Far Cry 3 multiplayer

Fijne ontwikkelstudio

"Met deze titel willen we de troon op het gebied van online shooters weer innemen." Deze quote hoorden we in het najaar van 2011 in de ontwikkelstudio van Ubisoft in Montréal. Met een game als Far Cry 3 in de gelederen zou die quote zomaar wél ergens op kunnen slaan, maar het ging niet over Far Cry. Rainbow Six: Patriots is de game waarmee Ubisoft hoge ogen hoopt te gooien in de wondere wereld van de multiplayer-schietspellen. Of 'hoopte', misschien. Onlangs werden immers alle leads van het project afgehaald, wat meestal geen positief voorteken is. Geen nood: Het in Patriots geplaatste vertrouwen kan probleemloos bij Far Cry 3 worden ondergebracht. Het moet namelijk raar lopen, wil dat geen erg goede game worden.

Gespeeld op: pc
Verschijnt ook voor: Xbox 360, PlayStation 3

Eerder dit jaar kon je al lezen wat we vonden van de singleplayer van Far Cry 3. We hadden de hoofdmodus van het spel natuurlijk al aan het werk gezien op de E3, maar in januari kregen we een uitgebreider voorproefje. Dat smaakte naar meer. We zullen nog even moeten wachten op meer nieuws over de singleplayer, maar Far Cry 3 houdt daar gelukkig niet bij op. Onlangs bezocht Tweakers.net Massive Entertainment. De in het Zweedse Malmö gevestigde ontwikkelstudio werkt voor Ubisoft aan de multiplayer-modus van Far Cry 3, en het lijkt er op dat die modus er niet zomaar 'een beetje bij zal hangen'. We hebben het hier over een volwaardige multiplayer-modus die de moeite van het spelen waard is.

Dat is ook niet zo gek, als je even stilstaat bij de achtergrond van Massive Entertainment. De studio loopt al een jaar of vijftien mee en ontwikkelde onder meer Ground Control en World in Conflict. Daarnaast werkten de ontwikkelaars ook al mee aan de Assassin's Creed-games van Ubisoft. De studio telt inmiddels ongeveer 230 medewerkers en kent een zeer laag verloop. Men wist ons zelfs te vertellen dat Massive Entertainment de laatste vijf jaar steeds bovenaan staat in de Zweedse ranglijst van middelgrote bedrijven, als het gaat om lengte van de periode dat werknemers zich aan hun bedrijf hebben verbonden.

"Mensen komen hier binnen en willen niet meer weg", wordt ons glimlachend uitgelegd. We kunnen ons er iets bij voorstellen. Er lijkt een prettige sfeer te heersen in de Zweedse studio. Zo zit het management op de begane grond, naast de kantine. Dit om benaderbaar te zijn en veel in contact te blijven met de verschillende teams. Ook koopt het management alle games, boeken en eventuele films die de ontwikkelaars nodig denken te hebben, om welke reden dan ook. Uniek? Vast niet, maar het past allemaal precies en het zorgt ervoor dat je in een mum van tijd gegrepen wordt door de fijne sfeer in het pand.