Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Studio's komen en studio's verdwijnen weer net zo gemakkelijk, dus het is bepaald geen vanzelfsprekendheid dat ontwikkelaars jubilea vieren. Het Canadese Radical Entertainment kon onlangs echter zijn twintigjarig bestaan vieren, wat wil zeggen dat het de laatste jaren toch goede producten heeft neergezet. Misschien wel het belangrijkste daarbij is dat Radical zich heeft gespecialiseerd. De studio heeft zich volledig toegelegd op het maken van games met een open spelwereld. Zoals Prototype, dat in 2009 op de markt werd gebracht. Die game deed het zo goed dat Radical direct met een vervolg aan de slag is gegaan, dat later dit jaar als Prototype 2 het licht zal zien.

Radical heeft voor Prototype 2 een lekker verrassend uitgangspunt gekozen. Alex Mercer, de hoofdrolspeler uit de eerste game, keert terug in deel 2, maar is niet langer degene in wiens huid je kruipt. In Prototype 2 keert hij terug als de bad guy en jij stapt in de legerkisten van sergeant James Heller. Die heeft er net een missie in Irak opzitten en keert terug naar zijn huis in New York, waar hij eindelijk zijn vrouw en zijn kleine dochter weer hoopt te zien.

Videopreview van Prototype 2.

Bekend virus

Dat pakt echter anders uit. Het New York dat Heller terugvindt is niet meer de stad die hij kende. Het is de stad van na de gebeurtenissen uit de eerste Prototype, dus de stad van na de uitbraak van het Blacklight-virus. Die uitbraak, en daarmee het verhaal van de eerste game, is inmiddels veertien maanden oud, maar het virus maakt nog steeds slachtoffers. Ook de vrouw en dochter van Heller zijn getroffen, wat de thuiskomst van de sergeant tot een drama maakt. In zijn woede besluit Heller dat hij zo snel mogelijk weer uitgezonden wil worden. Maar dan slechts naar één plek: de Red Zone, het deel van New York waar de uitbraak heeft plaatsgevonden en bovendien het deel dat het zwaarst is getroffen.

Manhattan

Die Red Zone is wat we nu nog kennen als Manhattan en tegelijk het deel van de stad waar het eerste spel zich afspeelde. De Red Zone is inmiddels afgesloten van de buitenwereld, met hekken er omheen en militairen om het gebied te bewaken. De Red Zone is waar het virus - en daarmee de mutanten - vrij spel hebben. Nu gebleken is dat het virus niet is te verslaan, hoopt men dat het vanzelf uitsterft. Maar er is meer, want de Red Zone is ook het deel van de stad waar Alex Mercer zich ophoudt. Dat is althans het vermoeden, want sinds de gebeurtenissen uit de eerste game is van Mercer niets meer vernomen. Het is niet eens duidelijk of hij nog wel in leven is.

In Vancouver spraken we met de makers van Prototype 2.

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True