Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Total War Shogun 2: Fall of the Samurai

Voorlopige conclusie

Fall of the Samurai zorgt niet voor een revolutie, maar doet precies wat een add-on moet doen. Het verandert de gameplay van Shogun 2 op diverse punten genoeg om het spel weer interessant te maken voor gamers die er al tientallen of honderden uren in hebben zitten, zonder dat de gameplay daarbij onherkenbaar wordt. De ruggengraat van Shogun 2 blijft dus behouden, en hij wordt versterkt door een aantal interessante vernieuwingen, zowel in de campagnemap als in de realtime gevechten. Fall of the Samurai staat gepland voor maart.

Titel Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai
Platform PC
Ontwikkelaar The Creative Assembly
Uitgever Sega
Releasedatum Maart 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (35)

Wijzig sortering
Ik heb voor de gein nog eens Rome geïnstalleerd op mijn mac, en tot mijn verbazing staat er al weer 320 uur op de teller, en Empire Tw, dikke 900! best wel ernstig, maar de shogun serie is wel machtig mooi, Ik kijk de kat uit de boom heb deeltje 1 hier nog liggen, op 20 diskettes ofzo en op cd.

Maar Ik hoop zo dat Rome 2 er aangaat komen die is in de lijn der verwachting toch wel aan de beurt? neem ik aan, dan is alles 2, behalve Empire maar dat is een nieuwe tijdlijn. dus die kan nog wel wachten.

Ik ben wel nieuwsgierig moet alleen wachten op de WINE voor mac! :) maar dan gaat die zeker wel draaien hier op mijn maci!
Als ze de AI eens aanpakken dan koop ik de volgende van de reeks.

Als je het moeilijker zet krijgt de computer gewoon *gratis* gebouwen + units. Maar speelt hij even dom...

Shogun2 was voor mij leuk maar eens je het doorhebt wat je moet doen en je zet de moeilijkheid hoger dan krijgt de AI gewoon 3/4 gratis.
There has recently been a lot of discussion about the possibility that the Campaign AI is spawning armies to increase the difficulty to the player.

To be clear, the Campaign AI does not spawn additional forces except under the following four circumstances:•The Ashikaga faction. To represent the idea that the Shogun could place a levy upon his subjects and to improve game play the Ashikaga gets some free units.
•Rebellions, these troops are the result of a spontaneous (or incited) uprising.
•Wako pirates, they are pirates and not subject to normal rules!
•European Traders, the Black Ship.

Any other forces you encounter are the result of the AI's recruitment through normal channels.
On harder difficulty levels the AI gets some (minor) recruitment bonuses that may allow it to field armies more quickly than the player.
On easier difficulty levels the AI is penalised and you should be able to out produce it.

Besides normal troop recruitment the AI can also acquire forces through the normal defection and bribery mechanics.

Also note that the AI has a tendency to hide forces and that Ninjas and other agents are not 100% effective in revealing ambushing armies. Don't assume that because an agent can see some location that an army isn't there waiting to ambush.

I hope this clarifies things!
Wat maken de mensen bij The Creative Assembly toch toffe games :)

Heb Medieval, Rome en Medieval 2 erg veel gespeeld. De reden dat ik daarna niet de nieuwere delen gespeeld heb is tweeledig: enerzijds biedt een spel als Europa Universalis III veel meer diepgang vanuit een strategisch standpunt en anderzijds voldoet mijn pc niet meer voor de volledige pracht en praal van deze games.

Total War blijft echter een enorm mooie reeks die doorgaans een goede diepgang weet te bieden (zeker met mods) zonder daarbij in al te veel micromanagement te vervallen. De mogelijkheid om een 'grand campaign' te spelen en daarbinnen te kunnen kiezen voor het aanvoeren van je eigen legers blijft geweldig.

Een ander punt is dat The Creative Assembly niet altijd even snel is met het pletten van bugjes.
Beide focussen op een ander aspect: TW op de veldslagen en EU op "de rest". Een combinatie van die 2 zou me waarschijnlijk de rest van mijn sociale leven kosten :)
Zeker toffe games, heb de single player al erg vaak uitgespeeld. Waar ik me echter zeer over verbaas is dat na al die tijd en al die patches ze nog steeds niet die multiplayer campaing desync bug opgelost hebben... Ik heb nog geen multiplayer campaign uitgespeeld, zelfs na de laatste patch niet. Dat vind ik toch behoorlijk slecht en dat is ook de reden dat ik deze addon pas koop alsie flink goedkoper is geworden.
Vind ik ook, games zijn zeer goed.

Persoonlijk vind ik Medieval 2 toch de beste, het geeft net wat meer voldoening.. kruistochten en events.

E:TW was ook een goede maar geef mij maar de zwaarden en bogen.
Die terugkeer bleek zeer succesvol. [...] De game scoorde hoge cijfers en The Creative Assembly spreekt van positieve verkoopresultaten, al zou het bedrijf dat vast ook doen bij een tegenvallende verkoop. Concrete verkoopcijfers worden door uitgevers of ontwikkelaars immers toch vrijwel nooit gegeven.
Ik vraag me af of Shogun 2 wel zo succesvol is, zeker als je naar de prijs kijkt. Binnen een jaar tijd is die gehalveerd van 60 naar 30 euro, dat zie je bij succesvolle games als BF3 niet gebeuren. Dan moet je nogal wat games verkopen om uit de kosten te raken. Bovendien worden er bij succesvolle games wel vaak verkoopcijfers gegeven.
De uitbreiding ziet er iig mooi uit, maar ik wacht nog even tot er een nieuwe (Rome?) TW komt.
Battlefield 3 ligt ook voor 30,- in de winkel hoor. Shogun 2 is al een keer voor 12,- euro in de steam sale geweest volgens mij.

Het is gewoon een afweging die je maakt, bij cod denken ze, als we hem na launch goedkoper maken dan koopt geen hond het voor de volle prijs. Bij Sega denken ze, we cashen eerst dik op lauchday en dan prijzen we daar na flink af om goed te verkopen.

Extreemste voorbeeld is denk ik de fallout games, new vegas was voor 5 euro beschikbaar in de laatste sale.
Portal 2 is nog geen maand ouder dan Shogun 2 en is al 25% goedkoper (MSRP).

CoD4 is qua MSRP even duur als MW2 en CoD:WaW, dat komt echt niet omdat ze zo nu nog zo goed verkopen, maar Activision kiest ervoor om de prijs zo hoog te houden zodat mensen steeds de nieuwste blijven kopen en niet wachten totdat deze in de €5 bak terecht komt. Dat is één van de redenen waarom ik geen CoD titel in mijn collectie heb en bv. wel BF2.

CoD 4 (MW1) was nog steeds tijdens de Steam sale €12,49, wat ik een hele hoop geld vind voor een 4 jaar oude game (en wat eigenlijk niet echt mijn genre is). vs. €4,99 voor de complete BF2 collectie...
Shogun 2 heeft nooit in de winkel gelegen voor 60 euro dus daar zit je al fout. De game kwam in de winkels terecht met een gemiddelde vraagprijs rond de 45 euro. Na een half jaar was de prijs met gedaald naar 25-30 euro.

Shogun 2 Total war verkocht eind mei (bron: SEGA) 600000 stuks zowel digitaal als in de winkel waardoor een prijsverlaging een paar maanden later normaal was. Ik wil zelf ook geen CoD taferelen zien waarbij de prijs pas na 2,5 jaar halveert. Concrete cijfers sindsdien (digitaal) op dit moment zijn niet bekend maar hier een kleine berekening.

2.5 maanden na release was de retail versie 250.000 keer verkocht waardoor de digitale cijfers 350.000 zijn. Op dit moment staat de teller op ongeveer 400.000 verkopen wat betekent dat er nog 210.000 digitale verkopen erbij komen. De teller staat dus tegen de 1 miljoen. (Deze cijfers zijn alleen USA, EU, Japan).

Met de steam deals en verkopen in de rest van de wereld lijkt me dat Shogun 2 al gauw 1.5 miljoen verkocht heeft wat niet mis is voor een pc game deze dagen. Om de ontwikkelingskosten te drukken leek het dan ook logisch om in plaats van een volledig nieuwe game een nieuwe game te maken op een vernieuwde volume van de vorige keer. Zo kunnen ze een groter winst krijgen en toch met een tweede team werken aan een nieuwe game, vermoedelijk Rome TW II voor 2013. Dus ik ben blij als grote fan. Ik denk wel dat een nieuwe Rome wel 1.5 tot 2x meer kan verkopen.
CA Maakt inderdaad toffe games.

Deze staat bovenaan mijn verlanglijst voor 2012.

In Empire Total War & Napoleon Total War was het niet meer mogelijk om met grote legers te spelen. Ik ben blij dat de feature om met grotere legers tegen elkaar te spelen weer terug is.
In Empire Total War & Napoleon Total War was het niet meer mogelijk om met grote legers te spelen. Ik ben blij dat de feature om met grotere legers tegen elkaar te spelen weer terug is.
:? 20 stack army = 20 stack army. Sterker nog, voor N:TW is er een mod die je 40 units per stack biedt.

Ik begrijp dus dat je doelt op de reinforcements. Die zijn er ook lang niet altijd en eerlijk gezegd vond ik ze vaak irritant als ze 1 voor 1 het slagveld op kwamen. Anderzijds vind ik het realistischer dat een ander reinforcing leger door zijn eigen commander gecontroleerd wordt. Je dient dan rekening te houden met wat hij wel en niet doet. Weer een stukje diepgang.

[Reactie gewijzigd door JeroenNietDoen op 2 februari 2012 08:59]

True. Als die sukkel van een commander zich niet zo vaak liet omleggen, was ik het helemaal met je eens :+

Ging die voorop in de strijd, dood en dan koos je "second army" al snel het hazepad :X

[Reactie gewijzigd door Madrox op 2 februari 2012 15:58]

Na Rome: Total War gestopt met deze franchise. Maar dit ziet er toch wel weer erg leuk uit!
Ik heb erg genoten van shogun 2, dus ik denk dat ik deze ook wel zal kopen. Maar ik hoop nog steeds dat de volgende game die ze uitbrengen Rome 2 total war is.

In shogun 2 waren artillerie en geweer eenheden redelijk makkelijk dood te krijgen. Ze zullen hopelijk nu wat sterker zijn.
Hopelijk word dit begin voor World war 1 Total War.. Naar mijn mening moet dit echt mogelijk zijn.
Qua spel zelf was deze versie wel de beste, echter de setting doet het niet voor mij. Rome of (weer) de middeleeuwen trekken mij meer, maar heb me wel vermaakt met shogun.
Het ziet er weer geweldig uit :)

Al vraag ik me wel af hoe de balans gaat uitzien. Vuurwapens hebben een destructiever effect dan cavalerie. Bijvoorbeeld in Napoleon kon je met een paar kanonnen aardig wat gaten schieten in een leger. Een machinegeweer velt letterlijk een heel peloton. Dus ik ben benieuwd hoe de balans is.

Laat Rome 2 aub in de maak zijn, ik vond Rome namelijk een van de sterkste uit de reeks!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True