×

Door Pieter Molenaar

Nikon 1 J2: laat kansen liggen

Door , 37 reacties

Inleiding: luisteren naar kritiek

Nikon kondigde begin augustus de Nikon 1 J2-camera aan. Deze compacte systeemcamera volgt de Nikon 1 J1 op, die vorig jaar september samen met de hoger gepositioneerde Nikon 1 V1 werd geïntroduceerd.

De Nikon 1-serie onderscheidt zich van andere milc's door de integratie van af-punten op de sensor, zodat er met behulp van fasedetectie-autofocus zeer snel scherpgesteld kan worden. De af-snelheid van de Nikon 1-serie is daardoor niet minder dan die van dure spiegelreflexcamera's, zelfs bij continue scherpstelling. Ook de beeldkwaliteit is dik in orde en vanwege de kleine sensor zijn de lenzen zeer klein te maken.

Er was ook kritiek op de Nikon 1-serie. Zo zou de sensor, die het midden houdt tussen de sensors van high-end compactcamera's en m4/3-camera's, te klein zijn. Gegeven de kleine sensor zijn de J1 en de V1 echter relatief groot, en beide camera's hebben onvoldoende houvast aan de voorkant. De modusknop zou te gemakkelijk te verdraaien zijn en Nikon had de pasm-modes niet op de modusknop ondergebracht.  Andere ergernissen waren het ontbreken van een panoramastand, grafische filters en een live histogram, en de onmogelijkheid om bij ingezoomde weergave tussen foto's te wisselen.

De Nikon 1 J2 heeft dezelfde sensor als zijn de J1, maar de vga-lcd van de V1. Tweakers keek welke tekortkomingen van het eerste model nog meer verholpen zijn, en waar Nikon kansen heeft laten liggen.

*