Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De Canadese ontwikkelaar Radical Entertainment maakt via Facebook bekend dat de pc-versie van zijn open-wereldgame Prototype 2 wordt uitgesteld. De consoleversies verschijnen in april, de pc-versie wordt doorgeschoven naar 24 juli.

Een reden voor het uitstel geeft Radical Entertainment er niet bij op de Facebook-pagina van zijn Prototype-serie. De ontwikkelaar uit het Canadese Vancouver stelt enkel dat het bedrijf 'altijd extreem toegewijd is aan zijn fans' en betuigt spijt over het uitstel. De pc-versie verschijnt nu op 24 juli. Voor de versie voor de Xbox 360 en PlayStation 3 houdt Radical de oorspronkelijke datum aan. De consolegames verschijnen op 27 april.

De studio kondigt bovendien Radnet aan, een verzameling uitbreidingen en evenementen die na release voor de game verschijnen. Radical noemt online-Challenges en wekelijkse beloningen. De ontwikkelaar heeft het bovendien over een periode van zeven weken waarin deze competities zullen lopen. Die zeven weken gaan in bij de Amerikaanse release van de consoleversie, op 24 april.

Als beloning noemt Radical video's van het ontwikkelteam, extra Mutations voor Sgt. James Heller, de hoofdrolspeler van de game, Avatar-accessoires voor de Xbox 360-versie en dynamic themes voor de PlayStation 3-versie. De verzameling is gratis voor wie de game in de winkel koopt. In de verpakking zit een code waarmee spelers zich voor Radnet kunnen registreren. De code is gekoppeld aan de account van de speler. Dat wil zeggen dat de extra's niet meeverkocht kunnen worden en dus niet beschikbaar zijn voor wie de game tweedehands koopt.

Leden van het Radical-team vertellen over Radnet
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

wel jammer dat de pc versie wordt uitgesteld, jammer dat de reden niet is af te leiden uit het artikel.
Ik hoop dat het komt omdat ze de pc versie willen optimaliseren, en betere graphics willen bieden dan op de console...
Ontwikkelaars roepen zo vaak dat ze niet zomaar een port maken. Dat de graphics geoptimaliseerd zijn voor de PC. Dat de controls speciaal voor de PC gemaakt worden.... Een hoop bla bla want er is meestal niets van waar.

Kijk bijvoorbeeld maar naar Coming to Glorious PC Diary HD van Fable III. Dit spel is een regelrechte, slechte, port van de console versie. Het spel zit vol met bugs, heeft veel last van input lag als je met een muis speelt, draait voor geen meter op high-end PC hardware.

Ander bekend voorbeeld Modern Warfare 3. En ook hier weer gewoon weer een console port. Nauwelijks verschil tussen consoles van 5 jaar oud en moderne PC's. De versie daarvoor, Modern Warfare 2, geen dedicated servers voor PC.

Of wat te denken van kaskraker Grand Theft Auto 4? Draait voor geen meter op high-end PC hardware. Ziet er graphisch marginaal beter uit. Probeert PC gebruikers GFWL en al dat social club gebeuren door de strot te duwen. En kwam heel erg veel later uit op de PC en draaide in de begin periode bijzonder slecht op PC's.

Zelfs de uitvinders van het first person shooter genre ID maken zich schuldig. De PC versie verschilt nauwelijks van de console versie. John Carmack heeft toegegeven dat dit een grote fout was en dat ze het in de toekomst anders gaan doen. Maar ondertussen zitten we met Rage weer met een console spel op high-end PC's te spelen.

Als ontwikkelaars zeggen dat de PC versie later uit komt omdat ze deze willen optimaliseren, oppoetsen, aanpassen of beter maken voor de PC: ga er maar van uit dat dit niet het gewenste resultaat op zal leveren.

Het argument dat piraterij dit veroorzaakt is ook onzin. Kijk maar naar Steam. Batman Arkham City, Skyrim, Anno 2070. Allemaal grote titels die als warme broodjes voor full price over de digitale toonbank gaan. De sales die Steam regelmatig houdt leveren nog meer geld op, en, heel belangrijk, zorgen ervoor dat de verkopen van spellen na de sale toenemen. Gabe Newell van Valve praat hier over in een video conference.

Er is veel geld te verdienen met PC games. Ontwikkelaars moeten daarom niet lullen maar poetsen. Ik koop mijn spellen en ben bereid te betalen voor goede PC games. Slechte console ports koop ik zelden voor full price. Ze komen toch vanzelf in de aanbieding bij Steam. Echter wordt bij de verkopen van games met de grootste aandacht gekeken naar de eerste paar maanden en daar zit mijn aankoop dan niet bij. Ik stem met mijn portemonnee. Jammer alleen dat veel bedrijven, met als bekendste voorbeeld: Ubisoft, dat opvatten als piraterij...

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 1 februari 2012 11:53]

Kort door de bocht en gebaseerd op je eigen gedrag, niet die van de community.

Dat jij Full-price games koopt op Steam betekent niet dat andere mensen dat doen. Slechte ports bestaan op ieder platform. De PS3 krijgt ook vaak slechte ports door de strot gedouwd (Skyrim anyone?). Feit is en blijft dat AAA-titels op de PC significant minder verkopen dan de consolevariant. M.a.w. de PC als gamesplatform kan maar niet op eigen benen staan. 10 Jaar geleden kon je leuk winst maken als een AAA titel 100.000 keer over de toonbank ging, anno 2012 zijn de ontwikkelkosten zo gigantisch gestegen dat dit gewoon niet meer rendabel is. Tja dan moet je wel je game op zoveel mogelijk platforms uitbrengen. Het aantal betalende gebruikers zijn op de PC zijn gewoon niet meegegroied met de stijgende ontwikkelingskosten. Nu verkochten games op de consoles altijd beter dan op de PC (consoles zijn er immers al sinds de jaren 70) maar ook hebbenSony en Nintendo met de Playstation 1 en de Wii videogames uit het nerd hoekje gehaald en geintroduceerd aan de massa. Zelfs non-gamers genieten nu van een potje Mariokart of New Super Mario Bros.
Kort door de bocht en gebaseerd op je eigen gedrag, niet die van de community.

Dat jij Full-price games koopt op Steam betekent niet dat andere mensen dat doen.
Heb je enige bronnen ter onderbouwing voor jouw mening?

Goed dan, even wat retail verkoopcijfers erbij:
Skyrim is op dit moment zo'n 10 miljoen keer verkocht, retail. Dat zijn dus de fysieke kopieën waarbij je nog zo'n ouderwets glimmend schijfje krijgt :) Van deze 10 miljoen waren er 1,7 miljoen PC verkopen.

Op Steam waren er op launch-day 280.000 mensen die tegelijk Skyrim aan het spelen waren. Omdat nooit iedereen tegelijk online is op deze aardbol mogen we aannemen dat Skyrim ruim meer dan 280.000 keer verkocht is op Steam. Met deze 2 cijfers alleen al komen de PC verkopen toch op zo'n slordige 2 miljoen. De verkopen gaan alleen maar verder. Hoeveel is 2 miljoen maal 50 euro? Zou 100 miljoen euro rendabel zijn denk je?

Wat zei je ook al weer over dat het PC platform niet op eigen benen kan staan?
Steam hits five million concurrent players

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 1 februari 2012 21:52]

Ieder PC Skyrim exemplaar moet je activeren op Steam. Dus die 280000 mensen die online zijn voor een groot gedeelte gewoon Retail klanten.

Heb je nog meer geweldige cijfers aangezien de consoleversie van Skyrim gewoon veel beter verkocht heeft
De reden is piraterij maar dat zal een game-ontwikkelaar nooit 100% toegeven. Doen game-ontwikkelaars er beveiliging op is het niet goed, nou dan krijg je gewoon later je game met een matige beveiliging. Het is het een of het ander , ik heb zelf nooit last van de beveiligingen op games :)
Jammer, waarschijnlijk voor de piraterij. Terwijl deze factor helemaal geen grote rol speelt. Kijk naar Arkham City, een singleplayer spel met massieve sales. Ook op de PC. Skyrim is daar ook een mooi voorbeeld van.
Ik betijfel het, Prototype 1 was het niet eens nodig om de cd in de speler te hebben zitten om het te spelen. Dit heeft de ontwikkelaar waarschijnlijk miljoenen bespaard en nog wat opgelevert ook. DRM en beveiligingen zijn erg duur met het geld dat je uitspaart door geen gebruik te maken van deze dingen(die uiteindelijk toch niet uitmaken het wordt toch gekraakt). En je help de mensen die het orgineel kopen ook nog eens dat ze geen extra rommel mee krijgen die de mensen die een gekraakte versie gebruiken niet hebben.
Raar. Je zou toch denken dat een port maken niet zo lang hoeft te duren.
Denk ook maar niet dat het te maken heeft met een port. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met 'piraterij'.

Spellenmakers denken door de PC versie uit te stellen meer console verkopen te kunnen doen. Dit doordat mensen die 'normaal gesproken' een PC versie illegaal downloaden en spelen nu het spel té graag snel willen en dan maar de console versie nemen.

Niet dat ik denk dat dit enig effect zal hebben...
Dit doordat mensen die 'normaal gesproken' een PC versie illegaal downloaden en spelen nu het spel té graag snel willen en dan maar de console versie nemen.
nemen = illegaal downloaden

want ik denk niet dat iemand die het spel voor z'n pc download, datzelfde spel voor de console gaat kopen, daar kun je immers ook illegaal spellen voor downloaden
Brein:
'Het zonder enig commercieel oogmerk voor eigen privé gebruik downloaden van illegaal aanbod van muziek, film en boeken is in Nederland door de wetgever toegestaan. N.b. voor software en games is dit NIET toegestaan.'
Dat valt eigenlijk zwaar tegen gezien de console-versie op een andere manier dingen moet delegeren naar waar het nodig is dan op een pc. Het spel moet eigenlijk helemaal opnieuw ontworpen worden
Tegenwoordig zijn bijna alle games gebouwd met engines die al zeer ver uitontwikkeld zijn voor xbox, playstation en pc. Natuurlijk valt er altijd nog wel het een en ander te tweaken om beter gebruik te maken van de hardware, maar over het algemeen gesproken kun je wel zeggen dat porten van console naar PC tegenwoordig een vrij snel en eenvoudig klusje is. Ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat de xbox 360 en de ps3 inmiddels al dik 6 jaar oud zijn, terwijl de gemiddelde PC bij mensen thuis na een jaar of 3 wel vervangen wordt, en je dus vrij makkelijk weg kunt komen met een matige port die eigenlijk veel efficienter zou kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 1 februari 2012 12:49]

Liever een port die langer duurt dan een port die niet speelbaar is.
Ja precies net als bij GTA IV. Je had echt heel veel glitches en rare verschijnselen op een ATI kaart.
Ja precies net als bij GTA IV. Je had echt heel veel glitches en rare verschijnselen op een ATI kaart.
Raar, aangezien de Xbox een ATI kaart heeft en daar de titel ook beter draait dan op de Playstation. Overigens heb ik met mijn serie ATI/AMD kaarten nog nooit rare dingen in GTAIV gezien (4770 HD, 6850HD).

Ontopic:

Ik hoop dat de reden is dat de PC versie niet simpelweg een portje word maar dat er ook echt wat aandacht aan besteed word, ach nevermind, gebeurd toch niet :+
Een reden voor het uitstel geeft Radical Entertainment er niet bij op de Facebook-pagina van zijn Prototype-serie.
Zoals gewoonlijk het piracy argument, dat is de enige reden dat PC versies uitgesteld worden en als ze dan 3 maanden later uitkomen zijn het over het algemeen nog steeds 1 op 1 console ports zonder enige vorm van nuttige optimalisatie.

En dan zich maar afvragen waarom consumenten deze games piraten en niet meer serieus nemen :)
En waarom moet jij het spel piraten? Waarom kan je het niet gewoon als een fatsoenlijk mens kopen? Er bestaan ook review sites en demo's van spellen. Er is geen enkele reden om een auteursrechtelijke game te downloaden
Het downloaden is er bij iedereen ingeslopen, ik word steeds vaker raar aangekeken als ik vertel dat ik een PC-spel heb gekocht. Als argument van gebruikers op Tweakers.net hoor ik vaak dat er eerst een verandering moet komen in de distributie zodat games (en ook andere media) makkelijk digitaal aangeschaft kunnen worden. Ik geloof hier niet zoveel van, het downloaden van muziek en films is tegenwoordig zo vereenvoudigd, dat ik me afvraag of dit nog makkelijker kan met legaal aanschaffen..
Mag jij mij vertellen van hoeveel fatsoenlijk AAA titels tegenwoordig nog demo's uitkomen, ik kan je garanderen dat je aan 1 a hooguit 2 handjes genoeg hebt voor het hele jaar.
Demo's worden tegenwoordig bijna nooit meer gemaakt, het illegaal downloaden is in 99% van de gevallen de moderne variant van een demo geworden.

Tegenwoordig download ik eigelijk bijna niets meer, verdien genoeg om alles te kopen. Maar vroeger was dat wel anders, toen was een "demo" gewoon het volledige spel, krijg je een fatsoenlijke indruk en als die goed is koop je het, als hij niet goed is flikker je hem weer van je schijf af.
Hopelijk is het uitstel vanwege optimalisering voor PC, qua settings, graphics en besturing.

Maar ik ben bang dat het eerder een reden is dat "piraterij" hoogtij op de PC viert en men eerst de winst uit de consoles wil halen voordat iedereen het gratis binnen haalt. Althans, dat is bij Ubisoft de reden waarom Assassin's Creed later op PC uitkomt dus vandaar mijn redenatie.
Dat hoop ik ook inderdaad, en van mij mag een "port" daarom juist wel langer duren :)
Ik heb echt veel plezier gehad met Prototype 1 en ga deze zeker aanschaffen. En weer helaas wat een beetje standaard aan het worden is extra goodies die je niet kunt krijgen als de codes zijn gebruikt bij 2e hands verkoop. Ag we moeten al blij zijn dat je geen online pass moet kopen voor 10 euro als je online wil gaan wat je ook steeds meer ziet.
Precies, ik snap niet waarom het "porten" lang duurt aangezien er naar mijn inzicht vrij weinig verbetering oplevert.
No, jammer jammer heb veel plezier beleefd met prototype 1 dat ze hem maar snel uitbrengen
Met Batman: Arkham City zeiden ze ook dat de vertraging werd gebruikt voor "optimalisatie en bug fixes". Blijkt later dat de compile date 27 september 2011 was (een maand voor de console release, en 2 maanden voor de PC release) ... kortom: er was niets meer aan veranderd.

Nu maar hopen dat Prototype 2 net zo lekker speelt als Batman: Arkham City ... dan is alles vergeten en vergeven! :)
Dus de PC versie wordt uitgesteld EN de console versies krijgen goodies en deze challenges? Dat is naar mijn mening een beetje de omgekeerde wereld. Wat krijgen de PC gamers dan voor 3 maanden wachten?

Ik lees dat er al een aantal comments over Arkham City zijn, nog zo iets. Op de console kon je al 2 feestdagen met Calendar Man in de weer in de maand dat de PC mensen nog moesten wachten. Ik zie al hetzelfde gebeuren met de Radnet challenges; ze gaan van start zodra de game op console uit komt, en 7 weken later stoppen ze er weer mee. Of de challenges gaan iedere 7 weken weer op herhaling, maar dan nog steeds hebben de console gamers ze al tot 2 keer toe kunnen doen.

*zucht* Welke developers zijn er nog over die hun PC fans omarmen en belonen? Behalve indie devs, en Valve?
Bethesda? Skyrim doet t prima op pc

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True