×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Need for Speed: Shift

Door , 167 reacties

Realistische racer

Vrijwel elke fan van racegames heeft waarschijnlijk wel eens een Need for Speed-game gespeeld. De serie begon ooit als de natte droom van elke autodief, met wilde politie-achtervolgingen. De serie evolueerde daarna naar de wereld van het straatracen, tuning en andere vormen van spektakel. Echt tevreden over de reacties op die games is EA nooit geweest. Vandaar dat er vorig jaar een andere aanpak werd gekozen en er verschillende games binnen de franchise werden ontwikkeld. Dit moest ervoor zorgen dat elke racefan een voor hem of haar leuke Need for Speed-game heeft.

Getest op: Xbox 360, pc
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Need for Speed: Shift is duidelijk bedoeld voor de wat serieuzere racefans. Het spel biedt de speler keuze uit diverse al dan niet dure auto's waarmee op diverse circuits kan worden geracet. In de feitelijke informatie onderscheidt Shift zich dan ook niet van andere racegames. Snelle auto's, veel echt bestaande circuits die we vrijwel allemaal al vaak genoeg gezien hebben en een stapsgewijze carrièremodus: niet het toonbeeld van originaliteit, maar dat hoeft geen struikelblok te zijn - het draait immers om het racen zelf.

EA heeft echter niet alleen aandacht besteed aan het race-element, maar ook op hoe je een race 'beleeft'. Volgens de ontwikkelaars is racen in games namelijk meestal niet wild genoeg: een auto kan zich met 200km/u in een muur boren, zonder dat je daar in het beeld ook maar iets van merkt. Dit werkt in Shift anders: bij een crash vervaagt het beeld, of zie je - als je echt een klapper maakt - zelfs even niets meer.

*Uitgangspunt

De game is gemaakt om vanuit de cockpitview te spelen. Dit heeft weer alles te maken met die spelervaring, racen doe je nu eenmaal ín een auto. Er is dan ook veel aandacht besteed aan de uitwerking van het interieur van de auto's. Bovendien heeft het rijden vanuit de cockpitview nog een ander voordeel. Het gevoel van snelheid is veel groter dan wanneer je met een camerastandpunt achter de auto zou rijden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*