×

Need for Speed: Shift 2 - Unleashed

Door , 109 reacties

Vieze baan

Hoe vaak heb je een zin gelezen als 'Ik ben tevreden over hoe de kwalificatie is gelopen, al is het vervelend dat we op de vieze kant van de baan starten'? Hoe vaak heb je in een echte race niet een auto op een vervuild wegvlak zien komen, zijn grip zien verliezen, en vervolgens de grindbak in zien glijden? Vaak genoeg, op televisie. Maar nog nooit in een videogame.

Getest op: Xbox 360, PlayStation 3 (incl. Logitech G27), pc

Afgezien van een aantal hardcore-racegames waar we onvoldoende in thuis zijn om erover te kunnen oordelen, hebben we nog nooit vervuild wegdek in een racegame gezien. Hooguit lag er wel eens iets op de baan, maar dat had dan alleen een cosmetische functie en geen invloed op de gameplay. Hoe kan het eigenlijk dat zoiets simpels niet in het hele racing-genre wordt gebruikt? Elk circuit heeft een ideale lijn en buiten die lijn is het wegdek altijd viezer en hebben auto's minder grip. Voor zover wij weten is Shift 2 het eerste racespel waarin dat echt goed is verwerkt. Je ziet viezigheid liggen, je voelt het onder je auto en als je achter iemand anders rijdt, slaat het het vuil dat door de banden van je voorganger omhoog wordt geworpen tegen je voorruit.

Natuurlijk is vuil op de weg niet de hoofdzaak van het spel, maar dit illustreert wel hoe Slightly Mad Studios heeft gekeken naar de eerste Shift-game en naar andere games in het race-genre, om vervolgens een betere titel te maken. Shift 2: Unleashed wil de speler vooral laten ervaren hoe het is om als coureur in een raceauto te zitten. Hoe ziet dat er uit? Waar moet je op letten? Vragen die door de ontwikkelaars van Shift 2 anders worden beantwoord dan door de makers van bijvoorbeeld Gran Turismo 5, Forza Motorsport of zelfs Grid.

*