Nikon 1 J2 Zwart Review

sumac 25 augustus 2013, 825 views

Nikon 1 J2 Zwart

Pluspunten

• handzaam, degelijk
  • slow motion video
  • snelle en heel stille focus
  • goede grip (bij zwart model)

Minpunten

• plastic aan de achterkant voelt goedkoop aan
  • opstarten dmv lens werkt niet goed
  • video-knop werkt alleen in video-modus
  • aan/uit-knop niet goed voelbaar
  • snel een foto maken vanuit standby of uit-stand is er niet bij

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Na een lange zoektocht heb ik een Nikon 1 J2 gekocht. Aanvankelijk twijfelde ik tussen de Canon Eos M en de Sony Nex-3N, maar op een dag zag las ik een review over de J2, en zag ik dat die 200 euro goedkoper was, en dat gaf de doorslag. Ik gebruik sinds tien jaar compactcamera's, en dit was de eerste camera sindsdien die je niet meer in je broekzak kunt proppen. Omdat ik nog steeds niet weet of ik dit wil was dit een mooie opstap, qua prijs en qua formaat. De komende maanden of jaren ga ik zien of het bevalt, en misschien neem ik dan alsnog een Eos M(2) of toch een compact als een RX100.

Deze review is gebaseerd op een week vakantie, mijn ervaringen met de camera daar, en gaat vooral over dingen die me opgevallen zijn in het gebruik.

Omdat ik de camera bijna altijd onbeschermd in de hand vasthou, heb ik een Marumi DHG Super Protect filter gekocht. Dit is geen UV-filter, maar bevat wel een coating tegen spiegeling, en wat speciaal bedoeld is om vuil en vet eenvoudig af te vegen. Reviews zijn er voldoende op Amazon te vinden.

Ik heb een Transcend 32GB SDHC (10) geheugenkaart gekocht. Dat bleek ruim voldoende te zijn. Ik heb met langere HD-video's geen problemen gehad met opslaan.

Er zijn een aantal dingen die me zijn tegengevallen. Allereerste is de video-knop bovenop de camera, rechts naast de gewone sluiterknop. Wat ik had verwacht was dat de knop een soort short-cut zou zijn, zodat je op ieder moment een video kunt starten. Dat is het niet. Het werkt alleen als je de modus-knop op video zet. Als je dat doet, werkt de sluiterknop wel, maar maakt foto's op 3840x2160, dus in HD-verhouding. De foto is dus minder hoog dan in normale verhoudingen. Heel veel scheelt het niet, dus je zou deze stand altijd kunnen gebruiken, en dan de ene knop voor foto's en de andere voor video. Probleem is echter dat je bv geen focus-info meer krijgt in video-modus. Je ziet dus niet waarop je focust. Misschien ben ik er nog niet voldoende aan gewend, maar ik heb vele malen een foto gemaakt waar ik een video wilde starten, en vervolgens dacht ik vaak dat ik aan het filmen was, en dan opeens ging de camera in standby. Dat was enorm irritant. Misschien is het mijn fout, moet ik wennen, maar ik heb toch nog de neiging om het aan het ontwerp te wijten. In de foto-modus krijg je een melding te zien als je een video wilt maken. Dat is tenminste nog iets, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Ik zou liever een enkele knop willen hebben voor video en foto, of een video-knop die in alle situaties werkt.

Tweede punt is het aan- en uitzetten van de camera. Dit kan op twee manieren, wat deels te maken heeft met de lens. De 10-30 lens is een compact model dat ingeschoven wordt als ie uitstaat. Dat moet handmatig gebeuren door een knop op de lens in te drukken, en dan de zoomring te draaien. De lens communiceert met de camera, en als je de lens dus opendraait, gaat de camera aan. Dat is op zich een prima systeem, wat in ruststand een compacte lens oplevert. Bij de Sony Nex-3N powerzoomlens gebeurt dit automatisch, en de Eos M heeft een grote lens. Alledrie hebben voor- en nadelen. Als de camera uitstaat en ik wil snel een foto maken, dan wil ik die lens met een snelle actie inschakelen. Vaak lukte dat niet. Dan draaide ik al aan de lens voordat ik de knop volledig had ingedrukt. Vervolgens blokkeert het systeem en kun je de camera niet aanzetten. Dus dan moet je (het minieme stukje) terugdraaien, de knop goed indrukken, en dan werkt het wel. Tweede probleem wat ik hier had was dat ik de camera vaak uitzette en precies op dat moment alsnog besluit de camera weer aan te zetten. Als de camera aanstaat, je drukt de lensknop in, draait de zoomring iets richting lock-stand, en dan meteen weer terug naar de aan-stand, is de camera uitgeschakelt en herkent ie niet dat ie weer aanstaat. Dat noem ik een ontwerpfout. Wat je kunt doen is de lens uitgeschoven laten, en met de aan-uit-knop bovenop de camera werken. Die is echter zo vlak gemaakt dat je 'm blindelings amper voelt. Misschien ook een kwestie van wennen, maar ik ben er nog niet aan gewend. De sluiterknoppen zijn beide wel goed voelbaar, dus waarom deze niet? Resultaat was dat ik geregeld een foto wilde maken terwijl de camera toch uitstond.

De grip van de camera is uitstekend. Ondanks dat er geen ribbeltje aan de voorkant zit zoals bij de Eos M of een echte grip zoals bij de Nex, heb ik geen moment het gevoel gehad dat de camera uit de hand zou vallen, terwijl ik vaak genoeg in zeer drukke menigtes en in lastige situaties ben geweest. De zwarte finish is stroef en biedt voor mij voldoende zekerheid. Hoe dat met de andere kleuren is weet ik niet. Het kan zijn dat die weer een gladde finish hebben, en dan zou het wel eens anders kunnen zijn. Als je de lens opendraait en de zoom niet nodig hebt, is deze camera goed met één hand te bedienen.

De flitser heb ik niet gebruikt. De flitser zal nooit automatisch uitschuiven, en dus hoef je 'm ook niet in de instellingen uit te zetten, wat ik ideaal vindt. Ik heb wel vele foto's 's nachts gemaakt, en de meeste daarvan zijn uitstekend. Gewoon uit de hand geschoten, vele op 1/15 seconde of soms nog langer, wel met hoge ISO (auto-stand). Daar zal vast wel wat beweging in zitten, maar voor mij voldoet het. Ik ga hier niks zeggen over ruis en dergelijke dingen. Ik kom nu van een Lumix TZ5, en de verschillen daarmee zijn overduidelijk. De kwaliteit van foto's in het donker is vele malen beter. Dat zal bij de APS-C camera's natuurlijk nog beter zijn.

In de automatische modus (groen), is de AE-L en AF-L niet beschikbaar. De exposure correctie werkt ook niet. In de Creatief-stand zijn ze wel beschikbaar. Als je hier de exposure aanpast, pas je deze meteen ook aan voor de video-stand. Ik had de exposure op +1 staan, ging later video's maken, en kwam er later achter dat de video's ook met +1 zijn opgenomen. Daar was ik minder blij mee. Ik maak de meeste foto's in de automatische stand, wil soms iets anders, en had dat ingesteld zoals ik wil in de creatieve stand, en had verwacht dat dat los stond van de video-stand, maar helaas. Werkt dit overal zo? Ik vind het niet logisch.

Video werkt prima als je de juiste knop indrukt. Het focussen werkt geruisloos, maar je ziet niet waar je op focust. Het geluid is OK, niet super, maar wat verwacht je ook van zo'n camera. Dan moet je de Eos M nemen met externe microfoon.

Slow motion video... erg leuk! Je kunt gedurende 5 seconden met 400fps een filmpje maken. Afspelen gaat op 30fps en duurt 65 seconden. Het formaat is 640x240, klein dus, en vooral laag en breed. Een filmpje is 15MB groot en heeft geen geluid. Een goed filmpje maken is niet eenvoudig. In situaties waar het licht wat lastiger is (veel zon) is het niet makkelijk om het onderwerp goed te selecteren. Let je even niet op en beweeg je de camera, dan is het onderwerp alweer uit beeld, door de vreemde beeldverhouding en de lage resolutie. Je moet vantevoren focussen en gedurende die 5 seconden gebeurt er verder niks. Vergeet je dat, heb je gewoon een onscherp filmpje. Ik heb tientallen slomo-filmpjes gemaakt, waarvan vele mislukt omdat er gewoon niks interessants opstaat. Het gaat erom dat je een onderwerp selecteert waarvan je ziet dat het slow motion is. Dus een rijdende auto zegt niks, die kan ook langzaam rijden. Een vliegende vogel wel, lopende mensen ook, opspattend water - het is zoeken naar dingen die een vaste snelheid hebben. Zit je te wachten op een vogel die wegvliegt, dan staat je camera opeens in standby. Ben je iets te vroeg, dan zijn die 5 seconden al voorbij. Dus veel proberen en hopen dat er iets leuks uitkomt. Je kunt ook op 1200fps filmen, iets wat ik nog niet geprobeerd heb. De resolutie is nog lager.

Over de werking van de accu kan ik niet veel zeggen. Ik heb een dag gehad dat de accu leeg was voordat ik in het hotel was. Toen heb ik vele (slowmotion) video's gemaakt, en ook nog eens veel teruggekeken, plus zo'n 250 foto's gemaakt. Al met al niet slecht denk ik.

Foto's en video's bekijken op de camera gaat prima. Het scherm is goed. Je kunt op de ring drukken en aan de ring draaien om door de foto's heen te bladeren. Wat ik dan weer niet handig vind is dat iedere foto getoond moet worden. Ik zou verwachten dat als je aan die ring draait, dat ie gewoon een nummer laat zien, waar ie is, zodat je in een paar seconden honderden foto's verder kunt bladeren. De info-modus is erg handig, waarbij je per foto de EXIF-informatie kunt bekijken.

De knoppen zijn prima, degelijk, afgezien van de on/off knop dan.

Ik heb hierboven misschien vooral de negatieve punten benadrukt. Dat zijn de dingen die me zijn bijgebleven. Ik kan nog niet zeggen hoe ik er over een jaar tegenaan zal kijken. Deze camera is voor mij een compromis tussen prijs, grootte en mogelijkheden. Totnutoe ben ik tevreden en denk ik dat ik een goede camera heb voor het geld dat ik betaald heb.

• Marumi DHG super lens protect
  • Transcend 32G SDHC 10

Heb jij ook een Nikon 1 J2 Zwart?

Reviews door de redactie