Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z87 MPOWER MAX Review

nedernakker 5 augustus 2013, laatste update op 13 augustus 2013, 2.190 views

MSI Z87 MPOWER MAX

Pluspunten

• Stabiel
  • BIOS flash wist niet de oc profielen
  • BIOS tweaks die andere fabrikanten toepasten voor benchmarks nu ook inbegrepen.
  • Goede geluid en LAN chip

Minpunten

• Geheugen overklokken blijft een uitdaging (BIOS issue)
  • baseclock overclocking en straps werken niet naar behoren.

Layout Score: 5
MSI Z87 MPOWER MAX
In deze review ga ik het hebben over de MSI Z87 MPOWER MAX. Dit moederbord heb ik gebruikt in de halve finale van de MSI Master of Overclocking Arena waar ik helaas net niet de finale in Taiwan mee heb gehaald. In deze review zul je diverse tests vinden van het moederbord met koeling boven en onder 0 graden celsius.
Specificaties
CPU
• 4th Generation Intel« Core™ i7 / Core™ i5 / Core™ i3 / Pentium« /Celeron« processors for LGA 1150 socket

Chipset
• Intel« Z87 Express Chipset

Main Memory
• Support four DDR3 DIMMs 1066/1333/1600/1866*/2000*/2133*/2200*/2400*/2600*/2666*/2800*/3000*(OC) DRAM, 64GB Max
- Supports Dual-Channel mode
- Supports non-ECC, un-buffered memory
- Supports Intel« Extreme Memory Profile (XMP)

Slots
• 3 x PCIe 3.0 x16 slots (support x16, x8/x8, x8/x4/x4 modes)
• 4 x PCIe 2.0 x1 slots

On-Board SATA

• SATAIII controller integrated in Intel« Z87 chipset
- Up to 6Gb/s transfer speed.
- 1 x mSATA 6Gb/s port*
- Supports six SATA ports (SATA1~6) by Z87
• SATAIII controller integrated in ASMedia« ASM1061 chipset
- Up to 6Gb/s transfer speed.
- Supports two SATA ports (SATA7~8) by ASM1061
• RAID
- SATA1~6 ports support Intel Rapid Storage Technology enterprise (AHCI / RAID 0/1/5/10) by Intel Z87

USB
• Intel Z87 Express Chipset
- 4x USB 3.0 ports (available through the internal USB connectors)
- 6x USB 2.0 ports (2 ports on the back panel, 4 ports available through the internal USB connectors)
• ASMedia ASM1074 Chipset

• Realtek ALC1150 Codec
- 7.1-Channel High Definition Audio
- Supports S/PDIF output

LAN

• Supports one PCI Express LAN 10/100/1000 Fast Ethernet by Killer E2205 Gigabit LAN controller

Multi-GPU

- 2 x 8-pin ATX 12V power connector
- 2 x 4-pin CPU fan connectors
- 3 x 4-pin System fan connectors
- 8 x SATA 6Gb/s connectors
- 2 x USB 2.0 connectors (supports additional 4 USB 2.0 ports)
- 2 x USB 3.0 connectors (supports additional 4 USB 3.0 ports)
- 1 x Discharge jumper
- 1 x Multi BIOS Switch
- 1 x Front Panel Audio connector
- 2 x System panel connectors
- 1 x Chassis Intrusion connector
- 14 x V-Check points (7x V-Check connectors, 7x V-Check spots)- 1 x Power button
- 1 x GO2BIOS button

- 2 x USB 2.0 ports
- 6 x USB 3.0 ports
- 1 x RJ45 LAN jack
- 1 x 6 in 1 OFC audio jack
- 1 x DisplayPort with max. resolution up to 4096x2160@24Hz, 24bpp/ 3840x1600@60Hz, 24bpp
- 2 x HDMI ports with max. resolution up to 4096x2160@24Hz, 24bpp/2560x1600@60Hz, 24bpp/ 1920x1080@60Hz, 36bpp

Het moederbord

De verpakking

De doos geeft geen twijfel, We hebben hier te maken met een Mpower bord

Op de achterkant vinden we allerhande informatie over de features die dit bord met zich meebrengt:

Naast het bord zelf vinden we ook een heleboel accessoires in de doos:

te weten:

- I/O shield.
- 6 SATA 3 kabels.
- WIFI/Bluetooth module.
- Easy connectoren voor front panel connectors.
- E-SATA Kabel.
- MOLEX naar 2x SATA power verloop kabel.
- E-SATA adapter incl. voedings voorziening.
- USB 3.0 kabel voor in I/O bracket.
- Antenne kabel voor de WIFI module.
- SLI kabel.
- Connectoren voor voltage uitlezing.
- Driver en utility DVD’s.
- Nodige boekjes en certificaten.
- Overclocking guide.
- Een awesome deurhanger!

Het moederbord

Eerst even een plaatje van een bad ass looking moederbord:

Msi heeft voor een geel/zwart kleuren combinatie gekozen. Iets wat we bij de laatste lichting Lightning videokaarten ook al zagen. Duidelijk is dat deze kleuren aanduiden dat we het hier hebben over MSI's overklok producten
Like it or not. Ik vind het een erg mooi moederbord om te zien!

Kijkend naar het I/O shield vinden we de volgende aansluitingen:

- 2x USB 2.0.
- PS/2 (Ja, echt. Overklokkers zijn hier dol op).
- mPCI-E aansluitng voor WIFI/BT module.
- CMOS reset knop.
- 6x USB 3.0.
- KIller NIC E2200 gigabit LAN .
- 2x HDMI.
- Displayport.
- S/PDIF uitgang.
- 6 analoge uitgangen voor het geluid.

Onder het VRM koelblok vinden we de immense 20 fasen stroom toevoer voor de cpu.

Waar de 'gewone' Mpower het nog moet doen met 'maar' 16 fasen doet MSI er hier een schepje bovenop. De meningen over de hoeveelheid blijven altijd verdeeld, heeft het zin? Voor dagelijks gebruik vast niet, maar voor dat laatste beetje extra onder LN2 koeling zal het absoluut iets toevoegen.

Om die 20 fasen van stroom te voorzien heeft MSI maar liefst 2 EPS 12V 4+4 pins aansluitingen op het bord gezet.

Niet iedere voeding zal dit aanbieden, voor 24/7 gebruik is het aansluiten van de eerste EPS connector voldoende. Mijn voeding heeft ze in overschot, dus ik draai met beide connectoren aangesloten.

Naast de geheugen sloten vinden we de voltage uitlees punten. Met de bijgeleverde connectoren sluit je hier in een handomdraai een digitale multimeterop aan. Super handig tijdens overklok sessies om het actuele voltage te monitoren.

Rechtsonder op het bord vinden we een debug led. Deze geeft door middel van codes aan wat het moederbord aan het doen is. In he geval van boot problemen kan er zo makkelijker herleid worden waar deze problemen vandaan komen.

Tevens zien we het FASTB1 knopje, Op de Z77 MPOWER zagen we deze het eerst. Druk op de knop en bij de eerst volgende reboot gaat je systeem automatisch naar de bios. Geen geram meer op de DELETE-toets!

Naast het debug display zit ook een bios switch. Hiermee kun je eenvoudig schakelen tussen de primaire en secundaire bios. Handig bij boot issues tijdens het overklokken of als je snel het verschil tussen 2 biossen wilt testen.

Tussen de 4 PCI-E x1 en 3 PCI-E x 16 sloten vind je een mSATA adapter. Hierop kun je bijvoorbeeld een SSD aansluiten. Let hierbij op dat SATA poort 5 zijn aansluiting deelt met deze poort, het is dus de een of de ander.

De PCI-E sloten geven ondersteuning voor triple CrossfireX en SLI met 2 kaarten. Genoeg ruimte dus voor veel grafisch geweld!

Onderop het bord zitten de onboard buttons. Uiteraard ene power en reset knop en we vinden de vertrouwde OC genie knop. 1 druk op de knop en je krijgt een kleine overklok kado van MSI. Met de + en - knop kun je on the fly de snelheid van de cpu verhogen.

Tevens zie je de Audio Boost module. Een nieuwe generatie Realtek ALC 1150 chip welke magnetisch is afgeschermd en voorzien van hoogwaardige solid caps om de beste ruisonderdrukking te geven. In combinatie met de bijgeleverde software moet dit een boost geven in de ervaring van het geluid.

Gebruikte hardware

- Samsung 830 64 GB SSD
- Coolermaster Test Bench
- Littledevil V2 Single stage phase changer
- Kingpin Cooling F1 Gemini CPU pot

En een mooi plaatje van het testsysteem zoals ik het gebruikt heb:

De benchmarks

Om het moederbord te testen maken we gebruik van diverse synthetische benchmarks:
- 3dmark Vantage
- 3dmark 11
- 3dmark fire strike
- Cinebench 11.5
- Superpi 32M
- Aida 64

De tests zal ik draaien op verschillende kloksnelheden, te weten de standaard kloksnelheid van de cpu, 4,5 GHz en 5 GHz. De geheugen snelheid zal ik hierbij instellen op 2666 MHz met de volgende latencies: 11-13-13-32-1T

De 3d benchmarks worden gedraaid op een niet overklokte videokaart. De gebruikte videokaart driver is Nvidia's forceware 296.10

Voor Aida 64 zal ik de cpu vastzetten op 4.5 GHz en de diverse geheugenmultipliers testen op hun bandbreedte en latencies.

De resultaten
3dmark Vantage:

Bij deze resultaten zien we dat de GPU score niet echt voordeel haalt uit een hogere CPU snelheid. De CPUis op standaard kloksnelheid snel genoeg om deze GPU van voldoende data te voorzien. De CPU score schiet met de overklok wel omhoog en deze hogere score geeft wel een aardige boost in de totaalscore.

3dmark 11:

Hier zien we hetzelfde verschijnsel als bij Vantage. De CPU score krijgt een boost, al is de uiteindelijke score minder be´nvloedt door deze hogere score.

3dmark fire strike:

wederom een summiere stijging in totale score maar een aanzienlijke boost in de CPU score. Met een nieuwere GPU zullen deze scores wel wat hoger uitvallen omdat de beperking dan iets meer bij de CPU ligt.

Cinebench 11.5:

Cinebench 11.5 laat goed zien waar deze cpu's toe in staat zijn. Met een verhoging van de kloksnelheid van 28% (3.9 -> 5.0 GHz) zien we ook een verhoging van 28% in de scores. De benchmark schaalt dus erg goed

Superpi 32M:

Een van de oudere benchmarks die er is maar onder de echte overklokkers nog steeds de meest gedraaide. Superpi 32M laat performancewinst zien op zowel CPU als geheugen overkloks.

Aida64:

Dit is een opvallende grafiek geworden. tot 2400 MHz zien we prachtige mooie getallen welke daarna ineens een flink stuk instorten. Voor deze tests heb ik puur de primaire timings aangepast. Pijnlijk duidelijk wordt hier dat de losse secundaire en tertiaire timings die de bios op auto toepast voor een enorme performance hit zorgen. Om dit goed te krijgen moet men behoorlijk veel kennis van geheugen tweaking hebben en is dus eigenlijk voor de meeste mensen niet aan te bevelen. Tipje dus voor je dagelijkse pc: Neem een 2400 MHz geheugen kit!

Ice ice baby

Voor de Deelname aan MSI's MOA 2013 heb ik met deze setup 3 benchmarks gedraaid met behulp van vloeibaar stikstof koeling. Cinebench 11.5, Superpi 32M en 3dmark Fire Strike op de extreme preset.

Voor deze wedstrijd heb ik wel een Geforece GTX Titan gebruikt omdat dit op het moment de allersnelste single GPU videokaart op de markt is.

Ik heb de screenshots bijgevoegd zodat jullie kunnen zien waar het moederbord toe in staat is:

Cinebench 11.5:

Superpi 32M:

3dmark Fire Strike Extreme:

Voor de liefhebbers wat plaatjes van deze sessie:

Hier is het moederbord ge´soleerd met kneedgum en isolatietape tegen condensvorming.

Hier is de cpu voorzien van de Kingpin Cooling F1 Gemini CPU pot waar de stikstof ingegoten wordt.

Hier is de setup helemaal gereed om aan de slag te gaan!

Mocht je meer willen lezen over de deelname aan MOA 2103, kun je hier mijn topic vinden op het forum:

Over het geheel genomen ben ik redelijk tevreden over de prestaties van dit bord. Qua efficiŰntie doet dit bord goed mee met de rest van de merken. Positief vond ik dat ik merkte dat na een bios flash een reeds opgeslagen oc profiel nog steeds aanwezig was, dus je oc's blijven behouden ondanks een flash.

De featureset van het bord vind ik erg goed. Dit bord bied out of the box heel veel opties die zowel overklokkers als fanatieke gamers zeker moeten bekoren!

Wat me wel tegenviel is dat ik qua baseclock overkloks maar tot zo'n 102 MHz kwam, hierboven wilde het systeem niet meer booten. Met de bijgeleverde software vanuit windows resulteerde ook in een falende overklok.

Tevens is de performance van het geheugen wel wat ver te zoeken. Voor de dagelijkse gebruikers schaalt het prima tot 2400 MHz, maar voor een extreme overklokker als ik is het erg jammer om te zien hoe erg de performance instort voorbij dat punt.

Een Bios update zal dit allemaal kunnen verhelpen, en ik hoop ook dat MSI dit voor elkaar zal krijgen.

Heb jij ook een MSI Z87 MPOWER MAX?

Reviews door de redactie

Als je de MSI X POWER had gekocht, misschien had je het wel gehaalt?

Is wel een heel stuk duurder, maar heeft 8 PCB layers in plaats van MPower MAX 6 PCB layers heeft en heeft 32 phase in plaats van 20.

Ik zou zelf nooit overklokken, hoewel ik in verleden wel een AMD 1700+ naar 2600+ overgeklokt had.
Nou ik noemde het niet zo zeer een overklok, aangezien dat deze processors al standaard onder geklokt waren.

Maar ik zou persoonlijk altijd wel zo een mainboard nieuw of niet overgeklokt kopen, al vanwege de stabiliteit in elke situatie.

overgeklokte hardware, zou ik persoonlijk niet eens kopen, aangezien deze hun grenzen hebben verlegt en dus ook de levens duur erg om laag is gegaan.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 13 augustus 2013 14:35]

Het verschil tussen de X en M POWER is te verwaarlozen. De 2 extra lagen in het PCB maken hier geen verschil in.

Het X POWER moederbord heeft als voordeel wel dat quad SLI en CFX mogelijk is.

De beperking hier zat hem voornamelijk in de snelheid van de CPU, niet iedere CPU komt even ver.
Misschien kun je mijn vertellen over de stabiliteit van de bios,
Ik was ook van plan om zo iets te kopen als ik genoeg geld had.

Ik weet uit ervaring dat sommigen mainboard zeer erg instabiel worden en zich al in de bios ophangen wanneer je onnodige sata controllers en andere gedoe uitschakeld in de bios. Is dit ook het geval bij dit mainboard?
Ik heb de normale Mpower Z87, ietsjes goedkoper en het enige echte verschillen zijn:
1 ipv 2 Status displays.
Geen bijgeleverde USB 3.0 bracket
4 fases minder (discutabel effect, aangezien Gigabyte's top bord er maar 8 heeft oid)
1 ipv 2 set(s) uitleespunten.

Ik weet niet of er functies uitgezet kunnen worden op deze borden (Asus borden kunnen het wel in de ROG series).

Ik moet wel zeggen dat dit een super stabiel bord is, voor zover ik weet.
Alle error's die ik had (tijdens het overklokken) heb ik kunnen traceren en verhelpen.
(zoals het volledig blijven hangen na langere periode's idle, wat C6/C7 bleek te zijn icm Windows 7)
Alle onboard appraten zijn gewoon uit te zetten. Dit is bij praktisch alle borden al zo.

Voor de rest ben ik het met je eens. Prima bord en voor de featureset een prima prijs :)
De biossen zijn stabiel. Vastlopers in de bios kan voorkomen, maar dit is enkel als je overklok op het randje zit. Voor dagelijks gebruik zal dit absoluut niet gebeuren.
Altijd zo'n mainboard kopen, voor 225 euro? Meer dan +-125 euro ervoor betalen heeft echt geen meerwaarde als je niet overclockt. Voor 125 euro heb je een prima bordje die even stabiel is.
Het gaat hier niet alleen om overklokken. Een goede geluidschip en Killer NIC geven dit bord voor de doelgroep zeker een meerwaarde.

@ mysterieworld
Klinkt gewoon alsof het moederbord van jouw vriend defect is. Het blijft electronica en het kan ook stuk gaan. Als hij nog garantie heeft, RMA die hap

[Reactie gewijzigd door nedernakker op 13 augustus 2013 14:50]

Mainboard is al buiten garantie, dusja een nieuwe kost onnodig veel geld zonder meerwaarde..
Had hem in begin de socket 1366 af geraden, maar hij was eigenwijs.

inmiddels heeft hij voor zijn broertje een socket 1055 gebouwd van de helft van de kosten die hij had met zijn eigen pc, die zelfs beter presteerde.
Socket 1366 is een prima platform, het hele platform afwijzen op basis van een defect moederbord is niet reŰel.

Je vergelijkt een toen der tijd high end platform met een nu main stream platform (neem aan dat je socket 1155 bedoeld?) Hier zit een paar jaar verschil tussen en het is logisch dat nieuwere hardware sneller is.

Maar goed, dat heeft allemaal geen betrekking op deze review, laten we het vooral on-topic houden
jep ik bedoel dus 1155, sorry voor het foutje.
pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming heeft ook een Killer NIC en een 'goede' geluidskaart. Die kost slechts 133 euro en dan heb je een prima bordje hoor.

[Reactie gewijzigd door Bram1337 op 31 augustus 2013 12:03]

ik heb het dus ook over lange duur, mijn goede vriend heeft bijvoorbeeld een ASUS socket 1366 thuis in zijn pc zitten, sinds 1 jaar daarna heeft hij alleen maar problemen mee.

Ook al in de bios, wanneer de bepaalde onderdelen uitschakeld hand ie zich al op.
nou dat is niet altijd het geval, bij de MSI Xpower bijvoorbeeld gaat het via PLX-chip standaard, tenzij dat je het omschakelt naar direct CPU verbinding.
Je snapt niet helemaal hoe het werkt beste man.

De PLX chip is direct verbonden met de PCI-E controller van de CPU. De PLX chip doet niets anders als de communicatie tussen de lanes van de PLX chip en de CPU te regelen/verdelen.

Bij de Xpower vind je 5 PCI-e x16 sloten. slot 1,3,4 en 5 zitten op de PLX chip. Slot 2 is direct geroute naar de CPU controller. In single GPU opstelling zou je die dus kunnen gebruiken. Latencies die zouden kunnen ontstaan door de PLX chip zijn zwaar overrated.
Mooie review. Ik heb 'm ook thuis liggen, ik moet alleen nog even wachten op een CPU om de Z87 bordjes te testen. Maar ik denk niet dat ik zo gaaf kan OCen als dat jij hier hebt gedaan.
Thanks Danny,

Je gaat er vast plezier aan beleven. het is een degelijk bord.
Zo zie je een product weer eens van de andere kant. Ben benieuwd naar jouw review!
Oh, ik weet niet of het mogelijk is. Maar je had misschien de HD4000 in combinatie met jou video kaart kunnen gebruiken via Lucid Virtu MVP 2.0 software. Alleen ik weet dan wel niet of je de video kaart dan nog kan overklokken.
Lucid Virtu is voor mij helemaal geen interessante optie. Ik heb het zodoende ook niet getest.
Mooie review, ik vond het interesant om door te lezen.
Voorzien van veel gegevens en de foto's maken het allemaal ook nog extra duidelijk.
Mooi Moedeerbord, er zullen nog wel bios updates komen om nog meer uit het bord te halen.
De hele setup die je hebt ziet er indrukwekkend uit

Al met al een mooie review die ik met plezier gelezen hebt. :*)
Thx
Weetje eigenlijk of de PCI express direct is gekoppeld aan de CPU of gaat het via de south brigde?
Wat denk je zelf? Tuurlijk zitten de PCI-e lanes op de CPU. De randapparatuur is via DMI verbonden met de cpu
Erg mooie review, bedankt.

Ik wil zelf ook dit moederbord kopen, maar wil gewoon een (stille) luchtgekoelde CPU cooler erop zetten, maar er lijkt niet zo veel ruimte te zijn voor grote coolers.

Enig idee (suggesties) welke cooler ik kan gebruiken, de prijs is geen issue.

Thx
Bedankt voor het compliment.

Er is ruimte genoeg voor grote koelers. Het VRM blok is niet erg hoog en valt zodoende dus weg onder de hatsink van de cpu koelers. Hou wel rekening met RAM en hoge heatspreaders, deze kunnen elkaar wel in de weg zitten.

Goede koelers zijn er in verschillende vormen. Ik ben erg fan van de AIO oplossingen van Corsair. H80 en hoger zullen een Haswell cpu goed koelen. De keuze van je koeler hangt wel egr af van wat je wilt bereiken met je systeem. Voor degelijke overkloks zul je een flinke koeler moeten kopen.