E3: Far Cry 3

Grootste probleem verholpen

Schrijven over games blijft altijd gebaseerd op een mix van gevoel en feiten. De waardering voor een game ontstaat vaak vanuit een gevoel en is vervolgens te verklaren vanuit feiten. Die feitelijke onderbouwing is echter niet altijd mogelijk na een eerste kennismaking en een korte presentatie, dus houden we het wat Far Cry 3 op de E3 betreft maar bij de constatering dat we een verdraaid goed gevoel overhouden aan deze shooter.

Far Cry 3 speelt zich net als het eerste deel van de serie af op een tropisch eiland, en voor gamers met goede herinneringen aan Far Cry is dat al een overwinning op zich. Niet dat Far Cry 2 een slechte game was - verre van zelfs - maar de game voelde beslist anders aan dan het origineel. Het eiland werd ingeruild voor de Afrikaanse savanne, waar niet iedereen even blij mee was. Wat je ook van de setting vond, over één ding was iedereen het na de release roerend eens: er klopte geen fluit van het checkpoint-systeem. Spelers die op vrije verkenning gingen zonder een huisje op te zoeken om hun game op te slaan, waren soms plotseling drie uur speeltijd kwijt als het spel er een keer mee ophield.

*Minpuntjes weggewerkt

Dat probleem zal in Far Cry 3 in elk geval niet de kop opsteken. Ubisoft wil nog niet bevestigen hoe het systeem met opslaan er in Far Cry 3 uit zal zien, maar je hoeft in elk geval niet meer op zoek naar hutjes om daar je voortgang op te slaan. Andere minpuntjes van Far Cry 2 vonden wij destijds de laadtijden en het feit dat er in de spelwereld bar weinig kapot kon. Dat laatste item lijkt ook te worden verholpen in de nieuwe game, zo kwam naar voren tijdens de presentatie die we op de E3 zagen.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite