Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP535U3C-A02NL Review

Durazno 27 december 2012, 1.835 views

Samsung NP535U3C-A02NL

Pluspunten

• Vooral de prijs
  • Snelheid van opstarten
  • Bouwkwaliteit
  • Performance van CPU icm GPU
  • Helderheid van het beeldscherm kan erg hoog

Minpunten

• Accuduur is bij mijn gebruik een magere drie tot vier uur
  • Kleuren zijn tamelijk flets

Ik ben pas begonnen met mijn studie en dan wordt een laptop toch één van de eerste dingen die je "moet" hebben. In eerste instantie wilde ik voor de aanbieding gaan van Campusshop met de ASUS NV56VZ. Daar had ik goede reviews over gelezen alleen vond ik hen wat aan de zware kant.
Na vee filosoferen en denken kwam het er op neer dat als ik een "zware" laptop wilde hebben het dan maar direct een powermachine moest worden, ik kwam terecht bij een Lenovo van Computerland die rond de 1000 piek kostte. Voordat je een dergelijk, voor mij hoog, bedrag uitgeeft denk je nog wel een keer na. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik hem alleen maar voor office, browsen en soms een filmpje kijken ging gebruiken en misschien nog een simpel spelletje, voor ander gebruik moest ik maar een Playstation of iets dergelijks kopen. Ij ben maar bij de Mediamarkt gaanbzoeken naar leuke, vooral, mobiele laptop voor zo weinig mogelijk geld. Je bent een student of niet!

Alternatieven

Ik heb als een gek het hele internet afgezocht, maar voor de prijs waarvoor Mediamarkt hem verkocht kon ik gewoonweg geen soortgelijke vinden. Niet met ongeveer dezelfde performance, bouwkwalitiet en prijs. Weliswaar is Sandy Bridgw qua CPU een pak sneller, maar de GPU daarentegen zeker niet. Laat nou net de GPU belangrijk zijn voor films en een simpel spelletje!

Eerste ervaringen

De laptop heb ik nu reeds 3 maanden in bezit, dus ik denk dat ik wel een redelijk oordeel kan vellen.
Ik wil beginnen met het feit dat de Samsung vanuit standby erg snel opstart (ook vanuit slaapstand etc.) gezien het gebrek aan een SSD. Het schijnt dat Samsung Fastboot ervoor zorgt dat enkele programma's later in worden geladen zodat de laptop snel bruikbaar is. Dat gaat zeker soepel!
Qua mobiliteit heb je er een zeer leuke laptop aan! Hij is zeer licht, met één hand is die makkelijk te dragen (ik ben de sterkste niet....), daarnaast is de bouwkwaliteit hetzelfde als een laptop van ongeveer duizend euro, hoewel ik grofweg de helft heb betaald. Het chassis is bijna geheel opgetrokken uit aluminium behalve het scharnier voor het beeldscherm en de onderkant van de laptop, die van fiberglass gemaakt schijnen te zijn. Verder vervormt de behuizing nagenoeg niet als je hem met één hand oppakt, tevens tordeert het beeldscherm ook bijna niet.
Waar ik ook prettig mee verrast werd, was de performance. Ik kon zelfs de eerste Prototype spelen op native resolutie met daarnaast distance op maximaal en een aantal andere effecten, wat ik van een geïntegreerde GPU niet had gedacht. Ook zijn Full HD films geen probleem, wel is het aan te raden om het energiebeheer van de Samsung modus wat aan te passen. Standaar staat die zeer agressief ingesteld. Daarnaast is het soms erg fijn dat de helderheid erg hoog kan worden ingesteld.
Persoonlijk vond ik dat de laptop twee minpunten had: batterijduur en de kleuren van het beeldscherm.
De accu gaat bij mij, (wifi aan, browsen en aantekeningen maken en Youtube kijken) drie tot vier uur mee. Dit vond ik toch wel erg mager, omdat ik met het geschetste gebruik toch wel minstens zeven uur kon verwachten volgens de Mediamarkt verkoper. Hoewel diezelfde verkoper ook zei dat het een quadcore chip was gezien de naam die AMD eraan had gegeven, maar de helft vond ik toch wat ver gegaan...
Daarnaast viel de kleurweergave van het scherm mij erg tegen, als ik het scherm dupliceer op mijn vier jaar oude Philips LCD (Philips staat al niet hoog aangeschreven) zie ik toch een erg groot verschil in de saturatie van de kleuren.

Afgezien van de minpunten ben ik toch wel erg tevreden met mijn laptop, vooral door de bouwkwaliteit. Daarnaast vind ik dat ik niet echt kan klagen over die 530 euro, gezien ik ervoor terugkrijg.

Daarnaast schijnt het dat de performance nog een tandje hoger kunnen met een extra reepje geheugen. Zodra ik die erin stop met waarschijnlijk een SSD zal ik mijn bevindingen erbij zetten!

Cheers.

Heb jij ook een Samsung NP535U3C-A02NL?

Reeds meer RAM en SSD geplaatst?
ik ben nu aan het prutsen met een K02NL met AMD A6-4455M en 4GB RAM, maar ik vind dat ding echt dramatisch langzaam. Zo langzaam kom ik ze niet vaak meer tegen. Dikke afrader.