Door Willem de Moor

Crucial BX100- en MX200-ssd Review

Aanval op prijs en prestaties

Inleiding

Na de introductie van de MX100-budgetserie solid state drives in 2014 heeft Crucial met succes de heerschappij van Samsung aangevallen. De drives uit de MX100-serie behoren niet alleen tot de goedkoopste solid state drives van afgelopen zomer, maar ze presteren ook nog eens zeer behoorlijk.

Micron, het moederbedrijf achter Crucial, heeft tijdens de CES in januari de opvolger van de MX100-serie aangekondigd: de MX200-serie. Bovendien kwam het bedrijf gelijktijdig met de BX100-serie, die weliswaar iets mindere prestaties biedt, maar nog iets aantrekkelijker geprijsd moet zijn.

Het blijft voor menig solid state fabrikant lastig zich op deze markt te onderscheiden. Enerzijds kan op prestaties worden geconcurreerd, maar voor het grote publiek zal dat niet de belangrijkste beweegreden zijn. Dat komt niet alleen doordat de prestaties elkaar in de praktijk weinig ontlopen, maar vooral doordat het gros van de ssd-kopers gewoon zo veel mogelijk capaciteit voor een zo aantrekkelijk mogelijke prijs wil hebben. En juist daarop speelt Crucial met zijn nieuwste series ssd's in. De BX100-serie moet vooral het budgetsegment aanvallen, terwijl de MX200-ssd's de MX100-serie opvolgen en lage prijzen met goede prestaties moeten combineren. Gaat dat Crucial ook lukken?