Far Cry 3

Door , 100 reacties

Memorabel

Het voorbeeld dat we gaven met de hangglider is wat de ontwikkelaars noemen 'een memorabel moment'. Ook in die categorie, maar meer met opzet in het spel gestopt, is de scène in de hallucinatiegrot. De aanwezigheid van een flink aantal memorabele momenten is dan ook een van de belangrijkste pijlers in het fundament van Far Cry 3. Ook de scène waarin Brody een zinkend schip probeert te verlaten kan waarschijnlijk in het lijstje worden opgenomen, al is dat volgens ons niet eens wat Far Cry 3 tot een goede game gaat maken.

Het plannen van een memorabel moment is namelijk nogal kunstmatig. Veel liever zien we de onverwachte, memorabele momenten zoals met de hangglider, die wat ons betreft het verschil kunnen maken tussen een leuke game en een supergame. Far Cry 3 is echter een 'story-driven' first-person shooter, en games van dat type rijmen meestal niet zo lekker met 'open spelwereld'. Ubisoft denkt echter de juiste balans te hebben gevonden voor Far Cry 3. Thompson: "Het eiland is in principe vrij begaanbaar. Er zal niet op elk moment overal iets te doen zijn, maar wie wel gaat verkennen, zal zien dat het eiland niet stil zit om Brody heen. Je kunt een dorpje tegenkomen waar het ene moment niets aan de hand is, maar waar een half uur later de mannen van Vaas de bevolking uitmoorden. Dit zijn overigens vrij 'grafische' scènes; je ziet hoe de mannen van Vaas de weerloze burgers op hun knieën zetten en door het hoofd knallen... Brody is geen soldaat of superheld, dus de vraag is dan of je er beter van wordt om je daar op dat moment in te mengen. Maar het kán wel."

*Genieten

Het voorbeeld lijkt als metafoor te fungeren voor het hele spel: het zal niet altijd lonen om zomaar het eiland te gaan verkennen, want Far Cry 3 is niet gemaakt als free-roaming game, zoals Red Dead Redemption, Skyrim of GTA. Het kán echter wel. Als je je dan bedenkt dat Brody rondloopt op waarschijnlijk het mooiste eiland dat ooit is opgenomen in een game, dan is dat al reden genoeg om toch eens te stoute wandelschoenen aan te trekken. Zelfs in de eerste Far Cry, in 2004, zwommen we af en toe een stukje uit de kust, om van een afstandje te genieten van het prachtige eiland. Wetende dat dit eiland er nog vele malen mooier uit ziet, sluiten we niet uit dat menig gamer uren zal spenderen aan stilstaan en genieten van de prachtige digitale flora en fauna. En dan moet het schieten nog beginnen.

*