Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Computex: innovatie in notebookland

09-06-2011 • 16:00

81

Multipage-opmaak

Inleiding

Thin & light-notebooks bestaan al een tijdje, en Intel heeft ook al jaren zuinige ulv-processors om zulke machines mee aan te drijven. Toch vond de chipgigant het nodig om een nieuw segment in het leven te roepen en deze te voorzien van een hippe naam: de 'ultrabook'. Intel introduceerde de nieuwe laptopsmaak op de Computex in het Taiwanese Taipei.

Ultrabooks zijn volgens Intel notebooks die maximaal 20mm hoog zijn en die standaard zijn voorzien zijn van een ssd - of die met caching in ieder geval vergelijkbare prestaties kunnen leveren. Daarnaast draaien de ultrabooks op zuinige Sandy Bridge- of Ivy Bridge-cpu's en zijn ze voorzien van nand-geheugen om snel in en uit hibernation te kunnen komen. De laptops mogen maximaal duizend euro kosten.

Net als bij de netbooks, een paar jaar terug, is het Asus dat als eerste met een systeem in het nieuwe segment komt. Op de Computex stond deze UX21 bijna continu achter glas, maar Tweakers.net mocht even met het apparaat spelen.

Hoewel het officieel geen ultrabooks zijn, had Intel op zijn stand ook enkele notebooks tentoongesteld die opvielen door hun geringe dikte en hun lage gewicht. Zo was daar de LG P220, die veel wegheeft van de MacBook Pro's van Apple. Uit Intels eigen R&D-afdeling had het de 'Keely Lake' meegenomen, een dunne convertible die als notebook en als tablet gebruikt kan worden. Ook met deze twee mochten wij even wat ervaring opdoen.

Asus UX21

Toen Asus-topman Johnny Shih de UX21 onthulde, was het meteen duidelijk waar de fabrikant zijn inspiratie vandaan heeft gehaald: de notebook lijkt sterk op de MacBook Air van Apple. Vooral als het apparaat van de zijkant wordt bekeken, is de gelijkenis groot. Technisch zijn er echter de nodige verschillen: de UX21 is voorzien van Sandy Bridge-hardware, waar de Air het nog met een Core 2 Duo-cpu moet doen.

Asus UX21 Asus UX21 Asus UX21

Hoewel Asus ook van plan is een 13,3"-model uit te brengen, konden we op de Computex alleen met de 11,6"-versie aan de slag. Deze was voorzien van een op 1,7GHz geklokte Core i5 2557M-cpu, 2GB geheugen en een ssd. Het geheel woog nog geen kilo, en de dikte varieerde van 17,6mm aan de achterzijde tot slechts 3mm aan de voorkant.

We verwachtten dat de laptop vanwege zijn geringe dikte niet al te stevig zou zijn, maar niets bleek minder waar. De aluminium unibody-behuizing voelde juist erg solide aan en hoewel we flink wat kracht hebben gebruikt, konden we de UX21 nergens laten doorbuigen. Hetzelfde gold voor het dunne scherm: de aluminium cover zorgt voor voldoende stevigheid.

Het toetsenbord is van het bekende chiclet-type - maar dan écht plat, en ook de ruimte onder de toetsen lijkt kleiner dan normaal. In de praktijk is daar redelijk weinig van te merken: de aanslag van het toetsenbord is niet wezenlijk anders dan die van andere Asus-laptops.

De trackpad is gemaakt van glas en is dus glad. Aan de voorkant is een kleine inkeping te zien, die de twee muisknoppen scheidt; de knoppen voelen solide aan en hebben een stevige klik.

De compacte behuizing biedt weinig ruimte voor aansluitingen. De UX21 moet het dan ook doen met een mini-hdmi-uitgang, een koptelefoonuitgang en twee usb-poorten, waarvan er één usb 3.0 ondersteunt. Net als bij de MacBook Air is de accu niet verwisselbaar.

Asus UX21 Asus UX21

We hebben de UX21 maar kort in handen gehad, maar onze eerste indruk is erg positief. De aluminium unibody-behuizing en het lage gewicht maken dat het model goed tegen mobiel gebruik opgewassen lijkt.

Het enige waar we ons een beetje zorgen over maken, is de accuduur: in de ranke behuizing zal weinig ruimte zijn voor een grote batterij. Samen met de krachtige hardware zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat de UX21 vaak aan de stekker moet. Tijdens onze korte hands-on versterkte de indicator voor de resterende accutijd dit vermoeden, al benadrukte Asus dat de prestaties van dit demo-model niet representatief voor het uiteindelijke product waren.

Asus UX21 Asus UX21

LG P220

Op de Computex bleek de UX21 niet de enige compacte notebook die gelijkenissen met de modellen van Apple vertoonde. Zo stond op de stand van Intel de P220-notebook van LG opgesteld, die ons meteen deed denken aan de MacBook Pro. Hoewel LG in Nederland niet bekendstaat als laptopfabrikant, vonden we de P220 toch interessant genoeg om er even een nadere blik op te werpen.

LG P220 LG P220 LG P220

Het eerste wat aan de P220 opvalt, is de dunne bezel om het scherm. Vooral aan de boven- en zijkanten is de rand een stuk smaller dan bij de meeste laptops. Het 13,3"-scherm is van het ips-type, zodat de beeldkwaliteit ook onder grotere kijkhoeken goed blijft.

Een flink verschil met de MacBook Pro is dat de P220 van plastic en niet van aluminium is gemaakt. Toch voelt de P220 daardoor niet goedkoop aan. De strakke behuizing is goed afgewerkt en ook het chiclet-toetsenbord met zijn enigszins asymmetrische toetsen voelt solide aan.

Aan de zijkanten vinden we een koptelefoon-uitgang, twee usb-poorten, een kensington-oogje, een hdmi-uitgang, en een propriëtaire uitgang waar vermoedelijk een ethernet-dongle op aangesloten kan worden. De webcam is om voor ons onbegrijpelijke redenen niet boven het scherm geplaatst, maar net boven het linker beeldschermscharnier.

Intel had geen kaartje met specificaties neergezet, maar we weten in ieder geval dat het demomodel was uitgerust met een Core i7-2677M en 4GB intern geheugen. De P220 maakt verder gebruik van de igp van de cpu; een aparte gpu ontbreekt.

Informatie over prijs en beschikbaarheid hadden de Intel-medewerkers ook niet, maar gelukkig liepen we J.J. Lee tegen het lijf, die leiding geeft aan LG's pc-afdeling. Volgens Lee moet de P220 ergens in augustus Europa bereiken. De laptop zou in Nederland worden uitgebracht, al zal dat natuurlijk ook van retailers afhangen. Lee wist nog niet in welke specifieke configuraties de P220 zal verschijnen, maar de prijs zal volgens hem in ieder geval, net als bij de ultrabooks, onder de duizend euro blijven.

LG P220 LG P220 LG P220 LG P220

Keely Lake

Intel toonde niet alleen laptops van andere fabrikanten, maar had ook enkele prototypes meegenomen om zijn hardware te demonstreren.

Om te laten zien hoe plat en zuinig notebooks met het nieuwe Cedar Trail-platform gemaakt kunnen worden, heeft het bedrijf 'Keely Lake' ontwikkeld. Keely Lake is de codenaam voor een hybride apparaat dat als tablet en als notebook kan fungeren. Dergelijke convertibles bestaan al langer, maar volgens Intel kunnen deze apparaten nog een stuk compacter en dunner gemaakt worden.

Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake

Het draai- en klapscharnier van de Keely Lake is een eindje van de achterkant af geplaatst. Het scherm en het toetsenbord zijn samen even dik als de 'rug' van de machine, waardoor het geheel erg dun is. We hadden geen liniaal bij de hand, maar dat rond het toetsenbord geen ruimte voor poorten is, geeft aan hoe compact het ontwerp is. De aanwezige usb-, hdmi- en audio-aansluitingen zijn allemaal aan de achterkant van het apparaat geplaatst.

Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake Intels Keely Lake

Dat het beursmodel een prototype was en geen productiehardware, was duidelijk: het chassis sloot niet overal even netjes aan, het draaien van het scherm verliep stroef en de behuizing vertoonde op veel plekken al tekenen van slijtage.

Intel wil met de Keely Lake vooral fabrikanten aansporen om met dergelijke zeer compacte ontwerpen te experimenteren. Of de Intel-partners zich zullen laten overtuigen en of we dergelijke laptops ook in de winkels zullen aantreffen is nog onduidelijk, maar het concept is in elk geval interessant.

Tot slot

De boodschap van Intel op de Computex was duidelijk; het bedrijf ziet graag dat allerhande apparaten, waaronder notebooks en tablets, kleiner en compacter worden. Uiteraard hoopt de chipgigant dat zijn hardware daarbij als uitgangspunt wordt gebruikt en op zijn stand liet Intel met een uitgebreide collectie apparaten de mogelijkheden zien. Op het notebook-vlak vielen ons vooral de UX21, de P220 en de Keely Lake-hybride op.

De ultrabook van Asus is niet alleen erg mooi, hij voelt ook nog eens stevig aan en is voorzien van rappe hardware. De P220 verraste ons met zijn mooie scherm en dunne bezel, en we hopen dat dit model eind deze zomer ook daadwerkelijk in de Nederlandse winkels ligt. Keely Lake is een interessant concept, maar het prototype was duidelijk nog niet klaar voor massaproductie. Het zal ons in elk geval benieuwen of Intel genoeg steun van zijn partners krijgt om ultrabooks en andere innovatieve laptops net zo populair te maken als de netbook.

Reacties (81)

81
77
48
8
0
10
Wijzig sortering
Uit het artikel - pagina LG p220
De webcam is om voor ons onbegrijpelijke redenen niet boven het scherm geplaatst, maar net boven het linker beeldschermscharnier.
Het laat zich toch wel raden waarom bij de LG de camera niet midden bovenin zit. Eerder in het artikel werd de kleine bezel al aangestipt. Het spreekt voor zich dat de camera niet bovenin geplaatst is om de bezel zo klein mogelijk te houden.
Had graag nog wat info gezien van de Compal en de Lenove IdeaPad U300S want dat zijn beide ook ultrabooks. Vooral die Lenovo ziet er indrukwekkend uit.

Compal:
http://www.engadget.com/2...mobile-ultrabook-eyes-on/

Lenovo IdeaPad U300S:
http://www.engadget.com/2...s-trim-frame-at-computex/
Wat een prachtig ding inderdaad.

Als ik meer toepassing had voor een laptop, had ik die zeker op m'n verlanglijstje staan. Naar mijn mening een stukken mooier ding dan wat Apple uitbrengt.
Het plaatsen van de webcam onder aan het scherm is juist ontzettend logisch en slim en het verbaast me dat het niet eerder is gedaan. Ik Skype veel en het probleem dat ik ervaar met mijn boven het scherm geplaatste webcam is dat ik nooit in de camera kijk. Het beeld is veelal op mijn voorhoofd gericht. Ik denk dat een slimme plaatsing onderaan het scherm voor andere gebruikers de indruk kan versterken dat je de gebruiker aankijkt.
Een IPS scherm in een notebook spreekt me aan, ik hoop dat dit een trend wordt en dan ook voor de 15 en 17 inch formaten. Een IPS scherm met 16:10 verhouding zou helemaal mooi zijn maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.
Ik zie zeker wel voordeel in de dunne laptops. Veel lichter en praktischer in gebruik.
Zowel thuis als op werk.

En dat ze op de MacBook Air lijken, wat is daar nou het punt van?
Alle laptops lijken op elkaar. Allemaal rechthoekig.
En hoe kleiner de hardware, hoe kleiner de laptops gemaakt kunnen worden.
Wat word er dan verwacht? De MBA is een standaard, dus bouw ronde of driehoekige laptops???
Inderdaad :).
Ze lijken allemaal op elkaar. En je hebt gemeenschappelijke kenmerken omdat het gewoon ergonomisch & beste oplossing is (webcam in het midden bv.).

Steeds zeggen dat het op een Macbook Air lijkt, is compleet idioot en hinderde me echt wel bij dit artikel.
Als je een dunne/platte/strakke laptop wilt maken, is er nou eenmaal weinig variatie mogelijk en tja... het is niet dat Apple met elk design de eerste was, helemaal niet.
Helemaal mee eens. Maar zelfs objectief bekeken zijn er wel zeer veel overeenkomsten tussen de UX21 en de MacBook Air.
Als je de Galaxy S al op een iPhone 3G vind lijken en daar Samsung voor aanklaagt, dan is deze overeenkomst nóg duidelijker en lijkt het mij dat dit ook niet zonder gevolgen gaat.
Maar elke dunne laptop heeft overeenkomsten met een Macbook & andere laptop's, dit is de logica zelve.

Je kan het ook omdraaien en zeggen dat een Macbook op een model van asus/sony/etc... lijkt, die designs van apple zijn zeker niet de nieuwste.
Daarbij bestond het design van een dunne laptop al langer, enkel was het toen nog niet echt mogelijk om het uit te voeren. Nu zijn de middelen zo ver geavanceerd dat men zeer dun kan gaan.
Maar, dat een Apple-designer als eerste een dunne laptop die lijkt op Macbook Air getekend heeft? Ik betwijfel het ten zeerste.

Het is nu eenmaal een markt waar deze dagen met de middelen die er zijn, weinig variatie mogelijk is. De consument vraagt & iedereen draait, logisch.
Maar dat wilt niet zeggen dat ze gaan 'stelen' bij Apple.
Eerder de wensen invullen van de consument die houdt van een dunne/strakke laptop. En eerlijk, vind ik de Asus wel wat mooier uitzien als de Apple.

Dus, dat Apple mensen gaat aanklagen is, idioot maar dat moet je veel breder zien aangezien het tegenwoordig een strategie is van bedrijven om elkaar met zoveel mogelijk claims te bestoken om deals onder druk te gaan zetten.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:14]

Voor zover ik weet was Apple wel de eerste laptop fabrikant die een techniek had ontwikkeld om een aluminium unibody te produceren. Het is geen toeval dat de concurrentie inmiddels ook met aluminium unibodies op de markt komt. Dit soort technieken (werken met materialen) is altijd iets waar Apple veel R&D (en dus geld) in heeft gestopt. Denk bijvoorbeeld aan de originele iMac. Ook dit voorbeeld werd gretig door de concurrentie gevolgd; er kwamen opeens zeer veel doorzichtig gekleurde computers op de markt.

Daarnaast vind ik een opmerking als "je komt al snel op een dergelijk design als je dit of dat wil" een beetje kort door de bocht. Apple heeft intern een zeer sterk industrieel design team met aan het hoofd Jonathan Ive. De beste man heeft al heel wat awards gewonnen voor zijn werk, ook voor hij bij Apple in dienst was. Weinig concurrenten hebben een team van industrieel ontwerpers in dienst, of in ieder geval niet van het niveau van Apple. Deze mensen werken misschien wel één of meerdere jaren aan producten voor ze daadwerkelijk op de markt komen. Zo was de "arm" van de iMac G4 ook een grote uitdaging voor de designers, hoewel het misschien allemaal van buitenaf simpel oogt.

Af en toe krijg ik het idee dat designers niet de "credits" krijgen die ze verdienen, maar misschien komt dat omdat er voornamelijk technische aangelegde mensen deze website bezoeken.

En nogmaals: vergis je niet, weinig concurrenten van Apple hebben een in-house industrieel design team dat zo sterk is als dat van Apple. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Apple's ontwerpen vaak gekopieerd worden.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 23 juli 2024 03:14]

met een 180 graden draaiend touch scherm die je dicht kan klappen vind ik dit zeker interesanter dan een tablet met windows maar ik ben back dat deze een vermogen gaan kosten en ik vind windows tablets al duur.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 03:14]

Als het iets dikker mag zijn is een Acer Timeline 1825PTZ een interessante keuze. De SU4100 processor is niet van de snelste, maar met genoeg RAM en een SSD is dit ding geschikt voor al het werk dat je op een (11,6") subnotebook tablet convertible wil doen.
Ik snap de hype niet goed, de meeste mensen gebruiken dergelijke apparaten alleen thuis, wat maakt 2cm dan uit?

Daarnaast zie ik vooral problemen mbt de hitte afvoer, wat nog een keer ergens problemen gaat geven in een product lijn.

Geef mij maar eens een scherm wat je ook in de zon nog kan lezen ipv al die glanzende schermen die niet leesbaar zijn bij het minste of geringste daglicht.
hitte afvoer word steeds minder een plobleem omdat systemen steeds zuiniger worden en minder hittte genereren.
Nee, was dat maar zo.
Laat ik het goed formuleren: 'De groei in hitte neemt af bij nieuwere procs'. De koeler van een P3 1GHz (topmodel) is een stuk kleiner dan die van een P4 3,2 GHz, en die is weer kleiner (scheelt heel wat minder, maar hij ís wel kleiner,) dan die van een C2Q van 3 Ghz, en die is weer kleiner dan een koeler voor Intel's beste i7 (op 1366).

Intels strategie is performance performance en performance, en daar (gaat) NVIDA nu van profiteren omdat ze écht zuinige ARM-procs kunnen slijten (met Windows 8 ).
Ook voor de game industrie is dit een pain in the *ss, want ze moeten steeds gedetialieerdere modellen maken voor hun games = meer ontwikkelkosten. En dan verwachten consumenten ook nog dat ze games voor hetzelfde geld als de vorige generatie kunnen krijgen.

Ook Intel moet ook nog veel leren...

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Huismus op 23 juli 2024 03:14]

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, Intel brengt voldoende processoren uit die érg goed presteren per watt. 17 watt voor de Core i5 2530M, dingetje doet niet onder voor een Core i3 370 die 35 watt gebruikt.
Ghz is niet alles, en in het performance segment is de performance per watt ook zeker beter geworden. Ik denk dat ik niet iets geks zeg wanneer ik zeg dat de performance per watt van een topmodel van intel ver afwijkt van de performance per watt van een zuinig model.

Hier op tweakers lezen we veel over de top processoren i7 920, 980, 990 en 990X.. weet ik het allemaal, maar er is véél en véél meer dan dat.
Dit is misschien minder interessant voor de gemiddelde tweaker, omdat die juist veel performance wil uit zijn computer. Aangezien de tweaker al meer weet van de computer, wil die hem vaak ook intensiever gebruiken, in de zin van zwaardere programma's.

Laatst is er nog bericht over de Samsung NP900X3A-A09NL, hier zit zo een i5 2530M in. Deze laptop is eigenlijk precies hetzelfde als de laptops die beschreven worden in dit bericht, alleen is deze laptop een stukje prijziger door de extra ontwikkelingen die zijn meegenomen in dat beestje.
Mijn vader heeft deze laptop sinds gisteren net in huis, en ik kan je vertellen: 70% van de tijd staat de ventilator gewoon volledig UIT! 6 uur op een accu is nog te redden, 4 uur als je normaal werkt zei hij.

Ik vind het erg goed dat Intel dit alles aanmoedigt, al die performance ben je helemaal niet nodig... geef ons een laptop voor tekstverwerking, simpele werk applicatie's en browsen. Dat is meer dan voldoende! Dit alles met een zuinige processor, stille laptop en een mooie ssd erin en je maakt al héél veel mensen blij!
Lawaaierige, blazende en hete laptops mogen vanaf nu tot het verleden behoren als het aan mij ligt.
Als ze de dingen altijd maar kleiner en kleiner kunnen maken dan is dit toch een goede ontwikkeling? Nu weten we ook wel dat deze laptops hitteafvoerproblemen zullen krijgen maar doordat fabrikanten massaal dunne notebooks beginnen maken zullen ze ook verbeteringen en onderzoek op het vlak van hitteafvoer moeten doen. Ik zie dit meer als een overgangsconcept.

Geef mij ook maar een mat scherm want, hoewel ik persoonlijk vind dat glossy schermen de kleuren levendiger weergeven, weegt dit niet op tegen het feit dat het heel vervelend lezen is in de zon.
Mat of glans, IPS is een STUK beter dan de cheapass TN-paneeltjes.
Dit platform is precies wat ik zoek:
compact, licht, fatsoenlijke hardware en niet al te duur. Vooral de standaard SSD is fijn, al vrees ik dat het een type Intel wordt, terwijl de sandforce-controller een betere prijsprestatie-verhouding kan bieden.
Er past uberhaupt geen reguliere afmeting disk in deze laptop, dus dit zal net als in de Air custom ontworpen moeten zijn lijkt me.
1,8" ssd's.... volgens mij heb je in dat formaat ook hdd's. en wie weet past er gewoon een 2,5" in =D
Ik zou zeggen stap eens in een vliegtuig met een 17" laptop en vlieg eens terug met een 13" "ultrabook" Dat is een wereld van verschil in gebruiksgemak.
En het grootste deel van de tijd waarin jij een computer gebruikt zit je in een vliegtuig?
Ik game en ik game thuis, op een desktop. Geen fancy ultraportable enz enz, gewoon een moddable kast waarin ik zoveel ledjes kan stoppen als ik wil.

Maar natuurlijk is een ultraportable ook niet voor iedereen. Wat me wel opviel bij de LG is dat er geen dedicated graka in zit. Dat is imho wel nodig bij zo'n krachtpatser als een i7-2xxx.

En nu nog iets interestants dat mij opviel; in een ultrabook, kunnen daar alleen maar Intel-procs zitten? Wordt AMD buitengesloten in ultrabookland? Het zou namelijk wél interesant zijn een 50/50 AMD CPU + intergrated GPU te zien, die presteren veel meer op schaal.
maar hou in het achterhoofd eens diensten zoals onLive..
dan hoef je zelfs geen dedicated graka, en volstaan deze ultrabooks ruimschoots om op full settings te gamen
én dan nog eens design en portability

als je dat geen ultieme combinatie noemt weet ik het ook niet meer ;)
Ik ben in ieder geval blij dat de netbookrage voorbij is. Een laptop kleiner dan 13" werkt naar mijn mening niet fijn, dat gaat vaak ten koste van het touchpad of toetsenbord. Een volwaardige processor, SSD en lange batterijduur in een dunne 13" notebook is echt wel de heilige graal voor laptops wat mij betreft. Precies zoals het ooit bedoeld was :9~ . Beter kan het gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 23 juli 2024 03:14]

Mijn netbook is anders prima om tijdens colleges notities op te maken. Daar heb ik geen portable van 1000 euro voor nodig, accuduur is daarentegen wel zeer belangrijk :) Om maar te zeggen, iedereen heeft andere voorkeuren
De nieuwere 11,6inch modellen hebben echt een prima toetsenbord en waarschijnlijk ook dezelfde resolutie als deze schermen. Touchpad gebruiken is raar met die draadloze muizen met een miniontvanger
Waarom moeten design-laptops altijd zo duur zijn? Ik ben van mening dat 80% van alle computergebruikers voldoende heeft aan de power van een AMD E-350, dus steek die in een duurzame, strakke 11-13" behuizing met 16:10 mat display, koppel daaraan 2 jaar on site garantie en je hebt een verkoopsucces in huis.
Een deel zit em in de hogere materiaal kosten en research. En een groot deel omdat het design is en ze er meer kunnen voor vragen.
Verwijderd @Benne9 juni 2011 17:12
Inderdaad, research kost veel geld.
Als de laptop dunner is betekent dit dat de componenten erin ook moeten aangepast worden en dat ontwikkelen kost uiteraard geld.

Daarbij zijn deze laptops dikwijls het parade-paardje van een merk(dus willen ze er ook zeer goede hardware in proppen) en daar betaal je nu eenmaal voor...
Als de accu dus niet vervangbaar is, betekend dit dan dat je dit apparaat na een jaar of 2 kan weggooien omdat je hem nauwelijks meer kan opladen (accu slijtage) ??
Zoals dat bij Apple ook gebeurt, terug naar de fabrikant brengen en er een nieuwe accu in laten zetten. Of het gewoon zelf doen (en waarschijnlijk garantie kwijtraken maar goed), is echt niet zo moeilijk om een paar schroefjes los te draaien en er een nieuwe accu in te stoppen.
Yup. Plus, ik kan zeggen dat op mijn laptop (Macbook, don't flame me for that!) die ik al quasi 3 jaar gebruik (op een paar dagen of weken na), gaat de accu nog steeds voldoende mee.
Ik kan nog gerust uren aan een stuk surfen of muziek luisteren. Gaming zal eerder iets van een dik uur worden.

Nu, met enkel Firefox open, alsook Steam, iTunes, Skype, BBEdit en TextEdit, heb ik nog 1 uur en 37 minuten op de teller staan (43% batterij over). Dit vind ik goed meevallen na 3 jaar. Schermhelderheid staat ongeveer halfweg.

Dus in het kort, een lange tijd op één accu hoeft niet te betekenen dat die al snel plat is.

Vroeger kon ik 1x per dag opladen (of per nacht) en dan kon ik een hele dag voort. Nu moet ik 'm 2x per dag opladen. En wat dan nog? Zo erg is dat toch niet?
Als iedereen nou eens ophoudt met zeuren over copy. Iedereen kopieert tegenwoordig...

Apple maakt een kopie van de android notification bar, en deze fabrikanten jatten het ontwerp voor een macbook...

Wat maakt het alleemaal uit, als wij als consument hierdoor mooiere/goedkopere hardware krijgen mogen ze van mij kopiëren wat ze willen _/-\o_
woehoe 1 swipe en het is meteen een copy! Bizar dat je daar mee gaat schermen.
Emmm je doet precies datgene waar ik in de post hierboven iets over zeg..... |:(

Maarja volgens mij ben jij altijd 1 van de boe-roeperts. Maakt niet uit, die zijn ook nodig :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.