Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Assassin's Creed: Unity Preview

Traditionele Assassin's-actie voor vier

Terug naar Europa

Assassin's Creed IV: Black Flag was een succes. De piratengame scoorde wereldwijd hoge cijfers en beviel de consument een stuk beter dan voorganger Assassin's Creed III. Toch bleef er kritiek bestaan op de keuzes van Ubisoft. Het Amerika van de revolutie en de piratensetting pasten volgens fans van de franchise te weinig bij Assassin's Creed. De serie hoort thuis in een grote, uitgestrekte stad, vinden zij. Voor die schare fans heeft de Franse uitgever dit jaar uitstekend nieuws, want Assassin's Creed: Unity speelt zich af in Parijs.

Die keuze komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Al sinds de game zich afspeelde in diverse Italiaanse steden zoemt de vraag rond wanneer Ubisoft Assassin's Creed naar zijn thuisstad Parijs zou brengen. Ook Ubisoft zelf keek al langer uit naar de Franse hoofdstad. De Franse revolutie leent zich immers uitstekend voor een Assassin's Creed-game. Die revolutie ging echter gepaard met massa's mensen op straat, en het is niet eenvoudig om dat op een mooie manier in een game te krijgen. Het is vooral daarom dat Ubisoft gewacht heeft tot dit moment om Parijs te laten debuteren in Assassin's Creed.

Het resultaat laat nu al zien dat de timing goed is geweest. Vanaf het eerste moment dat we hoofdpersonage Arno Dorian door Parijs zien lopen, maken de mensenmassa's indruk. Volgens Ubisoft zouden er eventueel een paar duizend mensen tegelijk in beeld gebracht kunnen worden, al lijkt dat in de praktijk niet echt te gebeuren. Desondanks: het plein waar Arno zich een weg door baant is gevuld met zeker een paar honderd mensen, en dat maakt de Parijse straten al druk genoeg.

Die grote getalen zouden niet zoveel indruk maken als het detailniveau in de mensen zelf niet zo opvallend hoog was. Je kijkt niet naar een paar honderd generieke burgers, maar naar individuen die bezig zijn met hun leven. De een voegt zich bij een groep die lijnrecht tegenover een linie soldaten staat, een ander probeert zich met zijn vrouw uit de voeten te maken en weer een ander staat betrekkelijk rustig naar alle consternatie te kijken. Levendiger dan dit Parijs heb je steden in de Assassin's Creed-franchise nooit gezien, en we betwijfelen zelfs of er ooit een game is geweest die dit beter heeft gedaan.

De Franse revolutie was een strijd tussen rijk en arm, maar in Unity is er natuurlijk meer dan dat aan de hand. Het laat zich raden aan welke kant de Assassin's en de Templars staan, en dat blijkt ook wel uit de beelden die we te zien kregen op de E3. Arno jaagt op Templars, maar schiet waar hij kan de gewone man te hulp in zijn strijd tegen de elite. Het verdere verhaal achter de setting en wat Arno precies drijft in zijn jacht is nog niet duidelijk, maar de verhoudingen zijn enigszins geschetst.

Coop-gameplay

In Arno heb je het hoofdpersonage te pakken waarmee je het singleplayer-avontuur van Assassin's Creed: Unity beleeft. Unity is dus niet, zoals menigeen wel dacht na de persconferentie van Microsoft, een volledig coöperatief speelbare versie van Assassin's Creed. Het is en blijft een spel dat je voornamelijk in je eentje speelt, maar dat er überhaupt sprake is van coöperatieve gameplay als onderdeel van het singleplayer-avontuur blijft natuurlijk een aardig nieuwtje.

Leentjebuur

De manier waarop coöp in het spel verweven zit lijkt wel een beetje op de manier hoe Ubisoft dat in Watch Dogs heeft gedaan. We wezen er de laatste jaren al vaker op dat Ubisoft regelmatig leentjebuur speelt bij zijn eigen games en dat lijkt met Unity en Watch Dogs ook weer het geval. Zo kun je in Unity, net als in Watch Dogs, samen met vrienden vrij rondlopen in de stad, zonder een missie uit te voeren. Als een van de spelers verder wil met zijn verhaal kan dat niet samen met de rest, maar samen met vrienden lekker Parijs verkennen is dus wel een optie.

Wil je iets meer doel bij het coöperatief spelen, dan zijn de specifieke coöp-missies echter een betere optie. Deze missies presenteren zich aan de speler als Brotherhood-missies. Dat is best een aardig gevonden invulling, want missies die samenhingen met Brotherhood-elementen waren in het verleden al vaker goed voor wat differentiatie van de standaard AC-gameplay. In Assassin's Creed: Brotherhood zelf draaide het om het opleiden van andere Assassin's, en die tak van het spel veranderde later onder meer in het uitvoeren van missies met je eigen schip en het opbouwen van een vloot, die daarna geld voor je ging verdienen. Fans van de serie zullen zich echter in deze Brotherhood-missies een stuk beter kunnen vinden dan in alles wat in de vorige games aan bod kwam, want hier gaat Assassin's Creed een veel meer terug naar zijn eigen basis.

Eigen kleur

Hoewel Ubisoft zich op de E3-beursvloer niet richtte op coöp-gameplay, hebben we die al wel even in actie kunnen zien, namelijk tijdens de persconferentie van Microsoft. Te zien was hoe vier samenwerkende Assassin's een vijand in het nauw dreven en uitschakelden. Daarbij viel misschien nog wel het meest op dat er gewerkt werd met kleuren. Elke Assassin heeft een eigen kleur en zodra hij een vijand in het vizier heeft, wordt die vijand omlijnd met de kleur van die speler, zodat de anderen ook zien dat er al een andere speler op de vijand in kwestie aan het leuren is. Op die manier is vrij eenvoudig te coördineren wie wat doet, al is nog even de vraag hoe die gameplay uiteindelijk daadwerkelijk uit de verf komt.

Een andere, niet minder belangrijke vraag: wie zijn die andere lui eigenlijk? Arno kennen we dus, maar er zijn nog zeker drie andere Assassin's in actie te zien. Hoe dat precies werkt liet Ubisoft nog een beetje in het midden, maar duidelijk is wel dat er een customization-systeem in Assassin's Creed: Unity zit. Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat het vier Arno's op een rijtje zijn, maar dan allemaal met een ander pakje en uiterlijk. Hoe dat zit, en hoe het spel die mogelijke uitleg zou verklaren? Dat zijn vragen waar we in Los Angeles nog geen antwoord op kregen.

Veel vrijheid

Gelukkig lag dat anders voor enkele andere aspecten van Assassin's Creed: Unity. Zo viel bijvoorbeeld op dat de game er weer een tandje beter uit ziet dan Assassin's Creed IV: Black Flag. Vooral de imposante, herkenbare gebouwen van Parijs zien er prachtig uit, in het eveneens mooi gesimuleerde zonlicht. Daarnaast hebben de 'character models' duidelijk een upgrade gehad en beweegt Arno zich weer net wat soepeler en sierlijker dan Edward Kenway dat al deed. De technische upgrade kwam echter het best tot uiting in de mensenmassas's die we op de eerste pagina al even aanhaalden.

Missies bewaren

Temidden van al die mensen kan Arno vrij bepalen wat hij gaat doen. In de korte demonstratie die we kregen, zagen we Arno al een paar keer geconfronteerd worden met optionele missies. Een soldaat valt een burger lastig? Je kunt ingrijpen, maar het hoeft niet. Een dief gaat er vandoor met iemands geld? Zelfde verhaal. Ook kom je wat serieuzere missies tegen, zoals een moordzaak die opgelost dient te worden. Mocht je dat wel willen doen, maar toch even eerst afmaken waar je op dat moment mee bezig was, dan kun je een missie opslaan in de nieuwe Quest Log, om er later alsnog mee aan de slag te gaan.

Bij het oplossen van zo'n mysterie, maar ook bij diverse andere missies, komt natuurlijk de bekende Eagle Sense goed van pas. Arno begint echter niet op het niveau van een Assassin die dat al volledig kan gebruiken. Arno is weer wat meer een Assassin die gaandeweg het spel de fijne kneepjes van het Assassin's-vak leert, en daarbij uiteindelijk zijn Eagle-vaardigheden ontwikkelt - van de simpelere Eagle Pulse naar de het uiteindelijke Eagle Sense.

Stealth

Dat is een bekend onderdeel van Assassin's Creed, maar er is ook ruimte voor vernieuwing. Nieuw is bijvoorbeeld de 'Stealth button'. Met een druk op de knop laat je Arno bukken, waarna hij automatisch zo ongezien mogelijk blijft. Dat is handig als je ongezien een kamer door moet komen die vol staat met mensen die jou niet mogen zien. Daarin ligt overigens meteen een andere vernieuwing verborgen. Unity beschikt namelijk over veel meer binnenlocaties dan alle voorgaande Assassin's Creed-games. Dat komt terug in kleinere huisjes, zoals we zagen in de 'sneak-scène', maar ook in gigantische gebouwen zoals de Notre Dame en La Conciergerie.

Verbeterd free-runnen

De Stealth-knop is een voorbeeld van een verandering in de gameplay, maar Ubisoft heeft nog veel meer op de schop gegooid, en daar zit één element bij waar wij alvast heel blij mee zijn. Wie namelijk een of enkele van onze Assassin's Creed-reviews heeft gelezen, weet dat we eigenlijk altijd kritiek hebben op het navigeren door de spelwereld. Dat navigeren werkt altijd best goed, maar toch vallen we te vaak ergens kansloos naar beneden doordat het spel niet begrijpt welke kant we op wilden springen. En laat Ubisoft nu juist dat probleem rigoureus hebben aangepakt.

A of B?

Dat begint met nieuwe knoppen. Voorheen had je één knop die je diende in te drukken om te klimmen en te free-runnen, en dat worden er nu drie. De rechter-trigger gebruik je altijd, maar nu komen, op de Xbox One althans, de A- en B-knoppen erbij. Houd je A ingedrukt, dan vertel je het spel dat je een route omhoog wil. Spring jij in de richting van balk die boven je hangt en heb je A ingedrukt, dan snapt het spel dus dat jij daar een route naar boven in hebt gezien, en dat je dus niet recht vooruit een wisse dood tegemoet wil springen. Met B werkt het systeem precies andersom en ga je naar beneden, en zonder A of B zoekt Unity een route om je ongeveer op hetzelfde niveau te houden.

Assassins Creed Unity

In potentie is dit een van de belangrijkste veranderingen in Assassin's Creed van de laatste jaren. Als we de eerste live gameplay die we hebben gezien mogen geloven, loopt het navigeren in Assassin's Creed: Unity nog soepeler dan het voorheen al deed. Vooral het afdalen met B, wat Ubisoft omschrijft als 'controlled descent', geeft het spel een dynamischer karakter, en het beschermt je nog beter tegen de momenten dat je per ongeluk ergens naar beneden springt terwijl dat totaal niet de bedoeling was.

Bazen van de daken

Een andere aardige vernieuwing in de gameplay is het overzicht dat je als Assassin hebt als je op de daken loopt. Ubisoft wilde de speler in Unity het gevoel van macht op de daken terug geven. Gameplay op daken is in deel drie en vier natuurlijk nooit leidend geweest, en dat moet in Parijs weer heel anders zijn. Om spelers het gevoel te geven dat de Assassin's de 'bazen van de daken' zijn, krijg je als je op het dak loopt automatisch allerlei icoontjes van interessante locaties te zien. Je kunt vanaf de daken dus precies zien waar alles is. Heel baanbrekend of doorslaggevend is het niet, maar een aardig idee is het wel.

Voor de overige gameplay geldt dat we vooral nog meer moeten zien en spelen voor we er veel meer over kunnen zeggen. Het vechten, bijvoorbeeld, oogde in de details wel anders dan bijvoorbeeld Black Flag, maar het idee blijft hetzelfde. Het is echter goed mogelijk dat we de nuances daarbij later nog meekrijgen, evenals de werking van het vechten als je inderdaad coöperatief aan het spelen bent en samen met je vrienden grote groepen vijanden uitschakelt.

Voorlopige conclusie

Een uitgestrekt Parijs in het heetst van de Franse Revolutie, een gloednieuwe coöperatieve spelmodus en diverse goede verbeteringen in zowel de gameplay als de techniek: het moet raar lopen wil Assassin's Creed: Unity later dit jaar niet heel makkelijk bij de allerbeste games van 2014 gaan horen. Ubisoft heeft heus nog wel wat vragen te beantwoorden, zeker als het gaat om de coöp-gameplay. En waar was eigenlijk die aparte Assassin's-game voor de Xbox 360 en de PlayStation 3? Of komt Unity stiekem toch gewoon ook naar de vorige generatie consoles? Hoe dan ook: Unity maakte op de E3 een ijzersterk debuut, en voor nu is dat het belangrijkst.

Lees meer

Reacties (63)

Wijzig sortering
Ik kan echt niet wachten tot de game uit is. Wat een fantastische game!! Ik denk dat ik na MGS dit de beste game-serie ooit vind. En als ik het goed heb begrepen komen er 2 games uit he? Unity en?

p.s. zag ik ipv een hidden blade een verborgen kanon onder de arm? :o

[Reactie gewijzigd door Cpimp op 12 juni 2014 08:50]

Ik ben het met je eens. Wat een fantastische game _/-\o_ . Hopelijk komt Tweakers weer met z'n actie waar ze voor een mooi prijsje een compleet digitaal pakket bieden. Normaliter pre-order ik deze games altijd op de dag dat de ''Collectors'' editie wordt aangekondigd. Al leert de afgelopen jaren dat de digitale pakketten meer bieden dat de ''first day pre-orders'' van de duurste pakketten.

Er schijnen inderdaad twee spellen te komen.
Unity voor next-gen en PC
Comet voor last-gen en PC
(PC is the master race ;) )

Ik geloof dat het ''verborgen kanon'' een mini kruiboog is waaruit je je hidden blade kan schieten (lijkt het, want ze hebben het over ''throwing abilities''.
Het heet ''The Phantom Blade'' (klinkt cool :9~ )
Er is ergens al een filmpje met uitleg over Arno Dorian en zijn wapens:
https://www.youtube.com/watch?v=RaZeo4dt1Co

Co-op wordt denk zoals ik verwacht: Er zijn bepaalde missies die je co-op kan doen.
Je nodigt vrienden uit die ook online zijn en die accepteren / negeren je vraag.
Heb je geen vrienden in U-play of zijn ze niet online, zoekt het spel mensen die ook de missie willen doen. Er vanuit gaan dat ze accepteren begin je samen aan de missie. 1, 2, 3 of 4 personen. Het zijn laten we zeggen 4 Arno's, maar jou game maakt jou ''vriend'' anders. Dit is aan te passen dat jij aangeeft hoe Assassin 1 of 2 eruit ziet. Of het spel introduceert je aan 3 andere Assassins die je dan komen ''helpen''.
Al met al best grappig. Net als in Star Wars The old republic speel ik liever alleen, maar als je het volledige spel wilt spelen kom je er soms niet onderuit. Daarbuiten is het soms best grappig :)

[Reactie gewijzigd door Dubrillion op 12 juni 2014 09:42]

ik voel me werkelijk als een kind in een snoepwinkel. :9~

bedankt voor de extra informatie, en leuk om te zien dat er meer mede-tweakers zijn die niet kunnen wachten op de release van de nieuwe AC games.
Ik ben trouwens ook niet echt van het online spelen. Ik speel het ook liever zelf. Als je achter alle achievements aan gaat ben je uuuuuuren zoet :D
Alsjeblieft. Ik kan nooit wachten op de nieuwste AC-games :D.
Ik vind ze fantastisch. Ik ben ook geen achievements hunter, maar wil wel de main-missions 100% hebben. Gewoon om de missies te spelen zoals ze ''horen'' en om de speelduur wat te verlengen :)
Same here. Ik heb me tot nog toe altijd uitstekend vermaakt met de AC games, alleen ACIII vond ik een tegenvaller, maar de rest, en dan vooral de Brotherhood game uit de Ezio serie, heb ik grijs gespeeld.

Kan op deze versie ook niet wachten. Vooral de aanpassing in free-running en het feit dat je meer gebouwen in kunt is iets waar ik al sinds de derde AC game op zit te hopen. Ubisoft maakt met deze AC enorm indruk op me en ik kan dan ook niet wachten tot ik de game kan gaan spelen!
Een project met de werktitel "Comet"

Source
Hoe geweldig. Dit jaar dubbel fun. Ik weet niet eens met welke ik moet gaan beginnen. Iig heeft mn PC een upgrade nodig :D Komen beide delen op de PC uit?
unity zou alleen voor de nextgen consoles zijn.
Assassin's
Creed: Unity Coming to Xbox One, PS4, and PC on October 28.
wel dus :)

bron: http://www.google.com/url...Qa_rgS0r4Y7QeqRPE9yZy-sNA
mooizo, alleen maar beter, dacht dat ubisoft zei dat het alleen op next-gen consoles zou uitkomen maar blij dat dat niet het geval is :)
Unity komt ook voor de pc, de Comet versie waar nog weinig over bekend is zal waarschijnlijk alleen verschijnen op de ps4-Xbox. Ze gaan natuurlijk niet hun top game alleen op de next gen console releasen. Buiten het feit dat ze veel geld mislopen is het op een pc grafisch ongevenaard ten opzichte van consoles.
Nou nee...

Unity komt op pc, Ps4 & Xbox One uit.
Comet is voor de oudere generaties.

Op dit moment even te lui om een bron voor je te vinden maar google het zelf maar even.
Hopelijk komt Comet ook uit voor PC, maar alles rond deze release blijft erg vaag..

Ik mis het "naval" gedeelte nu alweer nadat ik Black Flag had uitgespeeld en doorgegeaan ben met Watch_dogs.

Varen met een speedboat is toch wat anders dan de Jackdaw ;)
nextgen=altijd pc gen :P

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 13 juni 2014 02:59]

Ik kan inderdaad ook niet wachten!!! :)

Btw, bij de hidden blade zit geen verborgen kanon, maar een kleine soort van kruisboog verwerkt in de hidden blade!
Het heet ook eigenlijk geen hidden blade meer, maar de Phantom Blade! _/-\o_
Officieel is Comet nog niet aangekondigd he :)

[Reactie gewijzigd door Dubrillion op 12 juni 2014 09:43]

Ben zelf halverwege Assasins Creed III gestopt met de serie (wat een vreselijk character was me dat zeg, liefste wilde ik 'mezelf' vermoorden). Maar nu ik de preview heb gelezen komt de conclusie dus op het volgende neer: "Hetzelfde, maar dan iets beter gepolijst en Parijs als setting".

Die vrijheid zit er al even in, lees daar volgens mij geen nieuwe dingen. Kan me toch echt herinneren dat ik een dief achterna heb gezeten of dat ik iemand heb moeten 'redden' van wat bullebakken.

Cop speel ik nooit, bied voor mij dus helaas geen meerwaarde.

Jammer, maar ik denk dat ik de hoop op een vernieuwende Assasins Creed beter kan opgeven.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 12 juni 2014 09:00]

Je bent zeker halverwege de review ook maar gestopt te lezen?
Er zit voldoende vernieuwing in de game vooral op gebiede van gameplay. Betere freerunning, betere omgeving/sfeer, mooier, coop (voor wie het leuk vind, ik hoef het persoonlijk niet) met de al goede basis van AC4. Weet niet wat je nog meer kan verwachten dan een compleet nieuwe engine en dat gaan ze nog niet doen met deze armzalige consoles.
Enige wat ze nog kunnen verkloten is de main character, de hedendaagse desmond miles was wel erg sterk en mis ik wel wat in de latere games in ac3 en 4. Ik hoop dat ze dit wel goed uitvoeren.

AC3 was niet al te best nee.
"Betere freerunning, betere omgeving/sfeer, mooier, coop (voor wie het leuk vind, ik hoef het persoonlijk niet)"

Ja, dus alles hetzelfde maar wat beter gepolijst ;) Het is allemaal wat netter afgewerkt, maar dat vind ik zelf niet vernieuwend. Op die dingen na verschilt de game niet met de vorige in mijn ogen. Ik mis de vernieuwing zoals we zagen van AC1 naar AC2 of van AC2 naar Brotherhood.
Welke vreselijke vernieuwingen waren er dan bij ac1 naar 2 dan, enige wat wat beter was was de gevechten en pathing, iets betere graphics. Ik vind de verandering in freerunning hier wel even wat beter dan die verandering toen.

Wat moet er dan veranderen dat het vernieuwend wordt voor jou?
Van AC1 naar AC2 kwam ook zwemmen, verschillende type wapens (niet alleen de 4 standaard type) en de mini economie in Monteriggioni.

Ik vind de vernieuwingen in het free runnen en coop missies nog het meest interessant, vooral het B indrukken om sneller naar beneden te komen. Heb er zin in :D
Ja ok, dat was idd nog wel een mooie verandering, type wapens, tja meeste deed ik toch altijd met hiddenblades, die mini economie was voornamelijk nutteloos tijdverdrijf dan echt leuk vind ik zelf maar goed.
Ik vind de nieuwe opties in deze in vergelijking min of meer gelijk aan de vernieuwing.
Het zijn inderdaad deze kleine wijzigingen waardoor freerunnen eindelijk eens te doen was. Hoe het karakter zich beweegt groeit echt keer op keer.

Ook de manier van vechten laat je steeds meer voelen dat je een "geboren" assassin bent. Dit kwam zeker tot uiting in ACIV..

Tevens mogen ze van mij dat hele Astbergo stuk ertussenuit knippen. ACIV gaf me echt het gevoel in de "golden age of piracy" te zitten, met enkele irritante uitstapjes met jou als softwaretester met een tablet voor je neus.. :+

Helemaal top Ubi! Nu nog even de grafische mankementen en dan worden we helemaal blij..
Ik geef je geen minnetje, ik kan volledig begrijpen dat je Connor een bagger main-character vond. En ik vond zelf ook dat hij amper een persoonlijkheid, en zijn motivaties om de templars te stoppen was evenmin bar weinig.

"Ik wil ze stoppen omdat ze mijn dorp willen slopen, boe hoe". Alles ging om zijn kleine dorpje en nooit zag hij het grote verhaal zoals de oorlog en de templars die de wereld willen bezitten. Nee, dat was niet belangrijk want zijn bastaardpapa wil zijn dorpje afbranden.

Nee, ik was ook geen fan van Connor. AC3 moest het vooral van de side-characters hebben, types zoals Benjamin Franklin en ook Achilles waren veel interessanter en had ik veel meer mee.

Ik vind zelf dat AC4 een stukkie beter deed qua characters. En de piratensfeer is heerlijk om doorheen te gaan. Kleurrijke characters met kleurrijke verhalen, met een echt ''piratenavontuur'' sausje eroverheen.
Niet zo zwaar, niet zo serieus... Lekker plunderen en in de tussentijd de wereld redden.

Ik hoop dus persoonlijk ook dat AC:U qua verhaal meer op 2/4 lijkt dan op 3.
Ik vond Haytham een leuker personage dan Connor. Voor mijn verjaardag had ik Assassin's Creed: Forsaken gekregen dat het verhaal van de game aardig aanvult met zijn perspectief :)
Jammer dat de co-op niet door de volledige game is. Dan zou ik overwogen hebben om de game aan te schaffen.
Als de game volledig co--op was, dan zou ik het nooit spelen. Ben daarom ook blij dat je dit volledig kan negeren.

Je moet natuurlijk ook wel beseffen dat het filmple wat ze daarover lieten zien, het nogal mooi in scene is gezet. In het echt gaan de meeste mensen niet zo op elkaar afgestemd zijn ;)

Btw, heb er misschien overgelezen, maar weet toevallig iemand of je weer assassin's kan recruten? Vond dat altijd leuk
Het is juist de uitdaging om op elkaar af te stemmen ;)
Ik had gehoopt dat het volledig cop zou kunnen zijn. Gewoon de optie alleen.
Al had ik wel het vermoeden dat net als de andere Ubisoft games (Blacklist bijv.) een paar co op missies zouden zijn.

Gewoon met 3 vrienden, die wel een beetje serieus zijn(Lachen en gieren is leuk, maar ik denk dat je dan heel snel in een all out war zit ipv stealth)
Op skype zitten en afstemmen.

Leek me geniaal! Wellicht is het volledig optioneel in de volgende AC game.
Vind het zelf altijd leuk om co-op te doen. Uitzoeken hoe je samen het beste een missie kan doen, en het samenwerken. Zoals bij farcry 3 en battlefield. Het is alleen jammer dat de co-op altijd zo minimaal is.
Als de game volledig co--op was, dan zou ik het nooit spelen.
Dan is de implementatie van co-op mislukt of je verwoord het verkeerd.

Er zijn meerdere games geweest waar je de single player career (om het zo maar te noemen) in je eentje gespeeld kon worden maar waar anderen "altijd & overal" konden joinen/droppen om zo de interactiviteit van de game te verhogen. Sterker nog; in DR3 kan je aangeven in je hoofdmenu of je wel/niet wil dat er iemand kan joinen. Lekker in je eentje even wat objectives scoren voor eigen beleving en daarna weer aanzetten dat er iemand invite/random kan joinen.

Wat me even voor de geest staat is Gears of War en Dead Rising 3; beiden heb ik op de Xbox-consoles gespeeld en niets is leuker/grappiger dan dat er een player mee wil doen en op het moment dat 'ie spawnt meteen een headshot te pakken heeft ofzo. Of dat de skillsets van beide spelers zover uit elkaar liggen dat de ene constant achter de andere moet schuilen als een grote broer.
Hojee, dit word een leuk spel in de winter voor de PS4.. Ik ben vooral blij dat ze eindelijk deze aanpassing gedaan hebben met free run (althans ik ga ervanuit dat het niet xone only is..) Want dat was eigenlijk het enige waar ik me nog vaker aan kon storen.

Grafische ben ik ook zeer benieuwd naar wat ze er nu van gemaakt hebben, screens zien mij er TE mooi uit om waar te zijn :O

Jawel deze winter zijn er met name de nieuwe AC veel games om te doen, mits de tijd het toelaat :D

CO-OP mogelijkheid spreekt mij ook heel erg aan, uiteraard niet met vreemde spelers die maar ''iets'' doen, maar wel met een bekende sneaky door het spel sluipen, gewoonweg TOF :D

Hopelijk weten ze co-op wel tot in het detail goed uit te werken, en laat heel het AC-BF multiplayer achter iets maar gewoon weg want dat ging/gaat helemaal nergens over..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 juni 2014 09:05]

Persoonlijk heb ik AC II altijd de beste van de serie gevonden. De setting in o.a. Florence deed het bij mij erg goed. Daarna heb ik nooit meer het 'echte AC gevoel' gekregen. Het spel legde de nadruk wat mij betreft net te veel op randzaken.

De kritiek op AC III is natuurlijk overal bekend en Black Flag heb ik nooit gespeeld omdat ik niet zozeer voor piraatje wil spelen.

Met Unity lijkt Ubisoft terug te gaan naar de basis. Een grote, sfeervolle stad met imposante en bekende gebouwen. Gemixt met een bekende historische setting. Free runnen over de daken van de Notre Dame, een uitzicht hebben over Parijs. Ik ben enthousiast!
Helemaal mee eens.
AC1 en AC2 waren erg leuk. (beide helemaal 100% uitgespeeld)
AC3 was minder. (ook niet uitgespeeld)
De rest van de AC's heb ik niet eens naar gekeken...
En dit lijkt eindelijk weer een AC te worden die is zoals AC moet zijn!
AC: Brotherhood overgeslagen? Zonde! Die gaat direct door waar deel 2 ophield en is IMO de beste van ze allemaal. Revelations is ook goed maar mist de vernieuwing en ik vond de personages minder interessant - maar ik heb me er beter mee vermaakt dan deel 3.
Idem hier. AC1 gespeeld maar niet helemaal omdat ik AC2 al had gespeeld. Speciaal door AC2 in mijn vakantie naar Venetie gegaan. AC2 en ACBrotherhood waren 2 van de beste games die ik ooit gespeeld heb. AC3 ben ik wel mee begonnen, maar had niet het sfeervolle van de Italiaanse steden. En door bomen rennen vond ik niks.

Vergeet niet dat je wellicht in Parijs ook weer mooi kunt Tomb Raiden in de Notre Dame en andere ondergrondse kerkers etc etc. Een van de leukste dingen van AC2 en ACB.

ACBV nooit gespeeld, piraatje spelen trekt me niet.

Nee mooi dat ze terug gaan naar een grote stad. Kijk er nu al naar uit.
Ben jij mij? :)

Ik heb zo vrijwel hetzelfde gedaan. AC1 dan wel als eerste, maar nooit afgemaakt (te repetitief naar mijn smaak). Daarna AC2 en Brotherhood helemaal uitgespeeld, wat ik zelden doe. Puur vanwege de fantastische sfeer. Naar aanleiding daarvan met met vrouw naar Veneti geweest (zij had Veneti nog niet eerder bezocht, ik wel jaren geleden). Het was erg leuk om Veneti te bezoeken nadat ik AC2 had gespeeld. Tijdens het wandelen door de stad aan kunnen geven welke gebouwen je allemaal hebt beklommen en welke streken je waar hebt uitgehaald, heerlijk. Na de vakantie op de PC met z'n tween opnieuw door de stad struinen.

AC3 nooit gespeeld omdat het me niet trok, AC4 weer wel, maar ik was er niet heel enthousiast over. AC4 dan ook niet afgemaakt.

Parijs ken ik vrij goed en de setting doet veel meer denken aan de eerdere delen dus de kans is groot dat ik me, ondanks mijn voornemens geen AC spellen te kopen, toch weer over laat halen!
Ik vind die COOP dramatisch in Watch_Dogs .. beetje nutteloos freeroamen, waar in je de helft van de tijd buggy achtervolgt word .. (Player A heeft cops en ctOS scans op zijn neus, player B staat langs de weg met een vinger in zijn neus).

Waarom snapt (lees:doet niets meer met goeie coop) Ubisoft niet dat de manier van Co-op in Borderlands/Borderlands 2 en Dead Island/Dead Island Riptide f***ing perfect is :(

Ik koop deze game vast wel, omdat Ubisoft over het algeheel lekker verslavende SP games neerzet, maar ik had zo gehoopt Co-op te kunnen spelen met een doel, samen door de stad lopen, en (side) missions completen :D

De Co-op van FC3 vond ik ook brak, was ik na 1x doorspelen wel zat, puur vanwege het niet open world en het niet lekker functioneren van stealth. Als FC3 singleplayer drop-in had, en samen dorpjes clearen/veroveren zou ik die game nog steeds no-lifen :)

Mocht een Ubir dit lezen en een eureka momentje hebben, kijk naar Borderlands (2)/Dead Island (Riptide) (evt. L4D, stuffs like that)
Het grootste probleem dat ik met Ubisoft-titels heb is dat het spelconcept iedere keer (vrijwel) identiek is. Of je nou Far Cry, Assassin's Creed of Watch Dogs speelt; iedere keer ben je bezig om torens te activeren om vervolgens op je kaart weer naar een ander stukje af te kunnen reizen.

Dit principe wordt al vele jaren gebruikt. Wat mij betreft mogen ze wel eens met wat nieuws op de proppen komen, want ik heb sterk het vermoeden dat de ontwikkelaars last hebben van het "writers block"-syndroom.

Daarom kan ik enkel hopen dat AC : Unity een andere weg in slaat. De co-op lijkt me erg leuk; voor mijn gevoel zijn er te weinig games die je gezellig met z'n tween kunt spelen. Het gros van de spellen is single-player of online-multiplayer.
Ik denk dat ik deze eens terug ga spelen, na AC3 een paar uurtjes te proberen heb ik de reeks vaarwel gezegd omdat de setting in een kolonialistisch Amerika mij helemaal niet aansprak... Een sluipmoordenaar hoort naar mijn gevoel bij grote Europese middeleeuwse overbevolkte steden waar dieven, hoeren, bedelaars, zakkenrollers en moordenaars heersen over de donkere steegjes, waar wetteloosheid tiert en onderdrukking door corrupte legerofficiers schering en inslag is, kortom een mooie Europese setting waar de geschiedenis en ook de "awesomeness" vanaf druipt!
Hoe moet ik me dit voorstellen? Is dit co-op Online (1 scherm) of wordt het scherm in 4 delen verdeeld als je met 4 spelers aan het spelen bent?
Het is Coop online op 1 scherm. Wellicht een mini map met hud marker om te zien waar je partners zijn maar meer niet. Je ziet bijvoorbeeld een missie voorbij komen in parijs en ziet spelers die ermee bezig zijn (of niet) en je klikt op join. Je komt bij elkaar in de game en kan dus gewoon voortgang boeken parallel aan je SP game
Nu vraag ik me alleen af... Co-Op, kan dat ook in splitscreen?
Dat zou namelijk helemaal tof zijn!
Aangezien de Xbox One tot 8 controllers per console ondersteunt, lijkt het me niet meer dan logisch dat je inderdaad splitscreen kan spelen; met vrienden die naast je op de bank zitten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True