Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Drie Samsung-ultraportables: AMD-apu, touch en 15"

Inleiding

Inleiding

Begin dit jaar bracht Samsung zijn Series 5-ultrabook uit. Met dit model introduceerde het bedrijf een betaalbaar alternatief voor zijn Series 9-ultraportable, waarmee het zich meer op de high-end richtte. Ook kwam dit jaar een nieuwe generatie van de Series 9-laptop uit, die onder andere over een pls-scherm beschikt: Samsungs eigen versie van ips.

Daar bleef het echter niet bij. Hoewel Samsung het wat design betreft bij de behuizingen van de Series 5 Ultra en de nieuwe Series 9 liet, kwamen er verschillende configuraties uit. Tweakers bekeek drie van de interessantste: een goedkope Series 5 met een AMD-apu in plaats van een zuinige Intel-cpu, een Series 5 Ultra met een touchscreen voor Windows 8 en een 15"-versie van de nieuwe Series 9, voorzien van een behuizing van magnesium in plaats van aluminium. Het model met AMD-apu wordt niet als ultrabook verkocht: om de ultrabook-aanduiding te mogen voeren, moet een laptop over een zuinige Intel-chip beschikken.

Omdat we zowel de Series 5 Ultra als de Series 9 13,3" al uitvoerig besproken hebben en het een kleine round-up betreft, staan we wat korter stil bij het uiterlijk en de indruk dan gebruikelijk, en geven we ook geen advies over alternatieven.