Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Drie Samsung-ultraportables: AMD-apu, touch en 15"

Inleiding

Inleiding

Begin dit jaar bracht Samsung zijn Series 5-ultrabook uit. Met dit model introduceerde het bedrijf een betaalbaar alternatief voor zijn Series 9-ultraportable, waarmee het zich meer op de high-end richtte. Ook kwam dit jaar een nieuwe generatie van de Series 9-laptop uit, die onder andere over een pls-scherm beschikt: Samsungs eigen versie van ips.

Daar bleef het echter niet bij. Hoewel Samsung het wat design betreft bij de behuizingen van de Series 5 Ultra en de nieuwe Series 9 liet, kwamen er verschillende configuraties uit. Tweakers bekeek drie van de interessantste: een goedkope Series 5 met een AMD-apu in plaats van een zuinige Intel-cpu, een Series 5 Ultra met een touchscreen voor Windows 8 en een 15"-versie van de nieuwe Series 9, voorzien van een behuizing van magnesium in plaats van aluminium. Het model met AMD-apu wordt niet als ultrabook verkocht: om de ultrabook-aanduiding te mogen voeren, moet een laptop over een zuinige Intel-chip beschikken.

Omdat we zowel de Series 5 Ultra als de Series 9 13,3" al uitvoerig besproken hebben en het een kleine round-up betreft, staan we wat korter stil bij het uiterlijk en de indruk dan gebruikelijk, en geven we ook geen advies over alternatieven.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018