Door Willem de Moor

Redacteur componenten

Vier high-end Z87-moederborden getest

Inleiding

Inleiding

Met de introductie van Intels nieuwste generatie Core-processors, ook bekend als de Haswell-serie, heeft Intel ook de bijbehorende chipsets uitgebracht. De Series 8-chipsets bestaan, net als hun voorgangers, uit enkele varianten, die met de nieuwe processorsocket worden gecombineerd.

Uiteraard komen moederbordfabrikanten bij een nieuwe generatie processors met een complete nieuwe line-up van hun producten. Veel fabrikanten kozen voor het gebruikelijke gamma: van instapmodellen, via het mainstream-segment tot high-end producten voor overklokkers en gamers. Met de B87-chipset wordt de zakelijke markt bediend, maar meer dan ooit zien we speciale aandacht voor enerzijds het topsegment en anderzijds mitx-moederborden. Haswell leent zich namelijk bij uitstek voor mitx-systemen die weinig energie vergen. De processors zijn krachtig en vooral zuinig genoeg om een compact systeem als volwaardige desktop te laten dienen. Een grote koeler is niet nodig en toch kan een kleine mitx-behuizing een stevige quadcore bevatten.

Fabrikanten hadden voor gamers en overklokkers uiteraard al moederborden met voorgaande generaties processors in het assortiment, maar met Haswell is de 'tweakbaarheid' van de cpu weer wat verbeterd. Waar met de baseclock van de Sandy en Ivy Bridge-generaties nauwelijks te spelen was, kan die bij Haswell weer worden gevarieerd. Net als bij de vorige generaties kan weinig van de standaardwaardes worden afgeweken, maar dankzij een tweak kunnen die standaardwaardes meer gevarieerd worden.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite