is het denk ik vooral belangrijk om te kijken naar de gewenste functionaliteit en je te verdiepen in wat de software van een bepaalde fabrikant voor jou aan meerwaarde en gebruiksgemak brengt. Aan de hardware zal het niet liggen, die scoort op alle fronten hoge tot zeer hoge cijfers, terwijl de camera een softwarematige verbetering behoeft. Blijft over het prijskaartje. Is de HTC One M9 de premium prijs van een flagship phone waard? Ook de beantwoording van deze vraag is weer sterk afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren en omstandigheden. Als los toestel is het prijskaartje zeker aan de maat, maar niet buitensporig voor een high-end design toestel met momenteel een van de beste specificaties en niet onbelangrijk uitbreidbaar tot 128 GB geheugen.

Heb jij ook een HTC One M9 Zilver?

Reviews door de redactie

Even hulde voor je gebruikersreview!

Persoonlijk stoor ik mij aan de nieuwe trend op Tweakers dat alles met tig plaatjes, kleurtjes en andere items moet worden verbloemd, waar een review gaat om de ervaring en waarde die iemand van het product weet te behalen. Dit is wat dat betreft een review die ik erg waardeer en gaarne (ook al zitten we in dezelfde boot) dit ook vaker doen!
Bedankt Vincent,

Voor deze waardering en aanmoediging. Vooral omdat dit pas mijn eerste echte review was en de hulde komt van een in mijn ogen zeer goede en ervaren reviewer!
In vervolg op mijn review, is het denk ik goed de M9 na zo'n 9 maanden nog eens tegen het licht te houden. Een toestel is immers zo goed als z'n laatste software update. En met de update naar Android 6.0 Marshmallow is het toestel er nog weer eens flink op vooruit gegaan. De M9 loopt super vlot, het standby verbruik is verbazingwekkend gering geworden (Doze) en eigenlijk heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden. De hardware kan na de Android update qua snelheid denk ik nog mee met de besten. En foto's maken is niet altijd perfect maar na enige gewenning, behaal ik toch ook vaak prima resultaten. Wel is inmiddels mijn Dotview hoesje versleten, voorflap is er bijna helemaal af en dat zou natuurlijk niet zo snel mogen gebeuren.

Het geheugen heb ik van 32 GB interne opslagcapaciteit via het MicroSD uitbreidingsslot naar 64 gigabyte gebracht. Met een Sandisk Ultra 32GB 80MB/s Class 10. Door gebruik te maken van de door HTC ondersteunde Android 6.0 optie: adoptable storage, heb ik ervoor gekozen de extra 32 GB "te laten werken als onderdeel van het interne geheugen". Dit gaat met een vlot SDHC kaartje zonder merkbaar performance verlies. De functie Opslag en USB laat nu zien: 26,64 GB totaal in gebruik van 60,50 GB.

Door het toestel zelf te laten bepalen welke data op het SD geheugen te zetten, is de verdeling in mijn geval 19,47 van 32 GB in telefoonopslag en 7,17 van 28,50 GB op SD. Door te kiezen voor adoptable in plaats van portable storage is het niet meer mogelijk om data op het kaartje in een PC of andere smartphone uit te lezen, de data is device afhankelijk geworden. Het is geloof ik nog steeds mogelijk om apps te verplaatsen naar SD, maar nog niet getest.

Kortom ook na 9 maanden nog echt blij, Geen behoefte aan wat nieuwers of beters, Nog steeds de beste smartphone die ik tot nu heb gebruikt.