Door Arnoud Wokke

Redacteur

Nokia N9: eenzaam aan de top

Conclusie

De N9 is met enige afstand de beste Nokia die we ooit hebben getest. Het design valt bij veel mensen in de smaak, van het scherm valt je mond open en de software is innovatief en intuïtief, en werkt veelal soepel.

Er is echter een enorm nadeel: de N9 is door zijn maker al bij voorbaat dood verklaard. Het Maemo-platform heeft geen toekomst en daarom zal het aantal apps laag blijven - en dat is tegenwoordig niet echt meer te verkopen. De weinige smartphonekopers die genoeg hebben aan een browser, een mailclient en Facebook zullen met de N9 prima uit de voeten kunnen. Wie echter actuele weers- en verkeersinformatie wil hebben, moet het doen met websites in plaats van veel snellere en handigere apps. Toepassingen als Wordfeud en WhatsApp zijn simpelweg niet beschikbaar.

Dat maakt dat de N9 voor het merendeel van de mensen een slechte koop zal zijn. De adviesprijs van 599 euro is bovendien aan de hoge kant. Liefhebbers van het design kunnen beter de Windows Phone-variant kopen, die volgens geruchten uitkomt in Nederland als de N9 in België in de winkels ligt. De Windows Phone-variant ziet er waarschijnlijk ongeveer hetzelfde uit, maar heeft toegang tot veel meer apps en ook op andere terreinen zit er meer toekomst in, omdat Nokia en Microsoft dat platform wél actief zullen ondersteunen.

Als showcase is de N9 echter heel goed geslaagd: Nokia bewijst hiermee dat het hardware en software kan maken die innovatief is en goed werkt. Het is al even geleden dat we Nokia zulke complimenten hebben kunnen geven. We hopen dan ook van harte dat de met de N9 opgedane ervaring in de toekomst voor andere Nokia-smartphones wordt gebruikt.

Reacties (180)

180
172
105
14
5
7
Wijzig sortering
Voor de apps op de N9 is dit toch een leuk vooruitzicht: http://www.slashgear.com/...th-alien-dalvik-22160809/
Op hun website hebben ze de ondersteuning voor de N9 al weggehaald. Alien Dalvik zal niet meer komen voor de Meego Harmattan. Wellicht nog wel voor de andere OS'en (Symbian, iOS, Blackberry OS).
Ik denk niet dat je zonder meer alle apps kan gebruiken op de N9. Dit omdat alien dalvik een soort virtuele machine (client) is dat op de host (de N9) draait. Je kan er niet zonder meer van uit gaan dat instructies die aan de client gegeven worden uitgevoerd kunnen worden door de host. Is misschien een beetje moeilijk uitgelegd, daarom onderstaand voorbeeld.
Neem bijvoorbeeld WhatsApp. Grote pluspunt van WhatsApp boven een Google Talk bijv. is het push notification systeem. Dit houd in dat je, ongeacht of je verbinding hebt met internet, en melding krijgt dat er een bericht voor je is. Ik verwacht dat een dergelijk signaal doorgeven wordt aan de host, afgezien van het feit of de host überhaupt ondersteuning heeft voor push notification.
Leuke review. Ik ben wel benieuwd welke apps je nou echt zult missen dat deze telefoon in de videoreview ontraden wordt, terwijl het zo'n mooie tweakerphone is.

"De camera van de N9 haalt het echter niet bij het hoge niveau van de N8, die daadwerkelijk een compactcamera kan vervangen. Het is onduidelijk waar het precies aan ligt, maar het verschil is vrij groot."

Dit vind ik wel matig hoor, voor een techsite als tweakers. Het kost weinig moeite om te vinden dat de N8 een (voor een telefoon erg grote) 1/1.83″ image sensor heeft, deze heeft ook een uitstulping voor het camera gedeelte door de fysieke grootte. Bij de n9 is de camera module 70% kleiner om hem in het design te passen, en vangt dus minder licht. (http://conversations.noki...ning-on-nokia-n9-imaging/)
Wordfeud of enig andere app welke cross OS communiceert.
Skype en google talk staan erop, net als facebook en twitter... al vrij cross OS denk ik.
Whatsapp lijkt me een goeie. Diensten als viber wellicht ook wel.

Mooie foon, maar net als BB draait ie op een vergeten OS...
Ik denk dat Tweakers broodnodig haar score-systeem moet aanpassen. De Titan kreeg een goed en deze zeer goed terwijl de prijs van deze belachelijk hoog is, er geen apps voor zijn, de accuduur best slecht is. En featureset 4 sterren? Ik mis apps?
Dus de telefoon is alleen beoordeeld vanwege bouwkwaliteit en het feit dat het snel werkt. Nou dat is heel erg bruikbaar ja.

Ik moet niets anders concluderen dan dat het fanboy gedrag voor iets wat linux-gebasseerd is hier de doorslag heeft gegeven. Best zielig eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 oktober 2011 11:32]

De Algemene Beoordeling is geen optelsom van de subscores (in die zin heb je gelijk en kan het beter). Uiteindelijk gaat het om een score op meer instinctieve gronden: vinden mensen hem mooi en handig, is hij vernieuwend en heb je de neiging om hem te gebruiken? Heeft hij de 'wow' factor?

De N9 is vernieuwend en maakte indruk op alle mensen die ik hem heb laten zien (enkele tientallen, waaronder een hoop mods op de MoaM afgelopen weekeinde). Dat gebeurde door het design, het scherm en de werking van de interface. Deze N9 is een voorloper van wat we in de toekomst gaan zien. En dat het een kleine Linux-bak is met makkelijke root-toegang telt niet zwaar, maar voor een bepaalde groep gebruikers is het inderdaad belangrijk.

Zowel de Titan als de N9 zijn telefoons voor heel beperkte doelgroep. Maar waar de Titan een goede telefoon is met goed scherm en als grootste vernieuwing snelheid en grootte van het scherm, heeft de N9 meer vernieuwende elementen. Die vernieuwingen zijn bovendien nuttig en werken als een trein: dat maakt dat de N9 een 'Zeer goed' verdient in mijn ogen. De accu komt de dag door - een eis van veel mensen - en sommigen geven nu eenmaal niet om apps. Dat staat er duidelijk: als je wel om apps geeft, laat de N9 dan vooral links liggen.

Daar mag iedereen het mee oneens zijn. Daarom is het een review: het is subjectief en afgezien van alle cijfers en metingen gebaseerd op een mening. Dat is het hele idee van een review :)
Als ik elke telefoon op zijn uiterlijk zou beoordelen zou elke telefoon 5 sterren krijgen. Bij een smartphone is de software het belangrijkst. Zonder app is een telefoon al bij voorbaat nutteloos. En gecombineerd met een prijs van 600, dan zegt dat voor mij al genoeg.

Ik ben benieuwd wat je beoordeling straks voor de Nokia Searay zal zijn. Waarschijnlijk alweer een 4 sterren review.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 oktober 2011 11:38]

Bij een smartphone is de software het belangrijkst. Zonder app is een telefoon al bij voorbaat nutteloos. En gecombineerd met een prijs van 600, dan zegt dat voor mij al genoeg.
Dat is dus jouw mening - en die van vele anderen. Maar niet van iedereen. Er zijn ook een hoop mensen die willen browsen, Facebooken en voor de rest gewoon een mooie telefoon willen.

Software is inderdaad het belangrijkst - en dat is nu juist waarop de N9 punten scoort. De software is innovatief en werkt vloeiend. Het is iets totaal anders dan iOS, Windows Phone en Android.
Hoe kun je nou zeggen dat de software zo geweldig is als je al van tevoren weet dat dit de laatste telefoon zal zijn waar dit OS op komt te draaien? Ik vind dat je dat dan ook in je beoordeling mee moet nemen. Een essentieel onderdeel van het OS op smartphones is nou juist of het nog verder ontwikkeld zal worden en of er bruikbare apps voor ontwikkeld worden. Kijk bijvoorbeeld naar Windows Phone 7 wat nog geen Whatsapp had totdat de Mango versie uitkwam, was een grote misser vond ik. Of die groep mensen die 2 jaar geleden die Linux telefoon van Vodafone zelf kochten, die wisten ook niet hoe snel ze er vanaf moesten komen want de rest van de wereld ging wel met hun tijd mee en had apps die zij niet hadden.

M.a.w. deze N9 is idd een prachtige telefoon, maar zet er dan alsjeblieft direct Windows Phone 7 (of via XDA misschien Android ICS) op anders is het echt een nutteloos product.

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 21 oktober 2011 11:54]

Ik heb de N9 nu een tijdje in gebruik (sinds begin september), ben alles behalve een linux fan (draai OSx en Windows 7).
De OS die de N9 draait is gewoon heel fun om te gebruiken. Het swipen werkt, en is enorm handig om van app te veranderen (naar links of rechts) of te sluiten (van boven naar beneden). Je moet het echt in actie zien om te begrijpen wat er hier zo geweldig aan is. (trouwens, filmpjes blijven bv spelen tot ze helemaal van de het scherm zijn "geswiped")

Ja, er zijn idd weinig app's voor handen. Maar heb tot op heden geen app's gemist. Twitter, Facebook, Google Talk, Skype (naast natuurlijk sms/mail/telefoon) zijn voor mij genoeg om in contact te blijven met de buitenwereld.
PDF's, office documenten,... kan ze allemaal openen als iemand ze me mailt.
GPS navigatie voor de hele wereld (en geen GSM netwerk nodig, kaartjes staan netjes op het toestel)

Wat zou IK nog meer willen?
Trouwens, al die apps beschikbaar voor andere OS'en... het zijn er ongelooflijk veel... maar de gemiddelde smartphone gebruiker gebruikt er welgeteld gemiddeld 5...
... "maar de gemiddelde smartphone gebruiker, gebruikt er welgeteld gemiddeld 5"

Inderdaad! zie Poll: App-gebruik (op de frontpage).

Ben benieuwd wat Nokia World 2011 brengt, vanaf morgen... :D
Hoe je kunt zeggen dat de software geweldig is? Nou, omdat dat simpelweg zo is...als je tenminste wat verder kunt kijken dan de naam ervan. Het maemo platform is echt waanzinnig goed (dat was het al met maemo 5 op de N900), het is jammer dat het door de markt zo verschrikkelijk weggedrukt wordt. Toen Android alleen nog problemen kende werkte dit OS als een trein. WebOS heeft hetzelfde probleem. Als het geen Android of iOS heet dan vreet "men" het niet.

Wat wel wordt vergeten is dat Maemo een Debian gebaseerd OS is met QT als UI toolkit. Dit maakt het mogelijk om, zolang er een toolchain beschikbaar is voor het platform, veel Linux software te porten en te ontwikkelen. Het is inderdaad een kleine groep die dat doet, maar wel een actieve. En daar komen echt hele leuke apps uit die misschien niet in de "store" (Debianites kunnen alleen maar lachen om zoiets, dat heet "bij ons" al sinds jaar en dag een "repository") staan, maar wel beschikbaar.

Zo te lezen is de N9 eigenlijk alles wat ik zou willen hebben als opvolger van m'n N900. Nutteloos? Nee, zeker niet. Met alles wat erop mogelijk is, is het de telefoon voor echte tweakers, maar overduidelijk niet voor hen die zichzelf alleen maar zo wensen te noemen.

Dank, Arnoud voor het testen van dit toestel. Ik hoop dat je dit soort exotische en specialistische apparaten blijft bekijken voor hen die niet standaard met de massa mee willen. Uiteindelijk de doelgroep waar Tweakers.net oorspronkelijk voor bedoeld was.

[Reactie gewijzigd door PolarWolf op 21 oktober 2011 12:18]

"Nee, zeker niet. Met alles wat erop mogelijk is, is het de telefoon voor echte tweakers, maar overduidelijk niet voor hen die zichzelf alleen maar zo wensen te noemen."
Ja, we zitten hier op Tweakers.net blabla inderdaad. Maar Tweakers.net is nu al een tijdje van VNU en al jaren steeds meer voor iedereen en niet slechts voor de die-hard Linux nerds (NOFI) maar blijkbaar ben je de enige die dat nog niet begrepen heeft.

Je geeft het zelf al aan, deze telefoon is leuk voor een handjevol Linux-fanboys maar daar houdt het dan ook mee op. Ik snap überhaupt niet dat Nokia dit toestel er nog uitgeperst heeft weten te krijgen. Vanuit een bedrijfseconomisch perspectief gezien is dit bijna geldvernietiging bij zo'n kleine schare afnemers. Leuk voor de ontwikkeling en een handjevol kopers, maar verliesgevend. Als je geld wilt verdienen met je smartphones dan moeten er apps voor beschikbaar zijn en het liefst ook veel. Ga je daar niet in mee, jammer dan. Daarom blijven over iPhone, Android, WP7 en BlackBerry is zo slim geweest om iets in te bouwen zodat Android apps erop kunnen draaien.
Volgens mij moet je eerst de N9 zelf gebruikt hebben om er zo positief over te zijn.

Engadget heeft ook een review over dit toestel gedaan en weetje wat die er van vonden?
Ze verklaarden Nokia voor GEK! Dat ze met WP7 in zee gingen en dit hadden..
Ze vonden het namelijk geweldig!

Iets wat je niet kan zeggen vanaf plaatjes en beetje tekst.

http://www.engadget.com/2011/06/21/nokia-n9-first-hands-on/
Ik moet zeggen dat ik de N950 gewoon een uitermate goede gebruikerservaring vind leveren.

De Swype mechanisme is gewoon briljant en zal ongetwijfeld worden overgenomen in de andere besturingssystemen van Nokia die nog gaan komen.

Echter denk ik niet dat de N9 een goede vervanger is voor de N900 puur vanwege het feit dat de toetsenbord ontbreekt. In eerste opzichte geen probleem, maar zodra je in de Terminal zit en je komt erachter dat er geen mogelijkheid is om tekst te plakken/selecteren/kopiëren dan vervalt een belangrijk element van een developer telefoon. Op de N950 kan je nog tekst uit een andere app kopiëren en middels de hardware toetsen CTRL+V toch nog tekst plakken in de Terminal.

De n950 ondersteund verder ook geen Desktop Widgets, omdat het geen desktop heeft, maar slechts 3 views (news feed, app launcher, multitask view).

Meego Harmattan is wel een veel betere telefoon OS dan Maemo 5. Alle telefoonfuncties werken beter, vloeiender, sneller en intuïtiever.

De Multitasking is nog steeds fenomenaal al vond ik persoonlijk de overview in Maemo 5 toch mooier en makkelijker om mee te werken omdat daar alle open apps getoond werden en bij Meego Harmattan moet je toch nog scrollen als er teveel apps open staan. Ja, je kan wel in de multitask view in-/uitzoomen door de pinch gesture, maar daarmee kan je slechts schakelen tussen 2 kolommen of 3 kolommen. In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je 3 kolommen wilt zien.

Het sluiten van een app in de multitask view is ook minder makkelijk als bij Maemo 5. Je kan nu niet meer in de rechterhoek van zo'n tile klikken om de app te sluiten. In plaats daarvan moet je of ergens klikken en vasthouden en dan worden de kruisjes in de rechterbovenhoek pas geactiveerd. Swype brengt echter een groot gemak mee. Je kan bijvoorbeeld van boven het scherm naar beneden Swypen en de app die actief was wordt gelijk afgesloten. Zo kan je elke Swype richting een andere functie meegeven. Bijvoorbeeld het links naar rechts Swypen brengt je naar de News feed en rechts naar links naar de App launcher en onder naar boven naar de multitask view.

Ondanks dat alles snel en goed werkt en social media's (facebook, twitter, google) goed naadloos integreren met het toestel zoals we dat gewend zijn van Maemo 5 is het grootste gemis toch de mass-market killer-apps (zoals Wordfeud, WhatsApp). Die zullen er waarschijnlijk nooit komen. Na een aantal maanden de N950 als main toestel gebruikt te hebben moet ik zeggen dat ik me een beetje "sociaal ontkoppeld" voel, omdat ik niet de plezieren kan delen met mn vrienden met apps zoals Wordfeud.

Tegenwoordig zijn alle moderne mobiele OS'en vloeiend in hun interface. Ze hebben allemaal een eigen eco-systeem. Als ik iets moest opnoemen waarin Meego Harmattan echt iets innoverends heeft gebracht dan is het de Swype mechanisme en vooral het gemak ervan.
Tegenwoordig zijn alle moderne mobiele OS'en vloeiend in hun interface.
Daar zal niet iedereen het mee eens is.
Ze hebben allemaal een eigen eco-systeem.
Het gebrekkige eco systeem van MeeGo is juist een van de redenen dat Nokia voor windows Phone 7 gaat.
Ze verklaarden Nokia voor GEK! Dat ze met WP7 in zee gingen en dit hadden.
Ze vonden het namelijk geweldig!
Ze vinden MeeGo geweldig maar vervolgens ook dat WP7 Mango ook heel goed is.Niet de boel met eigen woorden verdraaien! Zie ook hun Mango reviews. Leuk is ook dat de reviewer in de reacties op de de review van vandaag hierop verder gaat.
Zie final review
En de conclusie gelijk ons spreekwoord ken je ook:
De koning is dood, lang leve de koning

Resume van MeeGo
•It's dead, Jim
•Weak ecosystem
•There's room for performance improvements
Je hoeft geen "fanboy" (met dergelijke uitspraken diskwalificeer je je meestal al vrij vlot, maar goed) te zijn van wat dan ook om deze telefoon met OS ook te kunnen waarderen. Wat je wel moet zijn is iemand die wat meer open staat voor alternatieven.

Dat de kwaliteit van Tweakers voor de Tweakers al jaren is afgenomen dat is niks nieuws voor mij. Dat gebeurt met alle sites die ineens onderdeel worden van een groter concern. Jammer maar helaas. Ik ben allang blij dat Arnoud het aandurft om iets op de frontpage te zetten voor een wat kleiner publiek. Maar dat maakt het niet minder een apparaat voor tweakers en niet zozeer voor mensen die zich verder toevallig op een site met die naam ophouden.

Nokia is nog steeds een van de grootste, zo niet de grootste, makers van mobiele telefoons. Zij kunnen het zich veroorloven om dit soort concepten op de markt te zetten om te kijken hoe het landt. Ik zou het dan ook geen verliespost willen noemen, maar een investering.
Ik kan erin komen dat de algemene beoordeling niet direct overeenkomt met de subscores, maar daar gaat het ook niet om. De beoordeling is niet gelijk bij elke telefoon die jullie behandelen.

Deze telefoon wordt de hemel in geprezen vanwege de vernieuwing die echter al bijna meteen gaat stoppen omdat er in het OS geen toekomst zit. Voorloper van wat we in de toekomst gaan zien is dus eigenlijk bullshit en er zijn nog wel wat meer zaken waar ik me aan erger. Daarnaast gaat het in de conclusie voor de helft over het feit dat er een Nokia WP7 telefoon aankomt, die het beter gaat doen en waar WEL toekomst in zit. Afgezien van het feit dat ik die interface veel vernieuwender vind.

Dat het een linuxbak is, is juist voor een kleine doelgroep van belang. De Titan heeft door zijn volwassenere OS juist een grotere doelgroep.

De eis dat de accu een dag doorkomt is ook van toepassing op de HTC, maar blijkbaar heeft het daar minder waarde? Terwijl die zelfs nog een battery-saving optie heeft.

Dat jullie subjectieve reviews schrijven is al langer bekend, maar ik merk de laatste tijd steeds meer dat jullie niet dezelfde maatstaven hanteren voor bepaalde telefoons of bepaalde merken (telefoons of OS).

Jullie maakten veel bezwaar over de beperkte resolutie van de Titan. Deze is bijna hetzelfde als die van de N9.
Het gebrek aan dualcore of snellere CPU werd ook al benadeeld, terwijl deze N9 dat ook niet heeft.
Verder is vegen wel leuk, maar de titan heeft gewoon een home-knop.

Het toestel lijkt nergens in uit te blinken (kan het ook niet uit jullie tekst halen) dus vraag me serieus af waarom er nou zoveel verschil in (algemene) beoordeling zit.
Even snel een reactie:
- Battery saving zit ook in Meego Harmattan.
- Resolutie van de Titan was een punt omdat het scherm veel groter was waardoor de ppi dichtheid veel kleiner is.
- Het toestel blinkt in 2 dingen uit. Echte multi-tasking die ook gewoon echt goed werkt. En Swype mechanisme dat echt wat toevoegd aan touchscreen toestellen.
Even een snelle reactie op je laatste opmerking. Het gaat volgens mij voornamelijk doordat er geen knoppen aanwezig zijn voor de algemene bediening van het toestel. Dit zorgt voor die nieuwe ervaring waardoor de reviewers er zo over te spreken zijn. Ik denk dat dit niet helemaal duidelijk wordt uit deze review. Het is echt een nieuwe manier van bedienen.
Wat heeft de prijs en de beschikbare apps te maken met de prestaties van een telefoon?

De HTC advies prijs van de Titan ligt hoget dan de Nokia N9 adviesprijs. Als de telefoon straks leverbaar is in Belgie zul je zien dat het toestel waarschijnlijk rond de 500 euro in de winkel komt. Echter omdat het een limited edition (in oplage en verspreiding) betreft zal de prijs niet zo ver afwijken als met regulier toestel.

Maar je gaat nou toch niet roepen dat het aantal apps voor een toestel moet worden meegenomen in de score kaart. We willen KWALITEIT, geen kwantiteit. Serieus, hoeveel procent van de beschikbare Android/IOS apps heb je geïnstalleerd? En JUIST door de apps niet mee te nemen in de beoordeling wordt ook voorkomen dat een telefoon beoordeling veranderd in een platform beoordeling. Maar stel dat je Meego zou kunnen vervangen door Android, dat veranderd dan toch weinig een de accuduur en prijs?

De accuduur heeft hier drie sterren gekregen en de prijs heeft er slechts 2 gekregen. Deze negatieve (objectieve) punten dus gewoon meegenomen in de beoordeling. Omdat in de andere categorieën vooral 5 en 4 sterren zijn ontvangen (de Titan had meer 4 sterren door het onhandige formaat e.d.) komt de telefoon gewoon als zeer goed naar voren.

Dat er geen WhatsApp is voor de N9 betekend niet dat het niet geschreven kan worden. Alleen omdat Nokia dit platform al heeft opgegeven zullen inderdaad niet veel developers apps gaan schrijven. Daarbij staat in de conclusie dat hoewel het toestel als zeer goed is beoordeeld en het steeds voor veel consumenten een slechte koop is.

Zet een Audi A3 tegenover een Fiat Punto dan zal de A3 op vrijwel alle punten winnen van de Punto, maar dat maakt het nog niet automatisch de beste koop..
Die laatste vergelijking slaat natuurlijk nergens op.
Je zou het alleen daarmee kunnen vergelijken als je een Fiat Punto vergelijkt met een auto die beter is maar waar nu al vast staat dat ze er geen brandstof en vervangende onderdelen meer voor maken in de toekomst. Dan is het vergelijkbaar.
Een Punto vergelijken met een Saab 9-5?
Ik wil even reageren op deze totaal ongefundeerde opmerking, de prijs van dit toestel mag dan hoog zijn, wat wil je met een niet Full Production toestel. Als je wat van economie snapt dan zou je begrijpen dat bij een lagere oplage je vaste kosten een stuk zwaarder doordrukken in de totaalprijs.
Natuurlijk doet dit niet af aan de inderdaad tamelijk hoge prijs.
Bovendien wordt op prijsvlak ook maar 2 sterretjes gegeven.
Wat boeit mij de economie nou? Ik snap heel wat van economie, maar als consument heb ik daar niets mee te maken.

De prijs krijgt inderdaad twee sterren, accuduur 3 sterren, paar 4 sterren en paar 5. Maar de algemene beoordeling is 5 sterren???

Totaal aantal sterren is 32. 8 Beoordelingen. Dat geeft dus 4 sterren.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 oktober 2011 11:33]

Wat boeit mij de economie nou? Ik snap heel wat van economie, maar als consument heb ik daar niets mee te maken.
Gast, als consument ben je een deel van de economie...

OT: de review had een beetje een negatieve ondertoon, maar de conclusie is wel heel positief. Beetje gek lijkt me. Ook vind ik het vreemd dat de camera zo langzaam is. Hadden jullie 'm toevallig in standby staan? Ik las van de week dat je sneller een foto kunt maken als je de camera from scratch opstart dan wanneer de camera-applicatie nog in de taskmanager staat.

Maar hoe zonde is het dat hij niet in Nederland uit komt zeg... Een abonnement zou met zo'n dure telefoon namelijk erg welkom zijn!
zeer simpel

geen toestel voor consumenten, eerder voor devs, tweakers en fanatici; Dus je hoeft het ook niet te snappen.
Verdacht ja, ik zou Apps en ecosysteem misschien onder features scharen en dan die een slechte beoordeling geven?
Deze telefoon ziet er ongelooflijk mooi uit met dat gebogen scherm zeg! Ondanks dat er nog een kleine gebruikersgroep kan zijn voor dit toestel, begrijp ik niet helemaal waarom Nokia zich nog waagt aan het releasen van dit toestel met dit OS wat bij voorbaat al dood is. Arnoud kan dan wel zeggen dat het OS vernieuwend en intuitief is, maar ik zie nog steeds een grid met icoontjes... 8)7 En hoe vernieuwend is een OS als er zo goed als geen doelgroep (met uitzondering van een groepje Tweakers) voor is en er geen apps voor gaan verschijnen? |:(

De Nokia 800 SeaRay die Windows Phone 7.5 gaat draaien is qua hardware en design bijna net deze N9, en dus eigenlijk een concurrent voor dit toestel. Want als je de N9 en de SeaRay naast elkaar legt, dan weet ik wel wat de meest verstandige keuze is...

Persoonlijk denk ik dat de zet die Nokia heeft gedaan met Microsoft een hele goeie is geweest. De superieure Nokia hardware in combinatie met de superieure software van Microsoft maakt dat Nokia een hele grote kans heeft om weer heel groot te worden. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de toestellen die gepresenteerd worden met de officiele introductie van de Nokia Windows Phone's.

[Reactie gewijzigd door LCP op 21 oktober 2011 12:06]

je ziet een grid met icoontjes, maar voor de rest heb je de review niet gelezen denk ik?

bv, bluetooth devices pairen over nfc...
de swipe bediening...

Een os hoeft trouwens helemaal geen doelgroep te hebben om vernieuwend te zijn... Al koopt niemand het, dan kan iets nog vernieuwend zijn... Dat de markt die vernieuwing niet volgt, is iets anders ;-).

Er zijn nog toestellen die eigenlijk maar een beperkte groep aanspreken. de nexus reeks van google bv, etc etc
Anoniem: 145867
21 oktober 2011 11:11
Wat ik me afvraag is waarom heel veel fabrikanten die "Bounce" effect implementeren terwijl dat toch eigenlijk een gepatenteerde algoritme is van Apple? Samsung moest echt letterlijk die zooi verwijderen...

Andere fabrikanten niet?

Daarnaast is het design echt top! In deze mobiel zit een paar zeer innovatieve elementen.
Zoals 1 pixel aan elke rand gebruikt om iets weg te swypen. En daarnaast dat mooi gebogen glas! Nog mooier als bij de Galaxy Nexus eigenlijk.

Wel grappig dat dit OS veel mooier en beter ontwikkeld is door enkel minder mensen dan aan Symbian hebben gewerkt.

Ik durf te wedden dat als ze dit OS eerder hadden ze nu veel succesvoller waren. Nu moet nokia kontje likken bij Microsoft :(

@Arnoud Wokke: Heb je de N9 laten vallen op dat hoekje ? :P

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 21 oktober 2011 11:13]

Ik word altijd moe van dit soort mensen. Kontje likken? Kontje likken doe je bij je baas. Wat Nokia deed is niets meer dan logisch. Een OS inkopen bij een software-bedrijf wat heeft aangetoond dat het meer werk verzet in dezelfde periode als wat Nokia zou kunnen. Nokia heeft erkend dat zij zelf niet snel genoeg software kunnen ontwikkelen die de concurrentie bij kan houden. Kijk eens naar RIM. Die probeert wanhopig alles zelf te ontwikkelen en die zijn precies dezelfde pad aan het bewandelen als Nokia. En what about Bada? Ook een OS welke Samsung probeert te verkopen en wat dramatishc gaat.
Wanneer je 2-3 jaar nodig hebt om een volgende update te maken van Meego/Maemo dan is er iets flink mis in je bedrijfscultuur.

De N9 is een bouwtechnisch hoogstaand toestel puur gericht op hobbyisten en linux-fans. Om daar 600 euro voor neer te leggen, dat gaat mij te ver. Voor 300 euro had deze telefoon flink veel mensen kunnen overtuigen. Maar tegenwoordig draait het niet om specs, maar om een ecoyssteem. En dat heeft Meego niet.

Heel veel bedrijven verkijken zich op software. Bedrijven als MS en Google hebben een historie van software ontwikkelen. Zij hebben ook de expertise en de snelheid om nieuwe software te ontwikkelen of te updaten. Bedrijven zonder software-historie moeten zich dan ook niet bemoeien met software. Koop het in, maak de hardware en verkoop het. HTC heeft aangetoond dat ze dit heel erg goed kunnen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 oktober 2011 11:27]

Sorry, maar wat je zegt is echt totale onzin!

Waarom kunnen Apple en Google wel snel genoeg software ontwikkelen, en de grootste mobiel fabrikant ter wereld niet? Hebben hun programmeurs minder expertise dan Microsoft? Natuurlijk kunnen ze dat wel! Het heeft niets met ontwikkelsnelheid te maken, en alles met focus. Apple (en in zijn kielzog Google) zagen de kracht van applicaties op de smartphone in, en ontwikkelde een eco systeem die het ontwikkelen daarvan makkelijk maakte. Nokia zag de kracht daarvan te laat in en miste die slag. Ze hebben puur de markt verkeerd ingeschat.

Apple heeft zeer overtuigend aangetoond wat je kan doen als je de hardware en de software kan maken. Hun hardware ontwikkeling wordt namelijk vanuit de software gedreven. Bijvoorbeeld, Apple wilde multi-touch hebben, iets wat de eerste touch screens niet konden (toen nog deels resistief, en "shadow-touch"). Zij dwongen de fabrikanten om met een oplossing te komen. Dat is de tweede reden ook van Google (Afgezien van de patenten) voor de koop van Motorola. Google wil z'n invloed op hardware ontwikkeling verder vergoten. De trend is juist omgekeerd.

Rim is een verhaal apart, ze hadden ooit een perfect produkt. Veilig, en ook in vormgeving, met lederen houder, helemaal afgestemd op de zakelijk markt. Maar echte vernieuwing bleef uit, en dan houd het uiteindelijk op. Geen idee wat er mis gegaan is.

Dit Nokia produkt is het bewijs dat ze geen Microsoft nodig hebben om goede software (met Intel) te ontwikkelen. Wees eerlijk, dit is een schitterende telefoon! (Ik hou van die simpele strakke vormgeving). De vormgeving past bij stijl van de software. Waarom moet je Linux hobbyist zijn om dat te waarderen? Het OS in niet relevant, als het maar efficient is, en een goede GUI heeft. Zo op het eerste gezicht lijkt het beter in multitasken dan WP7 en iOS. Hadden ze deze software door ontwikkeld, had Nokia hier wel degelijk iets heel goeds in handen. Vreselijk jammer dat ze nu al hun eieren in het WP7 mantje hebben gelegt.

Ik hoop echt voor Nokia dat ze een goede samenwerking met Microsoft krijgen. Microsoft heeft Nokia harder nodig dan omgekeerd. Persoonlijk vind ik Steve Ballmer niet de meest brilliante CEO. Het is meer een zakenman dan iemand die de markt goed aanvoeld. Hij noemt Skype social media, en praat minachtend over iOS en Android.
Het is logisch op DIT moment ja.. maar eerder niet. Nokia heeft het zelf inderdaad goed verknalt waardoor ze nu in een positie zitten dat WP7 de enige optie is. Dat snap ik ook wel Relief.

Alleen het is gewoon jammer omdat dit OS gewoon super goed werkt.. en ze het nu al dood verklaren.
Meego had twee jaar geleden inderdaad iets kunnen betekenen, maar Nokia heeft de kwaliteit en de snelheid niet om met de grote softwarebedrijven te concurreren. Nokia is en was altijd goed in hardware. Software was vroeger geen issue (wel instabiel altijd) en daar hebben ze zich op verkeken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 oktober 2011 11:22]

Het probleem is niet het OS, het probleem is het feit dat niemand apps wil maken voor het OS omdat er geen markt voor is. Beetje kip en ei verhaal, ja, maar dat krijg je als je veel te laat op de markt komt, dan wordt de spoeling gewoon te dun.
Het probleem is niet het OS, het probleem is het feit dat niemand apps wil maken voor het OS omdat er geen markt voor is. Beetje kip en ei verhaal, ja, maar dat krijg je als je veel te laat op de markt komt, dan wordt de spoeling gewoon te dun.
Ik dacht dit ook altijd, maar volgens mij valt dit probleem wel mee. Het Maemo/MeeGo ecosysteem kon altijd al rekenen op een klein legertje open source ontwikkelaars - het is ook het meest open platform. Zelfs voor de N900 zijn al best wel wat aardige apps gemaakt en veel bestaande software kan er redelijk snel voor aangepast worden tot een app.

Daarbij, er zijn maar een beperkt aantal belangrijk apps, die had Nokia ook zelf kunnen maken of de ontwikkelaars ervan betalen voor een port. Als je dan niet op het allerhoogste segment inzet kan zo'n telefoon alsnog succesvol worden. Het is RIM tenslotte ook gelukt hun blackberry meuk aan de jeugd te slijten - alles is mogelijk.
Het verschil is dat Blackberry een betrouwbare en snelle manier van communicatie bood. De N9 is niets anders dan een hobbyphone voor linuxfanaten en open source ontwikkelaars. Wat je ook maar voor ontwikkeld, het zal niet zo snel aanslaan bij het publiek omdat het publiek dat 600 euro voor het toestel kan neerleggen heel erg klein is.
Dat is de doelgroep van de N9 *geworden*, maar het is duidelijk dat dat niet het oorspronkelijke plan was - in tegenstelling tot de N900. Linuxfanaten en open source ontwikkelaars willen trouwens liever de N950, die is alleen voor een select aantal ontwikkelaars uitgekomen (zeg maar N9 met qwerty slider).

Ik wil alleen maar zeggen dat deze phone wel potentie had voordat Nokia voor WP7 koos en hem nu wat ongemakkelijk toch maar uitbrengt, ongetwijfeld met een zeer ingesnoeid budget het laatste half jaar.
Natuurlijk maak je apps voor Meego. Dat draait namenlijk Qt. En er zijn nu al meer telefoons die dat ondersteunen dan dat er in de komende 5 jaar Windows Mobile phones gemaakt gaan worden.

De enige reden dat MeeGo geen toekomst heeft is omdat Nokia van het brandende platform op een zinkend schip (Windows Mobile) is gesprongen... Maar nogmaals, voor de apps maakt dat niet uit.

Voor Windows Mobile zie ik het somberder in dan voor MeeGo. Wie gaat er nu apps maken voor een platform wat je dwingt van 0 te beginnen (omdat het geen native apps ondersteund en je dus geen code kunt delen met je andere implementaties) en wat waarschijnlijk toch amper gebruikers gaat krijgen (want Nokia's 'smartphone marktaandeel' is minimaal en de low-end phones worden alsnog met Linux en Qt uitgerust).
Het kan wel, maar dan moet je concessies doen op de prijs, veel meer marketing en andere zaken. Daar hebben ze gewoonweg geen geld voor.
Dat is ook de reden waarom Android zo groot is geworden: het is een OS dat door vele producenten wordt gebruikt als standaard OS voor smartphones. De massa heeft daardoor een toestel met Android en daarom wordt er ook veel software voor ontworpen. Alleen Apple is totnogtoe als enige in staat om met een eigen OS zich staande te houden. Bij Windows van MS is het maar afwachten of ze de (mobiele) markt nog kunnen heroveren.
Oh dat zullen ze ook doen hoor. De marketing voor Windows Phone is op gang gekomen en op den duur zal het een flink marktaandeel krijgen. Vooral dankzij Nokia.
ik betwijfel zeer of ze ooit boven 10% marktaandeel komen. Niemand koopt bijna meer smartphones van Nokia, en Windows Mobile stelt weinig voor. Geen innovatieve interface zoals de N9 wel heeft, zie de video; Windows M's interface met 'ive tiles' is gewoon een scrollable widget area - widgets zijn niet anders dan flexibelere live tiles. Geen makkelijke weg om apps erop te krijgen - je MOET ze volledig opnieuw schrijven in een taal die verder nergens wordt gebruikt en die niemand kent (silverlight stuff). Werkt op geen ander mobieltje. Terwijl je voor Android, iOS, Symbian, Win Mobile 6.x, MeeGo/Maemo, webOS en Baida allemaal Qt kunt gebruiken om de UI te bouwen. Dat is dus wat ik zou doen - als mobiele app ontwikkelaar. Ben je gelijk klaar op al die platformen.

En als MS niet zo slim was geweest (om elop daar te zetten) en als Nokia niet zo slecht was geweest in executie hadden zea, als eigenaar van Qt, op de voorste zitplaats gezeten met MeeGo.
Met die bounce effecten was iedereen al bezig sinds de introductie van FutureSplash. Ook voordat Apple populair werd, waren er al mensen met computers bezig. :P

Ik vind het ontwerp ook erg mooi, dat van de N800 misschien nog wel mooier trouwens. Ik vind dat Nokia qua design op de goede weg is, en onderscheidende apparaten maakt, die strak vormgegeven zijn. Als ze ook nog steeds die kwaliteit hebben die ik van vroeger gewend ben, ga ik binnenkort toch weer eens een Nokia kopen.

Het multitask scherm in Maemo ziet er heel goed uit, het zou me niet verbazen als (of beter gezegd: ik hoop dat) een dergelijke interface terugkomt in toekomstige WP-Nokia's. Die andere twee schermen zagen er toch erg gewoontjes uit, met de gebruikelijke (blingbling) ikoontjes. Ik persoonlijk zou liever niet een hele lijst met apps zien, maar een selectie.

Doe mij maar een Nokia in deze stijl, op WP8 of zo, met die Maemo multitask elementen, maar dan Metro UI, en dan ook nog genoeg apps.
De N800 moet Sea Ray zijn of 800. N800 is een ander toestel van Nokia die op Maemo 4 draaide.
@Texamicz Nee, dat hoekje was er al af toen ik hem kreeg.
Oh ja, nog een vraagje aan de tester.

Arnoud, zit er nog steeds Flash ondersteuning in de browser? Dat heb ik in het artikel niet kunnen vinden.
Je zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon de linux versie van adobe flashplayer kunnen installeren, dit ging op de N900 (Maemo) ook prima ;)
Alles wat op de Maemo kan kan toch ook gewoon op de N9?

Native Linux... Ultieme vrijheid in ALLES. Jammer dat Maemo ook dood gaat doordat er verder geen nieuwe mobieltjes uitkomen :(

iOS is geen volwassen OS net als Android en WP7.... Op de N9 zou je theoretisch gewoon Openoffice kunnen draaien toch? Dat kon ook op de N900...
In theorie zou het moeten kunnen, echter hebben de Meego team iets leuks bedacht wat Aegis heet. En als je app iets gebruikt wat specifieke toegang tot bepaalde hardware nodig heeft dan moet de app gesigned worden met een Aegis certificate. Dit belemmert de ontwikkeling van Software voor Meego Harmattan nogal behoorlijk.
Heb geen spoor van Flash kunnen ontdekken nee.
Er is geen flash ondersteuning.
Stel je nu eens voor, op een dag wordt een linux goeroe wakker en besluit een virtuele machine te maken voor het Maemo platform waardoor alle android apps beschikbaar worden ( kan dit? )

Dan is het hele probleem toch opgelost.
dat bestaat al, alien dalvik

http://www.allaboutmeego....vik_hopes_to_bring_An.php

de testversie is er al een tijdje voor de n900, en zou worden gereleased voor de n9

er zijn ondertussen ook al geruchten geweest over een iphone versie, maar ik betwijfel of die app wel zal toegelaten worden ;)
Alien Dalvik zal nooit meer komen voor Meego Harmattan. Er stond ergens dat ze de N9 niet zullen ondersteunen.
Stel je nu eens voor, op een dag wordt een linux goeroe wakker en besluit een virtuele machine te maken voor het Maemo platform waardoor alle android apps beschikbaar worden ( kan dit? )
Dan heeft weinig zin, dan pak je net zo goed Android zelf. Is ook een Linux distro, maar dan volledig geoptimaliseerd voor Android apps. Het is niet heel waarschijnlijk dat Linux + Maemo + MeeGo compatibility laag, met daarop weer een Android laag ooit efficienter/beter wordt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 oktober 2011 19:28]

Zoek een sop Dalvik voor N900. Je kan al Android op de N900 draaien, maar het draait niet lekker en het is echt iets voor tweakers.
eindelijk weer een topper, remote viewing, teamup werken hier super op, ik ben benieuwd om hem te testen.
eindelijk weer een topper, remote viewing, teamup werken hier super op, ik ben benieuwd om hem te testen.
Vind ik ook. En wat mijn betreft doorgaan op deze weg. Helaas zit dat er niet in, jammer. Het had een topper kunnen zijn.Maar te duur voor wat het biedt t.o. andere merken en OS'sen.Maar dat heeft een reden neem ik aan. Uit de markt prijzen? De beschikbaarheid is nl. ook slecht te noemen. Alleen in Belgie verkrijgbaar.

Toch een mooie telefoon, en snel. Ik begrijp alleen de review niet als het eindoordeel is "Laat hem gewoon leggen" :? Ik bedoel. Waarom dan toch deze review?

Hij lijkt niet op de Nokia Sabre (WP7)
http://pocketnow.com/wind...spotted-in-the-wild-photo
Wel op de Nokia 800 Sea Ray (WP7)
http://pocketnow.com/wind...kia-800-first-press-shots

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119722 op 21 oktober 2011 13:29]

een review is er voor jou om je keuze te maken, dat de reviewer zegt "laat hem liggen" betekent niet dat je dat ook hoeft te doen, het is gewoon zijn mening, maar ik geef de persoon in kwestie wel gelijk.. het OS is al gelijk weer dood verklaart, veel apps zullen er niet voor gemaakt worden, daarnaast moet je dan nog misschien hopen dat de front camera ooit zal werken met bepaalde apps
Dit is inderdaad een topper. Alleen niet op de manier waarop die nu beschikbaar komt, maar wel als deze dalijk beschikbaar is met Windows Phone!

Ik wachtte al op de nieuwe Nokia's als nieuwe zakelijke Windows-phone en deze is gewoon een schot in de roos. Zodra die beschikbaar is met WP dan is dit voor mij de grootste kanshebber.
Het is meer triest dat deze telefoon meteen een weesje is geworden.

Ik had al mijn hoop gezet op MeeGo als onafhankelijke mobile OS, waar niet Apple, M$ & de "Do not Evil" Google, in mijn privé data lopen te graaien.

De reden dat Apple, maar vooral MS en Google zoveel geld in mobile OS stoppen is, is om controle te krijgen over het portaal tot het internet, en zoveel mogelijk je te kunnen volgen om je beter gerichte advertenties, en dus duurdere advertenties te kunnen voorschotelen.

Want een volledige OS die voor weinig of zelfs gratis word weggeven is niet iets wat mega internationals doen uit de goedheid van hun hart.

Meer info: BBC Secrets of the Superbrands - Technology, Torrent
Ook nokia is een groot bedrijf, op alle telefoons met internet met alle operatingsystems wordt er data geaggereerd als je daar zelf niets aan doet.

Wat dat betreft verschil meego helemaal niet van de rest.
Ja er is wel een groot verschil voor tussen WP7/Android en MeeGo.

Android en WP7 zijn beide ontworpen met data verzameling als ontwerpkeuze, op sommige punten in het voordeel, maar meestal in het nadeel van de eindgebruiker.

Waar MeeGo is ontworpen als een OS om een hardware platform te ondersteunen/promoten in de eerste plaats, daar Intel & Nokia beide niet echt in de advertentie markt zitten, (cq Nokia zat)
Waar MeeGo is ontworpen als een OS om een hardware platform te ondersteunen/promoten in de eerste plaats, daar Intel & Nokia beide niet echt in de advertentie markt zitten, (cq Nokia zat)
Je bedoeld op de voorgrond? Ik denk dat je jezelf voor de gek houd wanneer je MeeGo ziet als een platform wat enorm afwijkt van de rest. MeeGo is altijd al iets geweest waar Intel en Nokia de wereld mee probeerde te veroveren... Niets meer en niets minder en is dus 1 op 1 te vergelijken met Android

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 oktober 2011 14:40]

Nokia en Intel hebben in tegenstelling tot Google, Apple en MS geen advertentieplatform en dus ook geen inkomsten uit het op maat aanbieden van advertenties op basis van jouw gebruik van jouw smartphone.

Ofwel, Nokia en Intel hebben er geen belang bij jouw gedragingen te volgen. Dat is het verschil.
Pfff moet ik het nou nog eens herhalen ;)

Op de voorgrond niet, op de achtergrond weet ik zeker dat dit gebruikt gaat worden. Nokia en Intel doen zaken met bedrijven die gebruik maken van die informatie (oftewel het kopen van informatie). Daarom zeg ik ook, laat je niet voor de gek houden met de voorgrond van zaken en verdiep je ook eens in de achtergrond ;)

Zelfde als het feit dat de KVK de gegevens die zei beheren ook doorverkopen aan partijen die daarin geïnteresseerd zijn. Niet veel mensen weten dat want het gebeurd op de achtergrond maar dat betekend niet dat het niet gebeurd

Al had MeeGo mainstream geworden dan hadden we een zelfde soort nieuws berichten te horen gekregen als je nu met de andere OS'en hebt. Intel en Nokia hebben dus een groot belang bij dit soort gedrag... Puur vanwege het feit dat ze de kosten laag willen houden en 1 van de mogelijkheden is het doorverkopen van informatie

Maar ja als jij bedrijven wilt geloven op hun blauwe ogen... jou keuze ;)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 oktober 2011 15:24]

Ik zeg niet dat het niet zou gebeuren, ik zeg alleen dat het bij WP7 & Android van het begin ontwerpen om als advertentie platform te dienen.

En MeeGo een OS is/was om een hardwareplatform te ondersteunen.
Maar ja als jij bedrijven wilt geloven op hun blauwe ogen... jou keuze ;)
Ik heb geen enkel vertrouwen in multinationals, alleen zijn de doelstellingen en manier van geld verdienen, bij MS & Google heel anders dan van Nokia & Intel.

het is zo iets als de "kat aan het spek binden" of een "konijn aan het spek binden", de eerste zal all je gegevens gebruiken waar ze mee weg kunnen komen de tweede weet (nog) niet wat het er mee aan moeten.
Weet je dat zeker?

http://mashable.com/2008/...bile-advertising-network/

Hoewel dit een oud bericht is heb ik al vaker nieuws gehoord over Nokia dat met een advertentiegebeuren bezig is al dan niet heeft. Tevens was er in de WP deal een voordeel dat Nokia met advertenties had wat ze met Android niet zouden hebben door GoogleAd's.

Dit zou suggereren dat Nokia wel degelijk een eigen advertentieplatform heeft alleen heeft het dat nog niet zo wijds kunnen verspreiden zoals MS, Google en Apple dat gedaan hebben.
Dat is net zoiets als Barcelona vergelijken met FC Volendam, het zijn twee hele verschillende klasse partijen.
idd! een prachtig toestel!!! Hopelijk houdt Nokia dit niveau qua ontwerp vast! Ga ik wellicht weer terug naar mijn oude Nokia liefde O-)
Heb je enige referentie voor die bewering? De review is lovend over het toestel en je vind dat de prijs 60% lager mag. Lijkt me eerder uit de lucht gegrepen.
Softwarematig is het toestel op de browser na perfect, alleen hardware...matig om dan maar een zinspeling te gebruiken.

Geen fysieke cameraknop, in kwaliteit tekortschietende camera, geen fysiek toetsenbord, geen dualcore...
Als consument zijn we opgelicht omdat MeeGo stopt. Al die potentie laten de smartphonefabrikanten vallen. Jammer, ik reken dit Nokia ook zwaar aan. Ik gebruik een twee jaar oude N900 en die voelt weinig verouderd aan. Die hou ik nog totdat iemand zo slim wordt om MeeGo op te pakken.
nou ja, ik zou dan toch de N9 kopen... Dat ga ik in elk geval wel doen. Zodra de prijs wat is gezakt, natuurlijk...

Er zal dan geen nieuwere Nokia telefoon komen met MeeGo, maar wel met hun nieuwe OS (wat vast 90% overlap zal hebben met MeeGo) en er zullen meer apps worden gemaakt dan gesuggereerd wordt in dit artikel denk ik. Genoeg in elk geval.

Edit: houd er ook rekening mee dat er reden genoeg is voor ontwikkelaars om apps te schrijven voor MeeGo. Dat is de reviewer even vergeten: de N9 is op Qt gebouwd. Met Qt kun je apps schrijven voor Symbian (wat nog steeds op >70% van de 'low-end' telefoons draait), evenals voor Android (>50% van de smartphones) en nog wat andere OS'en.

Dus Qt bied je een enorme markt en ik denk dan ook dat er best apps voor de N9 zullen worden gemaakt.

Ik zou me eerder zorgen maken over Windows Mobile - het platform is totaal anders dan de rest (geen native/C/C++ code, noch Java(script) met HTML/CSS), maakt het onmogelijk code te her-gebruiken van de andere platforms, en heeft vrijwel geen gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 21 oktober 2011 23:18]

Je kon op windows 7 mobile, zeker wel code schrijven voor apps die je kan hergebruiken, de mogelijkheden zijn op web apps (phonegap, etc) na, zelfs beter dan via java (android) of objectivec (ios).

Voor ios heb je monotouch http://ios.xamarin.com/
en voor android heb je monodroid http://android.xamarin.com/

Hierdoor kan je een aanzienlijk deel van je code her gebruiken, alleen geld dit niet voor de UI die op elk device weer anders moet worden aangesproken.

Het is alleen niet gratis.
Anoniem: 112442
@Nas T22 oktober 2011 13:31
Geen fysieke cameraknop, in kwaliteit tekortschietende camera, geen fysiek toetsenbord, geen dualcore...
Geen fysiek toetsenbord en geen dual core hoeven geen probleem te zijn.

Ik heb zelf de N900 en ook een Android toestel. Eerlijk gezegd vind ik het toetsenbord N900 niet echt geweldig puur omdat het niet echt efficiënt is. Zo zijn de cijfers niet direct bereikbaar, ik heb het niet over fysieke kwaliteit doe is wel goed.
Als het groter (oppervlakte) was geweest en op een querty keyboard had geleken zou het wel ideaal geweest zijn.

Of een dual core echt nodig is ligt ook aan de efficiëntie van het OS. Een 1GHz Cortex A8 is behoorlijk snel.
Als consument zijn we opgelicht omdat MeeGo stopt. Al die potentie laten de smartphonefabrikanten vallen. Jammer, ik reken dit Nokia ook zwaar aan. Ik gebruik een twee jaar oude N900 en die voelt weinig verouderd aan. Die hou ik nog totdat iemand zo slim wordt om MeeGo op te pakken.
Opgelicht weet ik niet, maar het is behoorlijk zuur, dat Nokia uit het project gestapt is. Mijn voorkeur zou zijn dat ze er weer in zouden stappen zonder Intel. Zeker omdat hun belangen anders waren.
Intel wou de Atom promoten en de Nokia wou een energie zuinige mobile telefoon produceren en dit kan tot op heden alleen maar met een ARM SOC.

MeeGo leeft nog steeds als community project, mijn gevoel zegt dat het nog lang kan leven. Mogelijk zal het uiteindelijk meer succes hebben omdat het mogelijk veel meer open zal zijn. Toen Intel er nog in zat was MeeGo niet helemaal open. De personen die aan de officiële packages kon werken was beperkt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat de huidige situatie is.

Ik vind het grootste nadeel van de N9 het ontbreken van een verwisselbare accu en de mogelijkheid tot het een microSD. Ik begrijp deze keuze helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 22 oktober 2011 16:28]

Meego is al officieel dood verklaard en gaat verder als Tizen onder Samsung.
Meego is al officieel dood verklaard en gaat verder als Tizen onder Samsung.
Ik zou zeggen ga eens naar www.meego.com.

Het feit is dat zowel Nokia als Intel zich officieel uit dit project terug getrokken hebben.

Maar de naam is van de Linux Foundation zolang ze niet de stekker uit de servers trekken zal het project blijven bestaan.
MeeGo is a registered trademark of The Linux Foundation.
Als je je op de maillist zou abonneren zou je zien dat het project niet dood is.
Het is niet meer zo levendig als voorheen maar er is nog steeds activiteit.

Een OSS project hoeft niet perse een commerciële eigenaar te hebben om succesvol te zijn. Kijk maar naar bijvoorbeeld Debian.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 23 oktober 2011 01:20]

Anoniem: 171689
@Nas T22 oktober 2011 14:13
Het gaat er een beetje om dat de alweer een jaar oude Samsung Omnia 7 net zo'n mooi scherm heeft, en die kan je voor 220 euro oppikken, en dan heb je wel heel veel apps.

Het is dan ook wachten op de Nokia WP7 telefoons aangezien die dat support probleem opheffen en net zo mooi zullen zijn.
Denk je dat die prijs uit kan voor een dergelijk toestel? Sowieso is het een adviesprijs, dus die daalt nog wel.

Maar Nokia wil het toestel helemaal niet scherp in de markt zetten. Stel je voor dat die N9 een groter succes wordt dan de WP-variant. Het toestel wordt uitgebracht, omdat het toch al vrijwel klaar was. Maar het is vooral niet de bedoeling dat er veel van worden verkocht.

Over een jaar kun je hem waarschijnlijk wel kopen voor minder dan 400 euro. Mits Nokia genoeg toestellen produceert.
Over een jaar kun je hem waarschijnlijk wel kopen voor minder dan 400 euro. Mits Nokia genoeg toestellen produceert.
Waarschijnlijk niet, ik meen te hebben gelezen dat er heel weinig zijn gemaakt, minder dan 100K. Wat ook een van de redenen is dat de N9 in veel grote markten niet beschikbaar zal zijn. Ik verwacht daarbij dat vele geeks deze telefoon perse willen hebben, lijkt me dan onwaarschijnlijk dat de N9 ooit voor dumpprijzen in de winkel komt te liggen.
dat cijfer van 90.000 geproduceerde stuks dat de internet geruchtenmolen doet is toevallig hetzelfde aantal dat enkele maanden terug de ronde deed over het aantal geproduceerde n950's.

ik denk echt wel dat de n9 een iets groter productieaantal heeft hoor.


btw, bij de specs staat als besturingssysteem moblin/meego, terwijl het toestel welliswaar van de meego ux voorzien is is het in de basis wel maemo 6
heeft dus eigenlijk niets met moblin te maken

elders in het artikel staat dat "Maemo en MeeGo op Debian gebaseerde distro's zijn"
dit klopt in het geval van maemo, waar deze n9 eigenlijk op draait, maar de eigenlijke meego is/was fedora based
Anoniem: 145867
@SaiKoTiK21 oktober 2011 15:21
Ik denk wel dat de hardware wat meer van wordt gemaakt maar dan met WP7 ;) De MeeGo versie kan denk ik rechtstreeks de museum in helaas.
Als de WP7 versie uitkomt dan zit er geen andere hardware op...
Misschien een leuke showcase om een potentiele koper te vinden voor MeeGo. Als een andere bedrijf de MeeGo-toko met alles erop en eraan over neemt hoeft Nokia alle MeeGo-devs niet meer te ontslaan immers, en dat scheelt weer een hele hoop ontslag-vergoedingen.
precies wat je zegt. Als Nokia er nog een paar verkoopt hebben ze nog een deel van de ontwikkelingskosten terug verdient. Maar de telefoon is al ten dode opgeschreven bij de introductie en de bijbehorende adviesprijs ondersteund die gedachtengang.

Zelfs als hij 400 euro kost is hij nog te duur. Voor 350 euro kun je een iPhone 3GS los kopen, dan wel inclusief de hele app experience. Toestel is dan minder qua specs, maar alleen de tweaker zal nog warm worden van die paar pluspunten van de N9 aangestipt in de review. Voor de gewone smartphone consument betekent Nokia op dit moment niets meer dan nostalgie.

Ik denk trouwens dat dit toestel met WP7 een enorm succes kan gaan worden. WP7 is een fantastisch OS en ik verwacht dat met goede positionering (lees goede concurrerende prijzen) WP7 echt de klapper-comeback van Nokia gaat worden.
Maar ze zullen de prijs wel laag moeten gaan houden om weer marktaandeel te verkrijgen, anders kiezen consumenten gewoon voor bewezen telefoons van HTC, Samsung of Apple
Zelfs als hij 400 euro kost is hij nog te duur. Voor 350 euro kun je een iPhone 3GS los kopen, dan wel inclusief de hele app experience. Toestel is dan minder qua specs, maar alleen de tweaker zal nog warm worden van die paar pluspunten van de N9 aangestipt in de review. Voor de gewone smartphone consument betekent Nokia op dit moment niets meer dan nostalgie.
Te duur voor de gewone consument ja. Maar er is een heel beperkt aanbod en een select groepje mensen die deze telefoon perse willen hebben, dus ze verkopen het wel.

Maar stel even dat ze dit wel goedkoop in de markt hadden gezet, dan hadden ze er meer bij moeten maken voor de toegenomen vraag, weinig winst gemaakt, verwachtingen geschept die ze niet kunnen waarmaken en bovendien voor nog veel meer mensen met twee jaar support opgescheept gezeten. Bovendien had Nokia hun eigen WP7 lijn zitten ondermijnen.

Al met al is de prijs dus heel slim en helemaal gepast.
Ik vraag me toch af wat het ubuntu icoon doet bij 2:29

Verder vind ik het een erg mooi toestel, alleen iets te duur om hobby matig mee te spelen.
Ik ga iig marktplaats goed in de gaten houden :)
bij de n900 was het zo dat je een virtual image op je toestel kon installeren om zo een volledige linux desktop omgeving op te starten op je telefoon (waarin je dan de desktop versies van een browser, open office of the gimp kon draaien op je telefoon)

in de repositories is de debian image (easy debian) te vinden waarmee het mogelijk is om de software (zoals open office dus) ook rechtreeks te starten vanuit het app menu van de n900 (of een shortcut vanop de desktop uiteraard) zonder eerst de vm te moeten starten


naast debian zijn er ook images voor ubuntu, fedora of archlinux maar die vind je niet in de standaard repositories


ik vermoed dat, gezien hij in de basis maemo 6 is, dit ook mogelijk is op de n9
Persoonlijk vind ik dit dus één van de mooiste telefoons die ooit is gemaakt. Veel mooier dan een iPhone en ook mooier dan alle android-toestellen. Ontzettend zonde dat deze telefoon bij voorbaat al volledig is afgeschreven. Dat verdient het toestel niet, maar goed dan had je Elop niet binnen moeten halen..
Het toestel gaat ongetwijfeld in iets andere vorm nog wel als WP7 telefoon komen. Het OS wordt niet als mainstream OS gebruikt, hooguit nog als technologie testbed.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee