Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Gamescom: SSX

Snowboardgenre: welkom in het heden

In theorie klinkt het geweldig. Je neemt een sport die door redelijk wat mensen gedaan wordt, maar waar nog veel meer mensen verlangend naar kijken, omdat zij het zelf eng of moeilijk vinden. Combineer die met de snelheid en trucjes die bij snowboarden horen, en je hebt een recept voor een game dat heel wat mensen willen spelen, toch? Blijkbaar toch niet, want hoe valt de vrijwel stilgevallen productie van snowboardgames anders te verklaren?

Jaren geleden werden we ermee doodgegooid. Amped, SSX, Coolboarders: allen wilden ze een deel van het publiek voor het ogenschijnlijk populaire genre voor zich winnen. Anno 2011 is de spoeling echter dun. Niet langer zien we elk jaar snowboardgames, maar nu moeten we het doen met een verdwaalde game hier en daar. Ubisoft dacht de sleutel tot succes te hebben gevonden door vliegende tomaat Shaun White zijn eigen snowboardgame te geven, maar al te succesvol bleek die formule niet.

Een reden voor de teleurstellende resultaten is niet eenvoudig aan te wijzen. Als de conclusie zou zijn dat er simpelweg geen grote doelgroep meer is voor de snowboardgames, dan kan EA zijn borst nog nat maken. Met SSX heeft de uitgever een van de grootste snowboardgame-franchises in huis, maar of dat dan genoeg is? Eén ding kunnen we Electronic Arts in elk geval nageven: SSX is de eerste snowboardgame die we zien waarbij de makers lijken te hebben nagedacht over hoe een snowboardgame er in 2012 uit moet zien.

*NASA's gegevens

Dat heeft betrekking op diverse onderdelen van het spel, maar begint met de manier waarop de bergen in het spel gemaakt zijn. EA redeneerde: waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden? Waarom moeten we allerlei gebergtes zelf maken, als NASA gedetailleerde gegevens heeft over élke berg op aarde? De sattelietdata van de NASA werd ingeladen in een door EA ontwikkelde tool genaamd 'Mountain Map'. Hoe sterk dat is? "We kunnen coördinaten invoeren over een plek die ergens in een gebergte ligt, en Mountain Map genereert de locatie voor ons in 28 seconden", aldus EA.

Lees meer

SSX Video van 18 april 2012
SSX Review van 4 maart 2012
SSX Video van 11 januari 2012
SSX Video van 9 januari 2012
SSX Video van 2 november 2011
SSX Video van 30 september 2011
SSX Video van 30 september 2011
EA kondigt SSX: Deadly Descents aan Nieuws van 12 december 2010

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True