Door , , 52 reacties

Vol enthousiasme attendeerde een pr-manager, die overigens niets te maken heeft met Electronic Arts of welke betrokken partij dan ook, ons op de naam SSX: Tricky, in een lijst met games die binnenkort voor een klein bedrag zijn te downloaden in de PlayStation Store op de PlayStation 3. De term Tricky zal dankzij dat spel voor veel gamers altijd speciaal blijven. Mocht je het nooit hebben gespeeld, dan lijkt de tien euro die je er voor moet betalen een prima investering om kennis te maken met een van de beste snowboardgames ooit.

Een gameplay-trailer van SSX waarin de regio Patagonië centraal staat.

Gespeeld op: Xbox 360 en PlayStation 3

Nu lijkt dat predikaat op het eerste gezicht niet zo waardevol. In het land der blinden is éénoog immers koning, en laten we eerlijk zijn: de snowboardgames die we ons kunnen herinneren uit de voorgaande jaren, waren niet bepaald games waar je over een paar jaar de laag stof vanaf blaast om ze 'for old times sake' nog eens in je console te stoppen. Des te dapperder is de poging van Electronic Arts om terug te komen op oude hoogten, met een gloednieuwe SSX-game: SSX. Gewoon SSX? Ja, de subtitel 'Deadly Descents' werd in een eerder stadium al afgeschud.

Toch draait het in SSX om die 'deadly descents'. Team SSX - wat overigens staat voor snowboarding, surfing, motorcross - begint aan een wedstrijd tegen Griff Simmons, een voormalig lid van Team SSX dat voor zichzelf is begonnen. Team SSX had het plan om de negen gevaarlijkste afdalingen van de wereld al snowboardend te volbrengen. De rijke Griff besloot echter de wereldwijde aandacht voor zichzelf op te eisen en hij liet Team SSX achter zich. Het is natuurlijk aan de speler om met Team SSX de achtervolging in te zetten en de negen levensgevaarlijke hellingen af te dalen voordat Griff dat doet.

*Google Earth plus leipe tricks

De negen hellingen zijn verdeeld over negen gebieden, die alle zijn nagemaakt met behulp van NASA-satellietdata. Het idee werd ons als volgt geschetst: zie de hellingen voor je die in het spel zijn gestopt: gewoon kaal, natuurgetrouw. Bedenk er dan een snowboardgod bij die een gigantische zak vol ramps, grinds en andere troep om over heen te boarden leeggooit boven die hellingen. Voeg daar een verzameling snowboarders aan toe die het in zich hebben om de meest leipe trucs uit te halen, en je hebt een aardig beeld van hoe SSX er ongeveer uitziet.