Far Cry 3

Door , 100 reacties

Kleur

Na de mo-capstudio verplaatste Ubisoft het journaille naar het kloppend hart van Ubisoft Montreal, waar we in het verleden al eens keken naar onder meer Shaun White: Skateboarding en Rainbow 6: Patriots. Ditmaal schoven Dan Hay, Jamie Keen en Mark Thompson aan, respectievelijk de producer, lead game designer en level design director van Far Cry 3. Het drietal nam ons mee naar het idyllisch ogende maar levensgevaarlijke eiland, en besprak en passant de visie die het team op Far Cry 3 heeft.

*Eiland

Met het eiland is meteen de belangrijkste hoofdrolspeler genoemd. Ja, het spel wordt beleefd door de ogen van hoofdpersonage Jason Brody, die in aanraking komt met vage figuren als Vaas, maar het eiland is omnipresent en de rode draad in het verhaal. Het uitstapje naar Afrika in Far Cry 2 was leuk, maar uiteindelijk vond het team dat het eiland, en alles wat het eiland symboliseert, een belangrijk deel van het dna van Far Cry is. Het eiland staat voor exotiek, voor het afgesloten zijn van de rest van de wereld, maar het biedt de ontwikkelaars ook de ideale setting om allerlei krankzinnigheid los te laten.

Van die gekkigheid krijgt Jason Brody nog niets mee als hij met vrienden een exotische vakantie boekt. Brody is geen held of soldaat, maar gewoon iemand die op de verkeerde plek terechtkomt en op dingen en mensen stuit die hij beter niet had kunnen ontdekken. Een ontmoeting met Vaas was al te zien in de eerdergenoemde trailer.

De demonstratie die we dit keer te zien kregen, begint ongeveer drie á vier dagen nadat Brody's vakantie is veranderd in de hel op aarde. Hij heeft maar twee missies: zijn vrienden vinden en zo snel mogelijk van het eiland komen. Toch is dat niet direct de noodzaak die je als speler op voelt komen. Het eerste dat we zagen, was een gigantische rotsenpartij die oprijst uit zee, omringd door diverse tropische struikgewassen en bomen, en dit alles midden in een hemelsblauwe oceaan. Tsja... vergeleken bij deze omgeving lijkt de setting van elke andere shooter direct grauw en troosteloos. De overweldigende pracht en praal van het eiland blijft een terugkerend element in alles wat we te zien kregen van Far Cry 3. Of je nu bovenop een berg staat en over het hele eiland kunt turen, of over een smal, bijna overwoekerd weggetje rijdt: alles is even mooi en kleurrijk.

*Paddotrip

Dat geldt nog eens extra voor een gameplay-fragment waarin Brody na ongeveer een half uur spelen terechtkomt. Brody ontmoet de excentrieke Dr. Earnhardt, en dat is niet die betrouwbare dokter van het gezondheidscentrum die je al je kwaaltjes toevertrouwt. Dat er een steekje los zit bij de dokter is een understatement, maar toch krijg je nooit helemaal door of hij volslagen mesjogge is, of toch ergens ook weer ultiem briljant. Feit is dat de dokter Brody naar een afgelegen grot stuurt om een zeldzame paddestoel te plukken. De grot blijkt echter overwoekerd te zijn door een heel ander soort paddestoel, namelijk dat type dat er in het echt voor gezorgd zou hebben dat toeristen uit hotelramen naar beneden zijn gesprongen. We zijn dan ook getuige van een in-game paddotrip. Dit moet wel het vreemdste, maar ook meest kleurrijke zijn dat we ooit een in game zijn tegengekomen.

*