Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Marc Rademaker

Redacteur

2010: Nvidia en AMD nek aan nek

Snellere gpu's, waarom eigenlijk?

Zitten we eigenlijk wel te wachten op de huidige en toekomstige generaties van snelle videokaarten? AMD kan nog steeds opscheppen dat het de snelste videokaart heeft, met de HD 5970. Ze zijn zelfs van plan om een nog snellere videokaart, de HD 6990, uit te brengen in het eerste kwartaal van 2011. Erg veel winst wordt er niet gemaakt met een dergelijk dure videokaart, maar de prestatiekroon heeft ook om marketingtechnische reden zijn nut. Het is nog maar de vraag of Nvidia hier een dual-gpu videokaart tegenover kan stellen, aangezien het verbruik onder de 300W moet blijven.

Volgens de Steam-survey wordt er het meest op 1680x1050 gegamed, gevolgd door 1920x1080, 1280x1024 en 1440x900. Op dergelijke resoluties is een HD 5850 of een GTX 460 1GB al snel afdoende om het gros van de spellen soepel te kunnen spelen. AMD en Nvidia hebben het dan ook graag over nieuwe technologie als Eyefinity, respectievelijk 3DVision, waardoor de eigenlijk onnodig snelle videokaarten zich nog enigszins kunnen onderscheiden van hun langzamere broeders.

Verder lijkt het niet zo'n storm te lopen met spellen waar de grafische pracht en praal vanaf druipt. Volgens sommigen is Crysis bijvoorbeeld nog steeds een van de mooiste games en dat spel dateert toch al weer uit 2008. Dit heeft verschillende redenen. Het ontwikkelen van een 3d-engine kost ten eerste veel tijd. Het is ook mogelijk om een licentie te nemen op een aantal engines, maar dan kom je al snel uit bij de Unreal-engine, die zonder meer mooie beelden mogelijk maakt, maar ook verouderd is. Unreal engine 4 zou pas in 2012 uitkomen. Ook ben je er met een goede engine nog niet, want scherpe 2d-beelden die nauwelijks van het echt te zijn onderscheiden, moeten ook gemaakt worden, door level- en art-designers. Dan is er nog de kwestie van DirectX 11 en het door veel pc-gamers gevreesde woord, consoles.

Het is een open deur, maar vijftien procent van alle videokaarten van Steam-gebruikers, ondersteunt DirectX 11, terwijl 73 procent DirectX 10 ondersteunt. Op dit moment is het dan ook onverstandig om al teveel tijd te steken in het toevoegen van DirectX 11-elementen, waar het gros van de kopers toch niets aan heeft. Verder worden de meeste games voor consoles ontwikkeld, en die consoles kunnen enkel met DirectX 9 overweg. Het veel verkochte spel Call of Duty: Black Ops maakt dan ook geen enkel gebruik van DirectX 10- of 11.

Pc-gamers zijn ook erg verwend, aangezien er nu al geruime tijd op full-hd gegamed wordt, terwijl console-gamers menig spel nog in 720p-hd spelen. Games als Call of Duty: Black Ops zijn dan ook een groot succes en worden met veel plezier gespeeld, ondanks de inferieure graphics ten opzichte van menig ander spel. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor pc's; kijk naar spellen als World of Warcraft, maar ook Starcraft II, die grafisch gezien weinig gewicht in de schaal leggen, maar desondanks erg goed verkopen.

Crysis 2 Multiplayer Crysis 2 Multiplayer Crysis 2 Multiplayer Crysis 2 Multiplayer Crysis 2 Multiplayer Crysis 2 Multiplayer

De eerstvolgende veranderingen zullen waarschijnlijk teweeg gebracht worden door Cryengine 3 van Crytek en de id Tech 5-engine van id Software. Crysis 2, dat in maart 2011 uitkomt voor zowel de consoles als de pc, zal het eerste spel zijn op basis van Cryengine 3. De engine krijgt ondersteuning voor DirectX 11, maar of Crysis 2 daar ook gebruik van maakt is nog niet bekend. De engine van id Software is gebaseerd op OpenGL en niet DirectX. Desondanks hebben wij hoge verwachtingen. Doom 3, dat gebruik maakt van de id Tech 4-engine, was in 2004 een erg mooi spel, waar videokaarten echt voor aan de bak moesten. Rage is het eerste spel op basis van de nieuwe engine en moet in september 2011 verschijnen. Jammer genoeg zullen alleen ontwikkelaars onder de vleugel van Bethesda gebruik kunnen maken van de id Tech 5-engine.

Rage Rage Rage Rage Rage

Lees meer

Crysis 2 Video van 7 maart 2011

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True