Door , , 52 reacties

Vorig jaar november verscheen Assassins's Creed II. In deze zich in de renaissance afspelende game speelde je als Ezio Auditore da Firenze, een Italiaanse jongeman die via zijn vader in het moordenaarsgilde terechtkwam en die vervolgens betrokken raakte bij de strijd tussen de Assassins en de Templars. Dezelfde strijd speelde zich in de game ook in het heden af, tussen het geheimzinnige bedrijf Abstergo en Desmond Miles, een verre nazaat van Ezio en van Altair, het hoofdpersonage van de eerste Assassin's Creed. Ook dit jaar komt Ubisoft in november met een Assassin's Creed-game, namelijk Assassin's Creed: Brotherhood, waarin het avontuur van Ezio verder gaat en ook de strijd tussen Abstergo en Desmond weer terugkomt.

Los van het verhaal kent Assassin's Creed: Brotherhood een grote speltechnische vernieuwing, in de vorm van een multiplayer-modus. Op de E3 konden we al even kennismaken met deze spelmodus, maar onlangs kregen we in de Ubisoft-studio in het Franse Annecy de kans er wat uitgebreider mee aan de slag te gaan. Terwijl 150 man in de Ubisoft-studio in Montreal aan de singleplayer werken, zijn in Annecy ongeveer 80 mensen met de multiplayer-modus van het spel bezig. Deze spelmodus is inmiddels al twee jaar in ontwikkeling. De Annecy-studio had bijna geen rol in de ontwikkeling van Assassin's Creed II. De Fransen ontworpen en ontwikkelden de villa van de familie Auditore, maar konden zich daarna volledig richten op het bouwen van een multiplayer-modus.

* Voeten in de aarde

Dat had dan ook nogal wat voeten in de aarde. Bij de bouw van de engine van Assassin's Creed is geen rekening gehouden met de mogelijkheid om met meer dan één speler te spelen. Het was dus al een uitdaging op zich om de engine geschikt te maken voor een multiplayer-spel. Weet je nog dat bekend werd dat Ubisoft spelonderdelen uit Assassin's Creed II had geschrapt, omdat de ontwikkeling van de game anders te uitgebreid zou worden? Het werd niet met zoveel woorden gezegd, maar wij kregen in Annecy sterk de indruk dat de multiplayer ooit bedoeld was om in AC II te worden verwerkt. Dat dat niet is gebeurd, ligt vermoedelijk aan het feit dat de studio een jaar bezig is geweest met het verbouwen van de engine.

Assassin's Creed: Brotherhood Multiplayer

Met een geschikte engine is echter alleen het grondwerk gedaan. Volgens Mathieu Grandjon van Ubisoft beschikt de multiplayer over drie basiselementen: de game-mechanics, een verhaal en een scoresysteem. Hoe het speltechnisch in elkaar zit en hoe dat uitwerkt voor je punten, bespreken we op de volgende pagina's. Hoe zit het dan met het verhaal? In de singleplayer van Assassin's Creed II speel je gewoon verder als Ezio en Desmond. De multiplayer richt zich echter op Abstergo, het bedrijf waar je als Desmond tegen vecht in de singleplayer. Als je AC II hebt gespeeld, herinner je je wellicht nog dat Desmond en Lucy door een ruimte liepen in het Abstergo-pand waar meerdere Animus-units stonden. Nu weet je dus waar ze voor dienen: Abstergo gebruikt ze om zijn agenten te trainen, en je raadt het al: met deze agenten speel je de multiplayer-modus.

* Eerste stap

Geen Ezio of andere moordenaars dus in de multiplayer. Alle spelers zijn een Abstergo-agent en om te trainen kill je andere agenten in de door de Animus gegenereerde wereld. Grandjon is echter niet vies van wat speculatie. "We zouden ons kunnen voorstellen dat je uiteindelijk gevechten krijgt tussen Abstergo-agenten en Assassins. We zetten met Brotherhood de eerste stap op multiplayer-gebied en afhankelijk van het succes van deze spelmodus gaan we hem verder uitbouwen. Waar dat toe zal leiden moet nog blijken, maar de mogelijkheden zijn duidelijk."