Door Pieter Molenaar

Lumix G3: compromis of gulden middenweg?

Inleiding

Panasonic heeft zijn lijn Micro Four Thirds-camera's onderverdeeld in drie series. De modellen in de Lumix G-lijn zagen er vanwege de relatief diepere grip en de zoekerbult bovenop met daarin de elektronische zoeker uit als een gewone dslr, maar dan beduidend kleiner.

De Lumix GH-serie heeft dezelfde styling en featureset als de Lumix G-serie, maar is meer gericht op gebruikers die veel belang hechten aan de videofunctionaliteit. Deze serie is bijvoorbeeld voorzien van een multi-aspectratio-beeldsensor, terwijl het laatste model uit die serie, de GH2, ook een multi-aspectratio-evf heeft. Via een hack is het bovendien mogelijk om met de GH1 en de GH2 een hogere bitrate te gebruiken en daarmee een zichtbaar betere videokwaliteit te krijgen.

Dan zijn er nog de Lumix GF-modellen. Deze worden gekenmerkt door het ontbreken van een elektronische zoeker en dus een compacter ontwerp. De Lumix GF1 was een camera met veel bedieningselementen voor de gevorderde gebruiker, maar de Lumix GF2 en vooral de recent geïntroduceerde Lumix GF3 moesten met hun kleine ontwerp en eenvoudige bediening vooral liefhebbers van compactcamera's zien te strikken.

Panasonic luidt met de Lumix G3 een nieuwe tijdperk in. Niet alleen wordt voor het eerst in de Lumix G- en Lumix GF-serie een nieuwe beeldsensor met meer megapixels gebruikt, ook heeft het bedrijf de grip aangepast, zodat een compacter geheel ontstaan is. Tweakers.net heeft de Lumix G3 getest.