Far Cry 3

Vriendelijke Vaas

Groter kan het contrast bijna niet zijn. De gestoorde bad guy die we tijdens de E3 hebben leren kennen als 'Vaas' blijkt te worden vertolkt door een vriendelijke, haast wat timide acteur. Het beeld dat je van Michael Mando krijgt als je een blik op zijn IMDb-profiel werpt, klopt dan ook niet. De man is aardig, open en praat desgevraagd honderduit over hoe zijn rol in Far Cry 3 tot stand is gekomen. Oorspronkelijk was Vaas namelijk helemaal geen onderdeel van de game, maar Ubisoft was zo onder de indruk van de audito van Mando voor een andere rol, dat ze een personage op basis van zijn auditie hebben geschreven. Enige tijd later werd Vaas dus een van de centrale figuren in Far Cry 3, hetgeen goed tot uiting kwam in de trailer die op de E3 van 2011 werd getoond.

De nieuwste trailer van Far Cry 3

Van alle trailers die tijdens die E3 werden vrijgegeven, werden er weinig zo goed ontvangen als 'The definition of insanity' van Ubisoft. De trailer vormde het begin van het pr-traject voor Far Cry 3 en hij was meteen het eerste wat het grote publiek zag van de shooter die door Ubisoft Montreal wordt ontwikkeld. Dat men in Montreal ondertussen niet heeft stilgezeten, bleek wel toen Tweakers.net in januari de studio bezocht om de game nog eens nader te bekijken.

Het bezoek aan de ontwikkelstudio werd voorafgegaan door een rondleiding door de studio waar de motion capturing voor het spel plaatsvindt. Ubisoft laat alle scènes in het spel in de mo-capstudio spelen door de acteurs, om op die manier de personages zo indrukwekkend mogelijk in het spel te verwerken. Tientallen peperdure camera's registreren elke beweging van de in enigszins gênante pakjes gehesen acteurs. Een leuk schouwspel om eens te zien - en ook een dat ons nu alvast een flinke spoiler voor het verhaal opleverde - maar het zegt natuurlijk niet direct heel veel over de game.

*Steeds meer mo-cap

Desondanks is het leuk om even te melden dat motion capturing een steeds grotere rol gaat spelen bij Ubisoft. De studio die de tak van het bedrijf nu 'bewoont' begint ondanks zijn afmeting van ongeveer twinting bij dertig meter al te klein te worden. Meer ruimte en vooral een hoger plafond levert meer mogelijkheden op, en Ubisoft hoopt het mo-cap-team in de komende jaren een groter onderkomen te kunnen geven.