E3: Zoek je moordenaar in Murdered: Soul Suspect

Die Hard

Als we de verhalen moeten geloven, zou producer Yosuke Shiokawa het idee voor Murdered: Soul Suspect opgedaan hebben tijdens het kijken naar de film Die Hard. Hij vroeg zich wat er zou gebeuren als hoofdpersoon John McClane dood zou gaan gedurende de film, maar voort zou leven als geest. Een vergelijkbare gebeurtenis ligt dan ook ten grondslag aan de game. Hoofdpersoon Ronan O'Connor is detective in het stadje Salem in Massachusetts en wordt vermoord voordat de game begint. Dat wil zeggen dat je de hele game lang met de geest van O'Connor op stap gaat, om te doen waar hij goed in is: moorden oplossen. En daar blijken er in Salem nogal wat van te worden gepleegd. Uiteindelijk probeer je ook de moord op jezelf op te helderen.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch over Murdered: Soul Suspect

Volgens ontwikkelaar Airtight Games, vooral bekend van het op Portal lijkende Quantum Conundrum, is Murdered daarmee een bovennatuurlijke detectivegame. Dat klinkt wat dramatisch voor een game met een geest in de hoofdrol, maar er is meer aan de hand dan dat. De studio heeft Salem niet voor niets als decor gekozen. De stad staat bekend om zijn onverklaarbare, bovennatuurlijke en vooral enge gebeurtenissen. Er zijn veel boeken en films die zich om vergelijkbare reden in deze stad afspelen.

Salem, Massachusetts

De basis wordt echter gevormd door de moorden die O'Connor op wil lossen. In een kleine stad als Salem is het snel duidelijk waar er iets aan de hand is, dus zodra er een slachtoffer gevonden wordt, is O'Connor meteen ter plekke. Omdat hij een geest is, kan niemand hem zien, zodat hij overal vrijelijk rond kan lopen zonder opgemerkt te worden. Hij kan echter niet al teveel doen. Hij kan niemand ondervragen, bijvoorbeeld en ook geen voorwerpen oppakken om te onderzoeken. Maar hij kan wel luisteren. Naar de gesprekken die anderen voeren, bijvoorbeeld. Zo kan hij naast een groepje agenten gaan staan als ze overleggen over het onderzoek. Zodra je een aanwijzing hebt, zie je dat op een balk onderin beeld die de voortgang van je onderzoek weergeeft. Als je een aantal aanwijzingen hebt verzameld, kun je proberen de moord te reconstrueren. Daarvoor moet je de aanwijzingen die je hebt in de juiste tijdsvolgorde zetten. Als je dat goed doet, zie je dat de moord in een flashback wordt afgespeeld.