Specificaties Rad. HD6850 (775MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE Review

mcsluis 7 februari 2011, laatste update op 7 februari 2011, 28.286 views

Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Pluspunten

• Relatief korte videokaart > Geschikt voor kleinere behuizing
  • Lage idle & Load temperatuur
  • Zeer overclockbaar (10% in deze review)
  • Nette prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Beperking van 850 mhz op core clock (tweak nodig voor verdere overclock)
  • Kleine crossfire bugs icm met 10.10 drivers / application profiles. Herkansing bij de 10.11 drivers!

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Changelog
30-10-2010 1e versie
30-10-2010 OC benchmark op 900/1100 uitgevoerd
30-10-2010 Foto's bijgevoegd m.b.t. inbouw
02-11-2010 Typo's
10-11-2010 1e resultaten Crossfire
13-11-2010 Heaven demo / AVP Demo / Hawx 2 / Stalker COP Grafieken Vantage bijgevoegd
07-02-2011 3dMark 11 benchmarks bijgevoegd

Voorwoord
Nadat ik al jaren geniet van andermans reviews, wordt het tijd dat ik er ook één schrijf. Deze review is gericht op de Sapphire 6850.

Ik was in het bezit van een Sapphire 4890 crossfire opstelling. Echter ontbrak de Direct X 11 ondersteuning en waren de kaarten niet erg zuinig en stil. Genoeg redenen om over te stappen naar een andere combinatie. Nadat op vrijdag 22-10-2010 de AMD 6850 en AMD 6870 zijn gelanceerd en de prijzen bekend zijn geworden heb ik voor mijzelf en een vriend de Sapphire 6850 besteld. De prijs was 'maar' 150 euro per stuk bij Alternate. Ik heb er bewust voor gekozen om eerst een enkele kaart te bestellen om een goede indruk op te doen van de prestaties. Deze review was dan ook in de eerste instantie gericht op een single card opstelling.

Omdat de prijs prestatie verhouding erg gunstig is, heb ik een tweede kaart besteld. Dit keer van 4Launch.nl. Ook dit keer heb ik 2 kaarten besteld, één voor mij en één voor een vriend. Iets duurder dan de vorige bestelling, namelijk voor voor 166 euro per stuk. Het unboxen van de kaart is in de review verwerkt evenals de eerste Crossfire resultaten. vanaf dit punt zal de 1e kaart worden aangeduid als GPU1(Alternate) en de 2e kaart als GPU2(4Launch).

Unboxing GPU1 - Alternate
UB 2 3
UB 2 4

De inhoud van de doos zoals hierboven staat afgebeeld:
  • 6850
  • HDMI kabel van 1.8 meter (Extra t.o.v. GPU1)
  • Molex > PEG verloop
Aansluitingen

De kaart in vergelijking met de 4890:
Compare

Inbouw
Ik heb de kaart ingebouwd in een CM 690 II Advanced Black. Dit is redelijk ruime kast. Door de relatieve korte kaart is inbouw zeer eenvoudig. er is voldoende ruimte om te manoeuvreren. De aansluiting van de kaart geschiedt door één 6 pin PEG stroomconnector. Mijn crossfire 4890 had in totaal 4 PEG connectoren nodig. De crossfiresetup kan met twee stroomkabels gevoed kan worden. Dat scheelt in mijn geval 2 kabels die ik kan loskoppelen van de voeding! en dat is weer goed voor de luchtstroom. ;)

Singlecard:

• 960 Stream Processors
  • 1GB DDR5 /4000 MHz
  • 256 -bit
GPU-Z Stock 775/1000

Onderstaande afbeelding toont GPU-Z met de info nadat de 2e 6850 is geinstalleerd. Links de resultaten van GPU1 & rechts de resulaten van GPU2.
GPU-Z ID GPU1& GPU2

Drivers: Catalist Control Center
Ten tijde van de koop van deze kaart zijn de AMD catalyst 10.10 drivers uitgekomen. De benchmarks in deze review voor de 'single card' zijn dan ook gedraaid met deze drivers. Nadat ik de tweede kaart heb ontvangen heb ik de '10.10d Hotfix' drivers geïnstalleerd tezamen met de 'application profile' drivers ter ondersteuning van de crossfire setup.

CCC

Als ervaren Catalyst gebruiker weet ik inmiddels alle instellingen en opties blindelings te vinden. Ik ben echter van mening dat diverse opties niet geheel op een logische plek zitten, of dat je erg goed moet zoeken. Als je bijvoorbeeld je scaling opties wilt instellen moet je maar net weten dat je in het menu graphics op een piepklein dropdown knopje moet drukken waamee je het beeldscherm kan configureren:

CCC2

Tijdens het benchmarken van de crossfire setup heb ik de volgende zaken geconstateerd welke waarschijnlijk te relateren zijn aan de crossfire setup i.c.m. met nog niet goed ontwikkelde drivers:
  • Prestaties van Furmark zijn in crossfire lager dan single card
  • Prestaties in World of Warcraft vallen in crossfire lager uit dan single card.
  • Wanneer je tijdens Bad Company 2 op 'Alt-Enter' drukt om naar het bureaublad terug te keren en vervolgens weer het spel opent, is er zeer veel last van framedrops.
  • Overclocken van beide kaarten d.m.v. MSI afterburner kan enkel nadat er een registeraanpassing heeft plaatsgevonden. Anders resulteert overclocken in BSOD's.
Bovenstaande bevindingen wordt hertest na een officiële driver update.

Overclocking
Extra prestaties zonder extra geld neer te leggen, daar wil ik wel een klein beetje energie in steken.
Immers, het overclocken is met alle tools tegenwoordig doodeenvoudig. Om zeker te weten dat mijn CPU geen bottleneck vormt voor deze videokaart, heb ik deze overclocked naar 3.5 GHZ waarbij het geheugen op 1400 Mhz draait.

CPU-Z

GPU Z overclock 850/1100

GPUZ validatie 900-1100

Als tool gebruik ik MSI-Afterburner, echter via de Catalyst Control Center is het overclocken ook mogelijk. Ik verhoog de core met stappen van 10 Mhz, en als dit stabiel is verhoog ik het geheugen met stappen van 10 Mhz. Na iedere verhoging draai ik een 3DMark Vantage Benchmark.

Tijdens het overclocken en het verhogen van de core snelheid, valt het direct op dat de core niet verder overclocked kan worden dan 850 mhz. Het lijkt erop dat de core 'gelocked' is op 850 mhz. Al snel heb ik de overclock stabiel op 850/1100. Volgens diverse reviews is hier meer uit te halen. echter om ervoor te zorgen dat je met MSI Afterburner verder kan overclocken moet je de volgende tweak toepassen in het afterburner .CFG bestand.

Toepassen van tweak: (Verander de 0 in de 1 (Not True/True))
Msi Afterburner Config

Tweak toegepast:
Afterburner tweak enabled

Het overclocken van een crossfire setup m.b.v. Afterburner kan pas nadat de volgende registeraanpassing heeft plaatsgevonden, anders resulteert overclocken in BSOD's:

1) Start regedit uitvoeren
2) Zoek naar "EnableUlps"
3) Wijzig alle waarden 1 naar 0 (2 vermeldingen)
4) Herstart PC

Benchmark 3DMark Vantage
Hieronder zie je de resultaten van 3dMark Vantage @stock. Er is getest in de performancemodus
waarbij de CPU op 3.5Ghz is geclocked.

Single card (GPU1) - 3DMark Vantage Performance
Vantage Single
Vantage Performance V StockVantage Performance V 850-1100Vantage 9001100Crossfire 4890

Crossfire - 3DMark Vantage Performance
Vantage Crossfire
Crossfire Vantage @stockXfire 850 /1100

Temperaturen
Hieronder zie je de temperaturen in verschillende staten van activiteit. Indien de GPU in 2D modus staat, clocked deze zichzelf automatisch terug. In de resultaten van de crossfire setup is heel duidelijk te zien dat er een behoorlijk verschil in in de temperaturen tussen beide kaarten onder dezelfde load. dit is te verklaren door het feit dat de kaarten dicht op elkaar zitten. De bovenste kaart (GPU1) heeft hier meer hinder van dan de onderste kaart (GPU2).

Single card (GPU1) - idle (Windows desktop)
GPUZ Idle temp

Single card (GPU1) - 3DMark Vantage Performance @Stock

Dit screenshot van Afterburner is direct gemaakt nadat de performance run was afgerond:
Afterburner Performance V Stock

Dit screenshot van GPU-Z is direct gemaakt nadat de performance run was afgerond:
GPUZ  Performance V Stock

Crossfire - 3DMark 11 Performance
3dMark 11 Crossfire 6850

Benchmark Furmark V1.8.2

Single card (GPU1) - Furmark @overclock: 850/1100

Onderstaande screenshot toont de resultaten van furmark.
  • linksboven: 640 x 480
  • Rechtsboven: 1280 x 1024
  • Linksonder: 1920 x 1200 + 8xAA + Xtreme burn in mode + Post FX + Displacement mapping

Tijdens het benchmarken van de crossfire setup vallen de resulaten lager uit dan single card. Voordat ik een nieuwe run uitvoer wacht ik op een update van der drivers en van furmark.

Benchmark Heaven DX11

De volgende resultaten zijn afkomstig van de Unigine heaven DX11 Demo. Er is getest in een crossfire opstelling met tessellation op "normal" & "extreme". De overige settings zijn:
  • 1900x1200
  • DX11
  • Stereo 3D disabled
  • Shaders High
  • Anisotropy 4x
  • Anti-aliasing off
  • Fullsceen
Er is getest op de volgende clock/memory settings:
heaven normal

• MSAA: 4x
  • DX11 Tessellation: ON
Ook hier is er getest op de volgende clock/memory settings:
  • 900/1100
Van de viertal verschillende scene's uit de benchmark, zijn hier de resultaten weergegeven:

Day
Night
Rain
Sunshaft

Geluid
Wegens het gebrek aan een DB meter zal ik op mijn oren af moeten gaan. Mijn kast is ten alle tijden gesloten en staat op 1 meter afstand, onder mijn bureau. Daar waar in mijn (zelfs single) 4890's continue hoorde blazen, en onder load zelfs veranderde in een straaljager, hoor ik de 6850 amper. Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik ik een behoorlijk slecht gehoor heb.

Zoals in de bovenstaande screenshots is te zien, komt de fan speed nooit boven de 50 % onder load.

Voor 316 euro is deze crossfire setup een zeer goede koop. Keurige prestaties bij een lage temperatuur. Ik vind dat de kaart ook zeer stil is, zeker in vergelijking met de vorige setup.

Tijdens het overclocken is te zien dat er met gemak 1100 extra punten per kaart uit Vantage kunnen worden geperst. Als ik de reviews van T-Net, HWI, Guru3d mag geloven valt er nog veel meer uit te halen dat de 900 core waarop ik de kaart heb overclocked.

Onder in deze review staat een externe link naar een review van de 6850 in Crossfire. hierin is te zien dat 2x een 6850 sneller is dan een 5970. Als je vervolgens de prijs van 2x een 6850 afzet tegen 1x 5970, dan is de keus snel gemaakt, zeker met het overclockpotentieel in het achterhoofd!!

Externe referenties
Download pagina MSI-Afterburner: KLIK
CJ'S Radeon nieuwsdiscussietopic: KLIK
Het AMD HD6XXX ervaringen topic: KLIK
TriXX overclocktool beta download KLIK

Heb jij ook een Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE?

Goede review.

wat ik wel erg opmerkelijk vind, is het verschil wat betreft geluid/koeler instellingen met deze en de andere review van de XFX. Het zijn toch feitelijk 100% dezelfde kaarten alleen de print op de buitenkant is anders.

Op basis van deze review zou ik denken dat het echt een hele stille kaart is, terwijl de andere daar toch echt wel verschilt. (zeker met de standaard instellingen)

Ben erg benieuwd naar de overgeclockte versies met alternatieve koelers die vast zeer binnenkort wel gaan komen.

groeten
In mijn review heb ik aangegeven dat mij oren ook niet al te best zijn. ;) dat speelt ook mee. Ik merk wel dat de kaart stiller is dan mijn 4890's. Ook weet ik niet waar de tweaker van de andere review zijn kast heeft staan. Die van mij staat onder mijn bureau. Dit blokkeert wellicht ook al wat geluid.

Wat je wel kan opmaken uit de review, dat de koeler vrijwel nooit harder draait dan 50% bij een temperatuur van 71 graden (overclock 900/1100). Dit zegt wellicht ook wat over de koelprestaties.
Ok thxs voor de info. Standaard stond de koeler in de andere review op 76% dus softwarematig was er wellicht toch iets verschil tussen beide.

Lijkt mij dat er nog veel meer uit deze chips te halen is. AMD heeft wel iets bijzonders gemaakt met het zeer lage stroomverbruik/hitte en de prestaties. en idd 2 van deze dingen die gewoon even een 5970 voorbijgaan :) en dat voor rond de € 300.. kan alleenmaar beter worden :)

groeten

[Reactie gewijzigd door Albeto55 op 1 november 2010 14:36]

Ben heel erg benieuwd naar wat de temperaturen doen in crossfire. Fijne review, veel benchmarks, plaatjes zijn functioneel. 5 Sterren :)
Ik kan niet wachten nog één te bestellen. Maar kijk nog even wat de prijzen doen. Iedere 15 euro is weer mooi meegenomen. Even geduld dus nog.. ;)

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 1 november 2010 14:11]

Heel mooie review, alleen spijtig dat de geluidsmeting niet helemaal correct is.

Ben nog aant twijfelen 6850 of 6870....geluidsproductie is heel belangrijk (zit namelijk nog met een HD3870)
Ik heb dan ook geen geluidsmeting gedaan. Wellicht dat je via de externe links een indruk kan opdoen van het geluidsniveau.
Ik heb hem net binnen erg tevreden over wat een kaart !

Maar ik kreeg er een 1.4 hdmi kabel bij ik weet niet of je die ook had mcsluis ?

Misschien is de kaart daarom 15 eu duurder ;)
Er is een full retail versie op de markt. Daar zit idd een HDMI kabel bij. klik

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 2 november 2010 13:15]

Sheesh, er zit wel ERG weinig ruimte tussen beide kaarten zo...Hoe zit het met hoge piep geluiden van de luchtstroom die door dat kleine spleetje naar de heatsink probeert te komen?

Verders natuurlijk een top review!
Tja.. ontwerp van het moederboard, daar kan ik weinig aan veranderen. Eventueel kan je het 3e pci-e slot pakket, maar deze is max 4x.

Ik ondervind geen piepgeluiden van aanzuigende lucht. Uit de testresultaten kan je wel opmaken dat de bovenste kaart op een hoger toerental draait.
Zoals je zelf al hebt gemerkt zijn de drivers van de CF opstelling nog niet optimaal, gaan we die bevindingen nog terug zien in je review?
:-) yep... Ga dit weekend weer verder.. Hopelijk snel een driver update. Ondertussen wat opmerkingen bijgevoegd m.b.t. crossfire problemen.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 12 november 2010 10:47]

Super review!

Daar heb je veel tijd ingestoken.
heb je dit eventueel al eens getest met eyefinity?
Het spijt mij, voor mij is één scherm voldoende. Ik kan het dus helaas niet testen
Mooie review, en ben overtuigd van de prestaties bij je review.
Bij de tweak heb je niet gemeld dat je de 0 in een 1 moet veranderen.
twee 6850 `s in xfire is ook voor mij de volgende aanschaf.
0 > 1 bijgevoegd in de review. Bedankt voor de tip!
Dit is één van de beste productreviews die ik op tweakers heb gelezen!
Van een gebruiker dan wel te verstaan, natuurlijk.
Mijn complimenten. Ik zit altijd te zeuren over het slechte (lees 'luie') nederlands, grammatica of kromme zinsbouw.
Zo kan het dus ook! Ik zou willen dat eens wat meer mensen de moeite nemen om het zo in normaal taalgebruik neer te zetten.

Zeer uitgebreid en goed en duidelijk geformuleerd.

Jouw review is daardoor voor mij ook echt nuttig. Want deze realistische review helpt mij om een duidelijke indruk van de 6850 te krijgen.

Sterker nog, ik denk dat ik hem hierdoor wel ga kopen.

Goede review!!

[Reactie gewijzigd door evonck op 30 oktober 2010 16:44]

Verdient van mij ook gewoon de volle 5 sterren! Wat een geweldig lekker uitgebreide review, al zou een willekeurige game-benchmark ook niet misstaan ;)
Ik zal zsm een benchmark van BC2 uitvoeren!
1 2 3 ... 6