Door Jurian Ubachs

Redacteur

Need for Speed: Shift 2 - Unleashed

30-03-2011 • 09:00

109

Multipage-opmaak

Vieze baan

Hoe vaak heb je een zin gelezen als 'Ik ben tevreden over hoe de kwalificatie is gelopen, al is het vervelend dat we op de vieze kant van de baan starten'? Hoe vaak heb je in een echte race niet een auto op een vervuild wegvlak zien komen, zijn grip zien verliezen, en vervolgens de grindbak in zien glijden? Vaak genoeg, op televisie. Maar nog nooit in een videogame.

Getest op: Xbox 360, PlayStation 3 (incl. Logitech G27), pc

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Afgezien van een aantal hardcore-racegames waar we onvoldoende in thuis zijn om erover te kunnen oordelen, hebben we nog nooit vervuild wegdek in een racegame gezien. Hooguit lag er wel eens iets op de baan, maar dat had dan alleen een cosmetische functie en geen invloed op de gameplay. Hoe kan het eigenlijk dat zoiets simpels niet in het hele racing-genre wordt gebruikt? Elk circuit heeft een ideale lijn en buiten die lijn is het wegdek altijd viezer en hebben auto's minder grip. Voor zover wij weten is Shift 2 het eerste racespel waarin dat echt goed is verwerkt. Je ziet viezigheid liggen, je voelt het onder je auto en als je achter iemand anders rijdt, slaat het het vuil dat door de banden van je voorganger omhoog wordt geworpen tegen je voorruit.

Natuurlijk is vuil op de weg niet de hoofdzaak van het spel, maar dit illustreert wel hoe Slightly Mad Studios heeft gekeken naar de eerste Shift-game en naar andere games in het race-genre, om vervolgens een betere titel te maken. Shift 2: Unleashed wil de speler vooral laten ervaren hoe het is om als coureur in een raceauto te zitten. Hoe ziet dat er uit? Waar moet je op letten? Vragen die door de ontwikkelaars van Shift 2 anders worden beantwoord dan door de makers van bijvoorbeeld Gran Turismo 5, Forza Motorsport of zelfs Grid.

Helmcamera

Hoewel Shift 2 op sommige punten leentjebuur speelt bij andere bekende racetitels - het neerzetten van echt bestaande coureurs als leermeesters en uitdagers is bijvoorbeeld een bekend gegeven - en inhoudelijk voor wat betreft racetypes ook weer niet zoveel anders doet dan andere racegames, weet het spel zich te onderscheiden op het gebied van beleving. Net als in de eerste Shift speelt de helmcamera daarbij een belangrijke rol. In Shift 2: Unleashed is deze camerapositie zelfs verbeterd.

Shift 2: Unleashed

De helmcamera moet de speler het gevoel geven echt in de auto te zitten. De randen van het beeld geven je dan ook het idee dat je door een racehelm kijkt. Belangrijker is echter dat elke beweging in de auto vertaald wordt naar bewegingen van het hoofd, dus van de helmcamera. Elk hobbeltje, elk schokje en elke bocht is 'voelbaar' aanwezig. Het simuleren van g-krachten op de nek van een coureur is nog een brug te ver, maar visueel klopt het in elk geval.

*Spectaculair

Het zal niemand verbazen dat Slightly Mad Studios dit onderdeel op orde heeft. Nooit eerder kregen we het idee van in een raceauto zitten zo goed mee zonder daadwerkelijk in een raceauto te zitten. Het is uiterst spectaculair om vanuit het genoemde camerastandpunt op topsnelheid in de slipstream van een andere auto te duiken en er vervolgens voorbij te gaan. Ook de effecten van botsingen en andere momenten waarop het even mis gaat, zijn in volle glorie aanwezig. Net als in de eerste game levert een aanraking met een muur of een andere auto dus een blurry of zelfs zwart scherm op, afhankelijk van de kracht van de impact.

Shift 2: Unleashed

Hoe indrukwekkend deze camerapositie ook is, het levert Shift 2 wel direct een deel van de achilleshiel op die het eerste spel ook had. Wat is immers nog de meerwaarde van het camerastandpunt als je uiteindelijk kiest voor een camera achter de auto of op de bumper, wat meer gangbare keuzes zijn dan de cockpitview? De makers hebben weliswaar hun best gedaan om dezelfde features ook hier in te passen, maar het levert absoluut niet dezelfde spelervaring op. Een van de sterke punten is dus behouden en verbeterd, maar met dezelfde mitsen en maaren die ook al voor het eerste deel golden.

*Donker

Die mitsen en maaren worden nog iets versterkt door een andere vernieuwing: het racen bij nacht. Nachtelijke races zijn niets nieuws in het genre, maar wel nieuw voor Need for Speed: Shift. Hier blijkt het rijden vanuit de auto nog een klap moeilijker te zijn. De races in het donker zien er prachtig uit en zijn goed voor je adrenalineniveau, maar het is bijna ondoenlijk om een foutloos rondje te rijden. Zeker op circuits buiten steden, waar om de baan heen geen lichtbronnen zijn, zie je geen hand voor ogen en is het vaak fijner om achter iemand aan te rijden dan om voor de koppositie te gaan. Realistisch en spannend wellicht, maar niet helemaal ons idee van een lekker potje racen. Lees hier overigens niet teveel negativiteit in; het is vooral een kwestie van smaak.

Pittig

Toch is Shift 2 meer dan simpelweg een opgepoetste, doorontwikkelde versie van Need for Speed: Shift. Slightly Mad Studios heeft bijvoorbeeld goed gekeken naar de voortgang in de carrièremodus, en geoordeeld dat die spelmodus in Shift 1 te saai was. Spelers werden verplicht tot het spelen van racetypes waar ze misschien niet al te happig op waren en het geheel was vooral ook te lineair, zo vonden de makers.

*Progressie

Het gaat te ver om nu te zeggen dat er volledig wordt gebroken met de structuur van Shift 1. Duidelijk is echter wel dat de makers een poging hebben gedaan om spelers zelf de controle te geven over wat ze wel en niet doen. Het begin is vrij standaard, maar al snel speel je verschillende racetypes en kampioenschappen vrij, en het is eenvoudig om genoeg ervaringspunten te verdienen om weer nieuwe dingen vrij te spelen. Deze manier van progressie voelt goed. Zo konden we in het verleden niet echt goed overweg met driften, en Shift 2 geeft je de optie dat grotendeels links te laten liggen.

Shift 2: Unleashed

Hoewel de progressie wat beter is, blijft het de vraag of je het einde haalt. Het doorspelen van de carrière zal al snel enkele dagen in beslag nemen, en wij kregen rond level acht al de nodige motivatieproblemen. Ja, de auto's worden sneller en de races zijn vaak ook net even anders, maar je kunt je afvragen of het concept 'carrièremodus' nog wel van deze tijd is, temeer omdat je in Shift 2 ook ervaringspunten kunt verdienen door online te spelen. Desondanks blijft het bereiken van de hoogste klassen in het spel een doel op zich.

*Uitdagend

Tegen de tijd dat je die hoogste klassen bereikt, is Shift 2 erg pittig. Het zegt al veel dat wij onze allereerste race niet direct wisten te winnen. Shift 2 is uitdagend, en op de medium-moeilijkheidsgraad moet je al flink je best doen om te winnen. We maakten zelden races mee waarin we echt met overmacht wisten te winnen, terwijl we genoeg racegames kennen waarbij je de eerste uren alleen maar veel te gemakkelijke races rijdt. Shift 2 is wat dat betreft een zeer welkome afwisseling.

Het fijne is ook dat Shift 2 de speler heel veel vrijheid geeft om de moeilijkheidsgraad zelf in te vullen. Het spel levert behoorlijk wat diepte als het gaat om wat er allemaal kan worden ingevuld. Er zijn wat overkoepelende variabelen, zoals de keuze voor het niveau van je tegenstanders, en wat meer specifieke mogelijkheden. Kies je voor easy, dan zijn bepaalde opties niet beschikbaar die je wel kunt aanzetten als je voor medium of hard gaat. Denk daarbij aan het inschakelen van volledige schade, cosmetische schade of geen schade, of aan het weergeven van de ideale racelijn in de vorm van het inmiddels bekende rood, geel en groen gekleurde lijntje.

Puike AI, dus écht racen

De instellingen die je gekozen hebt, zijn natuurlijk bepalend voor het gevoel tijdens het racen en het gedrag van de auto's. Wij zijn meer op arcade toegespitst dan op ultrarealisme, en kozen voornamelijk voor een instelling die het midden hield tussen beide uitersten, met bijvoorbeeld traction control maar zonder de ideale lijn. Op die setting voelde Shift 2 lekker aan. Het leren sturen kostte wat moeite, omdat de timing van het insturen anders aanvoelde dan bij de meeste games. Waar dat door komt, weten we niet precies, het voelt gewoon anders.

*Controller versus stuur

Eenmaal gewend, rijdt Shift 2 lekker weg. Onze setting, en we stellen ons voor dat het voor arcade ook geldt, was prima voor het racen met een controller. De volledig realistische setting is met name dankij het gebrek aan traction control en stabiliteitshulp eigenlijk te lastig om met een controller te spelen. We hebben het spel ook gespeeld met het Logitech G27-stuurwiel en dat ging perfect. Het speelt lekker, in de basis. Een puntje is wel dat dan pas blijkt hoe moeilijk Shift 2 is. Probeer bijvoorbeeld niet kort achter elkaar even naar links en even naar rechts te sturen, want zo'n actie eindigt zelfs met extra stabiliteitshulp al snel in de grindbak. We hebben, al rijdend met het stuurtje, niet één race gewonnen... maar dat kan aan ons liggen. Het zal niemand verrassen dat het sturen met een keyboard af te raden is. Shift 2 is onspeelbaar op de pc als je niet over een controller of een stuurtje beschikt.

Shift 2: Unleashed

De moeilijkheid zit niet alleen in het besturen van de auto's. De AI-tegenstanders leggen je het vuur aan de schenen en zijn ook niet bang om een potje mannelijkheid-tonen aan te gaan. Kijk dus niet raar op als ineens een tegenstander met een schier belachelijke inhaalactie voorbij komt zeilen, regelmatig zonder succes. Soms word je echter ook gewoon keihard uitgeremd en mag je er weer voorbij zien te komen. Ook fantastisch zijn de momenten waarbij je zelf een uitremactie probeert en je tegenstander zich niet laat kennen, waarna je er uiteindelijk samen aftettert als niemand eieren voor zijn geld kiest. Lang verhaal kort: de AI is uitstekend, en in Shift 2 rijd je daadwerkelijk een race, geen optocht in dure auto's.

*Driften

Een discipline die ons trouwens verrassend goed beviel in Shift 2 is het driften. Zoals we al schreven, hebben we een slecht verleden met driften. Het is vaak best moeilijk en kan daardoor enorm frustreren. Nadat het driften in Shift 2 aanvankelijk dezelfde gevoelens opriep, begonnen we het daarna ineens onder controle te krijgen. Niet veel later gleden we moeiteloos over een circuit, en ontwikkelde het driften zich ineens tot een van onze favoriete onderdelen in Shift 2. Of het nu komt doordat Slightly Mad Studios de besturing opnieuw heeft ontwikkeld of omdat we er zelf wat handiger in waren, weten we niet, maar dat maakt op zich ook niet zo veel uit.

Multiplayer en tuning

Zoals we al aangaven, kun je in Shift 2 je ervaringspunten ook online verdienen. Los van de mogelijk om online tegen andere mensen te rijden - ja, dat kan uiteraard - beschikt Shift 2 over de Autolog-functie die we kennen uit Need for Speed: Hot Pursuit. Deze functie houdt je op de hoogte van wat je vrienden doen en, belangrijker, welke van jouw tijden ze hebben verbeterd. Uiteraard daagt Shift 2 je dan van tijd tot tijd uit om een van de tijden van je vrienden te verbeteren. Deze feature bleek in Hot Pursuit uitstekend te werken en we zijn dan ook blij dat de feature is overgenomen door de makers van Shfit 2.

*Driver Duel Championship

Het online racen hebben we niet kunnen testen, omdat de servers toen wij speelden voor de review nog niet online waren. Desondanks valt er het nodige over te vertellen, want Shift 2 belooft een behoorlijk uitgebreide multiplayer-modus met zich mee te brengen. Natuurlijk zijn er de opties om snel een losse race te rijden, maar interessanter klinkt het Driver Duel Championship. Hierin stappen spelers in een één-tegen-één-toernooi waarbij je je per ronde dient te kwalificeren voor een volgende ronde. De winnaar gaat door, de verliezer moet terug naar de kwalificatieronde. De bedoeling is uiteindelijk om de finale te winnen, waarna je een kroon wint. Of dat alleen 'bragging rights' zijn of dat je er ook echt iets mee kunt, weten we niet, maar het concept is leuk bedacht.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Ergens is het trouwens wel jammer dat de meest klassieke manier van head-to-head racen, namelijk samen op de bank in split-screen, geen optie is in Shift 2. Volgens de makers is de gameplay te gedetailleerd en daardoor te zwaar om volledig in split-screen te draaien, en de ontwikkelaars wilden geen concessies doen aan het detailniveau. Liever geen split-screen dan een afgeslankte versie van het spel, luidt het devies. Jammer, maar ergens ook begrijpelijk; zoals we al eerder aangaven is het juist dat detailniveau dat Shift 2 verheft boven menig andere racegame.

*Customization en tuning

Voor je online je kunsten laat zien, kan het een goed idee zijn om je auto wat te verbeteren, en dat kan op twee manieren. "Customization is gemakkelijk, tuning is moeilijk", stelt EA, en dat blijkt in Shift 2. Het kopen en toepassen van upgrades voor zowel de binnen- als de buitenkant van je auto is eenvoudig. Je koopt een voorwerp, ziet direct hoeveel beter je auto erdoor wordt en wat voor rating er daarna aan je bolide hangt. Tuning, dus het handmatig afstellen van de auto, is voorbehouden aan die-hards die begrijpen wat een onderdeel doet, en dus wanneer het zinvol is om het een of ander te veranderen. Wellicht nodig voor perfectie, maar zeker niet om lekker te racen en te kunnen winnen. Shift 2 voorziet dus zowel in de behoefte aan een niet al te ingewikkeld upgrade-systeem, als in de behoefte om op niveau aan auto's te sleutelen. Het effect van de upgrades is goed merkbaar, van tuning hebben wij helaas niet genoeg verstand om te vertellen hoe zinvol het is.

Conclusie

Het is misschien leuk om te weten dat wij Shift 2 aanvankelijk benaderden met de nodige voorzichtigheid. We hadden de game een paar keer gezien, maar waren nog niet overtuigd. Vooral de vraag of het spel wel zoveel beter zou zijn dan deel één hield ons bezig. Het antwoord moge duidelijk zijn. Shift 2 levert een duidelijke evolutie met betrekking tot ieder aspect. Het ziet er mooier uit, loopt over van de details waarvan je je kunt afvragen waarom ze eigenlijk niet eerder in racegames zijn verwerkt, kent een wat fijner verloop van de carrièremodus, verweeft offline en online beter tot één geheel, en ga zo maar door. Tel daarbij op dat de helmcamera er mede voor zorgt dat er waarschijnlijk geen game is die een geloofwaardiger beeld schetst van hoe het is om als coureur in een auto te zitten, en je begrijpt dat we Shift 2 nu al nomineren als een van dé racegames van 2011.

Pluspunten

+ Uitstekende AI
+ Echt racen
+ Details
+ Autolog
+ Customizen en tunen
+ Helmcamera spectaculair

Minpunten

- Carrièremodus wel minder saai, maar nog steeds niet bijzonder
- Ander camerastandpunt is minder spectaculair
- Sommige nachtraces wel érg moeilijk

Cijfer: 9

Titel Shift 2: Unleashed
Box Shift 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Slightly Mad Studios
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 31 maart 2011
Shift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: UnleashedShift 2: Unleashed

Laagste prijzen voor: Shift 2: Unleashed

Reacties (109)

109
109
58
4
0
29
Wijzig sortering
ontopic: het spel lijkt, van wat ik lees, op een verbetering tov deel 1. Ook verdient de developer respect vanwege het feit dat er ditmaal geoptimaliseerd is voor de PS3 hardware: dit is te zien in het gebruik van MLAA.
Ik was echter zeer snel op deel 1 uitgekeken, en ik lees niet echt iets wat mij anders doet vermoeden. Full price gaat deze game er dan ook niet komen, G27 support of niet :)

offtopic:
Het is bijna komisch dat bij GT5 het racestuur vermeden werd, en dat dit spel wel ermee getest wordt. Dat is bijna hetzelfde als Plane Crazy met flightstick testen, en dit bij Flight Simulator X achterwege laten.

Jullie moeten gewoon open zijn: van EA kregen jullie een press-kit met spel, goodies en alles. Van Sony kregen jullie nog niet eens een review-exemplaar.

daarnaast gaat NFS:S2 niet over racen..
Op de nurburgring in het midden van de nacht met enkel je koplampen tegen 250km per uur op een bocht afstormen. Je realiseren dat het net begonnen is met regenen..
Dan enkele uren later, wanneer je het gevecht overleefd hebt, de zon op de track zien opkomen.
^^^ Dit is de definitie van racen, maar ik ben bang dat de reviewer dit nooit zou kunnen begrijpen, laat staan zelf ervaren.

De gehele GT5 review was imo rigged. Zeker wanneer jullie Forza3 prijzen om de AI, en GT5 afrekenen erop.
http://www.youtube.com/watch?v=r_HJSJLL8_I
nu ik die video opnieuw zie dan zit ik zelfs te denken om een rectificatie van de GT5, of van de Forza3 review te eisen.

Edit: bedankt JJJur voor de onderbouwing! Ik zit nu niet achter een computer maar zal straks proberen te reageren, en wellicht enige nuance aanbrengen

[Reactie gewijzigd door Faust op 27 juli 2024 17:35]

Ik wil best open zijn hoor. Jep, EA levert alles op tijd. We hadden de review versies (alle 3 de platforms) een maand van tevoren binnen. Geen goodies trouwens, ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar los van de review codes en promo hebben we niets van Shift 2 binnengekregen hier.

Sony is daar de afgelopen jaren inderdaad minder goed in geweest. Diverse releases waren te laat binnen. Dat maakt inhoudelijk voor de game niet uit verder, maar zorgt er wel voor dat wij in het reviewproces van Shift 2 een stuk zorgvuldiger te werk kunnen gaan dan met bijvoorbeeld GT5. Daar is ook met Sony over gesproken en Killzone 3 was bijvoorbeeld wél keurig op tijd binnen.

Dat de review van GT5 rigged is is natuurlijk lariekoek. Ik vind de game tot op de dag van vandaag keihard saai, veel te steriel en nauwelijks een racegame te noemen, en daar ben ik niet de enige in. Dat het na 80 uur gamen verbetert en misschien wél heel vet wordt, tsja, das leuk voor de gamers die idd de moeite hebben genomen er zo lang bij te blijven. Ik ken ook mensen die het spel na 20 uur niet meer aanraakten omdat het veel te traag op gang kwam. Uit professioneel oogpunt ben ik wel iets verder gekomen dan 20 uur, maar zeker niet voorbij de 30 uur - er zijn natuurlijk grenzen. Dan kun je zeggen: jeetje, hoe kun je de game nou reviewen als je em niet uitspeelt? Tegenvraag: hoe kun je werken als je geacht wordt 80 uur aan een game te besteden?

Verder zou ik het op prijs stellen als jij (en enkele andere leden boven je) je meningen eens zou onderbouwen met feiten, want het gaat af en toe nergens over wat ik hier allemaal lees. Nee, we preferen de Xbox niet boven een ander platform, we krijgen simpelweg meer Xbox-spul binnen van uitgevers, en testen waar mogelijk bovendien meerdere versies, als die voor handen zijn. Nee, we hebben geen Shift 2 goodies/pakketten/etc binnen gekregen. Nee, de GT5-review was niet rigged. We krijgen van Sony vaak genoeg review versies op tijd binnen. Ik ben heel benieuwd waar jij je informatie vandaan haalt, anders dan dat je ze uit je duim zuigt of baseert op wilde verhalen over de game-industrie.

Mocht je er over twijfelen: iedereen is welkom om een keer een kijkje te nemen bij ons op kantoor, om te zien hoe en waar wij onze producten testen. Stuur me een mail, mn adres kun je vinden op de contactpagina.
Dat je GT5 saai vindt is je goed recht en je bent daar natuurlijk niet de enige in. Punt is dat de helft van de gamers realisme belangrijk vindt en de andere helft spektakel. Voor de mensen die GT5 leuk vinden is deze game gewoon op zijn best matig, als je GT5 saai en steriel vindt en je geen waarde hecht aan de goede besturing van GT5, kan deze game wel je ding zijn.

Het slechte van deze review is dat je de gamers die hopen op iets wat lijkt op een realistische game-ervaring, zoals in GT5 of Forza in mindere mate wel zit, niet duidelijk waarschuwt dat ze die in deze game gewoon niet gaan vinden. Wat dat betreft vond ik de hands-on op gtplanet nuttiger. Verder zit de review wel goed in elkaar, maar de focus in de review ligt teveel op bijzaken (spektakel enzo;)) naar mijn mening.

Mijn suggestie is daarom om de volgende keer even een mening te vragen van iemand die wel realistische racegames speelt en liefst zelf ook op het circuit gereden heeft, die zal hele andere dingen belangrijk vinden in een racegame en dan krijg je een veel completere review waar veel meer mensen wat mee kunnen.

Zie hier de hands-on van gtplanet:
http://www.gtplanet.net/g...ent-hands-on-impressions/

[Reactie gewijzigd door Bastard op 27 juli 2024 17:35]

Ik let bij realisme op totaal andere dingen dan. Voor mij is realisme niet hoe precies juist een auto reageert als je even naar links of rechts stuurt, maar veel meer hoe 'echt' de racers om je heen zich gedragen. Op dat vlak veegt Shift 2 de vloer aan met elke racegame, ook Forza, ook GT5, ook Grid. Hooguit is er een hardcore racegame ala R-Factor (ben ik onvoldoende in thuis) die dat even goed doet.

Voor mij is realisme in een racegame: ik rijd voorop, een auto rijdt achter me, duikt in mijn slipstream, komt naast me rijden, zit op het vuile deel van de weg, moet dus eerder remmen of gaat glijden op het vuil. De uitkomst van zo'n actie maakt me minder uit; de losse elementen hierin (race-actie, vuil, race-tactiek door je lijn te kiezen) maken het racen op dat moment realistisch. Of datzelfde geldt voor hoe de auto's zelf - dan heb je het over autosimulatie, niet meer over een racegame. Dat is voor GT5 belangrijker dan het voor Shift 2 is. Het racen zelf vind ik realistisch, daar gaat het me om in de tekst.

Ik heb trouwens nog nooit aliens met een kettingzaak doormidden geragd, maar acht mezelf wel in staat een Gears of War-review te doen.. kom trouwens ook niet zo vaak in Afghanistan, maar geef desondanks graag mijn mening over Call of Duty of Battlefield, en ik heb nog nooit een betaald voetbal wedstrijd gespeeld... enfin je snapt: dat je als reviewer bekend moet zijn met the real thing (over een circuit gereden hebben in het echt), ben ik niet met je eens.
mijn woorden zijn een beetje onhandig gekozen, maar inderdaad, voor mij moet een racegame vooral de auto's goed simuleren, alles daarna is ook zeker belangrijk, want games als GTR spreken maar een beperkt publiek aan, maar het rijgedrag van de auto's kan een racegame voor veel mensen maken of kraken.

Dat je zelf nooit op het circuit hebt gereden maakt niet veel uit, ik doelde er vooral op dat je even een 'sim-racer' (iemand die ook plezier heeft met games als gran turismo bijvoorbeeld) even zijn mening over het rijgedrag laat geven, omdat er een redelijk grote groep gamers is die een game als gran turismo wel kan waarderen ondanks dat het op veel gebieden niet de game is geworden die het had moeten zijn. Nu lijkt het net alsof Shift 2 een must-have is voor mensen die graag racegames spelen, terwijl dat voor een grote groep daarvan gewoon niet het geval is.

Het is naar mijn mening daarom jammer dat er in deze review niets terug te vinden is over het onrealistisch aanvoelen van de auto's en de gigantische input lag, zeker omdat ze bij Slightly Mad studio's wel enkele ex-simbin medewerkers in dienst hebben, ze zelf hoog opgaven over het rijgedrag/physics en de input lag bij Shift 1 ook al een probleem was.

Edit:
met behulp van Juls sharp mod is het mogelijk om in ieder geval de gigantische input lag wat terug te brengen, waardoor de game een stuk speelbaarder wordt voor de pc-gebruikers.
http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=30144

[Reactie gewijzigd door Bastard op 27 juli 2024 17:35]

Voor mij is realisme dat ik tijdens het rijden gecontroleerd gas moet geven, gecontroleerd moet remmen en bijsturen. Bij mij zit de uitdaging niet alleen in het inhalen van de AI en voorop blijven, maar vooral in het er voor zorgen dat ik het circuit zo snel mogelijk afleg zonder ten prooi te vallen aan over- of onderstuur en andere oorzaken van het verliezen over de controle van mijn stuur. De AI inhalen doe ik toch wel, ook met de AI van shift 2 op hard. Als je eenmaal voorop rijdt zal die AI me een worst wezen ze komen toch niet in de buurt, dan wil ik gewoon een goede rijervaring.

Als ik dan ook nog tijdens het rijden rekening moet houden met verschillende weersomstandigheden dan maakt dit het alleen nog maar uitdagender voor mij. Bovendien heb ik dan het gevoel dat ik echt aan het autorijden ben en dat vind ik juist het leuke eraan. Als ik in gt5 met een opgevoerde oldtimer over de ring cross en steeds nog net niet de bocht uitvlieg dan krijg ik veel meer adrenaline dan wanneer ik dat overdreven spectakel van shift 2 zie dat het alleen maar ongeloofwaardig maakt voor mij.
Waarom geen cockpit view screenshot, dat is (vind ik) de echte kracht van shift 2. Daarbij moet je gewoon iedere game die zich zelf een sim noemt vanuit de cockpit spelen. Arcade kan dan weer wel vanachter de auto (meestal hebben die ook alleen een bumper cam).

Ik ga m zeker halen!
Vind ik inderdaad ook wel een must een screenshot van de cockpitview, zeker als je er zo lovend over bent. Gelukkig is daar nog onze vriend Google.

De game klinkt erg gaaf en gelukkig kun je het realisme niveau aanpassen. Vraag me wel af of het nacht racen niet te moeilijk is. Kan me herinneren uit een bepaalde eerdere NFS serie dat de nacht races echt super moeilijk waren. Je zag de bochten niet aankomen enzo erg lastig om op tijd te remmen en/of te sturen.

Nette review en op alle platformen getest! Top!

Dit is in ieder geval een "Must buy" voor mij.
nacht racen in NFS4 was geniaal... tot je je koplampen kapot reed (opeens is een schademodel niet zo leuk meer)
Inderdaad... De reviewer hemelt de Cockpit view op en gaat er vanuit dat iedereen het achter de wagen raceviewpoint neemt... Wat een veralgemeenisering :-(

Als SHIFT ergens goed in was was het dat toch!
De screenshots zijn gewoon van het internet geplukt. Ik moet nog een review (game) van tweakers tegenkomen met zelfgemaakte screenshots.
Onzin. De Rift-review had nog eigen gemaakte SS. Zelf heb ik reviews geschreven met zelfgemaakte SS erin. En om je toch een beetje gelijk te geven, het is de bedoeling dat er een capture-apparaat komt, zodat er ook op de consoles eenvoudig SS gemaakt kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 27 juli 2024 17:35]

HDPVR (720p) is makkelijk in gebruik als capture-apparaat.
Als Shift toch ergens in uitblinkt, is het wel het oog voor detail, zoals ook in de review wordt aangehaald.
Mijn inziens betekent dat met de hoogst mogelijke grafische settings spelen en dat doe je op de PC. Dan moeten screenshots toch niet meer zo lastig zijn?

En echt waar, ik heb Shift 1 op de pc gespeeld en later voor de ps3 gekocht en grafisch was het een absolute teleurstelling.
Dus omdat 1 persoon het afzeikt, moet ik deze review maar niet geloven?

Alsjeblieft zeg. Als je het niks vind, dan vind je het niks. Maar ik lees ook in dat topic veel mensen die het een leuke game vinden. Dat telt voor mij meer dan de mening van een opgefokte en zeikerige tweaker.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 juli 2024 17:35]

Het gaat over de geloofwaardigheid van de review, paar random termen met wat vage conclusies en side-referenties maken geen review.
Harde feiten? DirectX 11 heeft minder overhead dan DX9 :P Graphics zijn wat mij betreft gewoon erg goed. Jammer dat het zo crap draait op AMD-kaarten. Schademodel kun je verder zelf instellen of het alleen visueel is of niet. Kan me in sommige dingen overigens wel vinden, maar andere zeer zeker niet.
Wacht, wacht, wacht... GT5 wordt niet met een stuur gespeeld, maar Need for Speed: Shift 2 wel? En dan moeten de reviews over race games geloofwaardig overkomen? Kom op, Tweakers, jullie kunnen beter !

Wat ik me vooral afvraag bij het "echt racen"? Is het echt racen zoals in de vorige shift, zijnde dus niet realistisch, of is Shift 2 echt een pak realistischer?

Edit @ JJJur: fair enough :) .

[Reactie gewijzigd door Ponzi op 27 juli 2024 17:35]

Vrij simpele uitleg: we hadden toen geen (werkend) stuur, en nu hebben we de Logitech G27 indahouse - which is awesome.
Dus Tweakers gaat binnenkort GT5 ook nog testen met een stuurtje!
Lijkt me een goed idee!
Dat is inderdaad helemaal geen hel gek idee, ware het niet dat dat ten koste zou moeten gaan van een ander artikel (want volle planningen, tijdbesteding etc), dus dat is een overweging op zich.

Maar u vraagt, wij draaien, dus wie weet... (not any time soon though, april is druk met trips/previews en dergelijke..)
Als je gt5 gaat spelen met een stuurtje, dan zul je zien dat de handling vele malen realistischer is dan in shift 2. Toegegeven, gt5 is geen 'echte' simulator zoals gtr, maar het komt wel in de buurt van een simulatie en voor op de console is er niks realistischers te krijgen. Maar als jullie een nieuw artikel overwegen zou ik nog een tijdje wachten, gt5 wordt namelijk nog heel lang geupdate, over een paar maanden is het al weer een veel beter spel dan dat het nu is.

Wat shift 2 betreft, er komen waarschijnlijk wel mods uit die de handling wat realistischer maken, dus als je kan kiezen tussen console en pc zou ik persoonlijk voor de pc versie gaan.
Dit vraagt voor een vergelijkende review :D
Had beter voor een mooi stuurtje kunnen gaan als de Fanatec GT3RS Clubsport edition. ;)
Zeker een mooi stuur die van Fanatec, maar wat minder bekend bij het grote publiek, de G27 kent "bijna" iedereen wel, zo'n slechte keus was dat dan dus niet...;)

Ik heb zelf nog een G25 en ga deze game zeker (een keer) aanschaffen, daar Grid 2 nog even op zich laat wachten.
Ohw en rFactor 2 nog steeds in den nevelen gehuld is... :X
Tweakers was zijn geloofwaardigheid al verloren met hun review van GT5, idd mede door
het feit dat deze met een controller werd getest. En dat men geen werkend stuur had vind ik echt een non argument. Hoe moeilijk kan het zijn om er even één te regelen? De review had ook gewoon een paar dagen later mogen verschijnen. Er ontbrak nog wel meer aan die review.
Racegames met zulke realistische physics moeten gewoon op deze manier getest worden. En dan een minder realistische game als Shift wél met een stuur testen? Maar het kwam met GT5 ws gewoon goed uit aangezien deze PS3 titel vooral niet beter moest zijn dan jullie geliefde Forza op jullie geliefde XBox. Ik durf er vergif op in te nemen dat Forza 4 straks de hemel in wordt geprezen met een dikke 9 of hoger.

EDIT: En dan wegmodden op ongewenst, trieste bedoening. De waarheid mag nu eenmaal niet gezegd worden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 17:35]

99% van de mensen heeft geen stuur, dus waarom is dat nu opeens zo ongeloofwaardig? Kan je er niet tegen dat GT5 geen goede beoordeling kreeg? Jezus, GT5-fans zijn nog erger dan die van Apple.
99% van de mensen zal inderdaad geen stuur hebben, maar ik denk dat de helft van de mensen die serieus race spellen spelen wel een stuur zullen hebben! kwestie van de nuancering goed leggen en je doelgroep kennen O-)

Ik ben geen GT5 fan, vond het spel na alle heisa ook tegenvallen, maar ik vind dat hij wel beetje gelijk heeft aangezien er tegenwoordig ook videokaarten worden gebenchmarkt met drie schermen en extreme resoluties wat zo goed als niemand thuis heeft staan.

Wil je de review op zich zelf zien dan moeten ze geen vergelijkingen maken in de tekst

Ontopic: "de need for speed serie heeft na underground 2 voor mij definitief afgedaan uitgemolken concept met hier en daar wat aanpassingen, Shift 1 wel nog gespeeld maar de lol was er af".
Lang verhaal kort: de AI is uitstekend, en in Shift 2 rijd je daadwerkelijk een race, geen optocht in dure auto's.
Moet dit een soort van 'sneaky' vergelijking zijn met GT5? De verbazing is al groot dat je de moeite neemt om nu ook maar eens de PS3 versie te testen (goh, mischien omdat Xbox geen G25/27 support heeft), maar 'echt racen' tegenover een game te zetten die enkel met een controller is getest en vol zat met 'aannames en horen van'? (nee, jullie zijn nooit lvl30 geweest, laat staat ooit 1 endurance te hebben gereden).

Eigelijk zou ik deze game gewoon moet halen, puur enkel om deze hele review om zeep te helpen.
Echt racen zit maar voor een deel in de besturing. We hebben het dan veel meer over het gedrag van andere coureurs (AI) om je heen. Dat het allemaal realistischer aanvoelt met een stuurtje is absoluut zo. In een ideale wereld hadden we GT5 ook gewoon met het stuurtje getest, maar zoals gezegd hadden we deze toen niet.. Bovendien speelt de meerderheid racegames nog altijd met een controller, dus voor heel veel mensen blijft een review zonder een stuurt-test nog steeds representatief. (neemt niet weg dat ik het er mee eens ben dat het testen met stuur altijd +1 in, maar dat terijzde)

Bij Shift 2 zie ik coureurs defensief rijden, of juist in de laatste ronde wanhoopspogingen ondernemen om nog in te halen. Ik zie auto's links kijken, rechts een actie maken. Ik zie vuile stukken asfalt. Ik zie vuil omhoog komen achter auto's en op het vooruit tikken als ik in de slipstream duikt.

Point is: het geeft me veel meer het gevoel dat ik aan het racen ben. Vanaf race 1 moet je planken, krijg je niks cadeau, en laten we eerlijk zijn: dat is in de eerste 40 uur van GT5 wel anders he...
Met je eens hoor JJJur,

GT5 gelijk gehaald op de release maar man, wat een tegenvaller zeg.
De eerste 40+ uur zijn dood en dood saai, er is helemaal geen carrieremodus.
Het schademodel is om te huilen.
De meeste van mijn favo auto's zijn niet meer verkrijgbaar (en in GT5 gaat het toch meer om het verzamelen als het racen nietwaar?)
Verder vind ik dat de motoren in GT5 nogal eentonig klinken, en als je 5 verschillende auto's hebt gereden heb je het allemaal wel gehoord.

Dan nog dat gesuf met premium en standard. Wat is dat nou dan? Hebben ze 6 jaar nodig gehad om 200 auto's uit GT4 te upgraden naar premium en zitten we voor de rest nog steeds met GT4 looks vast? Zelfs delen van de banen (men noemen Tokio) zien er uit alsof ze regelrecht overgenomen zijn van GT4 en alleen het publiek een beetje bijgewerkt is.

Shift 2 heb ik gisteren al gespeeld, en het speelt HEERLIJK.
Eindelijk eens een game die de lat hoog legt.
Moeilijke en verrassende A.I.
Mooi uitgewerkte details.
Geen premium/standard gedoe, gewoon degelijk gedetailleerde auto's.
Races voelen aan als Races, en niet als een ritje naar de supermarkt.
Eindelijk een game die me de adrenaline doet stromen!
bam,
een goede comment.
gt5 ook beetje tegen vallen had meer verwacht,
in shift2 zit je er gelijk in. is dat niet het type gameplay waarom NFS zo goed is
Over Shift 2, sorry hoor maar ik heb hem gedownload, meteen op elite mode geknald en ai op het hoogst, geen driving aids niks. Ik heb niet eens mn auto getuned, en alsnog heb ik totaal geen moeite om de ai achter me te laten.

En die 200 auto's in gt5 zijn niet geupgrade vanuit gt4, het zijn de meest gedetailleerde replica's die je in een spel kan vinden.

GT5 heeft meer premiums dan dat Shift 2 auto's heeft! En dan heb je alle standard cars nog als bonus!

Ik vind Shift 2 een mooi spel maar ik zoek iets wat ik in gt5 wel kan vinden en in shift 2 niet en dat is het gevoel nabootsen dat ik echt aan het autorijden ben.
zo zie je maar weer de meningsverschillen, mij zal het echter aan mijn reet roetsen hoe goed of slecht GT5 is want ik heb een PC en maak geen gebruik van consoles omdat ik het concept niet leuk vind, duh ik ben immers een tweakert ;)
Dus met alle respect hoor, vind ik de vergelijking uberhaupt niet opgaan, wat heb ik er aan allerlei informatie over GT5 over het scherm te zien druipen terwijl ik daar totaal niets mee te schaften heb! Ophouden nou over GT5
Je hebt gelijk op de pc kan je toch geen gt5 spelen. Het is overigens wel grappig dat er eigenlijk op geen een platform concurrentie is voor dit genre, op de pc heb je enkel shift, op de ps enkel gt en op de xbox alleen maar forza. Pure sims als gtr tel ik dan niet mee met het genre, ook omdat die onderhand weer wat ouder zijn.
Ik heb nu 10 uur Shift 2 achter de rug. En ik moet denk ik mijn mening over Shift 2 behoorlijk bijstellen.

De eerste 5 uur waren schitterend, maar op het moment dat ik de Drift Mode aangereikt kreeg werd mij duidelijk dat ook Shift 2 mij enorm teleur heeft gesteld.

Nu ben ik normaal al geen fan van driften, maar in Shift 2 ben ik er achter gekomen dat dit onmogelijk te spelen is.

Inmiddels is het mij duidelijk dat er een vertraging van pak hem beet een halve seconde zit tussen het bewegen van mijn PS3 knuppeltje en het reageren van de auto. Na wat zoeken online blijkt dat dit PUUR OM DAMPING gaat !!!

De game is voor mij verknald.

De eerste 5 uur ben je in de waan dat je de auto's moet leren kennen. Daarna kom je er achter dat de besturing gewoon zwaar zuigt.

Toch maar weer terug naar GT5, ook al viel hij tegen t.o.v. de verwachtingen die ik had van het spel. Na Shift 2 gespeeld te hebben is het duidelijk de betere game.

GT5 heeft tenminste scherpe besturing die accuraat reageert.
Het blijft een optocht van mooie auto's, maar tenminste wel een waarbij de auto precies doet wat jij hem opdraagt.
Ik lees weinig over de realisme van de besturing van de wagens. Vond deel 1 niet realistisch rijden. Ik snap dat het geen sim is, maar gran turismo 5 voelt wel realistisch aan en dat is ook niet echt een sim.

Bij deel 1 voelde het gewoon te arcade achtig aan, en ging het allemaal soms te makkelijk. Vooral na wat upgrades reden de auto's totaal onrealistisch.

Ik speel ook games zoals iracing en voorheen GTR2, en daar zit de besturing gewoon goed in elkaar. Vandaar dat ik wat meer eisen stel aan racegames.

[Reactie gewijzigd door bones op 27 juli 2024 17:35]

Dan zal je niet tevreden zijn met de handling in Shift 2. Die is iets beter dan die van Shift 1, maar mijlenver achter op sims zoals iRacing en rFactor.
De sim-heid van Shift 2 is vooral ook de beleving. De view die je via je helm hebt, alles gebeurt heel snel etc. Ik heb geen GT5 gespeeld wel GT4, maar kwa ervaring loopt shift 2 iig (voor mij ) ver vooruit op GT4
'Het leren sturen kostte wat moeite, omdat de timing van het insturen anders aanvoelde dan bij de meeste games. Waar dat door komt, weten we niet precies, het voelt gewoon anders.'

Ik heb gehoord dat dit vooral opvalt in de helmetcam, en niet zozeer in de andere camerastandpunten. Door de beweging van de camera naar de apex lijkt het alsof de auto al verder is ingedraaid.

[Reactie gewijzigd door dustdriver op 27 juli 2024 17:35]

Inderdaad, dat was het eerste wat bij mij uit werd gezet, door die desoriënterende helmet cam reed ik gewoon in remzones het gras in. Ik zal zelf wel naar de apex kijken, bedankt.
Nog nooit een vuile baan gezien?
GTR, GTR2, legens hadden dit al en werd ook erger narmate de race vorderde..

geef mij maar een echt racespel net als GT5/ Forza. wat meer geent op racen bijv.
Al die showmodellen zijn inderdaad racers. En GT5 een echt racespel noemen, blijkbaar ben je goed in de maling genomen door de marketing team.

Heeft GT5 dan een baan die vuiler word? Zoniet, dan gaat je argument nergens over.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 juli 2024 17:35]

Ligt het aan mij of zweeft de spoiler op de vijfde foto in de lucht voor een auto?
Het ziet er nogal vreemd uit inderdaad, maar bestaat wel echt:

http://carphotos.cardomai...889/38959444001_large.jpg
Ben een avond aan het testen geweest op de PC met mijn G25 en CST pedalen.
Matige besturing, vergeleken met andere PC sim-race titels zou ik de besturing zelfs slecht willen noemen.
Auto's voelen erg floaty..
Op PS3 gespeeld, en daar vind ik de besturing met controller ook niet echt prettig.
Als je de analoge stick een kant op stuurt, duurt het een fractie van een seconde, en dan gaat de auto pas die kant op. Met het instellen van de dead-zone en sensitivity werd het eigenlijk alleen maar beroerder :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.