Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Drie Samsung-ultraportables: AMD-apu, touch en 15"

Uiterlijk en indruk: touchscreens en magnesium

Series 5 Ultra met AMD-apu

Over het uiterlijk van de Series 5 met AMD-apu, oftewel de Samsung Series 5 NP535U3C, kunnen we kort zijn; het is identiek aan dat van de Series 5 Ultra met Intel-chip, die we eerder in een uitvoerige test bespraken. Van de bouwkwaliteit zijn we niet onder de indruk, maar het toetsenbord en touchpad zijn redelijk.

Samsung Series 5 AMD 2012 Samsung Series 5 AMD 2012 Samsung Series 5 AMD 2012

Series 5 Ultra met touchscreen

De Samsung NP540U3C heeft op het oog eveneens dezelfde behuizing als het oude model en dat van de AMD-variant. Nadere inspectie leert dat Samsung toch wat wijzigingen heeft aangebracht.

Samsung Series 5 Ultra Touch 2012 Samsung Series 5 Ultra Touch 2012 Samsung Series 5 Ultra Touch 2012

Het oppervlak rond het toetsenbord en dat van de palmrests is namelijk steviger. Samsung gebruikt een aluminium laag met een geborstelde look. Hiermee is een van de kritiekpunten op de eerdere Series 5 aangepakt; de hele notebook voelt daardoor steviger aan. Daarnaast is de notebook dikker en zwaarder dan de andere versies. Hij is op het dunste punt 16,9mm en op het dikste 19,9mm. De andere Series 5-modellen meten 14,9 tot 17,6mm. De weegschaal geeft bij ons 1,67 kilogram aan. Hiermee is de laptop ook flink zwaarder; de Series 5 weegt normaal gesproken rond 1,47kg.

Het toetsenbord en de touchpad met muisknoppen zijn niet gewijzigd.

De toegenomen dikte en het grotere gewicht zijn geheel toe te schrijven aan het touchscreen en de glasplaat die over het scherm is gelegd. Het gewicht van het scherm levert daardoor een wat vreemde verhouding op; de rest van de behuizing is licht en de notebook lijkt dan ook de neiging te hebben achterover te hellen. In de praktijk valt dit echter mee.

We schreven het al enkele keren en we doen het nu opnieuw; een touchscreen is een zeer goede toevoeging aan een laptop met Windows 8. Het is een aanvulling op het toetsenbord en de touchpad die je automatisch veel gaat gebruiken. Of je het nieuwe startmenu, dat voorheen Metro heette, nu een goede toevoeging vindt is een tweede, maar zelfs in de traditionele desktopomgeving van Windows 8 is het touchscreen regelmatig een handige bedieningsmethode.

Nadeel is dat het touchscreen bij de Series 5 erg spiegelt en dat vingerafdrukken er goed op zichtbaar zijn.

Series 9 met 15"-scherm

De Series 9 is de high-end lijn van Samsung en dat is duidelijk te zien. De behuizing ligt wat ontwerp betreft in lijn met die van de Series 9 13,3", die we eerder bespraken. De notebook is zeer dun en licht, zeker voor een 15"-notebook. We meten 1,5cm en dat is dunner dan de MacBook Air op het dikste punt, waar de meetlat 1,7cm aangeeft. De 13,3"-Series 9 is nog iets dunner en met 1,17kg is die ook een stuk lichter. De Series 9 met 15,5"-scherm weegt 1,58 kilo.

Samsung Series 9 15,6" 2012 Samsung Series 9 15,6" 2012 Samsung Series 9 15,6" 2012

Dat lijkt veel in vergelijking met de kleinere variant, maar het is een zeer laag gewicht voor een 15"-notebook. De MacBook Pro Retina 15"- en Acer M3-ultraportables met nagenoeg dezelfde schermgrootte wegen meer dan 2 kilo. Het maakt dat de notebook zeer makkelijk op te pakken en mee te nemen is, terwijl je toch de voordelen van een groot scherm hebt.

Het lage gewicht is voor een groot deel toe te schrijven aan het gebruik van magnesium voor de behuizing. Dit lichte materiaal wordt al vele jaren gebruikt voor delen van notebookbehuizingen, maar Samsung heeft er een soort unibody-behuizing van gemaakt. Magnesium voelt minder koud aan dan aluminium, maar geeft ook de indruk minder stevig te zijn.

Het toetsenbord en de touchpad zijn van dezelfde hoogwaardige kwaliteit als die van de 13"-Series 9. Het toetsenbord is aangevuld met een rij page-up-, page-down-, home- en end-knoppen aan de rechterkant, en heeft een backlight.

Vooral de touchpad werkt fijn. Bij andere notebooks merkten we dat het inswipen, het van buiten het oppervlak naar binnen de touchpad vegen om bijvoorbeeld de charms bar van Windows 8 op te roepen, niet altijd vloeiend verliep. Dat is bij de touchpad van deze Series 9 wel het geval.