Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP535U3C-A02NL Review

evolution536 23 september 2012, 6.225 views

Samsung NP535U3C-A02NL

Pluspunten

• licht;
  • klein;
  • erg helder scherm;
  • goedkoop alternatief voor een ultrabook.

Minpunten

• Ik krijg het idee dat de WLAN kaart niet overal met ieder netwerk goed overweg kan. Een paar keer disconnecten en reconnecten lost dit probleem echter wel op.

Ik had een Asus 1201N netbook welke ik 2 jaar gebruikt heb op het ROC. Nu ik ben over gegaan naar de Fontys had ik een nieuwe laptop nodig. Mijn Asus was al verouderd en ik had toch echt iets snellers nodig voor een nieuwe opleiding. Ik vind performance van een laptop niet erg belangrijk. Een beetje laptop voldoet prima aan mijn eisen en daarom stel ik hier ook geen hoge eisen aan. Ik vind het veel belangrijker dat een laptop draagbaar, klein en stil is, en een goede accuduur heeft. Ik heb gekeken naar de Ultrabooks maar ik vond deze allemaal een beetje te duur. Toen kwam ik deze laptop tegen. Geen officieel "Ultrabook" logo, maar wel net zo draagbaar. Voor 599 vond ik dit een prima laptop en ik ben tot koop over gegaan. Ik heb de laptop nu ongeveer 1,5 maand in gebruik en ben tot nog toe zeer tevreden.

Eerste indruk

De laptop komt in een niet al te grote doos. In de doos vind je een korte handleiding, de oplader en natuurlijk de laptop zelf. Er is een exemplaar van Windows 7 voorgeinstalleerd, maar ik heb dit niet nader bekeken. Ik houd niet van voorgeinstalleerde besturingssystemen en ik heb meteen een ander besturingssysteem geinstalleerd.

Featureset

De laptop is niet bijster snel. Ik heb dit echter geaccepteerd tegenover de mobiliteit. Er zit een AMD A6-4455 processor in met een ingebouwde AMD 7500G videokaart. Verder zit er 1 module van 4 GB ram in. Er kan ook maar 1 module in! De videokaart neemt ook nog 512 MB van het ram in beslag dus er blijft uiteindelijk 3,46GB over. Verder zit er een 500GB harddisk in die op 5400rpm draait. Het scherm heeft een resolutie van 1366x768 en naar mijn mening een zeer hoge helderheid. Het voordeel is ook dat de helderheid ook heel erg laag kan worden ingesteld om de batterijduur sterk te verhogen. Dit vind ik een pluspunt.

Prestaties

Zoals ik in de eerste alinea al schreef vind ik het niet belangrijk dat een laptop hoge prestaties levert. Ik heb thuis een i7 waar ik prestaties van verwacht. De laptop is voor school en niet om te gamen. Ik gebruik mijn laptop voor Office, Visual studio 2008-2012, SQL Server etc. Een zware uitrusting zou je zeggen. Echter draaide dit op mijn 1201N al vrij lekker naast elkaar. Ik programmeer in C# en C++ en dit kan allemaal prima op deze laptop. Daarnaast gebruik ik als dual boot Backtrack 5 R3 x64. Alle hardware die in de laptop zit werkt met deze distro en alles draait dan ook lekker. Ik heb wel Steam geinstalleerd op mijn laptop en ook Left 4 Dead 2. Op gemiddelde instellingen draait l4d2 best lekker! Een fps of 40-50 is best aardig voor een laptop als deze.

Ik ben erg tevreden met deze laptop. Hij is licht, comfortabel en snel genoeg. Als ontwikkelaar zie ik mezelf als meer dan een normale gebruiker dus deze laptop lijkt me toch meer dan voldoende voor een normale gebruiker. Wil je een snelle core i7, dan ben je gewoon meer dan 600 euro kwijt. Wil je een laptop waar je overal gemakkelijk mee kunt werken, dan is dit een prima apparaat. Ik zou het andere mensen aanraden!

Heb jij ook een Samsung NP535U3C-A02NL?

"Ik houd niet van voorgeinstalleerde besturingssystemen en ik heb meteen een ander besturingssysteem geinstalleerd."

Ik neem aan dat je het d.m.v. een usb-stick hebt ge´nstalleerd? Door middel van welke knop kom je bij deze samsung in het bootmenu om de usb-stick te kunnen kiezen? Ik zit er namelijk ook over te denken om een verse installatie te doen, maar kom er niet zo snel achter.

Ik heb de klep aan de onderkant van de laptop even open gehad en dacht me te herinneren dat er geen zegel over de harddisk zit. Let wel op dat er een 7mm harddisk in zit.
Ik heb het middels een USB-stick geinstalleerd inderdaad. Ik heb geen boot-menu gebruikt maar in de BIOS gewoon het bootdevice aangepast. Let echter op dat er geen CD met drivers, etc. bij de laptop zit. Ik heb enorm veel moeite gedaan om de juiste drivers te vinden op de Samsung site. Naast drivers is ook de "Easy Settings" software benodigd als je gebruik wilt maken van de functietoetsen!
Bedankt voor het advies. Dat hier de Easy Settings software voor nodig is ben ik inderdaad ook al achter gekomen. Beetje jammer van Samsung.

Voor andere ge´nteresseerden zijn de drivers en software hier te vinden:

Deze laptop heb ik ook aangeschaft ter vervanging van mijn netbook. Ik kan me wel vinden in deze review. Bij mij drukt het toetsenbord ook niet af op het scherm. De Wi-Fi heeft bij mij ook een eigen leven en zoals je beschijft, een aantal keren de Wi-Fi aan/uit of de laptop opnieuw opstarten kan helpen.
Ik heb Counterstrike Source hierop gedraaid en deze haalt 40 - 70 fps. Dus denk dat de wat oudere spellen hierop soepel zullen draaien. De warmte beperkt zich tot aan de onderkant, de bovenkant (toetsenbord gedeelte) wordt nauwelijks warm. Ook het scherm wordt nauwelijks warm. De cover van het scherm en de palmrest zijn van aluminum (zo niet, iig van een metaalsoort), de rest is van plastic.
Zou inderdaad zoals hierboven ook graag weten hoe de accuduur zit (Word/surfen/filmpje).

Enig idee op welke settings League of Legends draait?

Hoe zit het multi-tasken?
De accu gaat zo'n 5 uur mee als ik het scherm op de laagste helderheid heb staan en ik nog geen "de oplader moet erin anders gaat het fout" kriebels heb gekregen. Dit wil zeggen, ongeveer 20-30% van de accu.

Ik speel geen lol dus ik ga hier geen uitspraak over doen.

De laptop wordt aan de bovenkant helemaal niet warm. De ventilatiegaten zitten tussen het scharnier van het scherm. De onderkant daarintegen krijgt wel een temperatuurtje. Overigens niet dusdanig dat het niet mogelijk is de laptop op je schoot te gebruiken. Met multitasken zit het wel goed. Zoals in de review beschreven maak ik veelvuldig gebruik van SQL server en Visual Studio, en daarnaast ook nog is de nodige office toepassingen als ik documentatie nodig heb of moet maken.
Ja dat is ook mijn vraag, kan je t alleen maar vervangen door de 4 gb eruit te halen?
Ja, als je het werkgeheugen wilt verhogen heb je een module van 8GB nodig. De module van 4 GB haal je eruit.

Een SSD kun je er altijd in zetten. Ik denk alleen dat je de garantiezegel moet breken om bij de harddisk te komen...
Werkgeheugen is uit te breiden met een extra module. Er is 1 vrij slot aanwezig in de laptop. De module van 4 GB is niet eens te verwijderen.
Dank je voor de review verder, denk dat dit t toch gaat worden voor mijn zusje. Meer dan snel voor haar. En als de prijs niet wordt verhoogd, is t een leuk laptop voor rond de 550 tijdens de btw vrije dagen bij MM
Ik heb de laptop ook bij de mediamarkt gekocht! Toen ik hem wilde aanschaffen heb ik in de pricewatch gekeken en het scheelde me 2 euro als ik de laptop bij 4launch o.i.d zou bestellen. Ben dus maar gewoon naar de media markt gegaan.

Als je zusje de laptop wil gebruiken voor de punten die ik stel in de review dan is het zeker een aanrader!
Heb het ook gehaald, was het laatste in MM voor 503 inc BTW korting. Eerste indruk is dat het voldoende is voor haar, maar hoor de harde schijf wel tijdens en ook een klein beetje na het opstarten. Dat wordt dus binnenkort een ssd plaatsen en de hdd als externe disk gebruiken. Zal ook wel een review plaatsen na een tijdje
Aardig begin van een review ;)

Misschien is het interessant om te vertellen hoe het zit met bouwkwaliteit, accuduur, warmte & prestaties(benchmarks)?
Een klein review, maar niet heel erg
enkele vragen voor jou:

- Dus er is maar 1 geheugenmodule van 4 gb voor geinstalleerd, dus stel je wilt je geheugen uitbreiden naar 8 gb dan kan je alleen maar 1 module aanschaffen van 8 gb? En tot welke kloksnelheid kan de moederbord aan van het apparaat?

- Aangezien je de OS zelf opnieuw hebt geinstalleerd, vroeg ik me af of je naar een SSD zou overstappen in plaats van de 500 gb HDD? Dat zou namelijk een heel groot performance boost geven ;)
eymey in 'productreview: Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL review door EricHens' zie ook deze reactie op de review door EricHens.

Wat betreft uitbreiden van geheugen en SSD:

Volgens mij hoef je hier niet het garantiezegel voor te verbreken. Iig... ik kon niet een dergelijk zegel ontdekken toen ik de klep aan de onderkant verwijderde. Je zit ook een label "memory / hdd" bij staan. Je hoeft alleen een schroef los te draaien en zien dat je iets onder het klepje krijgt om 'm los te wrikken (pas op beschadigingen).

Je komt dan bij de ruimte waar HDD en geheugen zitten. Het is idd vrij jammer dat het voor-geinstalleerde geheugen niet te verwijderen is maar ik had een simpele module van 4 GB met dezelfde specs bij Mycom gekocht (voor een euro of 20) en deze werkt prima samen met de andere!

Ook heb ik de harddisk vervangen met een 250 GB Samsung 830 SSD. Wat mij betreft een must om zo'n mooi dun en mobiel apparaat tot z'n recht te laten komen!
Beste Eymey, of anderen die er een SSD en extra werkgeheugen in hebben geplaatst,

Heeft dit uiteindelijk nog negatieve invloed gehad op de accuduur?

Het is inmiddels een jaar of wat later, maar deze notebook is nog altijd een goede optie voor mij, omdat het een mat scherm heeft, en dat hebben er zeer weinig binnen deze categorie.
Ik durf niet te zeggen of het uitbreiden van het werkgeheugen ook daadwerkelijk invloed had op het energiegebruik. Echter gaat mijn accu nu ik de laptop al 1,5 jaar heb toch sneller leeg, maar dat komt vooral door het feit dat ik er vooral Debian op draai. Windows is mijn 2e besturingssysteem.

Wanneer je de harddisk vervangt door een SSD zou het energiegebruik niet omhoog moeten gaan. Een SSD gebruikt in de regel minder energie dan een harddisk. ;)