Murdered: Soul Suspect, PC Review

timmie78 8 augustus 2014, laatste update op 9 augustus 2014, 283 views

Murdered: Soul Suspect, PC

Een spel waar veel negatieve punten over te verzinnen zijn, maar desondanks toch zeker het spelen waard (tegen een goede prijs).

Pluspunten

• Sterk verhaal
  • Spanning op de juiste momenten zonder echt schrikeffect

Minpunten

• Matige graphics
  • Besturing laat te wensen over
  • Open spelwereld is niet zeer groot

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Ondanks dat ik mijn best doe om zo weinig mogelijk te verklappen, kunnen er in onderstaande review mogelijk spoilers staan!!

Na de review van Tweakers over het spel Murdered: Soul Suspect, was ik toch wel zeer nieuwsgierig geworden naar het spel. Gelukkig is het zeer snel in prijs gezakt, en toen ik hem voor een redelijk bedrag kon krijgen heb ik hem toch maar gelijk gekocht! In deze review wil ik voornamelijk kort ingaan op mijn ervaringen met het spel.

Verhaal

De hoofdpersoon in het verhaal is Ronan: een politie agent met een nogal turbulent verleden. Het verhaal begint gelijk met een filmpje waarin je de dood van Ronan ziet gebeuren. Wanneer blijkt dat Ronan's geest nog even op aarde blijft, begint het spel echt en is aan jou de taak om erachter te komen wie je vermoord heeft en waarom je achter deze moordenaar aan zat.

Dit blijkt iets complexer dan je misschien in eerste instantie zou denken. Gedurende het spel ontdek je steeds meer over de moordenaar maar ook over je eigen verleden.

Gameplay

Het spel speelt zich af in Salem, een klein rustig dorpje met een nogal zwart verleden vanwege heksenprocessen. De spelwereld is open, maar niet zeer groot. Vaak wordt je in het dorpje losgelaten om door te lopen naar een bepaald gebouw (kerk, museum, begraafplaats, etc.). Als je daar bent aangekomen (meestal maar een klein stukje lopen), is het niet mogelijk om weer terug te keren naar het dorp totdat je dat gedeelte van het spel hebt uitgespeeld.

Je speelt het spel dus met een overleden hoofdrolspeler. Ondanks dat de mogelijkheden eindeloos lijken, worden deze door de spelmakers toch iets ingeperkt. Zo is vliegen niet mogelijk, maar moet je gewoon lopen (balen... }> ) en zijn er toch grenzen aan waar je dan mag lopen. Zo zijn normale objecten geen enkel probleem voor jou als geest, hier kan je gewoon doorheen lopen. Voor gebouwen geldt dit echter niet: een afgesloten gebouw kan niet zomaar betreden worden. Je kan enkel een gebouw in wanneer er een deur of raam open staat of voor je wordt open gedaan. In het spel betekent dat, dat vrijwel alle gebouwen dicht zijn, en dat je enkel de gebouwen waar je daadwerkelijk in moet, voor jou toegankelijk zijn.

Daarnaast zijn er ook objecten zichtbaar in de "geestwereld". Dit zijn vaak objecten die er oud uitzien, en vermoedelijk vroeger op die plaats hebben gestaan. Deze objecten zijn herkenbaar door een blauw/grijze gloed, en ook hier kan je niet doorheen lopen. Deze objecten vormen vaak barrieres, maar kunnen een enkele keer nog wel verwijderd worden.

Als detective ben je in het spel natuurlijk bezig met het verzamelen van aanwijzingen op crime scenes. Objecten kan je niet aanraken, maar enkel bekijken. Soms kan je nog wel een beetje spoken, door bijvoorbeeld een televisie aan/uit te doen, of een elektrische deur open te laten gaan. Voor een detective is het echter vaak lastig als je niet kan communiceren met de buitenwereld, echter ontmoet je al snel Joy. Dit meisje is een medium, en kan daarom met geesten praten. Ze is op zoek naar haar moeder, en kan daarom jouw hulp goed gebruiken. Aangezien de verdwijning van haar moeder, mogelijk te maken heeft met jouw moordenaar, besluiten ze om elkaar te helpen.

Gedurende je zoektocht zijn er veel extra objecten te vinden. Deze bestaan onder andere uit herinneringen van je vrouw, vrienden en de moeder van Joy. Hierdoor ontdek je steeds meer over jouw verleden en over de andere personages. Ook zijn er nog graffiti tekeningen te vinden en speciale objecten voor iedere locatie. Wanneer je deze speciale objecten allemaal hebt gevonden, kan je luisteren naar een "spookverhaal" dat draait om de locatie waar je op dat moment bent.

Om je zoektocht naar alle hints nog iets te bemoeilijken, verschijnen er zo nu en dan nog wat demonen. Deze voegen eigenlijk weinig toe en zijn vooral irritant. Door ze vanachter te besluipen is het mogelijk om ze te "vermoorden". Jouw taak is dus om zo dicht mogelijk bij ze te komen, wat mogelijk is via een soort van schimmen van overledenen. Dit hele gedeelte had wat mij betreft weg gelaten mogen worden.

Graphics

Het spel is goed speelbaar, maar ziet er helaas uit alsof het twee jaar geleden is uitgebracht. Dit moet echter geen reden zijn om het spel niet te spelen.

Limited edition

Als onderdeel van de Limited edition, krijg je ook een interactieve online kaart. Deze krijg je (voor zover ik weet) niet bij de standaard editie. In het spel zit geen kaart, dus ik zag dit als een grote toevoeging. Op de online kaart staan daarnaast de locaties van alle extra te vinden objecten en aanwijzingen. Nadeel is dus wel dat je iedere keer alt-tab moet doen om te kijken waar de objecten precies liggen en of je niets overslaat. Een standaard kaart in het spel zou het al een stuk makkelijker maken. Nadeel is wel dat ik continu bleef kijken op de kaart of ik geen objecten had overgeslagen. Hierdoor haalt het de snelheid wel uit het spel.

Ondanks dat ik misschien niet hele positief klink in deze review, moet ik zeggen dat ik nog best wel enthousiast ben over het spel! Het verhaal is sterk genoeg om het toch een goede game te maken en de minpunten op de koop toe te nemen. Alles bij elkaar is Murdered: Soul Suspect een prima spel voor wie houdt van een beetje spanning, gecombineerd met puzzelen en (een klein beetje) actie. Ondanks de matige graphics en de relatief korte speelduur (er wordt gesproken over 6 uur, ik heb het zelf rustig aan gedaan en heb er 10 uur over gedaan) is het wel een verhaal dat je zeker bij zal blijven. Voor de juiste prijs, is het dus zeker een spel dat niet overgeslagen mag worden!

Heb jij ook een Murdered: Soul Suspect, PC?