Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Airtight Games, de ontwikkelstudio die onder meer verantwoordelijk was voor detectivespel Murdered: Soul Suspect, is gesloten. De studio verkoopt de inboedel van zijn kantoor en heeft via Twitter een dankwoord achtergelaten voor familie, vrienden, fans en medewerkers.

Hoewel Airtight niet letterlijk liet weten dat de studio dicht gaat, spraken de woensdagavond geplaatste tweets boekdelen. Het bedrijf bedankt vrienden, fans en familie, en alle medewerkers die de afgelopen tien jaar aan de diverse games van de studio hebben gewerkt. Daaronder bevinden zich onder meer, naast het onlangs door Square Enix uitgegeven Murdered: Soul Suspect, Quantum Conundrum en Dark Void.

De eerste berichten dat Airtight Games dicht zou gaan verschenen dinsdag. De Amerikaanse website Geekwire.com schreef voor de deur te hebben gestaan bij de ontwikkelstudio, om daar een bord aan te treffen waarop het sluiten van de studio werd aangekondigd. Ook was op dat bord te lezen dat de inboedel van de studio verkocht werd. De berichten over sluiting van de studio werden toen echter nog niet bevestigd. Dat is met het verschijnen van de tweets nu echter wel gebeurd.

In april kwam Airtight al even in het nieuws doordat de studio veertien medewerkers moest laten gaan. Volgens president Jim Deal had dat echter te maken met de ontwikkelcyclus; het is vrij normaal dat studio's overbodige medewerkers laat gaan als een project bijna afgerond is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Jammer, al moet ik helaas bekennen dat ik geen van hun games heb. Quantum Conundrum en Murdered: soul suspect leken me wel interessant, maar waren nooit hoge prioriteit dus. Ik krijg bijna de neiging om die laatste als tribute te kopen, maar dat helpt ze toch niet meer. Maar uiteindelijk zullen ze wel in de collectie komen.
spijtig dat ze het niet meer overleefd hebben tot het spel de 15§ mark haalt op steam ... vaak een moment dat de sales enorm de hoogte ingaan en ze toch nog veel ophalen (10§/game verdienen ze dan nog)

als alle piraten goedkope games zouden kopen ipv meteen te downloaden, dat zou veel uitmaken...
ik ben al jaren gestopt met te downloaden (heb eigenlijk nooit veel games gedownload voor de risico's); maar ik wacht liever even tot ze wat goedkoper worden en dan koop ik ze aan een goed prijsje op steam... Ik heb ondertussen zo'n 400 games en koop geen enkel spel op full price meer; de sales zijn mijn beste vriend geworden... en die zijn toch zo'n 4x per jaar op steam (nieuwjaar, pasen, nu juist met start zomer, halloween sales en dan is er nog ergens een paar dagen een uitverkoop) en je hebt dan nog eens regelmatig dat er een extra reden is om een sale te doen bv een verjaardag van een ontwikkelaar die dan zijn hele assortiment aan 50 tot 80 % in de uitverkoop doet gedurende 4 dagen ofzo

nu was DIT spel van deze ontwikkelaar (detective game) niet mijn ding, al van de start met de eerste video's vond ik het niet echt tof; al speelde ik met enorm veel smaak LA Noire, wat een van m'n absolute topgames is... dus ik hou wel van het genre

Spijtig, detective en semi-horror mixt blijkbaar niet zo goed; of er is niet genoeg nadruk gelegd op het horror gedeelte om die groep fans aan te trekken... maar ik speel niet zo graag hybride games..
Niet heel verwonderlijk, aangezien het grote publiek uit bleef bij de meeste spellen.
Ik vond Quantum Conundrum erg leuk, zeer jammer dat daar dus waarschijnlijk geen vervolg op komt.

Het waren in ieder geval onderscheidende spellen, maar helaas waren ze nooit perfect. Alhoewel andere bedrijven daar wel mee weg komen *kuck*EA*kuch*.
Grote kans dat de rechten op deze games verkocht gaan worden dus er is nog een kans dat er een vervolg op komt.
Quantum Conundrum was erg leuk en hoopte dan ook op een vervolg op zou komen.

BF4 Rant mode *on*
Misschien kan EA het kopen en dan met meer markteting het alsnog het aan het grote publiek kan verkopen. En dan wederom een half ontwikkeld spel met bugs uitgeven.
BF4 Rant mode *off*
Iedere keer als er een game studio moet sluiten dan doet dat voor mijn gevoel toch wel een beetje zeer. Ik weet als geen ander hoeveel tijd en moeite er zit in een game, zelfs als het een game is die bugs bevatten.

Murdered: Soul Suspect was zeker geen top-notch game, maar zeer slecht was hij niet te noemen. Een verlies van jaren voor een game studio, en voor hun waarschijnlijk een droom baan die onder hun vandaan getrokken word.

Ik hoop dat alle dames en heren bij het bedrijf door kunnen gaan met wat ze leuk vinden om te doen.
EA heeft anders genoeg studio's gesloten in haar bestaan. O-)
Quantum Conundrum was toch ontwikkeld door een vrouwelijke developer die aan Portal had gewerkt? Of vergis ik mij nou?
Door Kim Swift ja.
Kim Swift was daar inderdaad de director van. Maar zij had het spel niet in haar eentje ontwikkeld hoor, dat was dus dit team.
Jammer, vond QC ook wel een leuk spel.
Ik formuleerde het verkeerd. Bedoelde het als dat zij betrokken was bij de ontwikkeling van QC.
Ik vond het grafisch wel een mooi spel maar verder was het al heel snel eentonig. Eigenlijk is het een grote "zoek de collectable/hint". Totaal geen actie of iets dergelijks. Of je moet die demons meetellen maar die hadden al helemaal geen toegevoegde waarde in mijn optiek.
Balen.. Quantum Conundrum was echt een heerlijk spel om te spelen. Vooral de humor en de snelheid lagen er goed in. De kans op een sequel wordt hierdoor wel erg klein :(
Die drie spellen waren allen wel innovatief maar brachten weinig geld in het laatje. Hopelijk richt Square-Enix zich nu meer op Deus Ex Universe.
mooi dat ik m niet gekocht heb, daar hadden de ontwikkelaars toch niets meer van gezien. die ene kopie, heeft niet het verschil gemaakt. de insteek van het verhaal was sterk, de sfeer werd goed filmisch weergegeven, en de gameplay was niet slecht. Toch ontbrak het aan alle kant aan vernieuwing. Daar waar ze geprobeerd hebben wat extra game-elementen toe te voegen werd dat als gauw bijna beetje kinderachtig. Rennen en dan hup snel verstoppen voor een spook. (Het klinkt leuk, maar het is niets vergeleken met games als Amnesia, dus het is meer irritant dan spannend op een gegeven moment..
Jammer, want ze hadden wel een leuke story-line in handen.
mooi dat ik m niet gekocht heb, daar hadden de ontwikkelaars toch niets meer van gezien. die ene kopie, heeft niet het verschil gemaakt.
Toch interessant dat je voor jezelf nog even goed moet praten dat het aan jouw piraterij in ieder geval niet gelegen heeft.
En zolang iedereen dat blijft volhouden is er niemand schuldig :)
mooi dat ik m niet gekocht heb, daar hadden de ontwikkelaars toch niets meer van gezien. die ene kopie, heeft niet het verschil gemaakt
Ja daar ken ik er meer van, er zijn meer mensen die dat denken en dan zijn het in een keer heel veel exemplaren.
Ziedaar de reden waarom dit soort studios moeten sluiten. Bedankt he!
Fijn dat op Tweakers.net iedereen kan reageren, ook dieven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True