Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Hoe vaak heb je een zin gelezen als 'Ik ben tevreden over hoe de kwalificatie is gelopen, al is het vervelend dat we op de vieze kant van de baan starten'? Hoe vaak heb je in een echte race niet een auto op een vervuild wegvlak zien komen, zijn grip zien verliezen, en vervolgens de grindbak in zien glijden? Vaak genoeg, op televisie. Maar nog nooit in een videogame.

Getest op: Xbox 360, PlayStation 3 (incl. Logitech G27), pc

Afgezien van een aantal hardcore-racegames waar we onvoldoende in thuis zijn om erover te kunnen oordelen, hebben we nog nooit vervuild wegdek in een racegame gezien. Hooguit lag er wel eens iets op de baan, maar dat had dan alleen een cosmetische functie en geen invloed op de gameplay. Hoe kan het eigenlijk dat zoiets simpels niet in het hele racing-genre wordt gebruikt? Elk circuit heeft een ideale lijn en buiten die lijn is het wegdek altijd viezer en hebben auto's minder grip. Voor zover wij weten is Shift 2 het eerste racespel waarin dat echt goed is verwerkt. Je ziet viezigheid liggen, je voelt het onder je auto en als je achter iemand anders rijdt, slaat het het vuil dat door de banden van je voorganger omhoog wordt geworpen tegen je voorruit.

Natuurlijk is vuil op de weg niet de hoofdzaak van het spel, maar dit illustreert wel hoe Slightly Mad Studios heeft gekeken naar de eerste Shift-game en naar andere games in het race-genre, om vervolgens een betere titel te maken. Shift 2: Unleashed wil de speler vooral laten ervaren hoe het is om als coureur in een raceauto te zitten. Hoe ziet dat er uit? Waar moet je op letten? Vragen die door de ontwikkelaars van Shift 2 anders worden beantwoord dan door de makers van bijvoorbeeld Gran Turismo 5, Forza Motorsport of zelfs Grid.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True